Jump to content

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2021

Patrijs
 Share

Recommended Posts

Een vriend was langs gekomen en we hebben het terras aangelegd. Er was nog wat tijd over, en we hebben ook de picknicktafel bijna helemaal in elkaar kunnen zetten. Bij nader inzien ziet het terras toch iets te klein uit..3277b59b88c91d0271f8f331b9350eca.jpg

• Like 2

Even de zaag in je tafel, dat zal minder werk zijn als extra platje leggen....🙄  😉.

Naar de tuin om alles open te leggen met dit zonnige weer, je hebt altijd wat met een moestuin.

Door naar de molen voor wat zakken meel en op de terugweg een flinke zak sla e.d. van onder glas geoogst.

Vanmiddag rustig aan gedaan maar wel wat gieters water in de openstaande ramen gemikt.

Verder gegaan met de aardbeien kuisen en gelukkig weer wat stekken kunnen uitdelen, al komt de bloei er nu wel aan.

Nog een keertje en dan is het perceel wel schoon denk ik.

Wat bij de buren gegluurd en veel uitgedeeld en ook weer wat nieuws gekregen.

3 aalbessen struiken en 3 frambozen soorten geplant. Verder zonnebloemen gezaaid en capucijners uitgeplant. Ook de Salvia Hot Lips stekken een plekje in de volle grond gegeven. 
Ook de composthoop omgezet. 

Meer dan prima dagje.

https://prilgroen.nl/ onderweg naar een plasticvrije volkstuin

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Genoten van het prachtige weer en heerlijk gerommeld in de tuin. Gezaaid, verspeend, watergegeven in de kassen. Een roos in pot van nieuwe verse potgrond voorzien, vier andere potten gevuld met fleurige planten. Wat planten verplaatst in de tuin. 

helleborus weer verplant naar drogere plek op advies van deskundig tuinlid

muis 6 begraven

nieuwe poging tot zaaien in de kasgrond, wat een wedstrijd, pff

pluksla opnieuw gezaaid, heb me pillenzaad laten aansmeren :classic_blush:

pruimboeket bewonderd

gezien dat het goed was

Edited by RobO
  • Like 1

Bonenrekken gemaakt, aardbeiplantjes die overal in de tuin opkomt een plekje gegeven op het veld waar ze horen, heel veel fruitstruiken die na de verhuizing nog in pot stonden eindelijk op hun fruitplekje gezet. Wat ander grut geplant en natuurlijk wat onkruid gewied en overig rommelwerk gedaan. Maar vooral ook veel gekletst en koffie gedronken met allemaal moestuinburen die met dit mooie weer weer naar buiten komen. Wat was het gezellig dit zonnige weekend!

Edited by Spitskool

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Ik ben er vanochtend achter gekomen dat afgelopen nacht een muis alle zaden van de mais en zonnebloemen heeft opgegraven in de kas. De eerste maisplantjes lieten gisteren hun kopje al boven komen, maar dat maakte de muis niets uit. Nu bedenken hoe ik herhaling kan voorkomen.

Is lekker om nu bezig te zijn in de tuin.

Genieten van het gezang van de vogels en het geklepper van de ooievaars.

Late aardappelen gepoot, geschoffeld, koemest korrels gestrooid en water gegeven.2dec854add84ca4ea660df38b3bc6cd8.jpg

Een rat opgeruimd die niet verder wilde lopen.

De in potjes voor gezaaide bietjes uitgepoot in de volle grond.72de342cd95b0c731e5fb4622d605e39.jpg

• Like 1

Ruimte gemaakt. Ik kreeg een beetje ‘na nieuwjaar gevoel’. Als je alle kerstpleur in huis zo langzaam zat bent en weer je gewone huis terug wil.

Nou dat gevoel  had ik bij mijn logeerkamer en de kas.

Dus, rücksichtslos, bijna alle dahlia’s en chrysantstekken in de volle grond gezet. Zou er vorst komen, leg ik er een dikke laag stro overheen.

Ook nog sla uitgeplant. 
Morgen deze hele oefening nog een keer met dat wat ik niet meer in de auto kreeg. En de prei zetten en wortels zaaien en, en ,en.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Hopsakee, iedereen lekker buiten spelen. 

20210419_141331.jpg

Hmmm ik heb toch wel veel voorgezaaid. Tafel vol, en op de grond nog wat paprika's, pepers en tomaten. Let niet op de kudde helleborusbabies links, die tellen niet mee. Nouja ik geef gewoon weg wat ik over heb. Eerst maar eens kijken wat waar past. Er zit ook allerlei bloemenspul tussen, het hoeft niet allemaal in de groententuin gepropt he. 

Ahhh zalig weer buiten. Zal ik dan toch ... en dan morgenmiddag werken ipv vanmiddag? Heel verleidelijk, maar nee, ik wil nu ook echt wat werk wegwerken. Vanavond even bekijken of ik iedereen weer binnen zet, of dat het plantjesmeubel buiten kan staan en dat iedereen in de tent overnacht. Zou een boel gesleep schelen. En het ging niet meer vriezen, toch? 

Edited by Arja

20 uren geleden, geert h zei:

Ik ben er vanochtend achter gekomen dat afgelopen nacht een muis alle zaden van de mais en zonnebloemen heeft opgegraven in de kas. De eerste maisplantjes lieten gisteren hun kopje al boven komen, maar dat maakte de muis niets uit. Nu bedenken hoe ik herhaling kan voorkomen.

ai, zie hierboven 😁

Gister alle tomaten en paprika planten in de kas gezet, ook basilicum erbij..ze hebben de nacht goed overleefd.

~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~

21 hours ago, Arja said:

Hopsakee, iedereen lekker buiten spelen. 

