Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Je nieuwe aankopen

Featured Replies

Geplaatst:

Hihi ook goed :)

Geplaatst:

Toch besloten een kweeklamp te kopen, voor de peperzaailingen. Ze deden niet zoveel, behalve strekken… Gisteren besteld en vandaag was hij er al! Ik heb hem direct geïnstalleerd en, geloof het of niet, binnen een paar uur staan de zaailingen kaarsrecht ipv naar links of naar rechts. Erg blij mee! Nu nog groeien….

Geplaatst:
1 uur geleden, Dahli zei:

binnen een paar uur staan de zaailingen kaarsrecht ipv naar links of naar rechts.

Een heel mooi phenomeen, dat die natuurlijke zonnepaneeltjes zichzelf richten op de bron van het licht. 🥰

Geplaatst:

Vandaag er achter gekomen dat bij de februari editie van de Gardener's world een zakje biologische tomatenzaden van de Bolster geleverd zijn! Soort is Bartelly F1. Met andere woorden, die gaan we eens even inplannen i.p.v. een andere soort. :D

Geplaatst:

Zaai- en stekgrond.

Brekerzand om over de zaaigrond te strooien tegen vliegjes. Ook om het gladde tegelpad te bestrooien, het is spekglad met al die algen.

Npk korrels.

Alle zaai- en pootgoed waarmee nu begonnen kan worden.

• 3 weken later...
Geplaatst:

We kunnen weer aan de slag 💪

PXL_20240308_101550334.thumb.jpg.87d8666853cdf8445f466b8e4776931f.jpg

Geplaatst:
Op 21-2-2024 om 09:52, HuubvG zei:

Ook om het gladde tegelpad te bestrooien, het is spekglad met al die algen.

Jij lijkt me iemand die geregeld aardappels kookt. Ik heb ooit gelezen dat je het kookvocht over de tegels kunt gooien tegen groene aanslag.

Misschien een testje doen? Paar tegels wel en paar tegels niet?

Zelf kook ik niet vaak genoeg aardappels om dit experiment uit te voeren maar gooi dan het water wel over de tegels voor het geval het ook echt iets uitmaakt. :wink:

Geplaatst:

Van restanten zetmeel lijkt mij dat het alleen maar gladder wordt.

Geplaatst:

Algen? Ouderwetsch schrobben met een borstel en groene zeep. Naspoelen met schoon water. Ik doe het elk jaar na de winter bij de witte boarding aan de noordkant van ons (huur)huis. Als ik toch ramen moet lappen 😄

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

@Erny, ik en regelmatig aardappelen koken? Een nieuwe aardappel in juni, heerlijk! Een stamppot in de winter, oké. Maar verder bijna nooit meer. Maar dat kooknat zou ik niet over mijn straatje gooien. Ik heb alweer mieren gezien, die lusten het vast wel, dus die ga ik niet voeren.

Groene zeep a la @woldistel heb ik al gedaan, daar kwam ik later op, na het brekerzand, dat allemaal in huis terecht kwam na heen en weer lopen. Alle algen zijn verdwenen, straatje is weer blank en veilig.

Geplaatst:

Gisteren langs Vreeken geweest, want ik moest langs een klant die er vlakbij zat in dezelfde straat.

Bestelling opgehaald, plus nog wat extra's uitgezocht wat naderhand op mijn wensenlijst kwam.

Vlier Black Lace (wel prijzig voor een klein plantje van zeg 15cm hoog), voortaan geen planten meer kopen/bestellen daar, tenzij het iets speciaals is.

Qua zaden Okra red burgundy, loopkamille (bodembedekker), rosella (hibiscus voor de thee), oesterblad, pompoen winter sweet F1, vetmuur (Sagina subulata, bodembedekker), Griekse oregano, bieslook fijne.

En nog 3 dahlia's, totaal 6. Voor de huistuin.

Geplaatst:

Vandaag mijn bestelling bij fruitbomen.net afgehaald: vlier Haschberg, braam Himalaya en druif Suffolk Red.
Voorlopig heb ik wel genoeg, al staat er nog wel wat op mijn wensenlijstje zoals enkele moerbeien (moet ik eigenlijk wel kopen, dat zijn echt snoepjes van de natuur zo lekker) en een pronknoot, en nog meer (waar ik alles moet laten, nog geen idee...).

Geplaatst:

Een Pronknoot?! Dat klinkt leuk. Ga ik zo googlen.

Ik heb gisteren zeelavas en zeebiet gekocht. Leuk man! Ook wat nieuwe aardappelsoorten oa maya. Erg nieuwsgierig allemaal naar het nieuwe seizoen. Kan niet wachten!

Geplaatst:
4 hours ago, Mellie said:

Pronknoot?! Dat klinkt leuk

Ja he, vooral van @acpronk 😆

Geplaatst:

Mijn nieuwe dahlia’s zijn binnen, wat een weelde! Komend weekend oppotten om ze voor te trekken 😃.

