Frans Posted February 20, 2021 Share Posted February 20, 2021 Een gedeelte van mijn tuin gefreesd zodat het echte werk kan beginnen. Het zwaardere werk in de tuin laat ik graag aan mijn vriend over. Hij heet Honda en ik hoef alleen maar achter hem aan te lopen. 2 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted February 20, 2021 Share Posted February 20, 2021 Ik wil ook zo'n vriend! Maar nee, ik kan zonder. mijn moestuin is niet zo groot. Huistuin In de kas ging voor de tweede dag op rij het automatische raam open. Tuinbonen stonden in te droge grond. Eruit gehaald in een bakje gedaan voor de moestuin. Bakje 2 stond al klaar met mooi groene tuinboontjes van 3 cm, klaargezet voor de moestuin. Water gegeven in de kas, was ik vergeten, maar is hard nodig. Vanaf nu weer dagelijks doen! Paar vuilniszakken houtsnippers uitgestrooid in kas en op de paden. Moestuin De grond is al mooi los en niet te nat, dankzij al die compost van jaren. Ik hoefde alleen wat dorre bodembedekker te verwijderen en de grond met de spitvork her en der losmaken. Een tweede stuk gaas geplaatst mbv elzentakken, een eerste stond er al. Eén voor klimerwten en een voor kapucijners. Klimerwten - een gedeelte - bij het gaas gelegd. Even aanzien of de muizen en vogels ze opvreten. De rest thuis voorkiemen. Vergeten knoflook geoogst, stukje van de wortels en blad afgesneden - net als bij prei - en teen voor teen herplant. Tuinbonen uitgeplant. Van de kardoen wat stukken afgehakt met de spade, deze wordt te groot. Zomerprei op een zaaibed gezaaid. Paadjes aangeharkt en foto's gemaakt voor de blog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted February 20, 2021 Author Share Posted February 20, 2021 Hier ook zo'n vriend, maar zolang ik hem niet nodig heb mag hij in de schuur logeren. Dus vandaag weer een stukje gespit en twee peulenrekken gezet. Ook geschoffeld, dat was lang geleden maar het kon weer en met de stevige bries droogt alles mooi op. En genoten van het weer, net als het spul wat onder glas staat. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted February 20, 2021 Share Posted February 20, 2021 Zalige dag, redelijk wat gesnoeid, paar struiken uit gegraven en dat viel wat tegen, verwilderde bruidssluier verwijderd. Hond ligt nu met poten omhoog in de zetel, meer van dit. Eerste vlinder gespot (citroen vlinder) en een paar hommels. Het is natuurlijk gevaarlijk dat we een week warme temperaturen krijgen en na donderdag terug kouder, de natuur komt misschien iets te snel in gang. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted February 20, 2021 Share Posted February 20, 2021 Jaaa zo'n vriend zouden we allemaal wel willen! Hier hebben we onze eerste tuindag van het seizoen er ook opzitten. Wat was het fijn buiten! Onkruid verwijderd en de grond losgewoeld. Even eten en dan lekker dit vermoeide lijf in bad laten dobberen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted February 20, 2021 Share Posted February 20, 2021 Jaaaa, de eerste echte tuindag! Hele dag bezig geweest. 2 perkjes gedaan, onkruid verwijderd, roos gesnoeid en de man geholpen die heel ijverig de steiger in gebruik heeft genomen en met het dak bezig is geweest. Ik had 1 perkje vorig jaar onkruidvrij gemaakt en lege tuinaardezakken erop gelegd met potten die ik had verhuisd. Alles eraf en kas erop. De grond was helemaal onkruidvrij! Mooi man. Ik heb 2 kasjes opgezet met erin zaaisels. Sla, ui rood en geel, andijvie roze en groen en courgette en pompoen. Ook de witlof geoogst. Wat rucola, paksoi, rode ui en de andijvie van plek veranderd danwel gekortwiekt. Overal oregano eruit getrokken. De kippen hadden echt een feestmaal vandaag. Voor mijn kinderen overigens ook. Ze hebben ontdekt dat er nog wortelen in de tuin groeien. Ik denk dat ze een kilo wortels op hebben gegeten Deze was wel heel enthousiast aan het zijn. Vond ik lollig De knolselderij kaartjes zijn 2 jaar geleden gekregen (incl knolselderijtjes). Ik vraag me oprecht af welke stift de eigenaar in hemelsnaam heeft gebruikt, want je kunt de tekst nog steeds lezen. Ondanks alle weersinvloeden! Hoe dan?! De dure stift van €9,95 die het gegarandeerd goed zou doen, is nog maar half leesbaar na een fractie van de tijd buiten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted February 20, 2021 Share Posted February 20, 2021 Ik heb 2 kasjes opgezet met erin zaaisels. Sla, ui rood en geel, andijvie roze en groen en courgette en pompoen.Is het niet een beetje vroeg voor courgette en pompoen? Iets van 2 maanden ofzo?Dacht dat april daar beter voor was? Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vastone Posted February 20, 2021 Share Posted February 20, 2021 Wat een heerlijke tuindag vandaag! Voor ons de eerste dag dit jaar dat we weer echt aan de slag zijn gegaan. Gisteren zakken tuinaarde en compost gekocht om de verhoogde bakken buiten en in de kas aan te vullen. Vandaag druk in de weer geweest met snoeien in de tuin. En.. samen met de aannemer plannen gemaakt voor het ophogen van de bestrating rondom ons huis en het terras. Zo heerlijk plannen maken waarvan je weet dat ze ook uitgevoerd gaan worden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted February 20, 2021 Share Posted February 20, 2021 (edited) @acpronk wat maakt het uit , hebben we een zacht vervolg Yippee, anders zaai je opnieuw gaat geen verschil maken. edit : normaal April ja Edited February 20, 2021 by redzebra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted February 21, 2021 Share Posted February 21, 2021 Is het niet een beetje vroeg voor courgette en pompoen? Iets van 2 maanden ofzo?Dacht dat april daar beter voor was?Het is zeker vroeg, maar... 2 jaar of 3 jaar geleden wilden mijn kinderen op zo’n heerlijke februari lentedag zoals gisteren heel graag een moestuintje en ZAAIEN. Moestuintje gemaakt. Ow feb 2018 staat erop. 3 jaar geleden dus. Maar wat kun je in feb zaaien wat ook daadwerkelijk een beetje leuk is? Ze kregen toen pompoen en courgette zaden, want die kun je zo goed vasthouden in je priegelige 3-jarige vingertjes. Niet omdat ik dacht omdat het zou opkomen. Gewoon, zodat ze wat te zaaien hadden. En wat bleek? Die krengen kwamen gewoon op en werden de sterkste planten! Dus nu zaai ik sindsdien te vroeg de cucurbitea, omdat dat wel heel fijn was. Komt het niet op? Ook geen punt. Ik doe nog een zaai rondje in eind maart als ze het niet redden. Maar vooralsnog gaat het goed en ik hou dit er in. Niet handig als je nog maar 2 zaden van je lievelingspompoen over is, want stel dat. Maar ik neem graag het risico 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted February 21, 2021 Share Posted February 21, 2021 Gisteren de rozen en buddleia gesnoeid, de vuurdoornstronk van woensdag verder operatief verwijderd. Ook een grote hulst flink gesnoeid. Dahliaknollen gecheckt, zien er nog hoed uit. Verder een gekregen Conferencepeer geplant. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted February 21, 2021 Share Posted February 21, 2021 1x 20 jarige Rode Bes XXL , 1x 20 Jarige Zwarte Bes XXL uitgegraven/ uit laten graven, daar ik die weggeef aan een goed doel bij mij in de buurt. Verder wat aardbeien cadeau gedaan en zaden. Er gaan ook 8 kruisbessen heen, maar daarvoor komt men binnenkort nog een keer terug. Mij levert het eindelijk ruimte om een Loquat te planten en veel meer tomaten te gaan telen. Nu er geen MTFDs zijn moet je een beetje her-en-der iets posten wanneer je tuindingen wilt weggeven. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amrutten Posted February 21, 2021 Share Posted February 21, 2021 Aardbeien en aspergeveldje schoongemaakt en bemest. Plekken waar aardappels komen beetje voorbereid, wat rijtjes getrokken. Hier en daar beetje gewied. Algemeen gerommeld. Veel te lang doorgegaan, want het was zo mooi weer. Naar huis, gezelschap gezocht van paracetamol. Conclusie: prachtdag. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuinLB Posted February 21, 2021 Share Posted February 21, 2021 Spinazie en bladmoes in de kas gezaaid, rucola en sla uitgeplant in de kas. Verder wat spul verplaatst ivm een aankomende verbouwing van het huis. Gisteren voor dat doel al een ruime 10 meter aan beukenhaag verplaatst. Gelukkig had ik toen hulp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted February 21, 2021 Share Posted February 21, 2021 Vandaag spierpijn 😆 dus kozen we voor een boswandeling om rustig de spieren los te lopen. Die tuin ligt er morgen ook nog wel. Thuisgekomen liepen we een rondje door de tuin, en pakte ik toch maar even de snoeischaar. Vlinderstruik gesnoeid, oud eenjarig spul uit de grond getrokken, kruidentuin beetje opgeruimd. Er loopt alweer van alles uit, mooie kleine bieslooksprietjes... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted February 21, 2021 Share Posted February 21, 2021 (edited) Verder gegaan met ontginnen van 4 m2 grond waar naast de reeds verwijderde vuurdoorn ook nog een kluwen van azalea’s en japanse kwee staat, op een bedje van zevenblad, kweekgras en haagwinde.... oef die wortelkluiten zijn heftig. Stukje bij beetje uitgraven, wegzagen, etc. Verder nog wat dingen gezaaid en fruitbomen gesnoeid. Ook nog een berberisstruik kortgesnoeid. Wat hazelaars gestoeld en het hout schoongemaakt als geriefhout. Edit: ook wat hortensia’s ontdaan van oude bloemen Edited February 21, 2021 by mdubbelm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted February 21, 2021 Author Share Posted February 21, 2021 Het moestuintuin café weer geopend voor het nieuwe seizoen. De eerste bezoekers thee geschonken en wat zelfgebakken lekkers er bij. Tussendoor nog een klein kasje schoongemaakt en bij een buurtuin wat opgeruimd. 2 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted February 21, 2021 Share Posted February 21, 2021 Wat is het hier weer lekker druk! Het lijkt het dorp wel waar ik vanmiddag doorheen fietste, het halve dorp was buiten 17 graden😍. ik heb mijn kruiden vierkant zoveel mogelijk gewied en de tegels er tijdelijk uit gehaald. Twee zakken blad aarde heb ik erbij gedaan. Verder hebben we nog veel kleine bomen kortgeknipt in de boomgaard, q lie wilde dat graag want de bomen pesten de mirabellen..en die zijn heel belangrijk voor de eau de vie! Helaas viel er een flinke kronkel wilg op een mooie mirabellen tak die afbrak😣 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vastone Posted February 21, 2021 Share Posted February 21, 2021 T was dan ook heerlijk weer om buiten te zijn! Hier de moestuinbakken in de kas aangevuld met aarde en compost. En wat gezaaid. Verder vooral heel veel aangerommeld.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted February 21, 2021 Share Posted February 21, 2021 Het wordt vrolijk druk in dit draadje. Wat een beetje zonneschijn al niet teweeg brengt. ☀️ Gisteren een hete douche genomen na 4 uur vitamine D opdoen in de moestuin (zie vorige post) . De kraan even uitgezet en mezelf ingesmeerd met magnesiumolie die snel intrekt (staat op het etiket). Vooral de kuit- en bilspieren extra aandacht gegeven. Daarna de kraan op heet gezet en vol op de rug gemikt voor een poosje. Uitgeteld en af. Vandaag hetzelfde verhaal, al bleef het bij het planten van de rabarber van huistuin naar moestuin, plus het verder verwijderen van de laatste bodembedekking die er nog lag. Daarna koffie drinken met mensen van de kinderboerderij, bijpraten en vervolgens nog twee kruiwagens vol houtsnippers naar de paden kruien. En dat was het. Maar wel een tintje kleur op mijn bleke winterslaapkop opgedaan. O ja, voordat ik naar de moestuin ging, heb ik nog wat lange, rechte, dunne elzentakken gesnoeid, langs de weg naar Meerwijk. Wandelaars vonden 'op zien Grunnings' aal dad et zundaag waas en dad ik toch naait moust waarkn op zundaag? Al ben ik import, ik versta het wel en stelde hen gerust dat het veur mien maustoentje was. Boonnstokkn veur de boonn! Een dad dat moar n hobbie waas. Goain waark. Toen was het goud. De bonenstokken heb ik op de tuin neergelegd, ik had geen puf meer om ze op te zetten. Ze moeten wel deze week op, want de schorseneren moeten ertussen gezaaid worden ruim voordat de bonen gelegd gaan worden. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted February 22, 2021 Author Share Posted February 22, 2021 Een stukje gespit, nieuwe paal aan een peulenrek gemaakt en het rek geplaatst. Het gaashek gerepareerd en een takkenbos verplaatst omdat ik doormoet met spitten, en geschoffeld. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted February 22, 2021 Share Posted February 22, 2021 palen gekregen van een verbouwbuur en ontspijkerd laatste veldje geschoond, onkruid onder controle, check! hoorde ik daar iemand zachtjes grinniken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted February 22, 2021 Share Posted February 22, 2021 Verder gegaan met het maken van de verhoogde bakken. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amrutten Posted February 23, 2021 Share Posted February 23, 2021 Peulen/erwten steunrekken, in aanzet geplaatst. Nog wat rijtjes getrokken en stukjes uitgemeten, voor als de tijd rijp en de bestellingen binnen. Algemeen gerommeld. Hoopje hier, steen daar, tak weg, van dat werk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted February 23, 2021 Share Posted February 23, 2021 alle sloten gesmeerd met wat grafiet, de schoot met wat vaseline gaan ze weer heul zachtjes dicht: #klikipvbeng 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts