Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goedemorgen allemaal. In mijn tuin zou ik graag een buitenkraan willen laten plaatsen. Dit om in de droge periode makkelijk mijn planten water te geven en voor overige doeleinden. Alleen nu vind ik de prijzen die op deze pagina staan best hoog.. (https://mygo.nl/prijzen-buitenkraan-aanleggen) Nu twijfel ik om dit te doen of om een mooie HW opslag te laten plaatsen. Overigens is dat water ook beter voor de planten. Wat is jullie mening hierover?

Geplaatst: (aangepast)

Heb ik opeens een satori.....

HW staat natuurlijk voor Hemels Water. 

Ik zou zeggen koop een kraan, leen een boor kijk op Youtube en beloon die vriend met wat vers gekweekte groenten.

aangepast door Patrijs
  • Like 1
Geplaatst:

Je maakt het wel moeilijk, ik ben niet bekend met de situatie.

Regenwater is beter maar geeft wat rompslomp met opslag. 

Een kraan geeft gemak maar eenmalig  wat rompslomp met aanleg.

Ik zou zeggen ga voor beide opties maar het blijft jouw keuze.

Zeker met de niet gedefinieerde overige doeleinden.

Geplaatst:

Wat voor oppervlakte heb je het over en waarvoor gebruik je het? 

Ik had vroeger een regenton van 300liter voor een tuintje van bloemen en fruit (geen moestuin) van 60m², lang kom je daar niet mee toe. Je geeft na een week warm weer eens goed water en na twee weken is het op. Ik kon dus maximaal drie weken overbruggen zonder regen. Anderzijds vind ik het verspilling om een tuin water te geven van de kraan, zeker een grasveld is in mijn ogen pure verspilling. Als het om een moestuin gaat of bij nieuwe aanplant, begrijp ik het wel. Ook voor een kleine tuin kan ik nog begrip opbrengen voor af en toe kraanwater te gebruiken, je zit dan vaak in dat kleine stukje tuin en hebt weinig mogelijkheden om zelf op te slaan.

Nu ik een grote tuin heb, is één van mijn eerste vereisten een grote regenwaterput.

Sowieso is regenwater beter voor de planten.

• Like 1
Geplaatst:

Als ik zie wat zo'n aansluiting van een buitenkraan kost dan lijkt me het laten slaan van een grondwaterput een beter alternatief. Op die manier heb je de beschikking over een vrijwel onbeperkte hoeveelheid water dat na een eenmalige investering nauwelijks nog iets kost. Zo haal ik bijvoorbeeld maximaal 3.5 kuub water per uur boven de grond tegen een stroomverbruik van ongeveer 1 kWh (± 25 ct).

pomp.thumb.JPG.c3ca6538b2fe89bf128fdf863f328400.JPG

Grondwaterput is overigens een groot woord voor wat er boven de grond te zien is. Alleen een stuk metalen buis met opgeschroefd koppelstuk .

(De  losse overkapping  van het geheel heb ik er even af getild om een beter plaatje te kunnen maken. De pomp wordt 's winters afgekoppeld en vorstvrij opgeslagen)

• Like 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Zo eenvoudig en goedkoop  is dat soms niet als je heel diep moet boren en het niet via de normale manier gaat, bovendien is registratie verplicht in België  en wordt ook een taks geheven en die zal niet lager worden in de toekomst. https://www.vmm.be/water/grondwater/gebruik. Ik heb al meermaals offerte laten maken en voor mij zou het heel lang duren vooraleer ik op die manier uit de kosten geraak, het is toch wel situatie afhankelijk of een put voordeliger is.

• Like 1
Geplaatst:
4 hours ago, Frans said:

Zo haal ik bijvoorbeeld maximaal 3.5 kuub water per uur boven de grond tegen een stroomverbruik van ongeveer 1 kWh (± 25 ct).

Aangenomen dat er elektriciteit is. Dus om een mening te kunnen vormen, hebben we wel wat meer info nodig over de totale situatie.

Eventueel kun je ook een pomp op benzine overwegen als je geen stroom hebt maar wel een sloot of iets dergelijks. 

En om te beginnen je tuin beter bewapenen tegen zeer droge en zeer natte periodes. Dus grond bewerken, compost toevoegen en mulchen. Keuze maken in wat je wel / niet plant. En kritisch zijn over welke stukken/planten je wel of niet water geeft.

