Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gisteren het eerste stuk bij mij ouders omgespit. Een kleine 10m2. Ik heb van mijn vader begrepen dat er nog een stuk beschikbaar is, waardoor ik het kan uitbreiden tot een kleine 18m2. Dus dat wordt al een mooi stuk zo. Volgende week foto's maken van het geheel.

Ik heb een vraag; ik heb vorige week een verwarmde propagator op de kop kunnen tikken bij het lokale tuincentrum. Voor 25 euro omdat de deksel een flinke scheur heeft. Nu heb ik vorige week zondag daarmee lopen knoeien om de temperatuur goed te krijgen en die had ik toen netjes op een 23 graden. Op mijn thermo midden in de bak.Ik heb toen in mijn enthousiasme allemaal paprika's gepland. Alleen om het onderscheid te maken heb ik houten (wel nieuw) verfmengstokjes gebruikt om er op te schrijven welke soort en plantdatum etc. Nu is er in de afgelopen week een kleine witte schimmel op de stokjes gekomen door de warmte en luchtvochtigheid. Kan ik deze zaaisels nu weg doen? Of valt de schade mee?

Geplaatst:

Ah kijk, het verlossende antwoord! Anders had ik vanmiddag nog de potjes afgewassen en alles opnieuw gezaaid. Wijze les iig. Voor de volgende keer nemen we etikettenstickers mee. Lijkt toch anders

Geplaatst:

Gewoon schoonvegen, na een paar keer houden ze wel op met schimmelen. Heb het ook met sateprikkers en bamboe jap. sateprikkers.

Geplaatst:

Heb ik vanavond ook gedaan. Even met een natte doek er doorheen. Ik heb vanavond ook de peterselie koeler gezet. Stond in de vensterbank met daaronder de kachel. Ik denk dat de temperatuur altijd zo rond de 19 graden ligt. Misschien wat te warm. Ze groeien snel maar wel redelijk dun. Dus nu maar in het keukenraam gezet, zonder kachel. Even een paar graden koeler. misschien dat 't helpt.

Ik heb vanmiddag foto's genomen van de knoflook buiten. Ik heb bak die ik in het hok kon zetten en een specieton die buiten heeft gestaan. De loven van de bak die binnen in het hok heeft gestaan zijn toch een groener en langer dan die van de specieton. Zit een duidelijk verschil tussen. Ik laad morgen de foto's op 'te forum.

Gisteren ook 't eerste tomatenplantje opgekomen. Meteen uit de propagator gehaald en in de vensterbank gezet. Vol in de zon een graadje of 19. Es' kijken hoe dat gaat.

Geplaatst:

kijk je wel uit? als je plantjes meteen in de volle zon zet kunnen ze met gemak verbranden! eigenlijk moet je ze 'afharden'. dat betekent dat je ze elke dag iets langer in de zon zet. dan kunnen ze rustig aan wennen aan de zon.

je peterselie kan met deze temperaturen wel buiten staan. dan groeien ze even minder snel....ze houden zo lang ze klein zijn niet echt van vorst. als ze ouder zijn kunnen ze wel een nachtje vorst verdragen.

Geplaatst:

Oké, goed om te weten. Ze krijgen 3 uurtjes volle zon. Voor de rest is het zonlicht. Is 3 uurtjes teveel of kan dat? Oké, eens kijken of ik een droog plekje kan vinden voor de peterselie. Buiten is helemaal lekker koel.

Heel stiekem spieken er al twee paprika's boven. Maar das echt minuscuul die geven we nog de tijd om te groeien.

Geplaatst:

Daar ben ik weer met een kleine update. Afgelopen zaterdag flink aan het zaaien geweest:

- Basilicum

- Knoflookbieslook

- Bieslook

- Tijm

- Paprika

- Pluksla

Bijgaand een foto van de Tijm & Knoflookbieslook.

imag016756891331059440.jpg

Mijn potjes zijn momenteel op, maar ik wil eigenlijk nog meer tomaten zaaien. Ik heb twee gezaaid en die waren lekker snel boven en groeien momenteel lekker door. Er stond bij mij op de verpakking van de bieslook dat ze bij 'donker' kiemers zijn. Alleen dit stond niet bij de knoflookbieslook. Moet ik deze ook donker laten kiemen? Heb ik momenteel niet.

Mijn knoflook schiet ook al aardig op. Bijgaand een foto van een week terug.

imag015124201331059492.jpg

De loven zijn inmiddels alweer gegroeid met een kleine 3 cm. Moet ik ze ook inkorten? Voordat de bloemen er aan komen?

Bijgaand nog een tweetal foto's van de propagator en een kiemende paprika.

imag016486861331059586.jpg

imag016679781331059613.jpg

Klopt het dat paprika's minimaal 2 weken nodig hebben om te kiemen? Ik had 7 zaadjes geplant, van verschillende soorten, en eigenlijk nu zijn er nog maar twee paprika's echt mooi gekiemd. Met dikke stelen en twee duidelijke blaadjes. Voor de rest heb ik dunne kiemplantjes, waarvan ik denk dat het geen paprika's zijn. Zie boven.

