Roland Posted October 17, 2021 Share Posted October 17, 2021 Op mijn nieuwe moestuin 5*20m wil ik graag gaan mulchen om onkruid te voorkomen en het bodemleven beter te voeden. Nu hebben we jaarlijks een enorme berg met blad afval. Zou ik deze bladeren kunnen gebruiken om een paar cm te mulchen? En hoe zou ik ervoor kunnen zorgen dat de bladeren niet naar de buren waaien? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amrutten Posted October 17, 2021 Share Posted October 17, 2021 Kan prima met blad. Dat doe ik ook al een aantal jaren. Van wegwaaien heb ik geen last. Meestal zijn de bladeren vochtig en daardoor zwaar genoeg om te blijven liggen. Wat takken hier en daar erop helpen misschien ook. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted December 20, 2021 Share Posted December 20, 2021 Het is voldoende om wat losse takken/planken/bamboe er op te leggen, met wat regen ligt het dan wel vast. Je kan de bodem nog verder helpen als je het blad al kan versnipperen. Zelf heb ik hele bladeren gisteren aangebracht en daar dus wat losse oude zonnebloemstammen op gelegd. Dat blad haal ik er wel weer af van de zomer want er zit veel eik en beuk bij en dat verteerd te langzaam! Eigenlijk zijn alle andere bladsoorten prima, kan je zelfs laten liggen en er tussen planten. Anders afhalen zodra je het bed wilt gebruiken en op de composthoop daarna. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted December 20, 2021 Share Posted December 20, 2021 Nadeel van deze mulch is dat het je bodem belemmert om op te warmen in het voorjaar en dat is in een moestuin zeer gewenst. Voor een fruittuin, voedselpark e.d. en bij vaste planten en struiken is dit wat betreft zeeeeeeer geleidelijke voeding en verzorging van je bodem uitstekend. Voor een moestuin waar je vooral een en twee-jarigen teelt die relatief veel voeding nodig hebben is mulchen met blad eigenlijk niet aan te raden. Mijn advies daarvoor is om het (op een goede manier!) te composteren en daarbij toch een 30% (komt niet precies) "groen"en meer stikstofrijk materiaal te mengen. Dan heb je over een klein jaar de ideale en echt bodemvoedende compostmulch die je moestuin veel beter en sneller van een goed bodemleven en voedzaamheid voorziet. Dit zou ik ten stelligste adviseren. Vanuit permacultuur-kringen sluipen nogal wat misverstanden en onjuistheden over hoe je voor een moestuin (ook juist permacultuurmoestuin!!, zoals bijv. Charles Dowding!!!) met mulchen de beste resultaten zou bereiken. Mulchen met vers en niet naar compost omgezet materiaal doet niet meer dan bovenop je bodem wat beschermen tegen te harde neerslag en tegen uitdroging. Als voeding doet het pas na zeer lange tijd iets en aanzienlijk minder (veel meer stikstof en fosfor spoelt uit en vervliegt dan wanneer je het in compost kunt binden!!!) dan wanneer je er compost van maakt. Mulchen met blad in een moestuin is niet slecht omdat je schade zou veroorzaken....het is vooral heel kjammer dat je wat je beschikbaar hebt niet naar waarde en mogelijkheden inzet. Je bereikt misschien maar 20% van de waarde die het voor je moestuin kan hebben door het wel te composteren. En juist ecologisch gezien maakt het juist wat uit. Een andere optie kan zijn om met dat blad zogenaamd bladcompost te maken en dat als een goed alternatief voor potgrond te gebruiken. 