Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik kon niet langer wachten, de meeste worden toch nog geënt dus daarop heb ik wel nog een dag of 10 vertraging,

lijstje dit jaar :

zaden_2021.thumb.jpg.354bbbe74313c715e14aaca0e479b8fb.jpg

Een deel zal deze keer buiten staan wegens plaatsgebrek, ik ga ze wel voorheen in een grotere pot in de serre zetten tot de ijsheiligen voorbij zijn.

Er komen nog gewone rode trostomaat en kers/pruimtomaatjes bij, die ik als plant aankoop zoals vorige jaren.

a5233534-371e-4ac1-8912-dafafb874fe3.thumb.jpg.14fc6e27d5ad3886cce24ce2f6babc26.jpg

• Like 5
Geplaatst: (aangepast)

Weinig animo dit jaar op tomaten seizoen ? Ik mis de lijstjes en het al dan niet vroeg zaaien en opvolgen.  @Adrielle zaaien kan in kleiner, tomaat moet gewoon warm en vochtig hebben om te kiemen, gelijk welk plastic bakje met folie over op een warme plek geeft al goede resultaten. Het hangt ervan vanaf hoe vaak je wil verspenen, maar een tomaat is gewillig en sterk en uiteindelijk krijg je even sterke tomatenplanten. Ik zaai nu in tray's om reden voor het enten, maar vroeger gewoon gezamenlijk  in een bakje en dan verpot naar p11 om uiteindelijk te planten, je ziet wel aan de tomaat zelf wanneer het volume grond te klein wordt.

foto's van dochter doorgestuurd gekregen,  eerste kieming van een paar was al dinsdag avond na 2 dagen, nu na 4 dagen.

530a9128-7263-4364-8d82-f5f5d71ab663.thumb.jpg.1e61b5f25a11504aa4c26b5b527612e8.jpg

85bed7f4-e20c-4019-8eda-f4eae5d3cf51.thumb.jpg.dc1f0ec606b1c567488dec24c8860513.jpg

1ffce9f7-ce1d-42ad-a5d3-c1076edeb1f9.thumb.jpg.b685ec83266ecb385080f04ba2f2c047.jpg

@appelvrouw

je CDB selectie is 100% gekiemd, ik ben al heel tevreden :) die vond ik het belangrijkst, de gele nog niet, je ziet echt alle tomaten opkomen per soort.

@acpronk

geen idee wat er mis ging, kreeg oude post in nieuwe edit, ondertussen alles verwijderd, helaas kan ik niet het hele bericht verwijderen

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:

Nog te vroeg om al veel animo te hebben, ik begin pas met zaaien rond half maart. Heb geleerd dat dit hier meer dan vroeg genoeg is, heb nu al maar weinig plaats met de aubergines, paprika's, zoete aardappel,....

Geplaatst:

@redzebra

voor mij ook nog te vroeg, het lijstje komt nog zal wel eenvoudig zijn, dit jaar plaats ik alleen ossehart type en grijp daarvoor naar de aanwezige voorraad.

• Like 1
Geplaatst:

Heb zoals gewoonlijk weer weinig geduld. Het kriebelt en dan moet er gewoon getuinierd worden.

Daarom heb ik alvast mijn tomaten voorgezaaid (Deno). Veel te veel, maar de helft wordt weggegeven en ik heb ook oude zaden gezaaid. 

Wat heb ik voorgezaaid:

- Philovita

- Friesje

- Speckled Roman

- Black Cherry

- Black Krim / Noire de Crimee

- Ochsenherz Belmonte

- Balkonzauber

- Harzfeuer

- Ruthje

- Silbertanne

- Haubner's Vollendung

- Zuckertraube

Ben benieuwd! Gelukkig gaan komende week ook de capucijners en peulen de volle grond in, dan heb ik weer wat plek op mijn vensterbanken.

