Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2021

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Stuk beek bij het huis schoongemaakt en wat sierstukjes gewied en opgeschoond. Een paar planten Spoorbloem( rozerood) geplant. De eenden weer teruggejaagd de tuin in, onbegrijpelijk hoe ze door het heek heen weten te komen. Gezocht naar die openingen.13 aardappels gepoot. Een brandnetelbiertje in de tuin gedronken met Lie😝

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Water gegeven. Hydrofoorpomp is kapot en had geen zin om weer de sloot leeg te scheppen. Gewoon kraanwater vrees ik...

Ook een broodje gegeten en een kopje thee in de tuin. Het is echt warm in de zon!

Geplaatst:

Zojuist, na werktijd, even bekeken hoeveel paaltjes ik nodig heb voor de onderconstructie (hoe zeg je dat?) om mijn hoofdlooppad van oud en geribbeld vlonderhout (dat glijdt minder snel uit) vast te leggen. Dan heb ik straks een hoofdpad in mijn moestuin. De zijpaadjes komen dan wel met stapstenen van stoeptegels zodat ik die ook weer kan verleggen als ik mijn bedden anders wil inrichten. 

Tijdens het kijken en nadenken heb ik van de zon genoten. Tempo: zeer traag.  

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst: (aangepast)

Hoe zeg je dat?

Een knuppelpad?

De zaailingen een half uurtje buiten gezet voor wat vitamine D.

Het buitentomatenbed gespit met een flinke laag oude mest.

Aardbeistekken uitgedeeld.

De buurman geholpen met het snoeien van de appelboom die grotendeels over mijn tuintje hangt.

De bloemenborder schoon gemaakt, ik kwam veel Onze Lieve Heersbeestjes tegen die vandaag uit de winterslaap kwamen.

Ze waren bezig om elkaar te begroeten denk ik, ze klommen op elkaar.😳

Heb ze na de daad voor een deel op de munt onder glas gezet waar luis op zit.

Kunnen ze weer aansterken.

Op de tuin geluncht met merguez met verse salade.

Een tas winterpostelein uitgedeeld en de bak open gezet en gelijk wat gegoten.

De vorstbescherming bij mijn artisjokkenplanten weggehaald.

De meeste hebben de kou overleefd.

aangepast door Patrijs
  • Like 3
Geplaatst:

Water gegeven in de kas en heerlijk een half uurtje rondgelopen in de tuin en me verwonderd over alles wat in bloei komt of al flinke knoppen krijgt. 

• Like 1
Geplaatst:
15 uren geleden, Patrijs zei:

Bijna! (Een knuppelpad is wel ook een tof idee.) Maar ik bedoel de dwarsbalken waar het oude vlonderplanken opkomen te liggen, zodat het recht ligt. En de zijpaaltjes (ook geen idee hoe dit officieel heet) die de grond in gaan en waar de vlonder tegenaan komt. Gaat helemaal goed komen, als zie hoe ik het omschrijf. 😁

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:

Een dikke zijtak van de kronkelwilg gehaald bij de entree van ons complexje.

Ladder geleend, hulp geregeld kettingzaag mee en lekker gezaagd.

Resultaat meer licht op de naastgelegen tuintjes en geen takken meer boven de weg waar trekkers en vrachtwagens last van hebben.

En natuurlijk onbeperkt paastakken voor de hele vereniging.

En passant nog hier en daar wat gezaagd o.a. kersenboom die te groot werd en de hazelaar van wat takken ontdaan zodat iemand weer klimbonen kan zetten.

Moe maar voldaan.

Geplaatst:

De slootkant pad schoongemaakt.

afrikaantjes verspeend, water gegeven in de kas, wilde postelein tussen de rabarber weggehaald, koffie gedronken volgens rivm voorschrift met mede tuinders, was een heerlijke dag.

Geplaatst:

Heerlijk hè buiten eten! Wij de eerste bbq van het jaar. 

En veel verspeend  wat wat uitgeplant en water gegeven aan het eind van de dag. Genieten met dat mooie weer!

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Hopsa, opeens was het hoogzomer, 26 graden onder mijn parasolletje op de tuin. Arme Zowie heeft haar winterjas nog aan dus die sukkelde steeds maar terug naar de schaduw naast het hok. De zon was haar iets te intens op haar zwarte vacht.

Ook ik moest het rustig aan doen, nog helemaal niet geacclimatiseerd.

20210331_125908.thumb.jpg.23d9da34523d2a631febf9ddd9da9f9b.jpg

En... struikelde bijna over een dode buizerd die naast mijn hok lag.