IMG_5696.jpeg

Geplaatst:
15 minutes ago, Dahli said:

ijn nieuwe dahlia’s zijn binnen, wat een weelde!

Jaloers.... ben dol op dahlia's...

Geplaatst:

Gisteren een flinke som geld uitgegeven om het verblijf in de moestuin te veraangenamen.

* Een blokhut/schuur van 3,99m2 (4,0m2 is helaas de max volgens de lokale regels) die @Mevrouw Groen gaat om toveren in een mini mini tiny house (kooktoestel, omklapbaar bed/bedslaapbank etc.)  ter vervanging van een 40 jaar oude half open constructie van hout en golfplaat.  

* Een fietsenberging die ook net voldoet aan de bouwregels, ter vervanging van een grote mooie gereedschapskist (2m3) die echter op zijn laatste loodjes loopt.

Geplaatst:

Nog even geduld en bouwen.

en dan zijn we, @Goldfish, er helemaal niet meer weg te slaan! 😍

Zo heerlijk om te dromen en nog waar te maken ook!

Laat de mooie lange lente en zomer maar komen!

Hier liggen de dahlia’s die we kregen nog te sluimeren.

mooi pakket, @Dahli!

Geplaatst:

Vandaag is de nieuwe aanwinst een Elstarboompje. Met dank aan @Goldfish

ik had ooit een laagstam lei elstarboompje waar echt de lekkerste Elstars ooit aan groeiden.

Klein maar veel smaak en zó sappig en knapperig.

(Had toen een laagstam en een hoogstam.

Elstar enorm verschil in smaak.)

Nu hopen dat dit boompje zijn voorganger gaat evenaren!

Geplaatst:

@acpronk Ik deel die ervaring en zal bij Vreeken nooit meer een plantje kopen, staan in hele kleine potjes, zijn klein, helemaal rootbound en van alle soorten die ik daar gekocht heb leeft er nog 1 🙈 tegenover soorten van het tuincentrum, fruitbomen.net en eetbaargoed waar zo beetje 99% goed aanslaat, en nu goed groeit.

Geplaatst:

Kon het niet laten om ook dit jaar eens bij Floris Bomen in Den Dungen langs te gaan. Gisteren had ik er per toeval tijd voor. 

Naar huis gegaan met 5 bessenstruikjes. 

Rode kruisbes: Hinnonmaki Rood (Hinnonmäen Punainen) 

Rode bes: Junifer

Blauwe bes: Pink Lemonade

Zwarte bes: Triton

Witte bes: Witte Hollander

20240324_161216.jpg

20240324_161624.jpg

aangepast door Stan W

Geplaatst:

Afgelopen week de officiële opening van Ranzijn hier in het dorp met als openingsactie op zaterdag fruitbomen voor €1!!! Dus in de rij, het asociale van de mens mogen aanschouwen, maar wel m’n boompje kunnen scoren. Een laagstam Opal. Er stonden 4 karren met circa 100 bomen per kar, maar enorm veel perzik. Heel veel enthousiaste mensen die met een perzik wegliepen maar ik vind het een schande. Ze zouden mensen goed moeten informeren dat een perzik veel aandacht vereist en zeker die dwergsoorten. Enfin, ik heb weer een pruim en laat ik zelf niet teveel de zuurpruim uithangen. 😂

aangepast door MSDG

Geplaatst:

Ehm, beetje veel gekocht de laatste tijd.

Vreeken, fruitbomen.net en vandaag is de bestelling van Eetbaargoed aangekomen.

Zie de foto van de bestelde planten.

Alleen, de omschrijving van de moerbei Milanowek is wel erg optimistisch.mmooie spil P9 pot vertakte plant.

Ik noem dit niet vertakt, de omschrijving loopt een seizoen voor...

IMG_20240329_192155.jpg

IMG_20240329_192216.jpg

Geplaatst:

Via Amazon 200 sleuf-etiketten gekocht. Omdat ik steek-etiketten altijd omverloop, kwijtraak, onleesbaar beschrijf enz. 😄

En ik heb dit jaar nogal veel verschillende pepersoorten, dahlia's en ander spul waarvan ik de naam wil onthouden.

IMG_20240405_115851_7.thumb.jpg.e49922afe59f9023ee7999ece9ee27ef.jpg

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Spinaziezaad bij de Hornbach. Niet omdat ik nog geen spinaziezaad had, maar ze waren heel goedkoop en de tekst was veelbelovend en ik moest best lang wachten op iemand die van alles aan het uitzoeken was over techneutische dingen, en toen liep ik naar de zaadjes en toen ....

PXL_20240404_1657427482.thumb.jpg.22f1f87f84bf2a77b179ea0af2151b5e.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.