Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het landje van Jet 2012

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Haha, de rijdende moestuin had ik wel in het begin..dan ging ik alleen in de zomer, en kweekte ik in mijn postzegeltje tuin alles voor in potten. Onze bus was dan helemaal beladen met planten...en aan t eind van het seizoen, gingen de tomaten en paprika`s en soms zelfs sla in potten gewoon weer mee naar huis.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Mijn landje ligt er maar koud bij. Toch zijn er lichtpuntjes. de vorig jaar ui het bos gehaalde bosasperges komen al op..tenminste je ziet kleine sterretjes groen boven de grond komen. helaas heb ik de foto net weggegooid foutje..morgen zal ik hem nog eens maken. Hoe is het met jouw bosasperges Hans?

en heb jij ze al gezaaid Jootje?

In de boomgaard heeft de mol echt erg huisgehouden..ik herinner me dat van vorig jaar..toen de sneeuw smolt was de boomgaard een ontzettend slachtveld van mols en woelmuishopen.

Hier ook een overzichtsfoto..genomen aan t eind van de boomgaard. Achter de houtstapel waar het zwarte plastic over is gespannen ligt moestuin 2.

Rechts zie je de andere huizen van t dorp.

Voor de woelmuis ben ik met verschillende ideeën terug gekomen.

mijn voorkeur en hoop loopt van 1 tot 3..maar dat is waarschijnlijk ijdele hoop..

3/ de woelmuisval van de welkoop.. een nogal gemeen apparaatje waar het beestje in doormidden wordt "geklapt"..( inderdaad een soort knippen )

2/ enkele emmers die ik ga ingraven en waarin ik ze levend ga vangen..met mais van de boer..

1/ IJzeren staven (Nog dieper dan ik deed) inkloppen en er lawaaispul aanhangen. Lekkere biologische geitenwollen sokken verbeter de wereld oplossing Een vriend van mij die ook nog technisch is heeft me beloofd om met de kracht van de beek een systeem te ontwerpen waardoor het rammelen ook zonder wind gebeurd.

img407640781329070762.JPG

img407873311329070819.JPG

Geplaatst:

Ik zal de molshopen maar gauw in een emmer doen dan kan je daar mooi mee zaaien.Molshopen zijn bacterie vrij.

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik weet het Thea, ik had er vorig jaar de wedstrijd-radijs ingezaaid...en samen met Greetje gewonnen!

Maar 150 molshopen is voor mij echt wat teveel..dan nog niet te spreken over alle gaten en kuilen die de laatste jaren steeds meer voorkomen, en die echt irritant ( lees zelfs: gevaarlijk voor oudere dames voeten) zijn!

Geplaatst:
Molshopen zijn bacterie vrij.

O ja? hoe kan dat?

Geplaatst:
  • Auteur

Ik dacht dat Thea bedoelde Beestjes vrij..de mollen hebben alles aan engerlingen en andere viezerds er al uitgevreten...

Geplaatst:

Zie ww groen.net

Dé oorzaak van het verschijnen van nieuwe molshopen heeft dus steeds te maken met het zoeken naar voedsel.

Een flink bemeste en humusrijke grond trekt meer mollen aan doordat er voldoende regenwormen te vinden zijn !

De oppervlakte van een territorium beslaat ongeveer 400 m2 (dus maximum 20 mollen per ha). De mol kan zich met een ongelooflijke snelheid van 7 km/u ondergronds voortbewegen; bovengronds is dat 5 km/u.

De mol is niet 24 uur per dag actief, meestal zijn er 2 tot 3 activiteitsperioden van ongeveer 4 uur. Dit is afhankelijk van de hoeveelheid voedsel dat de mol tegenkomt. Tussen november en februari valt er 1 activiteitsperiode samen met het daglicht en is er een korte periode ’s nachts. In de periode mei – augustus is de rustperiode overdag wat meer variabel en is er door de daglengte geen activiteit midden in de nacht.