• Like 1
Geplaatst:
Op 5-3-2021 om 15:54, eduro zei:

@redzebra

voor mij ook nog te vroeg, het lijstje komt nog zal wel eenvoudig zijn, dit jaar plaats ik alleen ossehart type en grijp daarvoor naar de aanwezige voorraad.

als je wil ik heb nog wel enkele oxheart zaden  ik had u beloofd van er wat op te sturen . ofwel stuur ik er meerdere op als ik wat heb kunnen oogsten . 
ik heb 
- Anna Russia 
-OXHEART STRIPED BIO
-Oxheart bicolore bio

-Hungarian heart

En dan een oude soort oxheart dat doorgegeven geweest is en al heel lang jaar op jaar gekweekt . ( dus ook al veel minder vruchten ) . 
Maar wel een van de beste tomaten dat ik ooit gegeten heb . 
ik noem ze 
-CDB M&M

• Like 2
Geplaatst:

Gisteren de tomaten gezaaid. Deels uit zaden van eigen oogst van vorig jaar:

• Gardeners Delight 
  • Andine
  • San Marzano
  • Noir Crimee

We hebben maar een kleine kas van 6 m2, dus veel kan ik niet kwijt. Overigens deden de Noir Crimees het vorig jaar met die warmte buiten beter dan in de kas.

• Like 1
Geplaatst:

10 soortjes dwerg (max hoogte variërend van 25cm tot 60cm) gezaaid op 5 mrt en verder een deel van de meer serieuze rassen qua omvang.  De rest volgt dit weekend ongeveer.  Het plan is de dwergen in de broeibak groot te brengen voordat alle ruimte daar wordt ingenomen door watermeloenen.

Moscow Star

Lille Lise

Monsieur Mohamed

Golden Balcony Miracle

Raspberry Placer
Brothers Dream

Ideal

Christmas Tree

Silver Tree (Tannenbaum)

Candy Tom Red

Black Pear

Grandma's Secret

Jerusalem

Zebrino

Bareo Giant Yellow

Amur Tiger

Xanadu Green Godess

Brads Atomic Grape

Old German

Livingstone Giant

Candy Sweet Icecycle

Evergreen (nog wat

Midnight Snack

Zebra Ezel

Aunt Ruby Yellow Cherry

Regina

Hot Black Jade

Green Tiger

Pineapple Fog

Andine Cornue

Green Zebra

Green Doctor Frosted

Blush (Tiger)

Sprite

Dragon's Eye

Violet Jasper

British Breakfast 

Oh ja ik heb nog 3 planten , ras onbekend , die ik rond 20 maart 2020 had gezaaid maar die niet opkwamen.  De grond in oktober hergebruikt voor vijgenstekken, en drie keer raden wat er toen wel op kwam.   Vervolgens bij 12 tot 16 graden met weinig licht weggezet in de verwachting dat ze zouden verpieteren.  De groei viel stil, maar ze bleven leven.  Daarom in februari maar verpot naar 5 Liter en nu wel voorzien van genoeg licht.  Zijn nu 30 cm.  

• Like 2
Geplaatst:

Ik was bezig mijn tomaten lijstje te maken, aan de hand van de kenmerken van de planten (grootte plant, vrucht grootte, ...).
Een half jaar geleden heb ik veel (tomaten)zaden bij Nikitovka gekocht, dus daar maar eens naar de kenmerken kijken. Nu zijn er vele uitverkocht, en sommige staan zelfs niet meer op de site. Iemand enig idee wat dat te betekenen heeft?

Geplaatst:

AC,  Nikitovka heeft tot mijn grote verdriet veel problemen.  Eerst is de website in januari zonder opgaaf van reden meer dan een week offline geweest . Daarna kwam er een aap uit de mouw:  zodra je het bestelproces wilt afronden krijg je (als je adres in Belgie of Nederland ligt) de mededeling dat niet aan jouw land geleverd mag worden.  Ze zijn gevestigd in dat stuk van de Oekraine vlakbij de Russische grens dat zich wil afscheiden.   Ik vermoed dat ze onder grote politieke druk staan of onder druk van lokale gangsters.  Ik heb ontzettend veel geluk gehad dat mijn zending nog op 4 januari de deur uitgegaan is, met meer dan 30 tomaten rassen en wat andere dingen. 

Op 4-3-2021 om 23:12, redzebra zei:

Ik mis de lijstjes en het al dan niet vroeg zaaien en opvolgen. 

Vorige week woensdag de tomaten voorgezaaid, maar nog geen tijd gehad lijstje te noteren, maar bij deze! 

