Jump to content

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2021

Patrijs
 Share

Recommended Posts

Serieus?! Ik dacht, het enige wat ik kan bedenken wat er zo uitziet, zijn bloedzuigers. Die gedachte direct gedelete, want bloedzuiger klonk me iets te exotisch voor Holland ik wist helemaal niet dat je ze hier ook kon vinden.

• Like 1

Veel gewied, de sjalotten en aardbeien zijn weer zichtbaar. Ook een beetje bemest. 
Gisteren de courgettes uitgeplant in de volle grond en wel afgedekt met plastic bakken. Ook wat zonnebloemen in de volle grond gezet. 

https://prilgroen.nl/ onderweg naar een plasticvrije volkstuin

1 hour ago, Mellie said:

Ook 2 heeeeele vieze beestjes ontdekt.

Dat zijn bloedzuigers. En doen wat de naam laat raden, behalve dan de meest voorkomende soort hier bij ons (en wellicht in Nederland), die vreet alleen rot vlees.

• Like 1

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image
23 uren geleden, Plotiemoos zei:

Weer een aantal planten gezaaid.

Veel is überhaupt niet opgekomen....

De grond in de gemeentehuizen gegooid. Als daar ineens witte kool gaat groeien is dat dankzij mij. Whahahah

Heerlijk! ..GIF.5482c0c5cad2d502b3d1fb2ba7a14ef2.GIF

Zou ik ook wel eens willen doen!

• Like 1

Nog even off-topic voor @Mellie

De paardenbloedzuiger zwemt met meanderende bewegingen van het gespierde lichaam door het water. Buiten het water beweegt hij zich kruipend voort met behulp van zijn zuignappen. Deze bloedzuiger zuigt geen bloed, maar voedt zich met verschillende waterdieren, zoals insectenlarven, wormen, viskuit alsook eieren en larven van amfibieën.

Screenshot_20210517-181026_Chrome.jpg

• Like 1

In de kas paprika in grotere potten gezet.

Na de zware hoosbuien buiten bezig gegaan om een aantal planten bakken te vullen. Te nat om te schoffelen, morgen nieuw geluk.

Op het tuinpark zijn andere activiteiten buiten het tuinieren zoals bed en breakfast, mini jachtwerf en een ijsco kar.36198cb532296ad130f4c158d7e38b09.jpg

• Like 1

Vanmorgen werd er regen voorspeld voor de middag dus maar niet geschoffeld maar de halve composthoop omgezet.

De verdroogde aardbeistekken zijn er op gegaan net als veel doorgedraaide planten.

Het bleef droog met een windje dus het halve aardappelveldje, halve pootuienbed en  tussen het voorjaarsgroen geschoffeld en onkruid getrokken.

polyester golfplaatjes gemonteerd voor de buitentomaat

wil er nog 1

tsja de bouwmarkt vraagt 25 euro voor een polyester golfplaatje van 1,8 x 0,9 m; productiekosten 0,6 euro, gaan we niet doen dus

Gisteren:
Slakken vervloekt.... mijn bonen en pompoenen én courgettes zijn weg. In de buikjes van die slijmerige rakkers.
Slakkenspul gestrooid.

Vandaag:
Slakken vervloekt.
Overal slakken die op het spul afkomen. Vorig jaar was zo’n mild slakkenjaar dat ik in de naïeve veronderstelling was dat er dit jaar weinig slakken waren. Muhahaha dachten de slijmerds. Complete ravage aangericht. Nu in dubio. Wel of niet opnieuw zaaien.

De laatste peperplant geplant. Numex suave orange in de kas. Hij hangt vol met pepers.

e116f2495365363a3dd7aec15db8fc49.jpg

Enkele vleestomaten in de kas gezet (rechts). Paar onder afdak. Alles veel water gegeven. Morgen gaat het watergeefsysteem aan.

Een halve kruiwagen aan paardenbloemen uitgestoken. Dat was een stuk van nog geen 3 m2... dus kun je nagaan hoe de rest er uit ziet.

Kip met kalkpoot wat niet weg wil, in soda badje gedaan. Vervolgens poot maar compleet ingezalfd met vaseline en vastgebonden met een reep katoen die in de vaseline was gedrenkt. Nou, als dat niet aanslaat, dan weet ik het ook niet.

