Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klaagbaak

Featured Replies

Geplaatst:

Staan veel hartjes tijdens Valentijn fout bedrukt dan .....ik heb er een met : ik hou van jou.....lief hè?....vond het niet erg dat er een d vergeten was

Geplaatst:
Het is: ik houD van knoflook. Niet hou. Ww minus -en. Ik begrijp niet goed waarom zelfs de nieuwslezers het over hou hebben. Rijden geeft dezelfde ergernis.

Omdat zowel "ik hou" als "ik houd" correct zijn. Hier in Vlaanderen gebruiken we steevast "Ik hou"

Erger nog: ik sta helemaal alleen. Het advies is om in informele situaties geen D te gebruiken.

http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/hou-houd

Arme ik.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Arme jij..ook omdat de taal verandert..en dat is iets van alle tijden. Stel je voor dat we nog als de ouden spraecken ( Egidius waer bestu bleven Mi lanct na di gheselle mijn heb ik uit mijn hoofd moeten leren vroeger..)

Ik de jaren `70 hebben we met een klupje kritiese taalgebruikers de spelling aangepast..voor onszelf was dat heel prakties. Gebruik ik deze spelling nog dan kijk ik tegen een lap rood onderstreepte tekst aan..het lijkt mijn schooltijd wel.

Ik voel wel voor Erny`s taalgebruik..taal leeft en moet veranderen door de gebruikers..niet van bovenaf.

Alzen en dannen zijn een verschrikking!! Het weerhoudt je ervan de taal creatief en vooral snel te gebruiken. Dat hoort nu bij deze tijd.

aangepast door Gast

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Als ik 'veul' type, bedoel ik het een beetje overdreven... Nog meer dan 'veel' zeg maar En 'sowieso' schrijf ik altijd zo, maar toch twijfel ik er elke keer weer over zodra ik het type. Of het wel klopt, met 2 essen.

'Me tuin' vind ik ook erg stom staan.

Geplaatst:

Ik de jaren `70 hebben we met een klupje kritiese taalgebruikers de spelling aangepast..voor onszelf was dat heel prakties. Gebruik ik deze spelling nog dan kijk ik tegen een lap rood onderstreepte tekst aan..het lijkt mijn schooltijd wel.

Moet bij zo'n schrijfwijze altijd denken aan Kees van Kooten. Hou zó van Kees...(Oeps, ik houddddd!)

Alzen en dannen zijn een verschrikking!! Het weerhoudt je ervan de taal creatief en vooral snel te gebruiken. Dat hoort nu bij deze tijd. )

Volgens mij is er een heel makkelijk regeltje voor (Ik ben van het gemak ) Als gebruik je wanneer het om een overeenkomst gaat (Zo doof als een kwartel) en dan wanneer het om een verschil gaat (Het is vandaag kouder dan gisteren). Dus: als > hetzelfde en dan > anders. Ook nog eens makkelijk te onthouden doordat het woord 'dan' in 'anders' zit.

Ik heb ooit mijn medestudenten op de lerarenopleiding bijles gegeven in grammatica. (Te gek voor woorden eigenlijk, maar wel goed dat ze het deden.) En ik zei aan het begin van 'de les': Vergeet alles wat je ooit geleerd hebt. Dat brengt je alleen maar in verwarring. De meeste mensen gaan er namelijk al van uit dat ze het tóch niet snappen en dat ze het ook nooit gaan snappen.

Moet ik er nog bij vermelden hoe ze die avond bij mij weg gingen?......

Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.

Geplaatst:

En als je typt, dan typ je zonder e

Anders hebben we over een bepaald type (dier, plant, auto etc.).

wilde er niets van zeggen maar nu we toch bezig zijn

Ik merk ook heel vaak dat er rode lijntjes onder de woorden staan. Maar helaas sluipt het sms/chat/internet gebrabbel er toch doorheen. En bij het sms'en is het gewoonweg handig om het zo kort mogelijk te houden, want lang draderige sms'jes kosten je klauwen met geld.

En terwijl ik dit typte, moest ik toch maar liefst 3 woorden aanpassen via de spelling controle. Maar.. het is gelukt!

Good things come in small packages

Geplaatst:

Is niet erg, ik weet wat er wordt bedoelt. K kn zlfs znnn lzn zndr dt r mdklnkrs n zttn. tfirhcslegeips fo (maar dan anders om)

Het lijkt mij voor mensen die hier problemen mee hebben (dyslectisch oid.) wel lastig lezen.

Geplaatst:

Misschien door mijn steno-verleden (daar laat je o.a. ook alle onnodige letters weg) maar ik kan die zin van Helly perfect lezen...

@Lenepeen: ik ga het echt proberen met de als-dan-connectie. Kijken hoe vaak mensen mij nog gaan verbeteren hierin de komende tijd (als ik met mensen praat dus)... Want dat doen ze echt steeds met die kwestie. Maakt niet uit wat ik verder allemaal zeg... er komt geregeld een als-dan verbetering in mijn richting omdat mensen die erg belangrijk vinden blijkbaar...

Maar die mensen (Grünnegers) hebben het dan wel weer over "arms" en beens" als ze het over "armen en benen" hebben...

Dialecten vindt ik erg leuk en vindt het dus ook leuk om dat in (informeel) schrijftaalgebruik terug te vinden.

Maar het is wel goed om eerst een gedegen basis te hebben voordat je aan het spelen slaat. Dus laat die kidz van tegenwoordig nog maar even lekker op hun nederlandsch blokken (en ja... de nieuwslezers en presentatoren etc. ook graag!).

Geplaatst:

Ik houd wel van correct Nederlands. Is ook een van mijn sterkste vakken

Maar ondanks dat ik veel spelfouten zie, vooral die van anderen, niet van mezelf vind ik niet dat dit een probleem moet zijn zo lang iets leesbaar is.

Het gaat om de gezelligheid en behulpzaamheid op een forum en dat moet voor iedereen toegankelijk zijn en toegankelijk blijven. Zonder iemand het gevoel te geven dat hij/zij maar beter niets kan schrijven omdat er misschien wel spelfouten in staan. Mijn oma is zo iemand die door dit soort dingen dus nergens wil schrijven of geen emails wilt versturen.

Niet iedereen heeft goed onderwijs gevolgd en hier komen wel mensen uit verschillende generaties. Weet niet zo goed hoe ik het moet beschrijven, maar door hier zo te 'zeiken' over slecht Nederlands en spelfouten denk ik dat de drempel voor sommige mensen erg groot wordt en men daar erg onzeker van kan worden. Net zoals een opmerking dat mensen dik zijn omdat ze altijd patat eten, een vooroordeel hebben dus!

En dat is in mijn ogen eigenlijk erg onbeschoft! Laat ieder in zijn waarde...

Dan heb je nog mensen met Dyslectie, die er dus al helemaal niets aan kunnen doen als er fouten in hun schrijven zitten.

Daarnaast wordt er op school ook amper aandacht besteed aan de Nederlandse taal. Mijn proefwerken en schoolboeken staan vol met spelfouten. Dat ikzelf nu de interesse heb om mij daarin te verdiepen en blijkbaar een goede feeling heb met taal wil niet zeggen dat iedereen dat heeft.

Maar zolang iets begrijpbaar te volgen is kan ik er echt niet wakker van liggen hoor.

Ook MSN-taal en SMS berichtjes zorgen idd. voor een gemakzuchtige schrijftaal. Daarom mag ik geen MSN taal schrijven van m'n moeder omdat je al heel snel niet meer weer hoe het hoort

Waar ik mij dan wel enorm aan kan ergeren is aan mensen die een ander wijzen op slecht taal gebruik terwijl in dat zelfde stukje tekst een aantal fouten zitten. En iemand die klaagt dat iemand eens leestekens moet gaan gebruiken maar ze zelf ook niet op de juiste manier gebruikt.

Maar goed, dat zegt gewoon iets over het karakter van iemand waarvan ikzelf maar al te blij ben die eigenschap niet te hebben!

Ik schrijf hier ook met spel- en typfouten. Het is geen proefwerk, examen of sollicitatie dus nou èn?!?

Dus zolang iets gewoon te lezen is vind ik het niet nodig om iemand daarop te wijzen. En ja, soms moet je net iets meer moeite doen, maar daar krijg je toch ook niks van?

Geplaatst:

ìk had het niet beter kunnen verwoorden Rantje.

ik ben gewoon lui om iedere keer de capslock knop in te drukken voor een hoofdletter

en hoe vaak blijft er niet een knop hangen of zitten je vingers verkeerd of typ je te gehaast?

en daarbij is nederlands gewoon een moeilijke taal.....als we het maar kunnen lezen en snappen wat iemand bedoeld....toch?....

Geplaatst:
I

Het gaat om de gezelligheid en behulpzaamheid op een forum en dat moet voor iedereen toegankelijk zijn en toegankelijk blijven. Zonder iemand het gevoel te geven dat hij/zij maar beter niets kan schrijven omdat er misschien wel spelfouten in staan. Mijn oma is zo iemand die door dit soort dingen dus nergens wil schrijven of geen emails wilt versturen.

Das vervelend! Maar: tegenwoordig zitten ook in veel programma's spellingscontrole waardoor het probleem al veel minder groot hoeft te zijn zou ik denken

Die spellingscontrole zegt dat je e-mails moest typen, en niet emails

Ook MSN-taal en SMS berichtjes zorgen idd. voor een gemakzuchtige schrijftaal. Daarom mag ik geen MSN taal schrijven van m'n moeder omdat je al heel snel niet meer weer hoe het hoort

Mag ik geen, klinkt wel heel erg

Laat je moeder dat idd maar niet lezen

Maar inderdaad, forums (die je voor je plezier) bezoekt daar zou de spelling niet zoveel uit moeten maken. Zolang het maar leesbaar is en niet TE storend is. Zo was ik laatst bezig in een spelletje met iemand die de hele tijd geen leestekens gebruikte.. Oei, dat is echt irritant

En door veel te typen op de computer, dus ook forums, leer je uiteindelijk ook steeds beter typen? Ik heb toch echt NOOIT een typcursus gehad.. m'n moeder wel maar alsnog typ ik véél sneller en voel ik het gewoon als ik m'n vingers op een verkeerde toets zet

En ik vind het ook altijd wel een grappige discussie of de Nederlandse taal nou zo vreselijk lijd onder de internet taal.. Want uiteindelijk veranderd een taal toch non-stop? Kijk maar is hoe er 400 jaar terug in NL werd gesproken, oke.. toen veranderde de taal misschien door bijeenkomsten op de markt waar mensen afkortingen voor dingen gingen gebruiken, en nu gebeurd dat op internet, maar talen veranderen altijd?

Geplaatst:

Alles wat ik hier boven lees klinkt heel herkenbaar. Ik ben grammaticaal erg slecht. Dystelstisch... en ik vind het Nederlands oprecht een moeilijke taal en om het nog erger te maken doet het smsen/chatten mn taalgebruik erg achteruit gaan. Ik merk het hier ook. Als ik het door heb verbeter ik mezelf, want zonder die sms taal is alles veel makkelijker te lezen/begrijpen, maar goed, ook ik ben maar een mens en vaak genoeg sluipt dr geregeld een sms afkorting tussendoor...

Als ik dit stukje zo lees ben ik ook goed in hele llllllllaaaaaaaaaannnnnnnnnggggggggggeeeeee zinnen maken

Geplaatst:
En ja, soms moet je net iets meer moeite doen, maar daar krijg je toch ook niks van?

Precies! Dus gewoon even net iets meer moeite doen om leesbare stukjes te schrijven.

Geplaatst:
En ja, soms moet je net iets meer moeite doen, maar daar krijg je toch ook niks van?

Precies! Dus gewoon even net iets meer moeite doen om leesbare stukjes te schrijven.

Het heeft vaak niets te maken met dat iemand iets niet wil.

We zijn niet allemaal perfect met schrijven. De een heeft moeite met correct Nederlands, de ander met het zetten van de juiste toon

En het is echt geen ramp om een zin twee maal te lezen omdat het misschien wat minder duidelijk is. En je bent anders nog steeds vrij om iets wel of niet te lezen, dus als je het teveel moeite vindt lees je het toch niet?

Geplaatst:

Hoe dan ook. Inhoud gaat naar mijn idee boven vorm.

Je kan nog zo correct Nederlands en de juiste zinsbouw en dergelijke weten te produceren, als de inhoud niks is, niks toevoegt, niks orgineels bevat, niks beantwoord of whatever. Heb ik liever dat je niks post. Post dan eens wat minder of hou je in en post gewoon eens niks, in plaats van inhoudelijke prietpraat of nutteloze toevoegingen.

Dit mag ik zeggen he ? in een klaagbaak

Geplaatst:

Je mag hier alles zeggen Bit, ook als je vind dat er te weinig foto's worden gepost

Maar... je hebt een punt

Geplaatst:
Dit mag ik zeggen he ? in een klaagbaak

Hahaha, goud!

Geplaatst:

Ik kan me er allemaal niet druk om maken, bepaalde mensen lees ik nooit, ben een voorstander ervan om te proberen gewoon antwoorden overteslaan ipv je te ergeren, zoal Rantje ook aangeeft.

Je ziet dat wel vaker gebeuren op forum dan schrijft iemand een heel brok en komt totaal geen reaktie op, nuja

duidelijk toch waarom dat gebeurd.

Meest erger ik me aan personen gelukkig maar een enkeling hier, die op google antwoorden zoeken en ze geven

alsof ze het zelf allemaal bedacht hebben , maar nogmaal die sla ik op gegeven moment ook over met lezen

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Wie de schoen past.....dus ik trek m aan Ik Google meestal van alles bij elkaar en probeer meestal ook de bron van t antwoord te vermelden....uiteindelijk is het meeste van mijn kennis gebaseerd op info van anderen....zelfs veters strikken heb ik van mn moeder

Soms spreek ik uit eigen ervaring....komt ook wel eens voor

Geplaatst:

Ik bedoel geen linken geven ofzo dat is handig, en linken kunnen soms erg interesant zijn daar heb ik juist soms wat aan.

Het is het copy/past gebeuren van teksten wat een enkeling steeds maar weer doet, wat mij irriteerd,

omdat ze blijkbaar graag interesant doen.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Nog even over de scheifvauten , hebben jullie dan een automatische spelfouten programma ook voor de tekst die je hier op het forum schrijft?

Zou voor mij als dyslect wel erg fijn zijn

★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。​°*★*˚°。°*。°*★

Geplaatst:

Ja hier hebben we de spellingscontrole er ook op staan. Zie jij het niet?

Geplaatst:
Nog even over de scheifvauten , hebben jullie dan een automatische spelfouten programma ook voor de tekst die je hier op het forum schrijft?

Zou voor mij als dyslect wel erg fijn zijn

Welke browser gebruik je?

Dus dan bedoel ik Internet Explorer, opera, Firefox, Google Chrome, enz.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.