Bij de geboorte zijn de jongen volledig onbehaard en hun huid is dan roodachtig van kleur. Ze worden gezoogd maar na een 5-tal weken verlaten de jongen het nest. Ze blijven dan nog een 3-tal weken bij elkaar in het gangenstelsel van de moeder. Als ze bijna 10 weken oud zijn worden ze door hun moeder weggejaagd (± eind juni).

Bij het uitzwermen van de jongen komen dan vaak “losse ritten” voor, dit zijn kleine stukken bovengrondse gangen. Ze worden maar 1-malig gebruikt. Hierin klemmen plaatsen heeft dan ook geen enkele zin.

Bestrijding van mollen

--------------------------------------------------------------------------------

Biologische bestrijding

Een andere bestrijdingstechniek bestaat erin de mollen uit het terrein te verjagen. Hiertoe gaat men kleine lava-steentjes, gedrenkt in etherische oliën (handelsproduct : MOL-OUT), op 10 tot 20 cm diepte in de bodem aanbrengen. Deze etherische oliën werken onuitstaanbaar op de geurzin van de mol !

MOL-OUT nooit uitleggen in de mollengang zelf !!!!!

Maar met behulp van een ijzeren staaf maakt men zelf gaten in de bodem van 10 tot 20 cm diep op de rand van het perceel. Deze diepte is afhankelijk van de diepte van de grondwatertafel op die plaats, en dus met de diepte waar de mol zich op deze plaats ophoudt !

Met telkens 30 cm tot 1 meter tussenafstand (afhankelijk van de bodemsamenstelling : klei = 30 cm; zand = 1 meter) gaat men vervolgens langs de perceelsranden nieuwe gaten maken waar men de lava-steentjes laat invallen. Telkens wordt het gat mooi dicht gemaakt!

Is er nog géén mol aanwezig in het beoogde terrein op het moment dat MOL-OUT wordt toegepast, dan kan men volledig de perceelsranden volgen tot het terrein mooi omsloten is.

Is er daarentegen wél reeds een mol in het terrein aanwezig, dan mag men het terrein niet onmiddellijk volledig omsluiten : dit om de mol de tijd te geven zijn territorium te verschuiven. Men gaat dan als volgt tewerk : in de perceelsrand in de richting waar de mol niet mag komen gaat men de MOL-OUT aanbrengen. Dan laat men 5 tot 7 dagen tijd opdat de etherische oliën zouden kunnen uitvloeien in de bodem om op die manier een "geurmuur" te vormen voor de mol. Daar de etherische oliën onuitstaanbaar inwerken op de geurzin van de mol zal hij na enkele dagen kiezen om zijn territorium te verschuiven in de tegenovergestelde richting van waar de "geurmuur" zich bevindt.

Is het terrein niet te groot dan kan men geluk hebben dat na 1 week de mol uit het betreffende terrein is verdreven. En kan men vervolgens alle perceelsranden met MOL-OUT behandelen om het terrein mollenvrij te houden.

Is het terrein wat groter dan kan het zijn dat de mol wel reeds opgeschoven is, maar nog niet volledig uit het terrein verdreven is. Daarom gaat men een tweede "geurmuur" aanbrengen midden in het terrein. Is de mol de volgende week eindelijk uit het terrein verwijdert, dan gaat men alle perceelsranden met MOL-OUT behandelen.

De werkingsduur van MOL-OUT gaat van 4-5 maand in het voorjaar (koudere bodemtemperatuur) tot zowat 2.5-3 maand in de nazomer (warmere bodemtemperatuur). Want MOL-OUT is een biologisch product op basis van etherische oliën, die dus door bodembacteriën wordt afgebroken. Deze afbraak is gekoppeld aan de bodemtemperatuur : hoe warmer, hoe meer bacteriële activiteit en dus hoe vlugger het product is uitgewerkt.

Geplaatst:

Nog een linkje waar ik onlangs op stuitte http://wroeten.nl/tuin/de-mol/

En bacterievrije grond bestaat inderdaad niet. Er bestaat eigenlijk (bijna?) geen biotoop op aarde waar geen bacteriën wonen.

Een molshoop geeft wel mooie rulle grond.

aangepast door Gast

Geplaatst:

Was gisteren op zoek naar donkere hoopjes aarde in de wegbermen, was nog moeilijk, je ziet ze vooral als je geen emmer en schep bij je hebt. Het is heel gemakkelijk als er een voorraadje van is, het is nogal moeilijk te scoren als het al dagen vriest, dat was in februari 2010 het geval, al dacht ik dat het in november/december was, daar kwam ik achter bij het naslaan van een en ander. Een slimme meid..... De molshopen zijn door het platgeslagen gras nu in enen weer veel meer zichtbaar, al zoekt de mol in een koudere periode meer de diepte op.

Aarde van molshopen is minder verontreinigd en daardoor heel geschikt om zaaigrond van te maken nu voor de koude kiemers

Van Bea van IJzerdoorn/groei en bloei

Geplaatst:
  • Auteur

Ik gebruik het ook al jaren. Als het vries is het helemaal gemakkelijk, want je "schept" zo zo`n hele keiharde hoop in een keer in je kruiwagen..geen gedoe met schepjes en emmertjes. Kruiwagen in de zon als het dooit en je hebt een prachtige bak met aarde..beetje cocopeat erdoorheen..

Geplaatst:
  • Auteur

Zonet nog even twee molshopen binnengehaald om straks bietjes voor te gaan zaaien..in trays

Edit de bietjes ( Regala) zijn gezaaid..ik heb de zaden een uurtje voorgeweekt in lauw water.

Geplaatst:

Dan moet je toch eigenlijk blij zijn met je mollen...

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:
  • Auteur
Dan moet je toch eigenlijk blij zijn met je mollen...

Ja Kruidje..met een enkel molletje ben ik best blij....ik heb er vast wel 10

Geplaatst:
  • Auteur

Omdat we het hadden over de voorraadkast van Jorieke dacht ik wat foto`s in te sturen van onze werkzaamheden van dit moment. Toen we het huis hier kochten was het een "door en door ruïne". Grote delen van het pand dat ongeveer zo groot is als 3 eengezinswoningen bij elkaar waren ingestort. In de ingestorte schuur, waar 7 autowrakken onder het puin lagen zijn we begonnen met het bouwen van een appartement op hoogte van de tuin ( de tuin loopt op van voor naar achter.) Een lange ruimte met open keuken, en daarachter slaapkamer met badkamer. Vanaf een balkon ( vorig jaar gebouwd!) loop ik zo de tuin in.

Onder deze "nieuwbouw" kwam natuurlijk ook van alles.. zo hebben we daar een stookhok..een (a.s.?) sauna die nu dienst doet als wc en fietsenhok, en aan de andere kant van de gang onder de woonkamer een grote keuken..het idee was dat ik die keuken ga gebruiken voor al mijn inmaakwerkzaamheden, en dat we hem gebruiken als het heet is ( lekker koele plek) en voor grote gezelschappen.

Achter de keuken heeft Lie twee kamertjes gebouwd waar tot nu toe al het verzamelde bouwmateriaal stond dat hij in de loop van 20 jaar bouwvakken had verzameld..deuren, tegels, leidingen..alles uit de container "gered".

Deze winter zijn we begonnen om de keuken in orde te brengen..maar dat betekend dat eerst de kamertjes erachter in orde gemaakt moeten worden. Dat had tot gevolg: muren hakken! Delen van de muren hier zijn enkele honderden jaren oud en gevoegd met klein, leem, stro en meel. Dat valt er zo`n beetje allemaal uit en dat is behoorlijk slecht voor de staat van je huis. Lie is in januari begonnen met het achterkamertje links dat als bestemming voorraadhok had.

Eerst heeft hij de muren uitgehakt en tientallen zakken met puin afgevoerd.

daarna de muren gevoegd. Hij heeft er ook twee pijpen ingemaakt voor ontluchting. Een deel van de muur zit in de grond, en de muren waren vrij vochtig. Muren en plafond gestuukt, daarna de vloer geëgaliseerd en betegeld met tegels die we bij een tegelbedrijf uit de container hebben.

Om planken te maken heeft hij oude deuren betimmerd met hardboard en alles geschilderd. De kleinere planken kwamen uit uit een afgebroken huis.

Ik heb nu een mega-voorraadkamer, waar mijn jam-voorraad maar een mager figuur slaat.

Nu is hij begonnen met het rechter kamertje waar de wasmachine en de vriezer komt..en dan komt de keuken eindelijk aan de beurt. Dat zal nog een flinke klus worden, want daar moeten hele lappen muren uitgehakt worden..om mee te beginnen!

De grote keuken met links achter het voorraadkamertje:

img413852011329151966.jpg

Het voorraadkamertje klaar:

img413728621329151965.jpg

Uithakken van de muren van kamertje 2:

img413329921329151964.jpg

Sinds vanmiddag sneeuwt het weer. Hier zie je er nog wat groen bij, ondertussen zitten wij weer midden in de winter..het is WIT buiten!( en het sneeuwt nog steeds)

img413082751329151963.jpg

Geplaatst:

Zoooo jullie zijn lekker aan het verbouwen

Wordt wel super leuk zeg, maar volgens mij moet je nog ergens een logeerkamertje maken voor mij

Kan ik lekker de hele zomer m'n frans oefenen

Geplaatst:
  • Auteur
logeerkamertje maken voor mij

Kan ik lekker de hele zomer m'n frans oefenen

En dan mag je ook in mijn grote moestuin oefenen..

Geplaatst:
  • Auteur

Grrrrr

Dank Jorieke!

Geplaatst:

Toen ik je woorden over de voorraadkast van Jorieke las, dacht ik die is de kat op t spek aan t binden

Over je verbouwingen, wat ziet die voorraadkast er geweldig netjes uit Daar komen vast nog heel wat potjes bij.

Good things come in small packages

Geplaatst:
  • Auteur

Haha Nee hoor

Ik ben enorm blij dat het kamertje af is..en vanmiddag de jammetjes erin..maar ook de weckpotten, pannen, lege flessen voor wijnen, de aardappels en alle andere voorraad! Ik ben ook trots op Lie die van bv al die overtollige tegels toch zo`n mooie vloer kan maken.

Geplaatst:
  • Auteur

Ook hier eindelijk dooi!

Zonet in de kas alle extra bedekking eraf gehaald..dat heeft toch maar prima gewerkt..ook de knoflook in de pot, de mini spinazie zaailingen en de aardbeitjes Frau Mieze Schindler en Mount Omei in de pot hebben het prima overleefd.Waarschijnlijk ook dat ( ondanks dat het -17 is geweest, en dagenlang niet boven de -8) de zon de kas overdag zo heeft verwarmd dat de planten steeds bij konden komen. Zo was het op het koudtse moment met zon toch 20 graden in de kas. Om de sla een boost te geven heb ik een beetje culterra gestrooid en licht ingeharkt..beetje water erna gegoten.

img386749121329229468.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Nog een zakkie..weer een zakkie..

Ik was even winkelen bij de Lidl..ff zaadjes kijken omdat ik anders op de handjes moest gaan zitten

Van alles meegenomen: Oost Indische kers soorten, Lathyrus, inmaakuitjes, veldsla, spinazi, 4 soorten wortelen, 2 soorten doperwten, 2 soorten boterboontjes ( voor wie wil ruilen: ik heb er extra meegenomen) snack-komkommer voor de tuin, platte peterselie en een bloemenmengsel waar de slakken niet langs willen..de functie van de bloemenrij is om de slakken te verjagen..zeker stinkende bloemetjes ik weet het niet, ik zie denk ik scheefbloem of knoopkruid, ganzenbloem, slaapmutsje? ( ze hebben er niet opgezet wat erin zit..maar dat zullen we zelf wel uit vinden..als het helpt oogst ik de zaadjes!)maar ik ga het proberen!img415035771329404066.JPG

Geplaatst:

das interessant, laat je ons weten of het werkt dan gaan we dat ook masaal om de groenten heen zetten.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.