Jump to content
Patrijs

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2021

Recommended Posts

Net even gecontroleerd hoe de doperwten erbij staan die ik vanmiddag heb geplant. Nou, niet zo geweldig. Het is nu -5 graden en kraakhelder. Het is wel de koudste nacht, hierna wordt het gelukkig warmer. Duimen dat ze het overleven en anders moet ik opnieuw zaaien. 

nagedacht en quote gevonden:

Gras gaat echt niet sneller groeien als je er aan trekt

• Like 2

2 perziken en 1 pruim geplant. De pepers en paprika’s verspeend. Aantal weggegeven.

De basilicum wat meer potgrond gegeven.

Komkommer en cantaloupe gezaaid en ook wat bloemen. Ow ja en buiten ook ui.

Nu is alles weer schoon en opgeruimd. Heb zelfs afstand weten te doen van het wiebelige bakje waar ik 2 paprika’s in had opgekweekt.

Ik moet alleen de kippen nog doen en dan mag ik luieren.

Edit: compost verdeeld en een (dode) muis afgepakt van Stoute Moeder. Het kippenhok gelijk maar schoongemaakt en voer en water ververst. Onkruid en ongewilde grasjes geplukt en aan de kippen gegeven. Toch weer een onkruidvrij stukje zo. Het houdt een mens bezig.

• Like 1

Enig snoeiwerk verricht aan de rozen, hortensia’s en de lavendel.
Gelijk handmatig onkruid verwijderd.
Morgen gaan we verder als het weer het toelaat, regent nu.

Begonnen met het aardbeienbed te kuisen maar onderbroken door de regen.

Wel wat stekken klaargemaakt om weg te geven.

Ook wat bessenstruiken gesnoeid en een aalbesstek gezet.

Wat zaai en plantgoed weggebracht naar een vriend.

Boerenkoolplanten geoogst en dat stukje gelijk gespit.

Wat takken van de dennenboom klein geknipt en deels de resterende aardpeerstengels opgeruimd.

Sla en bloemkool plantjes in grotere potten gepoot.

Als er minder wind is kan het vanuit de kas zo in de volle grond worden gepoot.

Tuinafval afgevoerd. 

1613CACB-7E5C-4BE3-B153-67F662DE4506.jpeg

Dahlia's verplant die er echt nog erg goed uit zagen onder de grond! En dat na die koude week laatst. Ik laat ze altijd in de grond en ze waren nog allemaal intact.

Ik heb wat stomme stukjes in de moestuin waar niet echt meer wat eetbaars werd geteeld, dat trek ik er nu allemaal uit en daar komen de aardappels. De dahlia's kregen een nieuwe plek, zo ook de apios en een wilde citroen (Poncirus trifoliata). Angela haar prikneusplanten heb ik er uit gehaald, die hadden zich ook al buiten de tuin uitgezaaid dus daar mogen ze blijven. Er stonden ook meerdere pollen kattenkruid die ook al hier en daar zijn uitgezaaid en dus niet meer in de moestuin hoeven. 

Nu de blaassilene nog verpoten, en even kijken wat ik nog meer aan ruimte nodig heb. 

• Like 1

Nix in de tuin. Te nat en koud. De boel ligt wel helemaal klaar om bollen, knollen en zaden te ontvangen. Nog een dag of 10, dan mag ik van mezelf.

In de 'nursery': 

Dahlias gechecked. De helft is al wakker, dus prima. Eentje ziet er vreemd uit. Zie dahliatopic.

Paprikaplanten verpot en zaailingen van 2e beurt verspeend.  ook prima.

Gezaaide peulen en erwten bekeken en toegesproken. Ze zijn traag.

Dus verhuisd naar de kas, in gezelschap van meerdere muizenvallen.

Tomatenzaden van afstand bekeken en toch maar laten liggen. Tijd zat, en zoals we allemaal weten: te weinig vensterbanken.

Zaai en potplek maar weer eens opgeruimd en geveegd.

Nu koffie.

Buiten bij een stevig windje en lichte regen een stukje tussen de radicchio schoongemaakt.

Een klein stukje gespit en daar gelijk slaplantjes op verplant.

Na de storm niet vergeten om er kapjes overheen te zetten.

De aardappelen bewonderd. Steken net hun koppie boven de grond in de kas. Eens kijken of zo'n voorseizoen aardappel ook wat opbrengst geeft, want in mei moeten ze plaats maken voor de paprikas en tomaten. Dan staan ze zo'n 80 dagen. Of als ik de paprikas pas eind mei in de kas zet hebben ze er wel meer dan 100 op zitten. Zou theoretisch moeten kunnen dus...

• Like 1

Kas begoten met regenwater uit de boot. Toen een klein rondje onkruid en de aardbeienbakken grondig bekeken. Ik heb nieuwe aardbeien besteld en die mogen dit weekend erin.

