Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2021

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vandaag eerst een inspectie rondje gelopen na alle slagregen van gisteren. Het was heel heftig (de regen). Gisteren nog net op tijd alle jonge zaailingen kunnen evacueren of een kap erover kunnen zetten.

De AH moestuin boontjes staan er prachtig bij, vol in de knop. De  pepers, koolsoorten en tomaten groeien goed. En de eerste aubergines hangen ook aan de planten.

Vandaag eerst wat venkel van de teeltwedstrijd gezaaid. De eerste zaailingen zijn eindelijk boven. Daarna courgette, patisson en cucameloen en zonnebloemen op de definitive plek gezet.

Ook ik had, net als andere forumleden, wat citrusplantjes gekocht bij Lidl, die heb ik vandaag in een pot gezet.

Net een grote bak doperwten geoogst, voor de salade van vanavond. 

Als laatste ga ik vandaag nog een zaaironde doen. De tray staat klaar, alleen de zaadjes moeten er nog in. Eerst nog even bedenken wat, daar ben ik nog niet over uit. Ik zal even het topic over wat jullie vandaag hebben gezaaid van de afgelopen week doorlezen om wat ideeen op te doen.

Geplaatst:

Wat zijn jullie weer snel met de groentes in Z-O Brabant.

Ik was hier al heel vroeg met de erwtenplanten maar moet toch nog even wachten op oogst.

Vandaag na de asperges en peultjes oogst de nieuwe aardbeien schoongemaakt, dan kan er morgen een net over, de eerste beginnen al te blozen.

'S middags de oudere planten nog een keer geschoffeld en met de hand door geweest. 

Bij elkaar zo'n 60-70 meter. Nu maar wachten op de oogst.

• Like 1
Geplaatst:

Slakken geraapt, zowel bloterikken als met huisjes. Die huisjes zijn trouwens heel bros, heb ik dan weinig kalk in mijn grond? Ze verraden zich in ieder geval met hun slijmsporen en met de hapjes die overal uit zijn. Dan weet je ongeveer waar je moet zoeken. De zij- en onderkanten van plastic bakken en potten zijn ook goede plekken. Kwam ook nog twee padjes tegen, zij -en de buurkippen- mogen lekker smullen van onze vangst.

Verder lekker onkruid geplukt, wat reservebonen geplant op de plekken langs de tipi's waar niks was opgekomen. 

Geconstateerd dat we binnenkort tuinbonen gaan eten en bietjes en spinazie en tatsoi en amsoi. 

Geplaatst: (aangepast)

Alle voorgezaaide bloemen die nog in (te kleine) potjes in de kas stonden te verdrogen, buiten uitgeplant. 

Reden dat ze nog in de kas stonden was dat ik nog geen geschikt plekje gevonden had.

Uiteindelijk maar gewoon een stuk gras uitgestoken.  Hopelijk slaan ze aan en wordt het een mooi plukveldje. 

aangepast door Vastone
Geplaatst:

witte pioen gekocht en geplant

ben nog op zoek naar de soort die verkleurt naar geelwit, command performance, heeft iemand die?

Geplaatst: (aangepast)

Na de asperges en prei oogst over de nieuwe aardbeien  een net geplaatst, was weer net te klein.

Het oude bed voorbereid voor netten, wat nieuwe paaltjes gezet en lijnen gespannen en overal en nergens netten vandaan gehaald.

Morgen weer verder.

aangepast door Patrijs
Geplaatst:

Vier tomatenplanten buiten in de volle grond geplant en twee in de kas,

1 paprika en komkommer in  de kas geplant . 

Strookje van 4meter bij 30cm naast de kas uitgegraven,  stonden 2 vlinderstruiken en allerlei onkruid , was echt een hele klus om dat netjes weg te krijgen netjes een gazonrand geplaatst en opgevuld met compost en bovenlaagje potgrond 20210501_152409.thumb.jpg.7090cf3ed4e03632c688ca2b9767d930.jpg

echt gewoon een halve dag met bezig geweest, nu heb ik er bietjes geplant  en een bijenbloem gezaaid , op de hoekjes kleine lavendel geplant.

toch maar weer een paar slakkenkorrels om het overblijfsel van m'n kool heen gestrooid 

• Like 2
Geplaatst:

Ik heb het tuinhuisje opgeruimd. Naar de stort gereden. Stort dicht. Toen naar ander afvalpunt. In de tuin bezig geweest. Onkruid tussen de tegels vandaan geschraapt met zo’n krabbertje. De yacon in een big shopper gezet. Ga ik ook met de aardappels doen die ik in 2 potgrondzakken heb staan.

