Ga naar inhoud

Knoflook seizoen 2021-2022

Aanbevolen berichten

• 3 weeks later...
Geplaatst:

De 'bloem' blijkt fantastisch pootgoed. Vorig jaar heb ik een bloem van mijn knoflook geplant, ergens in de zomer al. Het hele bolletje. Er kwamen ongeveer 10 stengels uit. Ik dacht dat het allemaal solo's zouden worden.

3 stuks liggen al een paar dagen plat en ik heb ze er vandaag uit getrokken. Het zijn drie bolletjes met meerdere tenen. Doorsnee 2-3,5 cm.

IMG_20220531_200449.thumb.jpg.8094994966016d25bc9db36b423a3cc0.jpg

Dit zijn er pas drie, maar er staan dus nog meer in de grond, die sterker en dikker zijn dan deze drie.

IMG_20220531_200407.thumb.jpg.dbb1328e630b01b773a548359468ce92.jpg

Een goed resultaat.

De bloemen van dit jaar liggen nu aan te sterken, die worden over een maand weer gezaaid.

IMG_20220531_200159.thumb.jpg.c74c81079516d2a10f6288daa748d6b1.jpg

Ik ben ook wel benieuwd hoe de zaaiactie van @acpronkuitpakt omdat hij het net even anders heeft aangepakt.

Geplaatst: (aangepast)

Ik had er niet zo veel vertrouwen in. Ik had 3 bakken.
Grond van de eerste bak heb ik gebruikt om de potten met yakon in december te vullen.
De tweede heb ik opgevuld met potgrond en daar 6 weken later de kolen in gezaaid.
De derde bak staat nog, maar heeft wel last gehad van droogte.. hier staan voornamelijk de kleintjes, de broedbolletjes nog kleiner dan een rijstkorrel. Ziet er nog grasachtig uit. Heb ook ergens anders nog een bolletje 'gras' (hele bloem) gelegd.
Straks even foto maken.

Edit:

Dit jaar maar alleen de grote broedbolletjes nemen. Hieronder dus de plantjes van de allerkleinste broedbolletjes.

IMG_20220531_204521.jpg

IMG_20220531_204533.jpg

aangepast door acpronk
Geplaatst:

Ik heb geen goed knoflook jaar. Inmiddels de eerste soort geoogst. Dit is de vierde generatie van wat ooit een biologische supermarkt knoflook was. In andere jaren groot succes en vroeg oogstbaar. Nu zeer matig. Kleine bollen. Vaak nog geen tenen. De stelen waren ook veel dunner dan andere jaren  en ze waren al helemaal plat gaan liggen. Zowel in de volle grond als in pot. Wellicht hebben ze een periode te droog gestaan. De meeste hadden aan de buitenkant een soort zwart vlies. 

Nu alleen mijn hoop gevestigd op twee grote potten morado’s. 

715E57DA-8B33-453B-A885-96A70CBEFCB9.thumb.jpeg.0fc20bd946b5577926a47354ef6ea9d8.jpegD5223DC7-9FA0-4FB5-BDDF-DF4BF39BFC76.thumb.jpeg.491a65efa8d282c6d79fca4343c8f91b.jpeg69696BD7-BCFB-49D8-B4BD-0D3F67539400.thumb.jpeg.786c0148a464784671fec81976172a52.jpeg

Geplaatst:

Hier vandaag de eerste plekjes roest op een aantal knoflookplanten bemerkt, maar ze zijn ook al volop aan het vergelen, ik denk niet dat het nog veel gaat uitmaken. 

Nee, ze strijken niet.

Het loof gaat verdorren en als het voor twee derde verdord is kan je ze oogsten.

Nadrogen uit de zon en in de wind.

Ik leg ze eerst een halve dag in de zon op de tuin om het zand er af te kunnen wrijven.

IMG2019070512072759771562326058.jpg

Meestal is dat hier in de eerste helft van juli, dit jaar ziet het er naar uit dat ze eerder klaar zijn.

Opletten met natblijvende grond, dan kan je iets eerder oogsten tegen rot.

aangepast door Patrijs
  • Like 1
Geplaatst:

Ik heb ook roest, maar niet op alle planten. Ik maak me niet echt zorgen 

Maar in de teentjes die ik dit voorjaar aanplantte, zitten poppen van uienvlieg. Geen larven. Tot nu toe twee stuks aangetast. Het blad is geel, en als ik de bol uittrek, breekt het loof bij de hals af. Kan ik nu beter uit voorzorg alles rooien? 

IMG_20220606_140652.jpg

@fre3ke ik denk dat het misschien de preimineervlieg  aan de pop te zien, de bol zelf is niet aangetast, maar de stengel., die kunnen ook op look voorkomen.

https://www.biogroei.be/plagen/preimineervlieg

Blijkbaar gaan die poppen van de eerste generatie in rust en komen pas einde zomer tot verdere ontwikkeling. Ik durf het niet echt zeggen, maar misschien heb je genoeg tijd om de look nog verder te laten groeien.

aangepast door redzebra
  • Thanks 1

Het is lastig te bepalen. In de vorige kapotte bol was wel een gat gemaakt in een teentje. Net weer een bol uitgegraven, redelijk gaaf maar er zaten wat plekjes aan de buitenkant.

Edit: foto toegevoegd

IMG_20220607_225635.thumb.jpg.d21a7313c6e123833b20f3c3a56d3feb.jpg

Dus er is geprobeerd vanuit de aarde de bol in te dringen. Het lijken alleen de voorjaarstenen te zijn die zijn aangetast. En alleen de supermarkt-look, niet de Morado die 10 meter verder staat. De supermarktzooi rooi ik dan morgen maar, om de rest te beschermen.