• Like 1
Geplaatst:

ennuh...ons grondwater bevat veel ijzer, pompbuizen verstoppen wel door een plakkerige klont van dat spul, ben ff de naam kwijt

er zit ook oer-arseen maar dat wordt gebonden op wisselende diepte, ik zou toch even vragen hoe het bij jou zit...

ik ga voor regenwater en daarna slootwater dat direct uit de duinen komt

• Like 1

Ik had een buitenkraan (inmiddels stuk gevroren) maar ik gebruik liever de regenton met twee gieters. Ik heb namelijk een hekel aan de tuinslang achter me aantrekken. Soms trek ik hem over een plant. Bij iedere knik gaat de toevoer dicht. Als ik de straal op een plant richt, spuit ik soms een gat in de bodem (ook wel weer handig bij watergeven). En ik heb geen duidelijk beeld hoeveel liter water een plant heeft gehad. Ik kan er natuurlijk een sproeier op zetten, die heb ik ook, maar dan wordt er van alles nat dat niet nat hoeft te worden, het is meer waterverspilling.

Voor de plant is het temperatuurverschil bovendien niet fijn op warme dagen. En er zit kalk in, niet iedere plant waardeert dat.

Het water in de ton heeft dezelfde temperatuur als de lucht. Er komen wel muggen in, maar dat zijn niet allemaal steekmuggen. Ik vind het fijn dat ik in 2 seconden twee gieters kan vullen, gericht kan gieten, en weet hoeveel water een plant heeft gehad. Het voelt niet als meer werk dan met de tuinslang.

aangepast door fre3ke
Geplaatst:
20 uren geleden, rorror zei:

Als je een buitenkraan aanlegd, dan binnen ook een afsluiter plaatsen die je met vorst kan dichtdraaien, en dam de buitenkraan opendraaien, zodat er met vorst geem water inblijft en dus niet kappot kan vriezen. 

Je hebt tegenwoordig buitenkranen die zelf leeglopen en zo tegen vorst beschermen die je dus niet meer hoeft af te sluiten.

• Like 1

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Als je de mogelijkheid hebt om regenwater op te vangen dan altijd daarvoor gaan. 
Een buitenkraan kan een goede aanvulling zijn maar dat is afhankelijk van de situatie. Ik heb de buitenkraan laten verwijderen omdat we die niet gebruikten. Mochten we eens kraanwater nodig hebben dan heb ik een koppelstukje voor de keukenkraan of badkamerkraan. Die gebruikten we voorheen nog wel eens voor het schoonmaken van de overkapping maar sinds we een accu hogedrukspuit hebben zelfs dat niet meer want daarvan kan je de slang in een emmer water (of de regenton) hangen waardoor er geen kraanaansluiting nodig is. 

aangepast door loes
  • Like 1
Geplaatst:

Heel afhankelijk van de situatie, maar als je de luxe hebt: ga voor beide. Als het op kosten aankomt dan hoef je er sowieso niet naar te kijken want de goedkoopste optie is dan simpelweg geen water geven. Mocht je investeren, investeer in een vorstvrije buitenkraan (geen gedoe met dichtdraaien in de winter dus kan niet kapot vriezen) en een hw-opslag van zo'n groot mogelijke omvang. Als je bij wijze van twee of drie 1000l IBC vaten kwijt kan dan kan je de buitenkraan achterwege laten. Tenzij je weer 3000m2 te besproeien hebt. Kortom, wat meer inzicht in de situatie wat er besproeid moet worden qua oppervlak en wat het doel van dat stuk tuin is zal ons helpen een beter advies/betere mening te vormen.

• Like 1
Geplaatst:

Ik zie genoeg reacties die mij hiermee helpen. Mijn eerste keuze gaat uit naar regenwater. Alleen het is wel even aanzien of ik het ga redden met de hoeveelheid water. Mocht ik het niet redden dan zal ik denk ik een buitenkraan plaatsen. Misschien krijg ik binnenkort nog wel een creatief idee om regenwater op te vangen.... 

Bedankt allemaal voor jullie hulp!!

Geplaatst:

Wel een regenton, maar misschien soms te weinig regenwater?

Dan zou je de regenton kunnen bijvullen met leidingwater, met een slang, gekoppeld aan de keukenkraan, met zo'n Gardena koppeling. Dat hoeft misschien maar een paar keer per jaar. Een buitenkraan heb je dan niet echt nodig.

Koppeling op keukenkraan / wastafelkraan. Deze: https://nl.aliexpress.com/item/33009397403.html?spm=2114.13010708.0.0.3a994c4dlCBLXC

vind ik enorm handig. Zeer degelijk, en vele malen goedkoper dan Gardena koppelstukjes.

In NL heb ik ze nog nergens te koop gezien.

• Thanks 1

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...