Dit was overigens allemaal tussen de bedrijven door, want ik was eigenlijk op zolder bezig. Toch eindigen in de tuin

• Like 1
Geplaatst:

Vandaag even geweest om eea water te geven .

de rode biet die ik gisteren geplant heb lag plat en slap terwijl de grond vochtig is , ik hoop dat deze nog ophalen .

Hier de foto van de werkzaamheden gisteren voor en na20210501_152409.thumb.jpg.751174b65b2366825f2252e88ab0c821.jpg

20210606_163515.thumb.jpg.549605de658748a71696dc11fe379146.jpg

• Like 3
Geplaatst:

Na de aspergeoogst het veldje geschoffeld.

Ik wilde verder met de netten over de aardbeien maar daar lagen nog zakken potgrond.

Die moesten weg maar op hun plek lagen pallets.

Die pallets moesten tegen de compostvakken maar daar stonden de anti-vogelrekken.

Kortom van alles versleept en op het vrijgekomen stuk bleken sla en snijbiet zaailingen te groeien.

Dus die uitgegraven en verplant en bewaterd en het stuk naast de aardbeien eindelijk vrij en geschoffeld.😵

Misschien gaan de netten morgen lukken.....

• Like 4
Geplaatst:

Naar parende bijen gekeken. Unicum voor me, dus was erg geïntrigeerd. Kinderen overigens ook.

http://

http://

Gekookt in de tuin voor het eerst. Lekker rustig dagje.
Geplaatst:

Dat heb ik ook nog nooit gezien in de tuin..

Gister heel wat tomaten buiten gezet.

Vandaag na het werk maar eens flink wat onkruid weghalen, en misschien voor de derde keer wat rucola zaaien.

Hopelijk spoelt het niet meer weg :)

Geplaatst:

illegaal gezinsfeestje gehad,

met kleinzoon van 2 1/2 water gegeven aan klein spul, de gieter 1/8 vol en toch haalde hij de plantjes bijna niet, zijn schoenen wel

op de hurkjes naar veenmol in potje gekeken, konings!

• Like 5
Geplaatst:

Met de slijptol, Frans? 😀

Inspectieronde gedaan.

Aspergehaantjes ontdekt en vermoord. Stuk of tien, op drie planten. 

En is dit de larf van een meikever? Brrr smerig beest zeg. Gauw kippenvoer van maken. 

De kardoen is nog steeds de afwerkplek van de wantsen. 

20210607_130656.jpg

Screenshot_20210607-131703_Gallery~2.jpg

20210607_130439.jpg

Geplaatst:

Ne de asperges het koolveldje schoongemaakt, gelijk de vogelkooien verplaatst naar de kleinste planten die het meeste risico lopen.

Voorlopig twee uitvallers, draaihartigheid en ? De regen heeft de kool goed gedaan.

Gezien dat de hazenmoer bij de buren de al grotere kolen ook opgesnoept had, maar het jonge haasje is vertrokken dus ik hoop maar dat de kust nu veilig is.

Flink wat rabarber geoogst, en voor het eten prei en Groninger snijmoes.

'S middags eindelijk de netten afgekregen. Net op tijd want de merels zitten al aan de nog zure aardbeien.

Ook een pallet op zijn kant gezet met twee palen, ik ga een luw hoekje maken voor de buiten tomaten.

• Like 1
Geplaatst:

Beregeningssysteem aangesloten en getest. Laat nu die zinderende zomer maar komen. 🙂

beregening1.thumb.JPG.e6f7cb0b6ba6d477fc4a3d22a3b11eda.JPG

beregening2.thumb.JPG.d0f8efd9e99f8b92a0bb96b12d712d14.JPG

• Like 3

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...