Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Je nieuwe aankopen

Featured Replies

Geplaatst:

Nou ik was het zelf Goldfish,

Die tuinkabouters daar kende mij natuurlijk niet jij hebt mijn andere aankopen van daar meegebracht.

Nog zitten twijfelen om een perzikoos mee te nemen maar aangezien ik die nog nooit geproefd heb toch maar niet gedaan.

Er zijn leuke dingen te vinden op het internet, dingen die je nergens tegenkomt zoals de perzikoos maar ook de pluot en de aprium en de peacotum klinkt allemaal lekker maar je kunt ze nergens kopen om te proeven.

Geplaatst:

idd afwachten dan misschien een keer voor de najaar MTFD?

Yuras heeft er volgens mij ook staan?

Die perzikoos was minder gevoelig voor krul ziekte schijnbaar.

Maar ben toch voor een Sugar baby gegaan die ken ik uit de winkel en vind ik erg lekker.

Geplaatst:

Aprimira is 100% pruim. Niks abrikoos aan, behalve de kleur van de vruchtjes. Hier staat ie nu 4 jaar in de siertuin. Wat droger pruimpje en niet slecht van smaak ook niet heel bijzonder. Heeft meer last van pruimenmot dan de andere rassen hier.

@ Angela. Pluots en plumcots ( = verschillende kruisingen van Japanse pruim en abrikoos) koop ik af en toe bij supermarkt als Lidl of AH. Ze zien er uit als Japanse pruimen min of meer (paars-rood en stevig). Meestal moet je even laten rijpen voor het eten. Smaken kunnen erg verschillen per ras.

De beste tijd om ze te proeven dan is ergens tussen juni en oktober. Kans dat er nu ook te koop zijn, maar die komen dan van het zuidelijk halfrond waar het nu zomer is...smaken minder ook. De zomerse komen uit landen als Spanje en Zuid-Frankrijk, waar bijna geen gewone pruimen meer geteeld worden en algemeen wordt overgeschakeld naar Japanse pruim en mengvormen zoals tussen pruim en abrikoos. Het grote voordeel daarvan is dat de vruchten veel langer houdbaar zijn (schapleven) dan gewone pruimen. Ze worden onrijp geplukt...daardoor is de smaak heel vaak nooit erg goed en moeten ze normaal ook nog narijpen voordat ze rijp (of meteen rot) worden na een tot enkele weken. Bomen zijn hier nagenoeg niet te koop en altijd kweekrechtelijk beschermd als je ze ergens ver weg kunt kopen voor erg veel geld. (Ervaring van diverse mensen die zo bomen kochten is dat van rasnamen vaak niets klopt)

Mijn smaak is dat ik Japanse pruimen niet meer koop vanwege tegenvallend aroma. Gewone pruim is veel lekkerder. Pluots zijn geregeld te koop en smaak is vaak dichtbij Japanse pruim, maar ik heb ook een erg lekkere rose varieteit geproefd. Plumcot ben ik nog maar 1 keer tegengekomen, maar die vond ik toen wel erg lekker: smaak van een pruim met de knapperige structuur die meer van een appel lijkt.

Het is maar de vraag of aanschaf van bomen zinvol is. Eerste probleem is de vroege bloei, die hier door vorst, nog te klamme en vochtige omstandigheden of door nog afwezig zijn van bestuivende insecten vaak tot "niks" geen vruchten zal leiden. Tweede probleem is dan dat ze toch wat meer warmte en licht nodig hebben dan hier, ondanks de opwarming van de aarde, vaak is. Dus als je een keer per 4 a 5 jaar iets van vruchten krijgt, heb je geluk.

In navolging van Persica ben ik sinds een aantal jaren vanuit pitten van de gekochte vruchten boompjes aan het opkweken. Leuk om te zien hoe per soort blad, groeiwijze e.d. toch weer anders is. Afgelopen maanden heb ik een rij (haag) van ca. 30 zo zelfgezaaide Prunussen (pluot, Jap. pruim, abrikoos, plumcot en myrobalan) uitgeplant op de nieuwe hectare van het parkbos. Daar staat ook nog een grotere kruising van kers met abrikoos bij (cherrycose) die eigenaar afdankte omdat ze niet droeg. Omdat er kersen en abrikozen op niet te grote afstand staan, krijg ik misschien wel iets van vruchten. Ik verwacht er allemaal geen speciale dingen van (behalve van de abrikozen en mijn verwachtingen van pawpaw en Amerikaanse persimoen zijn ook veel hoger!) maar heb er wel veel lol in om ze op te kweken en te proberen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ik kocht een doos vol ingrediënten voor het maken van (o.a.) granola, want daar telen we zelf nog lang niet genoeg eigen noten en vruchten en vlokken voor. Uiteraard gaan er al eigen walnoten, pompoenpitten, honing (ok, van de buren, niet van onszelf) en gedroogde appeltjes enzo doorheen.

Ik heb ook wat amandelmeel mee besteld om de oranjekoek te maken waarvan Ciska vorig jaar het recept postte hier op het forum. En groentenchips, om eens te proeven en proberen zelf te maken. Van Angela kregen we al eens een paar kleine zakjes, en dat smaakte heel best met een koud biertje op een hete dag Hier zitten net weer even andere soorten in. Wel de sperzieboontjes trouwens, die ook in die zakjes van Angela zaten. Verrassend lekker wel, voor een sperzieboon

Ik ben benieuwd naar de gedroogde kersen, die hoop ik sowieso zelf te kunnen maken komend jaar.

IMG690297301548168617.JPGIMG690051381548168615.JPG

Geplaatst:

Weknow Perzikoos is een kruising tussen abrikoos en perzik

De peacotom is weer een kruising tussen perzik abrikoos en pruim

Ik had hier interesse in wegens minder krulziekte. En op de afbeeldingen zien de vruchten er lekker uit.

Ik zal het eens in de gaten houden voor de aprimira in de winkel tegen die tijd.

Jorieke ik was zelf geen fan van de chips ik vond ze niet vies of zo maar ook niet echt lekker, Ciska en Jim vonden ze ook best smaken.

Geplaatst:

Die gedroogde sperziebonen met zout waren best lekker....

@jorieke, volgens mij heeft Lidl ook groente sjips in hun schappen liggen. Die heb eens op tafel gezet tijdens een feestje. Mijn buurvrouw vond ze ook heel lekker smaken, mijn andere buurman weer juist niet....

Geplaatst:

Ik heb zot gedaan en me een (te dure) groeilamp gekocht. Ik vond hier in de winkels niet direct de goede tl's met behuizing en ben dan maar meegesleurd in de goede recensies op het net van de hlg, al zijn de meeste recensies van groeilampen steeds voor wietplanten. Ik heb de 4000k versie aangezien het voor de zaailingen en kleine planten zal zijn.

https://www.todogrowled.com/gb/hlg-quantum-boards/68-hlg-100.html

Geplaatst:

Naast het (moes)tuinieren heb ik nog een guilty pleasure....namelijk dat ik niet kan weerstaan aan boeken.

En deze kon ik echt niet laten liggen!

boek43041548479138.jpg

Geplaatst:

Al ruim vier jaar heb ik een erg goedkoop krukje. Staat bijna altijd buiten, nu pas beginnen de eerste piepkleine roestplekjes zichtbaar te worden. Misschien door beschadigingen omdat ik dat krukje ook als zaagtafeltje gebruik.

Deze: https://www.ikea.com/nl/nl/search/?query=MARIUS+Kruk

Dat oudje blijft gewoon buiten, gaat nog wel een aantal jaren mee. Bijna perfect voor buiten. Weliswaar alleen op tegels, want de pootjes zakken in de grond.

Maar daarnaast wilde ik er nog een paar. Voor tijdelijk buiten, als plantentafeltje of bijzettafeltje, of natuurlijk gewoon als zitkruk bij veel bezoek.

Vandaag werden ze bezorgd. Twee witte, een zwarte, en een rode. Combineren vond ik wel zo aardig:

20190131Marius21361548948553.jpg

(Kat (Arie, was bijna gratis, gaat nu alweer ruim 2 jaar mee, en is nog als nieuw) en fauteuil (EA123, was verre van gratis), die worden niet bijgeleverd)

Sinds een tijdje bezorgt Ikea ook met PostNL. Mits niet te groot of te zwaar (geen kasten of bankstellen dus): slechts 2,99 per bestelling. Nu weten de deelnemers aan de teeltwedstrijd 2019 ook gelijk waar ik dat knalblauwe bubbeltjesfolie vandaan heb.

O ja: de grote Kleyn is nu een stuk goedkoper. Deze: https://www.bol.com/nl/f/de-grote-kleyn/9200000060603175/

Een soort Velt, maar dan voor serieuze thuiskoks.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Twee van deze bakken gekocht. ( action) blij mee. Het plan is om er sla en kruiden enzo in te zaaien.

image97751549824675.jpeg

Geplaatst:

Ik heb 3 grote potten gekocht en 10 zakken potgrond.

Ze komen wel vol. Ik weet alleen nu nog niet precies met wat. In 1 ga ik in elk geval een kersenboom zetten waar 3 verschillende kersen op zijn geënt door Bart van dit forum. Die ander misschien een zuilenpeer.

Geplaatst:

Afgelopen vrijdag zaden besteld van Naranjilla/Lulo en de grootvruchtige Tamarillo, moeten nog binnenkomen. De Naranjilla lijkt een lastige klant te zijn. Boven 7c, maar niet boven 30c, liever half schaduw dan volle zon. Dat wordt puzzelen met het vinden van een goede plek. De kas wordt snel te heet en te licht (ben te lui en onhandig om 2 automatische raamopeners te installeren die ik heb gekocht), maar heb de kas wel nodig om de plant een goede start te geven.....

