Geplaatst: 7 februari 20224 j De lidl heeft wel een livarno daglichtlamp van 6500k. En een gewone bureaulamp van 4000k, hier staat niet bij dat het daglicht is. Werkt dit ook?
Geplaatst: 7 februari 20224 j Dat is moeilijk te zeggen 6500k of 4000k zegt iets over de kleur van de lamp maar niks over de hoeveelheid licht hij geeft en een plantje heeft toch redelijk wat nodig. Bij 4000k zit juist iets minder blauw in. Bij een oude gewone 18W tl lamp met reflector hou je zo'n 1000 Lumen over naar beneden gericht en die moest je al heel dicht bij de plantjes plaatsen, die Livarno is maar 800 Lumen, dat zal heel nipt zijn, misschien goed om wat bij te lichten. 7 februari 20224 j aangepast door redzebra
Geplaatst: 8 februari 20224 j Pattatjes. Een maand geleden 5kg Nicola en 5kg Charlotte. Alle 2 van bij Colruyt want het is daar zoveel goedkoper, dus redelijk groot, en het is ondertussen een kilootje minder want we moesten er toch van proeven hé. Beide hebben al kleine scheuten. Over 3 weken gaan ze de grond is. Vorige week ook nog online 2.5kg Texla 2.5kg Annabelle, (gisteren gedeeltelijk geplant) 3.0kg Amandine 3.0kg Colomba (gisteren gedeeltelijk geplant, ook een paar in de kas ter vervanging van diegene dat een rat is komen pikken) Zaad voor 18-daagse radijsjes en dat is ook al gezaaid in de kas.
Geplaatst: 8 februari 20224 j Op 7-2-2022 om 21:25, redzebra zei: Staat daar een (merk)naam op @Frans ? Casalux staat er op de verpakking maar ik denk niet dat dat een merknaam of de naam van de fabrikant is. Op het garantiebewijs zie ik dat hij door een duits bedrijf geimporteerd wordt dus het zou weleens een 'chinees' kunnen zijn. In dat geval wel een wat betere chinees want hij wordt op youtube goed beoordeeld. Door het youtube filmpje vond ik trouwens een link van nog een andere duitse importeur die hem via amazon.de aanbiedt. Op amazon.nl kom ik dit ding niet tegen. https://www.amazon.de/-/nl/dp/B08121X5QD/ref=psdc_4288459031_t1_B08VS52BQM -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 8 februari 20224 j Bedankt ! , via die amazon link, de website van de importeur northpoint gevonden. https://northpoint-shop.de/Northpoint-LED-Pflanzenleuchte-Gewaechslampe-22W-1350-Lumen-10-Setzlinge-Hoehenverstellbar-Wasserstandsanzeige-Timer Die 24,99 Euro was inderdaad een koopje. edit : misschien ga ik toch even wachten tot volgend jaar en ook naar Aldi-Sud, die items komen meestal jaarlijks terug. Was nu een folder item 29.99 Euro op 17/01, ik vind de opbouw wel ideaal en moeilijk zelf samen te stellen voor die prijs, maar met transport zit ik voor eentje boven 50 Euro nu. 8 februari 20224 j aangepast door redzebra
Geplaatst: 8 februari 20224 j Zijn handige dingen tich Frans, zaailingen, plantjes in die kleine potjes of grotere potten. Zelf heb ik van die zwemdingen ringen gesnijden, zodat ze zonder grond of iets kunnen. Weer on topic, deel van de uien mix gepoot. Zat ook daslook bij, eindelijk daslook voor in het bos. Beetje laat, maar zijn net uitgelopen dus zal wel net op tijd zijn. Zaadgoed is ook onderweg, we sparen zo wat moois bijeen.