We kunnen geen verwondingen e.d. zien. Er jaagt wel vaak een buizerd boven de moestuinen.

Maar waarom hij opeens dood op het gras ligt is een raadsel.

De hele dag heeft hij ter bekijks gelegen voor geinteresseerden. Want wanneer zie je nou een buizerd van dichtbij. Die klauwen en die bek en prachtige vleugels. Wat een geweldig dier.

Nu gaat hij naar een kunstenares die er iets mee gaat doen. Dus ben benieuwd.

Tussen het buizerdgebeuren door heb ik de uitjes in de grond gestoken en de oude bramentakken verwijderd en gepoogd een stuk onkruidvrij te maken voor de peultjes en sugarsnaps. Dat is niet afgekomen, was te warm.

Lekker naar mn huisje en met de buurvrouwen aan de wijn gegaan. Hoezee!!!

Yakon staat hopelijk vorstveilig in de koude kas.

aangepast door Erny
Geplaatst:
5 uren geleden, Erny zei:

Nu gaat hij naar een kunstenares die er iets mee gaat doen. Dus ben benieuwd.

@Erny

Let op:

De buizerd is een beschermde inheemse diersoort. Net als alle andere vogels die van nature in het wild in Nederland voorkomen, is de buizerd beschermd op grond van de Europese Vogelrichtlijn. De bescherming van de buizerd is in Nederland geregeld in de Wet natuurbescherming.

het bezit, het vervoer en de handel in vogels, dood of levend, dan wel delen of producten daarvan (artikel 3.2).

Overtreding van deze verboden is een economisch delict en kan leiden tot strafrechtelijke vervolging. De verboden worden ook bestuursrechtelijk gehandhaafd. Uitzonderingen op de verboden zijn opgenomen in de wet en de bijbehorende uitvoeringsregelgeving. De wet voorziet in een algemene bevoegdheid voor de provincie (en in sommige gevallen het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) om onder strikte voorwaarden een ontheffing of vrijstelling te verlenen van de verboden (artikel 3.3).

Geplaatst:

En weer on topic:

De eerste rij asperges van een eerste laag grond voorzien. Door de warme dagen kwamen ze toch onverwachts boven.

Gelijk wat paaltjes gezet voor een rekje langs de asperges, eens kijken of ik de lange planten zo in het gareel kan krijgen.

Geoogst en gegoten in de bak en de eerste radijs gesnoept.

Vanmiddag aardappeltjes gepoot en een kruiwagentje verse mest op de geslonken composthoop gegooid.

Geplaatst:

Wat kan je met deze noorden wind.

Buiten zaaien heeft geen zin met deze straffe wind die alles uitdroogt.

in de kas bezig geweest met verspenen en water geven.

Geplaatst:

Wrijf het er maar in.....

Hier wordt het een witte paas met kans opstorm maandag.

520118752_downloaden(2).jpg.f1f4af529fc89d97c1f8f76814aad527.jpg

Een rij asperges deels opgebermd.

De salie gesnoeid een een jonge plant verplant, de rest gaat er uit, het worden van die grote struiken.

Doperwten geplant en geoogst van onder glas.

• Like 1
Geplaatst:

Idem als@Vastone, blijkbaar doperwtenweer plus heel veel gieters water in de kassen en de regenton half leeg laten lopen (tot ik weg moest naar lammetjesdag, meeehhh).

Kippenhok schoongemaakt.

• Like 1
Geplaatst:

Het viel vandaag best mee qua weer, maar aangezien het morgen stormachtig wordt en de komende dagen kouder, toch maar even wat jonge plantjes afgedekt met fleece of stolpjes. Verder voorgezaaide paksoi, spruitjes en taitsoi deels uitgeplant in de volle grond en deels verspeend in grotere potjes.

Geplaatst:

Hier waaide het flink, met een koude wind.

Geoogst uit de bak en een portie geschoten boerenkool bi de buren. gelijk gegoten en ook nog wat geschoffeld en opgeruimd.

Verder achter glas gezeten met een kopje thee, wachtend op mooier weer.

Geplaatst:

Dit weekend lekker wat gewied en gerommeld. Vanmiddag ook nog wat glazen potten over een paar jonge plantjes gezet, hoop dat dat bescherming biedt tegen de gruwelijk koude noordenwind, regen, hagel, sneeuw en vorst. Brrr. 

Geplaatst:

Ook hier was het doperwtenweer en ook de pootuitjes mochten de grond in. 
Verder de losliggende dingen opgeruimd voor het slechtere weer de komende dagen. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...