Vorig jaar een succes dus dit jaar op nieuw: 

Goldita

Liguria

Extravagante Rouffiage

En uiteraard ook weer nieuwe soorten te proberen:

Shadow boxing

Alice's dream

Black Icicle

Red Fig

Blush

Costoluto Genovese

En een test, zoon is gek op de honingtomaatjes uit de supermarkt dus daar een paar zaadjes uitgehaald. 

Geen idee wat daar dus uitgaat komen en of het gaat lijken op de tomaatjes die hij zo lekker vind, maar dat gaan we wel zien. 

Heeft hier thuis het label gekregen "honing tomaat Sven" 

aangepast door Vastone
  • Like 1
23 uren geleden, redzebra zei:

@Scififreak zet je die CDB M@M dit jaar ook ?  Dan ben ik wel geïnteresseerd voor een paar zaden voor volgend seizoen.

ja daar zet ik er enkele van die ik ga enten op maxifort onderstammen om er wat meer opbrengst van te krijgen . Maar van geënte kan ik geen zaad winnen zeker ? 
Maar van dat zaad kan ik genoeg krijgen , waar ik het gekregen heb zetten ze een 30 planten  en de hele familie heeft er daar van staan dus . 

De verschillende soorten oxheart dat ik dit jaar ga proberen is eigenlijk om uit te zoeken welke soort het is de cbd m&m . Zodat we terug kunnen beginnen met een zuivere lijn want deze beginnen door de vele jaren zaad te oogsten en te gebruiken wat slechtere oogst te hebben en minder vruchten en krullende bladeren ...... 
Hopelijk vind ik iets of toch een alternatief .

deze zijn het btw 
9d3b50d9-030b-43bc-aa9d-3f52ccb53cea.thumb.jpg.5b75c25e764c6bb99629e3680dd4f168.jpg

aangepast door Scififreak

@ScififreakWaarom niet van geënte ?, het genetisch materiaal gaat niet mengen met de onderstam, heeft niks met het F1 hybride te maken van de onderstam. Je lijn is wel misschien verzwakt door kruisbestuiving met andere soorten, maar ik blijf geïnteresseerd, de smaak telt.

aangepast door redzebra
Geplaatst:

@redzebra  komt in orde herinner me er nog wel eens aan tijdens de oogst , en goed om te weten dat ik van de geënte ook kan zaad oogsten .
De smaak is echt super , mijn vrouwke lustte geen rouwe  tomaten tot ze deze had gegeten . nu mag de schotel niet te kort staan ;-) .
De kruisbestuiving gaat de grote boosdoener zijn ja na al die jaren stonden er daar wel af toe een andere tussen . Maar na meer dan 10 jaar zal dat al wel invloed hebben .
Daarom ben ik op zoektocht gegaan om de soort te vinden

Op 8-3-2021 om 23:23, Goldfish zei:
AC,  Nikitovka heeft tot mijn grote verdriet veel problemen.  Eerst is de website in januari zonder opgaaf van reden meer dan een week offline geweest . 

De ebay pagina is ook helemaal leeg, geen enkel product staat er meer op. En er wordt naar geen enkel land in de EU verzonden, zelfs niet binnen Ukraine.

Ik heb mijn lijst gemaakt, ga ze alle 19 de soorten zaaien. 2-3 planten van elk. Maar dan moet ik nog wel eerst de spiralen kopen, voor de kleinere soorten. De andere gaan tegen het gaas waar vorig jaar de chayote groeide.

Tomaat berner rose

Tomaat black cherry

Tomaat black krim

Tomaat blevio

Tomaat cherry zebrino

Tomaat gargamel

Tomaat green zebra / striped emerald green

Tomaat hundreds and thousands

Tomaat Iskora

Tomaat moskovskyy delikates

Tomaat pink cylinder

Tomaat quedlinburger fruhe liebe

Tomaat schwarze kirsche

Tomaat snowberry

Tomaat striped pepper

Tomaat sunshine blue

Tomaat sweet finger

Tomaat Tarasenko 2

Tomaat Tigerella

aangepast door acpronk
  • Like 1
Geplaatst:

Dat gaat goed.

Soorten:

Macedonische tomaat ( onbekend)

Macedonische  cherry tomaat 

Couer de boeuf

Ook de puntpaprika's te zien op de foto.

Nu hopen dat de tunnelkas nog staat na de storm.

20210311_123332.jpg

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...