Hmmm ik heb toch wel veel voorgezaaid. Tafel vol, en op de grond nog wat paprika's, pepers en tomaten. Let niet op de kudde helleborusbabies links, die tellen niet mee. Nouja ik geef gewoon weg wat ik over heb. Eerst maar eens kijken wat waar past. Er zit ook allerlei bloemenspul tussen, het hoeft niet allemaal in de groententuin gepropt he. 

Herkenbaar! En ik heb nog niet eens alles voorgezaaid! Het is hier dagelijks ook een gesleep van heb ik mij jou daar. Helaas wel nachtvorst nog, hopelijk wordt het vanaf het komende weekend wat warmer. Overdag gaat nog wel, maar 's nachts vriest het gewoon licht.

Ik ben dus heel blij als ik mijn verzameling vijgen alleen al buiten kan laten staan. Maar goed, we gaan het zien. Het is wel goed voor de conditie, denk ik dan maar.

En ja, volgend jaar zaai ik net zoveel voor. Gewoon omdat het kan.

• Like 1

Er komt een beetje ruimte in de kinderkamers.

Vandaag de laatste dahlias en chrysanten op het veld gezet.

Nog een goot met erwten geplant. Prei ook de grond in.

Wortelen nog maar eens gezaaid. 
Tomaten uit de logeerkamer naar de kas verhuisd. 
Nog effe en ik kan weer gasten ontvangen. 

• Like 1

De meeste ramen van de bak en lage kas afgehaald, hoor ik net dat er over een paar dagen weer kans op nachtvorst is....

Water gegeven, mensen veel vers groen opgedrongen, een stukje aardperen opgeruimd en jacht gemaakt op een zo op het oog zeer gezonde, vrolijke  en goed doorvoede rat die in mijn composthoop zit/ zat.

18 uren geleden, Amrutten zei:

Er komt een beetje ruimte in de kinderkamers.

Nog effe en ik kan weer gasten ontvangen. 

😄

dachten we hier ook, kids uit huis enzo
maar nu alles weer gevuld met corona=oppasjes, leukdruk

zaailingen zijn verbannen naar propagator in  hobby-hok, kas, buiten

gister een bollentocht gedaan op de fiets, was mooi, tulips are coming, zonder de toeristenbussen/campers relaxt

lokaal restaurant flink gesteund met alcoholische versnaperingen

en op de terugweg in onze moestuin een bos tulpen geplukt

• Like 2

Moestuin

Gisteren een waas van onkruid los geschoffeld boven de aardappelen - die er gelukkig nog niet boven stonden - en gewied tussen alles dat al wel flink aan de groei is.

Witte pootuien gepoot.

Vijf keer heen en weer gelopen met twee 10 l gieters water uit het vat om over de zaaibedden te gieten, maar ook erwten, kapucijners etc stonden al een beetje droog.

Kapucijners bijgezaaid, minder dan de helft was opgekomen.

Driekleurige viooltjes uitgeplant.

Huistuin

Lekker achter het huis aan het zaaien en oppotten geweest, van alles en nog wat.

Water gegeven in de kas en rondom bij alle kleine planten.

Ik had begin 2019 vier hanggeraniums gekocht en opgehangen links/rechts aan de schutting. Die hebben daar twee jaar lang gebloeid, tot begin dit jaar zelfs. Maar laks geweest, ik had ze ditmaal wél binnen moeten halen voor de vorst. Nu had Welkoop ze voor nog geen € per stuk, dus voor weinig geld heb ik weer een heel lang plezier aan de fleurig rode bloemen in mijn tuin. Mits we geen strenge vorst krijgen op 1½ meter...

Maggikruid ofwel lavas. Deze was ik kwijt, dacht dat ik het compostvat er bovenop geplaatst had. Maar kwam deze week boven piepen tussen houtsnippers vlak naast het vat. Goed kijken, iets rechtsboven van het midden...

lavas.jpg

Uitgestoken en op een plek uitgeplant waar hij niet in de weg staat.

Compostvat overgeschept naar vat2 en bodem verwijderd. Stukje vrijgekomen grond klaargemaakt voor de komkommers, stokken alvast geplaatst en ijsbergslaplantjes geplant.

Op hetzelfde stukje de ananaskers peruviana van de RobO hierboven gezaaid. Deze gaan mee naar de moestuin zodra het kan.

• Like 1

In een stuk verwilderde tuin begonnen met verwijderen van kweekgras, klimop en ander ongerief. Het mag wilder blijven op dat stuk, maar wel enigszins gecontroleerd.

Verder graskanten getrimd en het gras voor het eerst gemaaid.

En de molshoop 🤬 in het nieuwe polycultuurbed met jonge zaailingen enigszins terug geduwd.

https://prilgroen.nl/ onderweg naar een plasticvrije volkstuin

Hier was het ook weer om aan te pakken, met die koude wind vanaf de Noordzee.

Het aardappelveld geschoffeld (schoffelen voordat je het vuil ziet).

De slootkantjes gemaaid met de bosmaaier.

Duurde wel een tijd om een van de twee machines weer aan de praat te krijgen na de winter.

Geoogst en uitgedeeld en verder gegaan met de asperges op bermen.

En per ongeluk de bietjes die net boven stonden per ongeluk om geschoffeld en gelijk maar bij gezaaid.

Begonnen met gaten te maken in de kasgrond en die te vullen met een emmer vette compost, compost van paardenmest en groenafval. Hetzelfde gisteren al gedaan voor de tomaten die buiten komen en de paprika s voor buiten. Gras gemaaid en dat gras is bij elkaar geharkt en op de lasagna s gelegd.

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!