Geplaatst: 8 februari 20224 j En toen zag ik pas de sticker op de onderzijde van het bakje -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 9 februari 20224 j Op 5-2-2022 om 19:52, Flup zei: Als er een Thomas Phillips in Bunde zit, moet je daar ook gaan kijken. Die verkopen voor dezelfde prijs ook zaadgoed Helaas, er was géén Thomas Phillips in Bunde, maar wel één in Bünde. Goegel was in de war en doet blijkbaar niet aan Umlaut. Dus bleek dat er wel een TP in Bünde zit maar niet hier bij ons, net over de grens. En bij de Aldi (Nord waarschijnlijk) helaas geen groeilampjes. Maar niet getreurd, een bezoek aan Duitse supermarkt is altijd een feestje. Zware tas vol met heerlijk Duits brood (jeetje wat goedkoop ook!!) en van alles wat hier óf niet te krijgen is óf erg veel duurder. Ook wat zakjes zaad bij de Lidl gescoord, zag geen carroussel maar wel een display met enkele zakjes uit die carroussel erin voor 0,49 per stuk (dus ook de zakjes die normaal 0,19 cent oid zijn). Denk dat ze ze van vorig jaar over hebben misschien? Die heb ik dus laten liggen. Wel meegenomen wat "Kunterbunt und Gesund" zakjes met steeds 3 soorten zaad: Möhren "Zwergen Mischung": Atomic Red / Cosmic Purple / Katrin Rettich "Frülingsgruss": Ostergruss Rosa 2 / Rex / Red Meat Rote Rüben "Hulahoop MIschung": Chioggia / Golden Eye / Rote Kugel 2 Freilandgurken "Erfrischungs Mischung": Lemon / White Wonder / Delikatess Frülingszwiebel "Buching Mischung": witte en paarse Cherrytomaten "Gewinner Mischung" En bij de Combi (is dat familie van de Edeka misschien? Leek er erg op qua assortiment.) een doosje met "Wildkräutermischung". Ben benieuwd of daar straks iets van gaat opkomen. 9 februari 20224 j aangepast door Erny
Geplaatst: 9 februari 20224 j En kwam iets tegen waardoor ik erg verrast was: Bij de Combi een grote groeikast waarin ze kruiden lieten groeien. Heb daar een bosje Basilicum en een twee bosjes Bieslook meegenomen. De worteltjes zitten er nog aan dus die gaan eerst de grond weer in en mogen nog verder groeien. De geoogste kruiden staan in het water en neem je in een plastic puntzakje, tegen het lekken, mee. Had wel het idee dat de munt het wat minder naar zijn zin had in de kast. Maar... ik wil die kast wel. 9 februari 20224 j aangepast door Erny
Geplaatst: 9 februari 20224 j Die kasten zijn duur! Mooi wat op de kop getikt Erny. hier zijn de tomaten en paprika zaadgoed aangekomen, dit jaar ook wat hybriden proberen.
Geplaatst: 9 februari 20224 j Die zaden van Gartenland Aschersleben koop ik ook vaak, maar de kieming valt tegen. Toch trap ik er steeds in (want nieuwe soorten) en blijf dus van dat merk kopen. Maar de kiemkracht van die zaden is matig. Ik hoop dat jij meer geluk hebt @Erny.
Geplaatst: 13 februari 20224 j Deze knaller: https://acd.eu/nl-nl/product/r205h-retro-4/ 😍😍😍 Levertijd zo'n 7 weken dus de tuin maar vast opruimen en voorbereiden. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 19 februari 20224 j Nog maar wat zaadgoed besteld, gekeken naar de gele en oranje soort waar iemand om vroeg maar die waren uitverkocht. En boeken, weer heel wat leesvoer ook voor onze tuinkabouter.
Geplaatst: 20 februari 20224 j Toch bij Lidl gezwicht: tomaat supersweet F1 cherry voor maar €0,49! Twee zakjes Bietjes Kogel 2, Matador spinazie om te proberen in de kas en aubergine violetta lunga 3, ten slotte wat cosmos want de zaden die ik vorig jaar uit een akkerrand verzameld had zijn onvindbaar. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 21 februari 20224 j Ik heb ook een selectie gehaald bij de Lidl. Moest er toevallig naast zijn, dus toch even gekeken wat ze nog hadden. Voor €0,19 per zakje kun je het eigenlijk ook niet laten. Want dat gaf de kassa bij ons ook aan. Maar ook voor €0,25 is het een koopje. Heb diverse soorten sla en radijs en 2 soorten doperwtjes. Ow en de dochter heeft wat bloemen uitgekozen. Al met al een kleurrijk geheel.