Geplaatst:

Wauwieee! Een lulo! Wat cool! Dat is zulk tof fruit! Kiwi-achtig maar toch niet. Wij maken er altijd sap van. Lekker fris/zuur/zoetig. Gefeliciteerd, Goldie en ik hoop dat je een goed plekje voor em vindt!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

@ Charly

Hoor ik daar een afnemer voor een zaailing - onder voorbehoud dat t opkomt- op de MTFD? Of kweken jullie die zelf? Tips en trucs qua onderhoud hoor ik dan zeer graag.

Geplaatst:

Hahahaah. Nee we kweken niet zelf helaas, maar als we in Latijns-Amerika zijn, eten we ons open aan al dat super lekkere fruit daro. En Lulo’s zijn mijn favo.

Een zaailing. Ja joh. Geweldig. Maar nee, ik zie ons dat nog niet groot brengen hoor. We hebben helemaal geen ervaring met tropische planten. Die dwergboomtomaat moet het eerst maar es overleven. Zou me ontzettend ongemakkelijk voelen als ik al die zuur opgekweekte planten van jou naar de eeuwige jachtvelden zou sturen.

Ik volg wél heel graag al je belevenissen

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Had 25 zaden voor 1,25 GBP, dus nog geen 1,5 Euro (ex verzending) dus kan best wel een plantje missen als de opkomst goed is. Ik vertroetel zaadjes en zaailingen wel slecht..

Geplaatst:

nou, das sterk, hadden wij ook uitgeplant

hier twee nieuwe kruiwagenbanden aangeschaft, zucht

Geplaatst:

Bevielen de Daroyal, of heb je er nog niet van geoogst?

De zomer was te droog om stekken te zetten. Dus als noodsprong maar frigostekken.

Hier ook nieuwe kruiwagenbanden. Van die ellendige massieve, een beetje oorlogsbanden idee.

Handig omdat je ze niet te hard op kan pompen, zeer onhandig om zware kruiwagens te duwen door onze losse zandgrond.

Dat gaat het best met een gewone luchtband met weinig druk.

Ook zijn het de oude achtergelaten kruiwagens die niemand gebruikt waar nieuwe dure banden onder gezet zijn.

Maar nu ga ik geloof ik naar het klaag topic toe......

Geplaatst:

nee,nog geen vruchten, is het eerste jaat na planten, was verleid door de reclame van aardbeiplantje

verder alleen de zomerzaden gekocht, en wat graszaad voor ons mosveldje

Geplaatst:

Nieuwe aankoop, Flora Zeelandica:

2019021611275545731550314216.jpg

https://ravon.ccvshop.nl/Flora-Zeelandica

Oude aankopen, kwaliteit na twee jaar:

Vogelnet, zwart. Wordt (werd?) bij Van Cranenbroeck verkocht als vijvernet. Goedkoop. Hangt hier het hele jaar buiten, nu twee jaar. Blijkt enorm degelijk te zijn, en ook UV-bestendig: ook bij hard trekken aan erdoor gegroeide druivenranken (de afgelopen dagen, tijdens de wintersnoei) gaven de netten geen krimp.

Foliekas 3 x 2 meter, Van Cranenbroeck. Nu weer in de aanbieding:

foliekas76861550314185.png

Na twee volledige seizoenen (folie ligt ’s winters in een schuurtje) niet meer als nieuw, maar gaat zeker nog een seizoen mee, en wellicht ook nog een vierde seizoen. Het frame alleen gaat ook daarna nog wel langer mee.

(Alleen de ophangbandjes van de ritsdeur en de lusjes voor scheerlijnen verbrokkelden snel, maar daar is vrij eenvoudig wel wat op te verzinnen.)

• 3 weken later...
Geplaatst:

Oooh... ik wil hier ook een v. Cranenbroeck!!

Net bij de Lidl geweest, stonden écht alleen maar levensmiddelen op mn lijstje. Kom ik toch thuis met wat van die goedkope voorjaarsbloeiertjes (Primula etc) én bollen... Had wel een hele vrolijke kar vol.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Een boek over Fermenteren. Had behoefte aan de info een beetje op rij ipv her en der op internet. En wat nieuwe ideeën en goede methodes waren ook welkom.

Ik heb daarvoor gekozen voor het volgende boek:

https://www.bol.com/nl/p/fermenteren/9200000057111444/?suggestionType=typedsearch&bltgh=i0uFMYZX2WM1Thy2P6RJag.1.2.ProductImage

En zo te zien is dat een goede keuze geweest.

En had een fietskar besteld, deze is nu bij de fietsenmaker om wat aanpassingen aan te brengen anders past het allemaal niet achter de fiets.

Maar straks kan ik dus een stuk gemakkelijker mijn plantjes e.d. vervoeren naar de tuin.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.