Zo de moestuin is klaar.nu nog de druiven planten,blauwe regen,aalbes en de rozenstruiken bemesten.en dan maar wachten tot na ijsheiligen geplant mag worden.in de platte kas gaat het goed met de sla en kolen.o ook nog de lupine bemest vandaag.

4 dagen geleden een bloemkool buiten gezet,gewoon om te kijken hoe hij het doet,4 nachten vorst gehad en staat er nog prima bij.

19 uren geleden, Jorieke123 zei:

Dahlia's [...] Ik laat ze altijd in de grond en ze waren nog allemaal intact.

Dat is goed nieuws! Ik heb ze ook laten zitten en had ze al opgegeven na die -16 ☺️

• Like 1

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Mijn dahlia's zitten ook in de grond (die laat ik ook altijd zitten), maar durf niet te zeggen of die nog intact zijn. Afwachten nog.

Ik heb eindelijk mijn capucijners in de grond geplant en wat onkruid gewied. Verder is het tuincentrum eindelijk weer op en, dus 3x raden waar ik straks naartoe ga. :-)

• Like 1

Ik laat ze -de dahlia’s dus- ook altijd zitten. Is zo veel handiger. (Heb de 2 die in pot stonden, wel binnen gezet, maar alleen omdat dat dus heel makkelijk kon)

Anyways. Wie had er storm besteld? Ik wist echt van niks... er vloog nogal wat door de tuin. Incl afdak van het kippenhok. Of ja. De ren eigenlijk. Ook beide kassen waren aan de wandel. Godzijdank was er een anker blijven vasthaken in een plant meters verderop. Anders had ik moeten vissen in de sloot vermoed ik. Veel meer werk gehad dan ik van plan was vandaag.

Die storm mag nu wel uit hoor ;-)

Ik zou zeggen, raap zondag maar op. Weeronline zegt hier vandaag windkracht 7, vrijdag en zaterdag kracht 6 en zondag windkracht 5.

Ik was vanochtend naar de tuin geweest, een balk (voor de aardbeirekken in aanbouw) was net naast een honingbes gevallen. Slechts 1 takje geraakt, wel wat knoppen eraf.
Maar het net wat de blauwe bessen tegen de vogels beschermd is weer wat verder losgeraakt en heeft ook wat honingbesplanten licht beschadigd.
Geen ernstige schade overigens.

Doperwten voor gezaaid in een bak. Zitten veel muizen de huiskat op het tuinpark laat het afweten. Koffie gedronken met aanwezige tuinders op de gewenste afstand.
Hier meegevallen met de storm.

Ook hier zitten er nog dahlia's in de grond, je wordt makkelijk na zo veel zachte winters.

Ik hoop dat het goed is gegaan. De vorst kwam hier na de sneeuw en die sneeuw zal ze wel beschermd hebben.

Vandaag had de wind wat mooie maat potjes gebracht....😳

svy3K.gif.cc24fa77675ac29e7a41ceb8985b8bba.gif

Gelijk maar wat aardbeistekken opgepot om uit te delen of voor op tafel.

Het kuubsvat weer bijgepompt met het 12V pompje want er was weer wat regenwater over.

Gelijk de accu opgeladen, in de voormiddag scheen de zon hier even lekker.

Hier amper schade van de storm, het viel erg mee.

Posted (edited)
3 uren geleden, Mellie zei:

Ik laat ze -de dahlia’s dus- ook altijd zitten. Is zo veel handiger. 

Handiger wel! Maar lukt niet altijd helaas.. hier de knollen die ik uit nieuwsgierigheid uit de grond heb gehaald om te bekijken allemaal verrot. Kennelijk op de kleigrond hier veel te nat geweest (in vorige tuin hoewel vlakbij huidige tuin hadden we daar veel minder last van)

Hier schade van de storm nog niet op kunnen nemen, net thuis van werk en al veel te donker buiten. Komt morgen wel. 

Edited by Vastone

Klimduinzand gehaald om te gebruiken als laagje op de zaaisels en om een stukje pad opnieuw te straten.

Water gepompt, een stukje gemest en gespit, plantjes opgepot en begonnen om de bloemenborder op de moestuin te fatsoeneren.

Jeetje fikse stormachade. Gisteren nog niet. Toen vooral weggewaaide zaken.

Nu... kasramen kapot. Deur van de kas er compleet er uit. Zucht

087edf04fd1476bc199eaab372693846.jpg

7f69c99000ce355b33f3f986d4c5c62f.jpg

5668317ed069d047bc4dfdfbdf708c27.jpg

Ik baal uiteraard flink. Ik zucht nog maar eens diep. Als het stopt met regenen, ga ik de boel wel opruimen.

Triest allemaal wat je ziet op de foto’s.

woon zelf aan de kust, dit nooit meegemaakt.

Heb al 40 jaar een kas ben dik tevreden nu met een Dave Storm kasje van 20m2 met de garantie hier gebeurt niets mee tijdens de stormen die ons land teisteren.