1 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amrutten Posted December 20, 2021 Share Posted December 20, 2021 Ik gebruik de bladmulch als winterdek en onkruidrem in het najaar. Ergens in februari/maart gaat het blad eraf en naar de composthoop. Na het zaaien/planten mulch ik met wat ik vinden kan om onkruidgroei tussen de rijen te ontmoedigen. Als voeding op de percelen heb ik het eigenlijk nooit beschouwd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oudholland Posted December 20, 2021 Share Posted December 20, 2021 Hier gebruiken we ook eigenlijk alles aan plantaardig materiaal, vooral om in het najaar (na de oogst) de tuin af te dekken om te zorgen dat voedingsstoffen niet uitspoelen in de winter + om onkruid tegen te gaan. Dat is fijn snoeiafval uit de tuin, maar zeker ook veel blad + het knipsel van de heg. In het voorjaar gaat dat eraf en op de composthoop, of wordt apart gelegd om geleidelijk op de composthoop te gaan (we hebben 3 bakken naast elkaar, dus kunnen daarin sparen om een goede mix te maken in de definitieve hoop). De voeding moet het inderdaad hier ook geven nadat het is gecomposteerd, wij gebruiken het puur als bodembedekking. Ook in de zomer mulchen wij steeds meer. Als we kool planten, gaat er tussen de jonge plantjes ook mulch. Ook alles wat we dan hebben, al is het dan voornamelijk grasmaaisel, mos uit het gras en snoeisel van de heg. Om onkruid tegen te gaan, maar de laatste jaren steeds meer om te zorgen dat de grond niet zoveel uitdroogt in de hete zomers. Deze mulch komt er dus ook niet heel vroeg in het jaar op, dus van moeilijk opwarmen van de bodem waar @weknow het hierboven over heeft, heb je op deze manier geen last. En omdat dan ook de normale bemesting van de grond gewoon gebeurd, en de mulch puur is voor bescherming van de bovenlaag, is het ook voor een groentetuin met een/tweejarigen goed toe te passen zonder voedingstekorten te krijgen. Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vlietzicht Posted September 1, 2023 Share Posted September 1, 2023 Ik wil dit ook gaan toepassen, na het gebruik van de woelvork. Heb dit jaar al resultaten gezien met mulchen met allerlei materialen. (Het is mijn 1e jaar en ben weer idealen armer 🫨 en ervaringen rijker 😉) Toch vraag ik me wat af. Het opbrengen van grote hoeveelheden blad brengt toch onvermijdelijk ook zaden met zich mee? Zien jullie wel eens zaailingen op komen? In mijn huidige woonplaats, sinds kort, ben ik wat plekken aan het scannen om blad te verzamelen. Maar de boom die ik ook in gedachten had blijkt de Kaukasische vleugelnoot te zijn, die heeft strengen vol met zaden. En nog één vraag voor diegenen die al ervaring heeft; het bewaren van nog niet verteerde bladeren, in het voorjaar, hoe lang kan dat? Het verteer proces zal toch ook wel verder gaan in de wachtplaats? Hoe gaat één en ander? Alvast bedankt. Quote Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉 Moestuinseizoen op Vlietzicht Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inloggevens kwijt Posted September 1, 2023 Share Posted September 1, 2023 Als je wilt mulchen kun je dat beter doen met goed verteerde compost. Onder bladeren verschuilen zich slakken en de populatie kan zich sterk uitbreiden. Ik mulch een deel van de siertuin hier meer als 20 jaar met blad en geknipte plantenresten. Ik heb de slakkenpopulatie zien exploderen. Ik heb het idee dat slakken zich minder goed thuis voelen onder een dikke laag goed verteerde compost maar ik kan het natuurlijk mis hebben. Het verteringsproces van bladeren is sterk afhankelijk van de bladsoort en de vochtigheid van de bladhoop. Bij droogte verteren de meeste bladeren zeer traag. Eikenblad verteert ook een stuk langzamer dan dat van bijv. Catalpa / trompetboom. Ik zou geen blad verzamelen van bomen waarvan je weet dat de zaden in het voorjaar zeer gemakkelijk ontkiemen (bijv. Noorse esdoorn / Acer platanoides). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bonnie f Posted September 1, 2023 Share Posted September 1, 2023 Ik mulch altijd met compost. Echt heel uitgebreid. Ik heb het idee dat ik juist erg weinig slakken heb. 1 Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?” Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vlietzicht Posted December 1, 2023 Share Posted December 1, 2023 (edited) . Edited December 1, 2023 by Vlietzicht Quote Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉 Moestuinseizoen op Vlietzicht Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahli Posted October 18, 2024 Share Posted October 18, 2024 Afgelopen herfst/winter heb ik de tuin afgedekt met blad van de vijgenboom en blad van platanen. Dat vijgenblad ging prima, dat was binnen een paar maanden volledig verteerd. Fijn voor de tuin en het voorkomt dat onze kat denkt dat het een grote kattenbak is. Het blad van de platanen verteert echter helemaal niet tot nauwelijks. Dit jaar komt dat dus niet meer terug. Nu hebben we voor het huis een esdoorn staan. Het blad begint al te vallen. Iemand ervaring met de verteersnelheid van esdoornblad? Gewoon rechtstreeks op de aarde dus, niet in of onder plastic. Zou dat wel ergens in april/mei vergaan zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 18, 2024 Share Posted October 18, 2024 Ik heb geen idee maar wel een vraag. Het is natuurlijk mooi dat het blad helemaal vergaan is en toch zijn werk heeft gedaan. Maar wat is er op tegen om het niet vergane blad in het voorjaar bij elkaar te harken en op de composthoop te doen? Dan heeft het zijn werk gedaan en is klaar om verder te composteren. Eventueel een speciale bladhoop? In mijn vorige tuin mulchede ik met walnotenblad en dat harkte ik in het voorjaar, als het goed was dat de aarde op ging warmen, bij elkaar. Bij mij ging dat walnotenblad op de gewone composthoop trouwens. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahli Posted October 18, 2024 Share Posted October 18, 2024 1 uur terug, appelvrouw zei: Maar wat is er op tegen om het niet vergane blad in het voorjaar bij elkaar te harken en op de composthoop te doen? D Daar is niets op tegen, maar ik heb helaas geen composthoop ☹️. Ik (moes)tuinier in de achtertuin en heb niet zoveel plek. Ik heb daarom met veel interesse het topic van @loes over haar hotbin gevolgd. Daar hebben we misschien wel een plekje voor 😃. Zeker als ik haar resultaat zie. En je hebt me wel aan het denken gezet, met zo’n hotbin kan het onverteerde blad daar in het voorjaar natuurlijk prima in. Ik vond het wel een fijn idee dat het vijgenblad helemaal door de grond was opgenomen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted October 20, 2024 Share Posted October 20, 2024 Wat ook zou helpen is om het blad klein te maken met een grasmaaier of bosmaaier. 😉 Dan gaat het proces vele malen sneller. En ja, half verteerde blad in de hotbin of zo'n normale compostton is zeker ook een optie! Zo is het ook een fabeltje dat eiken en beukenblad niet of nauwelijks zou verteren vanwege het looizuur. Ik schep hier ongeveer 800 liter blad van de gemeente wat 100% eik en beuk is. Aan het einde van het jaar, nu ongeveer, heb ik prachtige bladaarde... 'T is maar net hoe actief je het compostering proces op gang krijgt. 3 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted October 20, 2024 Share Posted October 20, 2024 Ik composteer ook het eikenblad wat op mijn moestuin valt. In het voorjaar hark ik het van de tuin en het gaat op een stapel in een kooi van gaaas. An het eind van het jaar is het bladaarde, net wat @MSDG zegt. In de winter gebeurt er niet zoveel met het blad, als je het op de tuin laat liggen. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted October 20, 2024 Share Posted October 20, 2024 @woldistelin de winter gebeurd er onzichtbaar wel een hoop. 😉 Juist omdat het constant vochtig is hebben de schimmels de kans om goed te 'infiltreren'. Dus wel degelijk een belangrijke periode! 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted October 20, 2024 Share Posted October 20, 2024 Ja, maar zichtbaar dus niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts