MuMu Posted November 7, 2011 Share Posted November 7, 2011 Ik heb nu sinds een maandje een eigen moestuin op een volkstuinencomplex. Hij was zwaar verwaarloost toen ik hem overnam en op sommige momenten echt wel gedacht: 'waar ben ik aan begonnen?!'. Na een maand keihard werken, bloed zweet en tranen is mijn stuk grond eindelijk 'kaal' (oke op een klein stukje na, bij de waterkant maar doe net even of dat nu niet bestaat. Wat een wortels!) Ik ben nog maar een beginneling (en jong) word hierdoor vaak raar aangekeken door mensen. Ik vind het heerlijk om bezig te zijn met mijn moestuin. Ook al verslaafd geraakt aan tuincentra bezoeken Over mijn moestuin:150 vierkante meter ongeveermooie grote kasGrondkas (waar nieuwe kozijnen op moeten) Zoals ik al zei ben ik beginnenling en probeer overal zoveel mogelijk informatie te verkrijgen. Heb ondertussen al een hele boekenplank aan boeken over moestuinen en hoop hier ook nog meer bij te leren! Quote http://mu-moestuin.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted November 7, 2011 Share Posted November 7, 2011 Welkom! Oktober-November is een goede tijd om een tuintje over te nemen en te zorgen voor een goede start van het nieuwe seizoen. Aan een goede voorbereiding, je boekenplank met moestuin boeken, zal je zeker veel hebben komend seizoen. Op het forum is een andere gemiddelde leeftijd dan op een doorsnee volkstuincomplex dus nogmaals welkom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 7, 2011 Share Posted November 7, 2011 Welkom! Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guus D Posted November 7, 2011 Share Posted November 7, 2011 welkom Quote Omdat het kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
remco Posted November 7, 2011 Share Posted November 7, 2011 Welkom op het forum. Een tuin is veel werk maar straks als je je tuin op oorde hebt is het een kwestie van bijhouden succes Gr Remco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted November 7, 2011 Share Posted November 7, 2011 Super leuk joh,een volkstuin veel plezier alhier. Jeanne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted November 7, 2011 Share Posted November 7, 2011 (edited) Welkom! oke op een klein stukje na, bij de waterkant maar doe net even of dat nu niet bestaat. Wat een wortels! Kun je dat afdekken met zeil oid? mogelijk gaat dat in april of zo een stuk makkelijker Ik ben nog maar een beginneling (en jong) word hierdoor vaak raar aangekeken door mensen. Haha ...kreeg een "flashback"...toen ik begon (heeeeeeeel lang geleden..) had ik in ouderlijk huis al erwtjes voor gezaaid op de vensterbank van mijn slaapkamertje. Toen die 20 cm groot waren, spitte ik toen in mijn oerwoudmoestuin een strookje van 30 bij 90cm om en plantte die erwtjes erin... achteraf snap ik wel waarom ze mij maar raar aankeken....strookje erwten tussen de brandnetels en paardebloemen......maar ik had wel mooi de eerste erwtenpeulen Edited November 7, 2011 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 7, 2011 Share Posted November 7, 2011 Leuk Mumu, succes en sterkte met de wortels! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MuMu Posted November 7, 2011 Author Share Posted November 7, 2011 @geedee Ja ik heb een stuk worteldoek, ik moet dat er maar eens over heen gaan leggen. Het is alleen een rotstukje, met de grondkas ernaast en de sloot. @iedereen: Dank je voor het verwelkomen! Quote http://mu-moestuin.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted November 7, 2011 Share Posted November 7, 2011 Welkom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
teuthor Posted November 7, 2011 Share Posted November 7, 2011 welkom mijn verhaal is precies hetzelfde hahahah en ook ik word raar aangekeken..mn buurman op de tuin heeft nu gelukkig wel door dat ik serieus ben have fun iig wauw jij bent echt jong zie ik net...leuk zeg...ik ben 36 en voel me 21..door meiden als jij word ik dan weer in supermarkten en kroegen erop gewezen dat het meneer en u is dan is het op de tuin wel weer leuk dat ze me als snotneus zien..blijft het in balans Quote http://teuthor.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
MuMu Posted November 8, 2011 Author Share Posted November 8, 2011 Hahaha, @teuthor. Gelukkig ziet mijn buurman ook in dat ik het serieus aanpak. Jammer genoeg blijven er nog wel mensen negatief doen, ben je hard aan het werk. Komen ze langs: Ja hard werken he. Ik: 'oh ja, maar het begint nu eindelijk ergens op te lijken. Nu grond optimaal krijgen en in het nieuwe jaren lekker aan de slag. Mensen weer: Ja dat hoop je maar he. Dan denk ik ook ga lekker een paar tuinen verder op lopen zeuren! Nou ik ga ze gewoon lekker een poepie laten ruiken door volgend jaar een mooie tuin te hebben! (en te laten zien dat vrouwen ook wel zwaar werk doen, want hoe vaak ik wel niet te horen heb gekregen dat het geen vrouwenwerk is! ) Quote http://mu-moestuin.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 8, 2011 Share Posted November 8, 2011 want hoe vaak ik wel niet te horen heb gekregen dat het geen vrouwenwerk is! Tssssk. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted November 8, 2011 Share Posted November 8, 2011 Soms vraag ik me wel eens af waar andere mensen zich zo mee durven te bemoeien....... Vrouwenwerk wel of niet, wel of niet op jouw eigen manier.... Het is toch wat, ik kan me dan goed voorstellen dat veel mensen geen tuin meer willen in een complex. Hoe dan ook ik wens je heel veel moes en oogst plezier van je tuin toe! Quote groetjes Sandra Link to comment Share on other sites More sharing options...
