Jump to content

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2021

Patrijs

Recommended Posts

Ik ben dit jaar pas 2 keer naar de moestuin geweest, beide keren alleen kijken naar de knoflook (was toen nog niet boven de grond) en eventuele stormschade, ook vanwege de vele regen en kou, en uitzonderlijke drukte met werk.

Morgen is het droog en relatief warm, dan ga ik weer verder met de moestuinbakken.

Prima weertje voor de tuin, eindelijk. Droog met zonnetje.

Wat heb ik gedaan ?  Op 84m2 de groene grondafdekking verwijderd. ( = niet groen zeil, maar los liggend groensel van vorig seizoen).

Bemest, volgens advies van Avvn.  Hun advies gaf aan, dat een deel van de bemesting over 3 jaar verspreid moest worden.

Dus doen we dat. Mest, bestaande uit bloedmeel(N), tuinkali (K) , en kieseriet (Mg), beetje ingewerkt.

Beendermeel (P) is vorig jaar gestrooid. Dat kon in een keer.

Groensel weer teruggeharkt. 

Moe maar voldaan naar huis.

Edited by Amrutten

Peulen- en capucijnerstelling opgezet en 2 vogelhuisjes opgehangen. Eentje (daar kom ik altijd pas achter nadat het huisje al hangt) op een superonhandige plek. Voor mij, niet voor de vogels. Namelijk NAAST de ingang van het tuinhuisje. Heb daarom maar alles wat ik de komende maanden verwacht nodig te hebben uit het tuinhuisje gehaald, zodat ik daar niet meer hoef te zijn, want vogels gaan voor. De andere hangt gelukkig wel goed voor zowel mens als vogel.

In december had ik verhoogde bak nummer 1 gemaakt, voor de knoflook.
Vandaag begin gemaakt met verhoogde bakken nummers 2, 3, 4 en 5. Had geen zaag bij me, dus kon het niet afmaken.
Tevens paadje met tegels afgemaakt tussen mijn tuin en die van de buren.
En geconcludeerd dat zwemdiploma A niet voldoende is..1fa8487ae09b81bdf469ccb1d10d4090.jpg

In de regen planten ingepakt. Oa de artisjok die er uitziet alsof het hartje lente is... maak me een pietsie zorgen.... de webii ook maar goed ingepakt. Doe ik normaal niet en hij staat al 3 jaar, maar -10 is wel flink kouder dan het de afgelopen jaren is geweest. De granaatappel ook maar een dekentje gegeven. De planten op de patio zoals de sereh hebben een extra laag bescherming gekregen. Brrr. Krijg het spontaan koud.

De kippen hebben een laag nieuwe beukensnippers gehad en in het hok een laagje hooi. Vind het toch spannend met mijn lieve kleine kipjes in de kou
Ook lekker wat te smullen gehad en wat gedroogde meelwormenspul. Iedereen weer blij. Ik had 2 eitjes als dank.

De kranen ook leeg getapt. Ik was behoorlijk nat en modderig. Wij hebben officieel geen gazon meer. een en al modderglijbaan.

He gatver in de regen. Wel allemaal voor een goed doel! Ik had de werkzaamheden tot de kas beperkt. De kratten met cannaknollen toch maar laten zakken in een groot gat in de grond in de kas. Toegedekt met een laag droge grond, nog een vliesdoek, emmers en gieter vol water ernaast, het moet maar. En 1 klein kratje knollen mee naar binnengenomen. Stel nou dat ze het toch niet redden in de kas, dan heb ik toch nog een 6tal knollen om weer mee te starten. Best wel spannend. Dat gat was trouwens groot genoeg om de pot met agapanthus en de mandarijnzaailing er ook bij te zetten. Daar weer een omgekeerde pot overheen en ook vliesdoek. Meer kan ik niet voor ze doen. Laat de sneeuw maar komen want stiekem heb ik daar echt wel zin in :-)

Regenton geleegd en de oprit schoongeveegd. We hebben er een skihelling (in wording) van gemaakt. Je kunt er in elk geval goed met een sleetje van af, wihoeoeoe.

Het was hard werken vandaag buiten met al die sneeuw. Erg leuk om weer eens sneeuw mee te maken.

• Like 1

Een paar foto’s gemaakt want er was niet zo veel te zien, laat staan te doen. Op de foto links de prei, rechts het net over de knofloken, waarvan sommige rassen al de 15 cm aantikten, daarachter twee sneeuwrichels op doorgeschoten winterpostelein, en in de hoek rechtsboven een kolos van een knolvenkel.

En lege wandpotten waar eergisteren de laatste geraniums uit zijn gehaald – nah ja: leeg?

8 feb 21.JPG

8 feb 21-2.JPG

Edited by Vinky
  • Like 1

Vandaag wat potten ingekuild in de sneeuw. Zodat ze wat meer geisoleerd zijn tegen de komende vorst.

Vogel waterbak ijsvrij gemaakt. Halve halve kilo zaad in een schaal neergezet.

Op de koolmeesstraat het koolmeeshuisje sneeuwvrij gemaakt. Vet bolletjes opgehangen opgehangen voor de koolmeesjes.

De eerste bezoeker was een pimpelmeesje, en een koningsvogeltje. Deze komt al een paar maanden elke dag langs om insecten te zoeken. 

@Patrijs Ik had winterkoning moeten zeggen :)

https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/winterkoning

Maar ik lees nu op de site, dat deze niet goed tegen de winter kan. Zou erg sneu zijn als die komende week dood vriest.

• Like 2

Twee weken terug ongeveer voor het eerst gehoord dat er een flinke winter aan zat te komen. De fuchia's staan zoals elk jaar weer in de donkere koele kelder.
Maar omdat ik niet weet tot hoe koud het daar kan worden, heb ik twee weken terug maar een berg stekken genomen. Ondertussen is een deel mooi geworteld in het water, en kon ik deze vandaag oppotten. Reserve plantjes staan standby op uitvallers :).

• Like 1

Niet op de tuin maar lekker warm binnen, zaden groepsgewijs gesorteerd op bloemen, bodembedekker, bladgewas, kool, vlinderbloemig etc. En wat oud zaad weggedaan. Blijft er nog steeds veel te veel over, vorig jaar te veel gekocht. Of de tuin is te klein, dat kan natuurlijk ook..

In het verlengde van de tuin: de diepvrieskist leeggehaald en schoongemaakt en alles opnieuw erin gezet. Nu weet ik weer wat ik heb, is het netjes gesorteerd en makkelijk te vinden. Handig hoor, als het buiten flink vriest, kun je de boel even buiten parkeren terwijl je binnen ontdooit en sopt. 

Ik heb dik 2 u lang sneeuw geruimd, de man geholpen met de nieuwe steiger die is gebracht, dat is voorlopig in de overdekte buitenkeuken, kippen gekeken, gevoerd en vloeibaar water gegeven en het bevroren water weggegooid, een jongen van het ijs afgehaald, de kas volgegooid met sneeuw en ook heel erg genoten van het uitzicht.

Wat een prachtige dag. Genoten.

da231bbdc37e71204005e45045d8436a.jpg

c80e87a06db8cc66dad97480d09bfa2b.jpg