Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Je nieuwe aankopen

Featured Replies

Geplaatst:

RobO wat gaaf , die twee op het groene bankje !!!!WAUW

Geplaatst:

snap wel dat jij dat niet zelf gedaan hebt hoor (voor het geval dat )

maar het plaatje is schitterend !!

Geplaatst:
Geplaatst:

Niet voor de moestuin, wel voor buiten: Een opblaas kano!

Geplaatst:

tsja, wel voor de moestuin: zweetbandje en bierflesopener

Geplaatst:

een min-max thermometer

Geplaatst:

Een handschrepel. Zoiets:

8802193473566_8711247769132_1_27070_tif_picture_290Wx290H.jpg?3

Bijna iedereen zal zo'n ding hebben, maar ik kende het niet. Beginner, dan weet je niet veel ...

Ideaal om nog klein onkruid te verwijderen. Misschien dat ik er nog een koop. Die monteer ik dan aan een lange steel.

Geplaatst:

Je hebt zoiets ook op een lange steel. Meestal onder de naam hak te vinden.

Geplaatst:

ik ken het ook niet, maar hoe verwijder je daar precies onkruid mee? Ik doe het gewoon met mn handen.

Geplaatst:

@Mijke: zie het als een soort mini-schoffeltje, superhandig om mee tussen je planten te werken

Geplaatst:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Schrepel

Een mini versie van de hak.

Asymmetrisch, er bestaan zowel rechts- als linkshandige versies. Gamma heeft alleen de rechtshandige (3,99), met de scherpe punt aan de linkerkant. Met die scherpe punt wip je klein diepwortelend onkruid eruit, het brede vlak gebruik je als smal schoffeltje.

Geplaatst:

Klinkt mij maar ingewikkeld in de oren Schoffelen heb ik sowieso nooit begrepen, je snijdt dan alleen het onkruid door, maar de wortels blijven zitten EN je moet het nog rapen! Ik maak de grond (indien nodig - meestal niet gezien we niet op de bedden staan en een dikke laag compost hebben gelegd) met een klein handharkje lichtjes los en dan kun je alles er zo met wortel en al uit trekken.

Geplaatst:

Als je grond los genoeg is snij je het onkruid niet af je schoffelt het los... Daarna laat je het drogen op de aarde.

Schoffelen is ook goed voor de vochthuishouding van je tuin.

Schoffelen doe je tussen je gewassen, wieden dicht bij de gewassen, daar waar de schoffel ook je groente zou kunnen beschadigen.

Schoffelen oogt heel simpel en kan dat ook zijn – als je het goed doet. Schoffelen is niet de grond losmaken en dus diep steken (je kunt natuurlijk wel met een schoffel de grond losmaken, maar dat is wat anders). Je houdt het blad van je schoffel horizontaal en maakt een dun laagje grond van 1 a 2 cm los, zodat alles wat daarin kiemt en groeit, sterft en verdroogt. Je kunt dan ook je gewiede en losgeschoffelde onkruid laten liggen. Het sterft af en voedt de grond weer. Als het nu een hele lange tijd nat weer is, is het wel goed om het weg te harken, omdat het anders steeds weer wortel kan gaan schieten. Het dunne schoffellaagje dat je zo door herhaald schoffelen creëert beschermt de grond tegen onkruid en uitdroging. De stoflaag die hierdoor ontstaat onderbreekt de capillaire werking van de grond, zodat vocht van dieper uit de grond niet meer naar de oppervlakte wordt gezogen en verdampt. Schoffelen oogt heel simpel en kan dat ook zijn – als je het goed doet. Schoffelen is niet de grond losmaken en dus diep steken (je kunt natuurlijk wel met een schoffel de grond losmaken, maar dat is wat anders). Je houdt het blad van je schoffel horizontaal en maakt een dun laagje grond van 1 a 2 cm los, zodat alles wat daarin kiemt en groeit, sterft en verdroogt. Je kunt dan ook je gewiede en losgeschoffelde onkruid laten liggen. Het sterft af en voedt de grond weer. Als het nu een hele lange tijd nat weer is, is het wel goed om het weg te harken, omdat het anders steeds weer wortel kan gaan schieten. Het dunne schoffellaagje dat je zo door herhaald schoffelen creëert beschermt de grond tegen onkruid en uitdroging. De stoflaag die hierdoor ontstaat onderbreekt de capillaire werking van de grond, zodat vocht van dieper uit de grond niet meer naar de oppervlakte wordt gezogen en verdampt.