Ik heb meteen even mijn mini-uienveldje gecheckt en dat kon ik geheel ruimen. Duidelijk uienvlieg.

aangepast door fre3ke
  • Like 1

Tja je wilt ze beiden niet, waar je het eventueel ook aan zou kunnen zien is de grootte, een pop van een uienvlieg is  +/- 6/7mm, die van een mineervlieg kleiner (3/4mm)

Gelukkig heb je je andere knoflook nog, wel jammer van het uienveldje.

aangepast door redzebra
Geplaatst:

Knoflook is een meerjarige plant toch? Wat gebeurd er als ik er eentje laat staan? Krijg ik dan volgend jaar op dezelfde plek meerdere planten? Of ontwikkeld deze zich anders (zoals de prei) dmv bloemen oid?

Geplaatst:

Als je er een laat staan, dan krijg je op die plek het komend jaar allemaal miniknofloken. Alle tenen vormen namelijk een knoflookbol, maar omdat ze te dicht opelkaar staan, krijg je dus minibollen. Heb je niks aan. En ja, ik heb het uiteraard ook getest en er staan nog steeds hoopjes knoflookminis. Na al die jaren komen die nog steeds op. De stengels / het blad snij ik af en doe dan in de salade.

• Like 2
Geplaatst:

Best veel roest op de knoflook.  Wat zal ik doen?  Oogsten of nog een week of wat laten staan? 
bolletjes zijn nog niet zo groot, denk 4 cm ofzo….zal verschillen. 
840806FA-FF5C-4B09-9D33-B777BDF73B69.thumb.jpeg.b77a7a97e7b6c798c1b00663687e8b3a.jpeg

Geplaatst:
16 minuten geleden, jootje zei:

Best veel roest

Bij mij ook na de regen, maar dit kan niet zo veel kwaad.

Die van mij zien er ongeveer hetzelfde uit en zolang het zomerweer blijft laat ik ze nog staan.

De kiemen van de tenen ontwikkelen zich op het eind van de rit en ik wil een deel weer opnieuw planten van de herfst.

Voor gebruik in de keuken kan je iets eerder oogsten, normaal in juli maar dit jaar misschien al eind van de maand. 

Bij mij speelt ook weer mee dat mijn tuin zo goed als vol is. 

• Like 1

Hier heb ik ze geoogst maar ze waren al groot genoeg, extreem hevige regenval weekend (4/5 juni ) had zowat alles onder gezet en dan heeft het nog veel geregend in de week erop, alhoewel op zandgrond had ik wat schrik voor rotting (ze waren vrij diep geplant), hangen nu te drogen.

En natuurlijk zoals @Patrijs zegt, er is weer een plaatsje vrij voor wat anders.

aangepast door redzebra
Geplaatst:

Bedankt, ik ga ze dan toch nog effe laten staan in de hoop dat ze nog wat groter worden. 
hoewel ook ik met een volle tuin zit, en dat knoflook stukkie goed kan gebruiken! 

Geplaatst:

Ik heb mijn knoflook in de bakken gisteren juist geoogst. Heb ruimtegebrek, vandaar. Het stuk is meteen weer volgeplant met andere planten. De olifantenknoflook staat nog in de tuin, maar ook die kan ik er wel uitkijken! Maar het blad van de olifantenknoflook is nog groener dan dat van de geoogste knoflook, dus voorlopig mogen die nog blijven staan.

Geplaatst:

Mijn knoflook is nog niet zo geel als die van jullie. En het is best droog (geef expres ook niet te veel water bij) dus ik denk dat ik ze nog even laat staan. Er was eentje eerder al erg geel, maar die heeft nauwelijks een mooie bol. 

Geplaatst:

Knoflookpasta knoflook geoogst vandaag en gisteren de gewone knoflook. Die lag helemaal plat en verdord al. De knoflookpasta knoflook was nog frisgroen.

cd34d61518694087d8b18ab3d3d7e9fa.jpg

Gewoon geen bolvorming! Deze soort is meer een soort prei met een verdikking onderaan geworden. Moet nog even uitzoeken welke welke soort is. Leuk die onleesbare kaartjes. Gewoon blanco.

Heel stom moppermopper…
bb584b045b12f2dac23e500823e4568a.jpg

fd76b6cc5fe1d56ed08fe31e32bb9dd3.jpg

De knof die ik voor de pasta heb gekweekt, heeft meer bol dan die voor de bol was! Ook veel solo’s ertussen met een prima formaat (en oerprei)

ed16b685285e3f6d93e6249f71858741.jpg

Mijn olifantenknoflook staat nog in de grond. Ik hoop dat die wel groter is dan wat ik tot hog toe heb gezien. Zucht. Ik ben blijkbaar niet in staat tot het fatsoenlijk kweken van knoflook.

Edit: ik had 4 knofloofloof wat kraamkamer bleek te zijn voor heeeeeeel veeeeeeel babyslakjes. Die heb ik platgedrukt en weggegooid. Je zou zeggen dat ze niks van look moeten hebben… niet normaal meer dit!

Geplaatst:

@Flup Je teelt in bakken. Hoe groot zijn je bollen geworden?

Bij mij staan ze ook in bakken (het kwam niet van uitplanten in volle grond). Hier is het loof nog mooi groen, de bolletjes hebben nog  2 a 3 vlezige vliezen om de beginnende tenen.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...