Ga naar inhoud

Knoflook seizoen 2021-2022

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De knoflook heb ik veel te vroeg geoogst, het blad was nog veel te groen. De bollen zijn mooi ontwikkeld, maar nog vrij klein. Zo tussen de 4 en 7/8 cm schat ik.

28_knoflook.thumb.jpg.2e699e69d705b500d954f2cc2d7538d9.jpg

• Like 4
Geplaatst:

Geweldig knoflook jaar hier! Ze gaan er uit. Ik dacht dat het veel te vroeg zou zijn, ging uit van half juli. Maar volgens mij zijn ze er wel klaar voor 

IMG-20220615-WA0001.jpeg

• Like 4
Geplaatst:

@acpronk ik heb ook grote en kleinere, maar het zijn ook vijf verschillende soorten. Natuurlijk niet bijgehouden welke waar stonden (zucht). Maar ze zijn bijna allle 200 uit de grond! 

IMG-20220615-WA0005.jpeg

IMG-20220615-WA0003.jpeg

• Like 8
Geplaatst: (aangepast)

Dit is mijn knoflook veldje. Foto 1 vanaf de noordkant gezien, met voorop de OK. Foto 2 vanaf het zuiden bezien.

Ik laat ze nog even staan, kunnen ze nog aandikken, de grond is nog vochtig genoeg.

IMG_20220615_190802.jpg

IMG_20220615_190829.jpg

Die Digitalis is trouwens rond de 2m hoog.

aangepast door acpronk
  • Like 6
Geplaatst:

Hier is de grond weer kurkdroog en dat zal de komende weken niet veranderen. Temperatuur tussen de 35 en 40 graden. Maar ik laat de olifantenknoflook toch in de grond, hopelijk groeien de bollen ook nog.

• Like 1

Hier staat vrijwel alles nog. Behalve dit soort probleemgevallen.

IMG_20220616_170321.thumb.jpg.68dca96cb28de1ac8e8ac8820381e77d.jpg

De stengel had zichzelf voor de helft gebroken. Ik zie dit bij meer stuks gebeuren, dat de buitenste stengel en schil scheuren, omdat de binnenste groei geen plaats heeft.

Deze was in het voorjaar gepoot. Misschien komt het daardoor?

aangepast door fre3ke
Gezaaid vervangen door gepoot
  • Like 1
Geplaatst:

Voor gezaaide knoflook (de broedbolletjes?) vind ik het een prima resultaat.

Hier staat de knoflook ook nog. De bloemstengels ben ik net aan het oogsten dus het kan nog wel even.

Wel ben ik de laatste knoflook van onder glas vandaan aan het opmaken.

• Like 1
Geplaatst:

Omdat mijn knoflook er vandaag nog beroerder uitzag alles eruit gehaald.  De teentjes van een bol uit de winkel hebben het redelijk gedaan. De andere bestelde knoflook soorten hebben allemaal nog geen teentjes…..sommige hebben alleen maar een verdikking…..echt zo niet leuk. Zal wel weer wat verkeerd gedaan hebben….had ik misschien toch moeten laten staan?  Maar wanneer zouden dan de teentjes ontwikkeld zijn?  Met Kerst? 
je hoort het al..ietsje narrig!  Maar goed, hoop dat ik de knoflookbollen toch nog kan bewaren. 
het is in ieder geval genoeg. 8970227A-A990-410F-88CF-33F10F88673A.thumb.jpeg.ddd7b5194967b414f1a7dd4af39d4a65.jpeg

52727FBC-724F-446F-97BB-A20E60238CAD.thumb.jpeg.1df80402086e52a0e56fe765b0429c94.jpeg

9E564E53-5EE5-4340-9F3B-A6B21C07A276.thumb.jpeg.f0b334df01f037d6c926505acd0675fa.jpeg

• Like 3
Geplaatst:

Een van mijn favoriete rassen, Korean Red. Nog van vorige oogst.

Blijft lang houdbaar, pittig van smaak (vers).

Helaas dit jaar minder gezet, want vorig jaar 50% uitval wegens rot. Dus dit jaar minder gezet en meer andere rassen.

Morado is nu ook nog stevig van vorig jaar, deze niet gezet want bollen wilden niet al te groot worden.

Inchelium Red en Red Touch zijn al voor de helft verdroogd, deze zijn minder lang houdbaar.

Andere rassen zijn al op, of liggen op de hoop 'onbekend' (restant alles door elkaar, de rassen waar ik niet mee verder ging en misschien ook de kleinere van de rassen waar ik wel mee verder ging).

IMG_20220616_133106.jpg

• Like 3
Geplaatst:

@jootje ik snap je frustratie volkomen… ik heb ook dure rassen gekocht en sommige hebben gewoon een verdikking ipv een bol. Zo stom! Begrijp het ook niet, maar de bollen zijn dit jaar wel beter dan vorig jaar. Was bijna alles klein of mini met een handje vol uitzonderingen.

Ik vrees dat ik gewoon knoflook moet poten voor het loof. Dat gaat me beduidend beter af. Vind het ook lekkerder smaken. Misschien ook een tip voor jou?