bron: http://www.vtvdegeschiktepeer.nl/de-moestuin

Geplaatst:
Klinkt mij maar ingewikkeld in de oren Schoffelen heb ik sowieso nooit begrepen, je snijdt dan alleen het onkruid door, maar de wortels blijven zitten EN je moet het nog rapen! Ik maak de grond (indien nodig - meestal niet gezien we niet op de bedden staan en een dikke laag compost hebben gelegd) met een klein handharkje lichtjes los en dan kun je alles er zo met wortel en al uit trekken.

bij de meeste soorten onkruid kan het helemaal geen kwaad dat de wortels blijven zitten.

en rapen hoeft ook niet want het plantje groeit niet verder zonder wortels. gewoon lagen liggen. dat gaat, zeker bij grote oppervlakten, veel sneller dan alles handmatig uittrekken.

in de groentetuin trek ik ook al het onkruid er zo uit maar de grond van de bloementuin is daarvoor niet los genoeg.

bij mijn ouders (zandgrond) gebeurd alles met de schoffel. hier (kleiachtige grond) vind ik het minder goed werken. te zwaar, daar werkt een grote krabber beter. misschien een hak ook wel maar dat heb ik nog nooit geprobeerd.

Geplaatst:

14 vleestomatenplanten voor 70 cent en 12 paprikaplanten (geel, groen en rood) voor 1 euro nog wat. Die arme zieltjes ga ik maar verpotten en water met voeding geven, dan kunnen ze nog groot en sterk worden.

Geplaatst:

Hm, dan schoffelen de gemeentewerkers niet zo best want zodra zij langs zijn geweest ontploffen de gemeenteplantsoentjes van het ontkiemende groen

Geplaatst:

De kilo's frambozen in de vriezer kunnen hun laatste dagen tellen want ik kan nu pitloze jam gaan maken!!

Het heeft me wel een rib uit mn lijf gekost en ik hoop dat het geen stroomvreter is.......

Geintje

Deze geitenwollensok heeft deze bij de kringloop gescoord voor het enorme bedrag van eeneurovijftig en gaat met spierkracht frambozen verwerken tot lekkere jam.

PICT774249011402499972.JPGPICT774325241402499974.JPGPICT774582601402499975.JPG

Zit ook nog iets met mesjes bij....voor te raspen....denk ik.....

PICT7742aaa78981402500191.jpg

aangepast door Gast

Geplaatst:

Dat is een mooie degelijk, gaat lekkere jam worden.

Geplaatst:

nou geedee da's echt wel zóó jaren sixties!!!

retro-voedsel-bereiding dus!

en dan koken op een petrleumstel,hé

Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

Geplaatst:

Een Sambucus nigra 'Black Lace'. Zeer mooie struik om te zien. Paarse Vlierbessenstruik met wit-roze bloemen(zitten er nu nog niet in.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel.

Geplaatst:

Geedee ik heb er ook een in sixties oranje. Ik gebruik hem niet voor de jam, want ik ben juist gek op de pitjes in de jam..(en dat schijnt juist het gezondste deel te zijn) maar voor mijn buurvrouw die pitjes haat zou het een uitkomst zijn..ik zal het haar vertellen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Oranje sixties....gewéldig....moet je jam mee gaan maken....op straat Oranje is helemaal in na die uitslag!

Met mn nieuwe 2ehands aankoop heb ik vandaag frambozenjam gemaakt, kleinste zeef gebruikt.....wat een rode knoeiboel....maar je krijgt er inderdaad een gladde frambozensmurrie mee , zónder pitjes

nou geedee da's echt wel zóó jaren sixties!!!

retro-voedsel-bereiding dus!

en dan koken op een petrleumstel,hé

Nou het liefst zou ik iets op zonne-energie fabriceren....heb alleen zo weinig geduld

Geplaatst:

ja wij hadden er vroeger thuis ook zo een in sixties oranje! Plus een bijpassende wortelrasper in sixies oranje!

Geplaatst:

U bedoelt deze???

IMG032860671402699294.JPG

Dat is mijn Moulin Legumes N.1

Geplaatst:

lijkt er wel op, maar die van ons was volgens mij van plastic? Weet ik niet zeker meer hoor, ik was erg klein toen!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.