Geplaatst: 21 februari 20224 j Kettingzaag hebben is leuk en nuttig, zaagbok maken ook. Maar zagen in je uppie met zo'n bok is erg omslachtig. Lastig zelfs, want je moet steeds die kettingzaag weer wegleggen om nieuw hout te pakken. Dus dit net besteld bij B.com: Daar is hij van het merk Fuxtec (Duits).
Geplaatst: 21 februari 20224 j @Erny: Lijkt me een ideale bok, ook betaalbaar. En vooral: minder onveilig. Tot nu toe heb ik mij ver gehouden van kettingzagen. Zo een bokje lijkt me wel wat, ook voor mij, en mijn houtkachel. Na Eunice en Franklin liggen er meer dan genoeg boompjes om op te ruimen. Dus kom maar op met je bevindingen. Misschien zelfs in een apart doe het zelf topic. En natuurlijk niet alleen maar alle plussen, maar ook eventuele minnen. (O ja, die vent van "jouw" filmpje denkt dat die uitschuifbare beugel een veiligheid is. Het is echter een aanslag, om de stukken op precies dezelfde lengte te krijgen. Wel zo makkelijk, voor de kachel.) Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 22 februari 20224 j Tja, Lidl. Ik kon het ook niet laten, vanmiddag even daar boodschappen gedaan, en misschien ging ik ook een klein beetje los in de zadencaroussel. Edit: daar strandt mijn voornemen alles biologische te doen 😕 22 februari 20224 j aangepast door Arja
Geplaatst: 22 februari 20224 j Op 17-1-2022 om 13:51, Mellie zei: Een rolzoomvoet en een applicatievoet. Jawel, dat is niet voor de tuin, maar voor de naajmasjien Je maakt immers je eigen growbags. Want die dingen van 800 Gallon (of meer) zijn in Nederland niet te vinden;-). Ik heb de laatste 20 blokkies van het Action schap gehaald. Een man achter mij greep er ook twee,later een vrouw ook,die nam ook twee van de Kweektafels mee. Zijn mooie bakken hoor voor 13 euro. Er stonden er nog acht dus na haar nog 6 @Jane Doe, maar ga niet bij kopen. heb er een en een van het voorgangermodel. Oh ja die nieuwe kweekkasjes bij de Action zijn echt kleiner dan de helft van de oude bekende. Goodsfactory.nl growhouse, kweekhuis, maisonne de... Maar op de website staan ze niet online ook nergens een plaatje te vinden. Dus ik heb ze lekker laten staan. 22 februari 20224 j aangepast door donaldk https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 22 februari 20224 j 1 pallet potgrond. Is wel niet genoeg, maar het scheelt wat ritjes. Wat mij wel tegenvalt is dat je potgrond online eigenlijk niet goedkoper vindt, dan in de winkel.
Geplaatst: 22 februari 20224 j Ik heb voor vrijdag een bigbag compost voor de tuin besteld. Het wordt mooi weer, dus tuinders klaar, kruien maar! 🥕
Geplaatst: 22 februari 20224 j Ik ga dat binnenkort ook weer doen. De winst zit hem vooral in het gemak van de big bags, niet in de prijs ofzo. Hoe bepalen jullie eigenlijk of (of waar, welke) je goede kwaliteit compost koopt? Edit: sorry, off topic. Zal ik even verhuizen? 22 februari 20224 j aangepast door Arja
Geplaatst: 23 februari 20224 j Ik koop alleen gecertificeerd biologisch, dat maakt de keuze makkelijker. Ik leerde recent ook over een biologische boerderij in de buurt, maar die levert alleen losse kiepen. Dat is voor de ligging van mijn tuin niet handig. Misschien dat ik de bigbag volgend jaar kan hergebruiken en dan een x bij hen probeer.
Geplaatst: 23 februari 20224 j Ik leerde recent ook over een biologische boerderij in de buurt, maar die levert alleen losse kiepen. welke boerderij is dat?
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.