Geplaatst:
Klopt het dat paprika's minimaal 2 weken nodig hebben om te kiemen?

Beetje afhankelijk van de temperatuur en hoe vers het zaad is maar 2 weken is een goede maatstaf.

Geplaatst:

Top, daar lijkt het wel op inderdaad. De paprika beginnen nu meer en meer te kiemen. Morgen wederom aan de slag met de moestuin van mijn moeder en mij. Nu verder omspitten om het helemaal klaar te maken. Dan kunnen we daar direct in de grond gaan planten . Ik ga proberen om 't "three sister bed" te creëren. Ik heb de mais en de bonen al gehaald van de week en moet nog een lekkere soort pompoen zien te vinden. Iemand suggesties? Ik heb geen enkel idee welke pompoen lekker is voor in de soep.

Geplaatst:

Zaterdag flink aan de bak geweest bij mijn ouders thuis. Ongeveer 10m2 omgespit. Dat is ook ongeveer het stuk dat ik mocht gaan gebruiken. Zit nog een beetje over de haag in. Even afwachten hoe diep die wortels gaan. Daarnaast ga ik het nog verhogen met een laag modder. Zodat de tuin verhoogd wordt.

imag017582831331577859.jpg

imag017653421331577936.jpg

Het was zulk lekker weer, dat ik direct ook maar begonnen met de afrastering. Ik kreeg te horen van moeders dat ze regelmatig last hebben van hazen en konijnen.. Dus de eerste 4 palen staan in de grond.

imag017798811331578005.jpg

Ik denk dat ik vrijdagmiddag vrij neem van mijn om dan modder op te halen en op te hogen. Ik denk dat ik dan ook de bestrating erin leg als de tijd het toe laat.

Ik ben zondag nog aan het zaaien geweest:

- Courgette (Genovese)

- Tomaten (Ace)

- Peterselie

Ik zoek eigenlijk nog een lekkere pompoensoort voor mij "three-sister-bed". Iemand suggesties?

Geplaatst:

het duurt niet lang...en dan is dat stuk je al veeeeel te klein!

volgens mij heb je het tuiniervirus al te pakken

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Eva, je hebt helemaal gelijk gekregen! Dus maar een huis gekocht met een veel grotere tuin. Vandaar dat ik de afgelopen twee weken niet veel heb gepost. Was erg druk met de onderhandelingen, adviseurs, banken etc. Maar de kogel is door de kerk.

Ik heb 't tuintje bij mijn ouders bijna helemaal klaar. Afrastering moet er nog voor de helft om heen en dan is 't rabbit-proof. Anders wenden ons tot de Jamie Oliver-methode. Ik ben zo slim geweest om geen foto's te maken afgelopen vrijdagmiddag. Dus ik kan jullie helaas even geen foto's laten zien.

De afgelopen twee weken gezaaid:

- Courgette (groeien als kool!) Zijn al 10 centimeter

- Wortels (Voor bij mijn ouders)

- Extra peterselie en basilicum

- Verschillende soorten paprika's.

- Pluksla

Geplaatst:

Oh ja de verzoring van een Oregano-plant.. De aldi had vorige week (of de week ervoor) lekker veel kruiden in de aanbieding. Dus ik he oregano en Roosmarijn gehaald. Alleen de Oregano-plant; hoe kan ik deze het beste verzorgen? Ik heb voor de roosmarijn-plant gelezen dat hoe minder aandacht hoe beter de plant groeit.

Geplaatst:

Heb ik ook gedaan...3 jaar terug oregano van bij de lidl....in gewone tuingrond gezet....zaait zich lekker uit tussen de stenen van het terras...dus arme zandgrond....warm en aan de droge kant...vind ie blijkbaar zelf het fijnste trouwens tijm precies hetzelfde...ik blijf maar tijmplantjes uittrekken tussen de stenen.

• 6 maanden later ...
Geplaatst:

Daar was ik weer! Eindelijk weer een update vanuit mijn kant. Eindelijk in rustig vaarwater! Change of house en change of job! Dus druk, druk, druk. Maar toch her en der aandacht voor de moestuin. Met wisselende resultaten. Kruiden veel gebruikt in de keuken. Samen met de tomaten en de courgette. Iets minder ging de pompoenen en de bloemkool.. Die had het te warm, schoot door.. Redelijk ging de knoflook. Had in mijn pot drie, vier bolletjes van de Purple Glazer. Dit jaar pakken we het anders aan: ik heb nu een grotere tuin, dus nu 7 verschillende soorten knoflook:

Purple Glazer

Red Rezan

Purple Haze

Valverde

Guatemala ikeda

Echo

Siberian

Deze gaan morgen de grond in. Ondertussen al plannen aan het maken voor volgend jaar! Verschillende tomaten, meer kruiden, diverse courgettes, en nog een poging met de pompoenen en de bloemkolen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...