• Like 1

Vandaag was het onverwacht mooi weer om te schoffelen.

Dus na de asperge oogst het aspergebed en de randen geschoffeld.

Ook het aardappelveld afgemaakt en de aardbeien.

Nog wat losse stukjes gedaan en het schiet weer op.

Met minder weer ga ik er nog een keertje langs met de schrepel.

41215_1_asstniw7rl4uv48a.thumb.jpg.1c47dc232b3522dcad10cef439882bd1.jpg

Basilicum, oost-indische kers, knolvenkel voor de teeltwedstrijd en nog maar weer een bak tagetes gezaaid. En onkruid gewied, het onkruid houdt wel van dit natte weer, je knippert even met je ogen en het staat weer vol.

• Like 1

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Ondanks dat het weer niet mee werkt, planten in de grond gezet, lelietjes van dalen,rode kool, dahlia en spruiten.

De schoffel ter hand genomen en koffie gedronken.

De nodige zakken vuil staan klaar om af te voeren.

Zo blijf je bezig en van straat af.

Daar gaan we tegels wippen en kleur proberen te creëren.

Ik heb nog al wat zaailingen van sla uitgestoken en opgepot voor de plantenbeurs voor a.s. Zaterdag. Hopelijk hebben ze ook wat planten die ik zoek, nog een courgette en een meloen bijvoorbeeld. En bieten! Maar die hoop is vast tevergeefs. Ook uitgezocht voor de beurs: amsoi en witte brede snijbiet. Alles even mooi in potjes gezet, tussen de buien door. 

• Like 1

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

De laatste spinazie uit de bak gehaald en schoongemaakt op de tuin. 

Gelijk met de hand veel onkruid getrokken de bak staat er vol mee maar ook veel nuttige zaailingen.

Een nieuwe laag melkdistel en winterpostelein op de composthoop afgedekt met een laag paardenmest.

Des middags nog even een stukje tussen de uien opgeschoond met de hand en de schrepel.

Er zit redelijk wat uitval tussen, ik denk door de kou en het vocht.  

Weer sla en slaplantjes uitgedeeld en lekker thee gedronken en gekletst, het was weer een mooie dag.

Me verwonderd dat alles (moestuinbakken, kassen) er aan het begin van een nieuw moestuinseizoen altijd zo geordend uit ziet wetende dat als alles eenmaal gaat  groeien dat al zo snel weer over is. 

20210519_192029.thumb.jpg.6141dbda2eb043ab063cf862055d8c8a.jpg

• Like 2

Vanochtend wat kruiden verpot in grotere potjes.
In de middag even naar de moestuin lavagruis bij de pas geplante fruitbomen en de zaden, en ook meteen bij de knoflook uitgestrooid, was het helemaal glad vergeten terwijl de zak al een week bij de moestuin lag.. Daarna wat onkruid eruit getrokken, tot dat vrouwlief plotseling moest werken, was het vergeten.

• Like 1

Ik heb de basilicum getopt. Erny zei dat dat beter was. Ik heb juist in Italië geleerd dat dat niet mocht. Doe het dus braaf niet en al 15 jar zie ik er het voordeel niet van in. Dus ik ben voor@Erny

Wat planten op de patio gezet voor het afhandelen regime en veel geplukt in de tuin. De jongste heeft de venkel kaal gevroten... hij rook naar venkel en glashard ontkennen de boef ook met de dochter slakkenlijkjes geraapt incl een paar glibberige levende.
Haar commentaar “als ze zo glibberig blijven vallen, dan mogen ze in de tuin verder glibberen. Ik raap ze níet méér op!” Harde taal waar ze van onder de indruk waren. Ze glibberden niet meer uit haar handen

• Like 2

gekeken naar de (7 jaar oude?) reine claude verte, weer geen pruimpje te zien, bestuiver staat op 15 m afstand dus ik ben er klaar mee #kettingzaag

feromoonvalletjes uitgehangen voor tegen de pruimen- en fruitmot

schoffel gezocht, not!

muis 11 gevangen, ze vreten de slakkenkorrels op, ik zal ecostyle eens bellen of ze die niet wat onsmakelijker kunnen maken

• Like 1