• Like 1
Geplaatst:

Zojuist tijdens het tomaten dieven, per ongeluk nog knoflook tegen gekomen. De rabarber groeit daar inmiddels overheen.
Thai knof en olifantenknof geoogst. Aangezien het broedbolletjes waren van olifantenknoflook, vind ik het een hele mooie oogst. Sowieso met mijn track record van sneue bolletjes.

De Thai is bij mij het grootst en dat zijn fatsoenlijke bollen zoals je ze ook bij de supermarkt koopt en wat kennelijk mijn leidraad is
da1ade68b8bf4a01ad7083af01afff42.jpg
Echt goed gelukt! Toch nog iets van de knoflook wat niet mwah is.

40dffe0932a9b114d28a1f399e1f03d5.jpg

f96310d0fe4fa86e2f1e50d2e50ab0a6.jpg

• Like 4
Geplaatst:

Bij mij dit jaar echt een fantastisch knoflookjaar, weinig roest, grote bollen, ik denk dat dit in 10 jaar toch de beste was. En heel vroeg inderdaad, maar als je de tenen goed afzonderlijk in de bol ziet, zijn ze in principe klaar. 

• Like 1
Geplaatst:

Hier zijn ze nog niet klaar. 

20220621_knoflook1.jpg

Teelt in bloembakken, begin januari teentjes geplant.  Redelijk formaat bol. Stengels zijn grotendeels nog groen. Foto oogt geler dan in werkelijkheid.

In de volle grond worden de bollen groter, maar dit jaar ben ik echt niet ontevreden.

Wel heb ik vaak water gegeven, ook zeer regelmatig wat bijgemest. Elke plant heeft immers erg weinig substraat (gewone potgrond).

20220621_knoflook2.jpg

Nog meerdere sappige vliezen om de tenen, en het begin van een bloemstengel.

Over een kleine week ga ik er weer eentje testen. Verwachte oogsttijd: over ca. 10 dagen.

• Like 1

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Roest is blijkbaar wel een serieus probleem op ons complex. De planten zitten helemaal onder, mijn Marrokaanse buurmannen knakken de knoflook daarom vroegtijdig, net als ui. Heb zelf niet bijgemest en toch een beetje teleurgesteld in de opbrengst van 60 bollen. Volgend jaar iets ruimer uit elkaar zetten en toch kali strooien. I.v.m. roest kan ik niet later dan juni oogsten anders zijn de planten helemaal niets meer waard.

Geplaatst:

Nou heb ik net voor het eerst knoflook uit de grond gehaald (van vorig jaar)

maar weet eigenlijk niet hoe nu verder

Kan iemand hier me op weg helpen?

Wat ik doe:

Dagje drogen in de zon en daarna de wortels, het verdroogde loof en de buitenste rok eraf halen met een mes.

Daarna busselen en in de wind en schaduw verder drogen.

De mooiste knoflook hou je apart voor nieuw pootgoed in oktober/november.

De opgeschoonde en gesorteerde knoflook klaar om gebusseld te worden:

713396152_20220623_162156(2).thumb.jpg.bf016dab875da447c25a5505e753921a.jpg

aangepast door Patrijs
  • Like 2
Geplaatst:

Bedankt Patrijs

hoelang kun je ze dan bewaren als ze droog zijn

en hoe zie je dat ze droog genoeg zijn?

Gewoonlijk droog ik ze heel de zomer.

Ze blijven onder de juiste omstandigheden lang goed.

Vooral droog en luchtig  houden is belangrijk. Bij ons is bijv. de keuken al te vochtig.

Ze hangen hier in een open boetje in de wind.

Ze zijn goed droog als het loof door en door droog is, op de foto (van deze week) zie je dat de stengels nog groen en dus vochtig zijn.

Op vocht kunnen schimmels groeien.

De droogtijd is afhankelijk van het weer, oostenwind is altijd droog.

Vorig jaar met alle regen had ik ze in de dichte schuur gelegd, door de vochtige lucht gingen ze daar schimmelen.

Ik heb ze toen opnieuw gedroogd in de kas, maar een deel was verloren.

Hier houd ik ze goed tot het voorjaar, dan ga ik door met verse knoflook van onder plat glas gekweekt.

Liggen ze te vochtig dan gaan de teentjes uitlopen en wortels aanmaken.

aangepast door Patrijs
  • Like 1
Geplaatst:

Op de websites van de Tuinen van Weldadigheid en Leven van het Land staat af en toe wel een een indicatie van de bewaarbaarheid.
Op http://www.eemlook.nl/knoflook-soorten/ is er een indeling naar knoflook groep, en daarin staat een indicatie van de bewaarbaarheid.

Zelf vind ik de Korean Red een asiatic, gezien de lange bewaarbaarheid en groei.
Welke ik nu over heb van vorig seizoen (en waarvan ik de naam weet): Korean Red en morado, zeer goed bewaarbaar (nu nog goed).
Inchelium Red en Red Touch niet zo goed bewaarbaar (meeste teentjes al verdroogd, sommige nog eetbaar).
Uitgedroogde teentjes kun je overigens nog voor andere dingen gebruiken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...