MuMu Posted November 8, 2011 Author Share Posted November 8, 2011 @Sandra, kan me erg goed vinden in wat je schrijft inderdaad. ik moet toegeven dat het in het begin zo erg is geweest, dat ik mij a. niet durfte aan te melden bij de tuin want ze zagen me al aankomen meisje wat zonder kennis leuk denkt een tuin te nemen (ze keken je al zo aan als je op het complex aankwam ik heb serieus de eerste keer gelijk weer omkeer gemaakt). En dan heb je inderdaad een tuin, maar wil je er niet naar toe gaan omdat je dan de hele tijd weer wordt aangesproken dat het anders moet, natuurlijk allemaal goed bedoelt, maar het kwam er op neer dat ik op tijden naar de tuinen ging als andere mensen er niet waren. Dat moet je natuurlijk niet hebben. Heb dat nu ook wel meer van mij afgezet hoor en gewoon maar ja knikken op alles wat gezegd wordt (ene oor in andere weer uit) Er zijn gelukkig ook hele leuke en lieve mensen hoor, heb geweldige buren die me nu vaak complimenteren met mijn harde werken en ook hulp aanbieden etc. Dus dat is wel weer gezellig. Quote http://mu-moestuin.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted November 8, 2011 Share Posted November 8, 2011 Welkom en veel plezier alvast met je nieuwe moestuin. Ook al ben je een beginneling, je moet maar denken: niet iedereen heeft direct kunnen fietsen, laat staan een moestuin kunnen onderhouden zoals menig mens (oudere) het nu (wel) doet. Je leert veel door de jaren heen.Ik vind je instelling van laat ze maar kletsen (ene oor in, andere oor uit) wel een goede. Vergeet niet, er wordt altijd wel ergens over je geklept. Je kunt het toch niet tegenhouden en jij bent degene die zich er wel of niet aan kan storen. Met je instelling van ik laat ze ff een poepie ruiken zit je natuurlijk al gebakken want die oudjes houden wel van t harde werk als t er op aankomt. Misschien moet je maar in je achterhoofd houden dat er voor jou al velen zo bezig zijn geweest en wel het bijltje er snel bij hebben neergelegd. Anders zouden ze t niet zo zeggen. Als je je van een andere kant laat zien dan merken ze dat gauw genoeg en krijg je vanzelf contact met de rest. Daargelaten dat er altijd een paar bij zitten die je niet welbevallen qua persoon maar dat is overal zo. Stoor je daar vooral niet aan, je kan niet iedereen gelukkig maken, ook al zou je dat willen. Houd t gezellig met die buur, die zit t dichtst bij en dat is wel zo prettig. Met deze 'attitude' kom je er wel En die rij boeken zijn zeker héél erg handig om in de winterse dagen flink door te 'spitten' Mocht je hier nog niet iets zijn tegengekomen wat wel in je boeken staat, zijn ze hier zeker zo welkom! Ps, heb je misschien al de pol ingevuld van de leeftijdscategoriën hier op het forum? Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted November 8, 2011 Share Posted November 8, 2011 Ik zou zeggen[vooral doorgaan] jeanne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MuMu Posted November 8, 2011 Author Share Posted November 8, 2011 Dank jullie wel voor de leuke reacties, gezellig forum! @Helly, heb inderdaad de poll ingevuld, echt leuk om te zien dat er hier veel jongere mensen zitten hoor! Quote http://mu-moestuin.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted November 9, 2011 Share Posted November 9, 2011 hey mumu welkom! 150 meter is niet slecht, knap hoor! ik zie dat je al zoveel goede raad hebt gekregen...ik heb er niet veel aan toe te voegen! doe vooral wat jij leuk vind...geniet er van! hier staat vragen vrij, (er bestaan geen domme vragen) we vinden het zelfs leuk om ze te beantwoorden. er is niets zo leuk als een ander op gang brengen! veel plezier hier Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annette Posted November 9, 2011 Share Posted November 9, 2011 Welkom, Ik was ook ongeveer zo oud / jong als jij toen ik een tuin begon.Ik werd alleen niet raar aan gekeken aangezien het op eigen terrein was en er geen onbekenden meekeken, was in Frankrijk.Ik vind het nu nog steeds heerlijk om te doen en heb nu een volkstuin in Leeuwarden. Groetjes Quote http://www.doudou-creaties.nlhttp://www.epipen-tas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted November 17, 2011 Share Posted November 17, 2011 Welkom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted November 17, 2011 Share Posted November 17, 2011 Hoi! Oei, wat klinkt dat bekend! Wij hebben dat ook hoor. En er is weinig tegen te doen want mijn moestuin is de voortuin Mijn moeder was met zo'n zaagding de heg aan het verwijderen, en kreeg steeds weer de opmerking dat het mannenwerk is! Nou dan moet je niet bij m'n moeder zijn want die wil altijd alles zelf doen! En als het niet lukt dan vraagt ze wel hulp en advies. Maar zij zegt alltijd, eerst zelf proberen anders valt er niets te leren! Maar dat soort kletskousen staan je een beetje van het werk te houden, vinden het haast vermakelijk dat iets niet lukt maar helpen komt niet voor in hun woordenboek. En dan heb ik nog niet eens beschreven hoe de reacties kunnen zijn op de methode waarop ik mijn moestuin wil doen! Maar goed er zijn ook wel mensen met leuke reacties hoor! Ik ben wel jaloers dat je een kas hebt en zoveeeeel grond.Kom ik aan met m'n vakjes.... Groetjes Miranda Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts