Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mien Toentje, dat ben ik.


HuubvG

Aanbevolen berichten

'Mien toentje' is Gronings voor 'mijn tuintje'. Omdat Toentje met een hoofdletter geschreven is, lijkt het een beetje of het om een voor- (Mien) en achter- (Toentje) naam gaat. Ede Staal, een gewezen Gronings liedjeszanger, heeft er een liedje over gezongen met dezelfde titel: http://www.youtube.com/watch?v=CGkY021084s. Omdat je tuin veel over jezelf zegt, heb ik de titel afgemaakt met, 'dat ben ik'. En wie ik dan wel ben: Huub, 50+ of eerlijk gezegd 60- en geboren en getogen in de bollenstreek, in de 70er jaren naar de provincie Groningen verhuisd, waar ik alweer de grootste helft van mijn leven woon. Moestuinieren doe ik al heel lang, een volkstuin bij het volkstuincomplex in/buiten Hoogezand heb ik sinds een paar jaar.

 

Hier wilde ik een foto plakken volgens methode 1, inmiddels lukt dat...

1274_8f8ad28dd6debff410e630ae13436709.jpg

... en ja! ik sta aan het eind van mijn eerste tuintje, je ziet de dwarspaadjes. Als je het hoofdpad kunt ontdekken, daar links van ligt mijn 2e tuin, ik sta er met mijn rug naartoe. De tuinen zijn 200 m² per stuk.

 

Een tweede volkstuintje heb ik sinds kort erbij, de naastliggende, die zo pas vrij kwam. Mijn eerste tuin heb ik verdeeld in een aantal vaste bedden, met tegels ertussen. De bedden zijn 1.20 m breed en dus te bewerken vanaf de tegels. Dit heb ik dit jaar voor het eerst gereed en in gebruik genomen. Ik probeer de bodem zo te bewerken dat ik niet - of bijna niet - hoef te spitten. Er wordt niet op de grond gelopen, en ik voeg compost van bovenaf toe. De tweede tuin ga ik conventioneel bewerken, ik ga daar wat groenten en aardappelen verbouwen, waarvan een groot gedeelte voor de verkoop zal worden, eens kijken of dat lukt en of ik de kosten van beide tuinen terug kan verdienen. Ondanks de tijd van het jaar, kom ik dagelijks wel even op de tuin.

 

Vanmiddag ontdekte ik bij toeval dit forum. Op de website van Vreeken's zaden staat de link naar hier, het lijkt me wel wat hier, ik hoop me gauw thuis te voelen, ik ga me dan ook maar eens gauw inlezen.

 

Huub

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom, Mooi strak tuintje hoor, werk op mijn tuintje op dezelfde manier en dat bevalt me erg goed, zeker doordat ik niet meer hoef te spitten (heb wel de bedden afgezet met stoeprandtegels(verticaal), zodat je iets meer kan verhogen en de grond blijft waar die hoort)

Vraagje, mag jij van jouw vereniging wel je groenten verkopen dan officieel? Bij ons en bij vele andere staat dat in het contract dat het niet mag. (schrik niet ik zal je niet aangeven hoor, ben gewoon nieuwsgierig)

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een reacties al, echt een levendig forum, waarom ik dat niet eerder heb ontdekt?

 

Koert, bij ons verkopen heel veel tuiniers hun gewassen. Mijn buurvrouw en haar man hebben beiden een tuin, op de bovenstaande foto rechts de tuin van buurvrouw, de afscheiding is met bloemen begroeid. Ze heeft een bloementuin en verkoopt bloemen en stekjes etc. via MP. Haar man zit in het bestuur, en verder praat iedereen openlijk over de verkoop van de groenten. Een tuinier heeft drie tuinen en er komen kopers regelmatig op het terrein om wat van hem te kopen. Er worden zelfs een paar verkoopdagen per seizoen georganiseerd. Tevens heb ik voor de zekerheid alle reglementen en het contract nog even doorgenomen, maar we zijn vrij hierin.

 

 

 

De bovenstaande foto is nog ten tijde van midden herfst genomen. De linkerbuur heeft er nog gewassen staan, maar komt al niet meer opdagen om het onkruid te bestrijden, en hem wordt na een aantal waarschuwingen de huur opgezegd door het bestuur.

 

De volgende foto is later genomen, toen ik de nieuwe tuin erbij gekregen had.

1274_755eb88aca277e08ac33e68e89a49ab0.jpg

links van het tegelpad de nieuwe tuin, rechts de tuin die ik al had

 

Het tegelpad zelf bestond uit een dubbele rij trottoirtegels. Het diende als gezamenlijk pad voor de buurman en mij. Mijn fietskarretjes, dat ik heel vaak gebruik, glipte telkens aan een kant van het pad de tuin in, en zakte dan weg, dus het eerste dat me te doen stond, was het pad verbreden, alles eruit en opnieuw betegeld, nu drie tegels breed.

 

1274_787b046c1ecbc642405c8f37727ce541.jpg

ziezo, ik kan er met mijn karretje op om de rommel af te voeren

 

Het begin is er, plannen borrelen op en worden uitgevoerd. De compostvaten krijgen een nieuwe plek...

 

1274_787b046c1ecbc642405c8f37727ce541.jpg

zo ziet het er binnen in een compostvat uit

 

En van de oude platte bak links, rechts een kleinere maar praktischer baak gemaakt.

 

1274_2421880a0de465c8934bdc04254b23c5.jpg

 

Later nog wat plaatjes in een volgend bericht, het wordt laat!

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel tof, dat die verkoop bij jullie allemaal mag, bij ons mag het zeker niet. Heb stiekem wel eens aan een verkoopkraampje aan huis zitten denken, maar dat mag officieel van onze gemeente niet, daarnaast woont onze voorzitter 2 deuren verder dus dat gaat 't niet worden voor mij. Had het ook niet als big bussines gezien hoor, maar was leuk geweest als ik alleen de aanschaf van nieuwe zaadjes/plantgoed er uit had kunnen halen.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom.

Zou leuk wezen als je op die manier de kosten eruit zou kunnen halen. Laat je het weten hoe het gaat??

Ben erg benieuwd of hier een goede markt in is.

Ook al aan gedacht om op de zomer op een braderie of andere bijna kosteloze markt te gaan staan??

Gisteren werd er paniek gezaaid, vandaag stond het al een meter hoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom,Dik Doen in de Toen.

Ga zo verder met deze mooie grote tuin.

Vind je dat geen bezwaar dat de tuin niet bij je huis lig?

Ik zelf zal dat niet prettig vinden.

Wij hebben een tuin van 34 are met huis en inrit.

Wij wonen aan de Frieze grens in Groningen bij het Lauwers meer.

Zware klei volgens mij heb je daar in Hoogezand daar geen last van.

Het heeft zijn voordeel en nadeel.

Ga zo door.

www.zonnehoekje.nl

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu weet ik verder niet hoe het zit bij verkoop aan huis, zou dat niet gewoon wettelijk verboden zijn? Als het lastig blijkt te zijn, ga ik het weer gewoon weggeven en krijg ik ook wel weer wat terug, de ruilhandel dus.

 

Ik heb geen bezwaar dat de tuin niet bij mijn huis ligt, hoewel het eigenlijk wel een wens van mij was/is, maar het zit er momenteel niet in. Het is tien minuten met de fiets. Bij mijn huis heb ik een kleine voor- en achtertuin, die onderhoudsarm zijn. Ook is het een sociaal gebeuren, ik praat met medetuiniers en wissel veel ideeën uit.

 

De klei in het noorden ken ik, maar gelukkig hebben we hier in Hoogezand zand. Hoewel klei wel goed zou zijn tegen knolvoet, daarin hebben kolen er veel minder tot geen last van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verkoop aan huis van je hobby groenten dat mag.

Alleen als je aan de straat kant verkoopt en zelf laat afrekenen via een geldkistje ,moet je niet vreemd opkijken dat ze het zo meenemen.

Maar via een bokkeblaadje kan altijd.Rij maar eens(nu) door noord Groningen Munnikezijl Zuurdijk enz verkopen ze ook via kraampje aan de weg. succes met het telen.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel. Ik heb op de link geklikt maar ik krijg geen verbinding. Zelf even het onderwerp opgezocht, en daarbij deze link genomen:

 

vergunning-nodig-voor-verkoop-jams-e-d-t3461.html?hilit=vergunning

 

Ik ga het direct even doorspitten ( toepasselijk woord).

 

Edit: zo gezegd zo gedaan. Niets te vrezen; het is zo kleinschalig dat het gedoogd zal worden. Hier buiten het dorp zie je ook regelmatig stalletjes, kraampjes, tafels met producten uit eigen tuin te koop aangeboden. Binnen het dorp zie je dit niet zoveel, hoewel een bordje "goudrenetten te koop" mij wat heerlijke appeltaarten, appelflappen en appelmoes opgeleverd heeft. Dus het zal wel loslopen, en anders is er altijd nog de plaatselijke Marktplaats, Koopplein Hoogezand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom hier. Mien toentje van Ede Staal leuk leuk mijn moeder vond dat geweldig.

Grootste deel van mijn familie komt uit Delfzijl.

 

Mooi stuk grond heb je zeg, en met die tegelpaden er tussen dat ben ik ook van plan.

Hopelijk kunnen we vroeg in het voorjaar aan de slag op de tuin, zodat ik dan ook mijn paadjes kan aanleggen.

Ook ik moet een minuut of 10 fietsen, maar vind dit ook geen probleem.

Veel moestuinplezier

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom

 

U heeft een mooie tuin!

Het lijkt mij ook wel leuk om dingen te verkopen, nou heb ik niet zo'n grote tuin maar misschien met een hele goede zomer straks wel veel te veel komkommers! Of iets anders en van dat geld zou ik dan weer zaadjes kunnen kopen want m'n zakgeld is gewoon te weinig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...