Jeanne heijmans Geplaatst: 9 december 2021 Geplaatst: 9 december 2021 Welke aardappelen gaan jullie poten in 2022? Ik ben er nog niet uit.wil een aardappel een vroege met heel veel smaak. De Quote
MSDG Geplaatst: 20 december 2021 Geplaatst: 20 december 2021 Bio Alouette, daar hebben mijn collega tuinders veel succes mee dus die bestel ik mee. Schijnt enorm veelzijdig te zijn, goed resistent tegen ziekte en plagen en ook nog eens goed bewaarbaar. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Amrutten Geplaatst: 20 december 2021 Geplaatst: 20 december 2021 Dit jaar een beetje van alles. Uit Frankrijk een onbekend vroeg aardappeltje en van eigen oogst Michelle. Die liggen te wachten in de ijskast. Van een collega tuinier krijg ik Gourmandine, de kleintjes van afgelopen jaar. En als vaste waarde zet ik Vitabella. Misschien thuis in potten nog een saladeaardappeltje. Effe afwachten. Quote
janterharmsel Geplaatst: 20 december 2021 Geplaatst: 20 december 2021 Net de bestelling afgerond. Als vaste waarden gekozen voor Anais, Annabelle, Alouette en Texla. Daarnaast probeer ik Celine rood en Cammeo uit. Quote
Oudholland Geplaatst: 20 december 2021 Geplaatst: 20 december 2021 (aangepast) Wij hebben bijna alleen aardappels die bewezen phytoftora-resistent zijn. Aangevuld met enkele soorten die we wel lekker vinden klinken, of waar we toch goede reseltaten mee hebben gehad in andere jaren. In ieder geval Carolus, Alouette en Twinner zijn al jaren een vaste waarde. Twinner is moeilijk te krijgen, maar ik heb na telefonisch contact met de man waar ik ze al enkele jaren koop (AardappelSpeciaal / Jalving) een paar knollen kunnen reserveren. Verder ga ik het broertje van deze aardappel, de Twister, dit jaar proberen. Ook ga ik Sevilla, Baltic Fire en Cammeo proberen volgend jaar. Cammeo lijkt ook geheel resistent te zijn; mijn vader heeft die besteld en ik 'leen' een paar knollen van hem. Baltic Fire klinkt ook goed + ziet er leuk uit door z'n felrode schil. En ik heb eindelijk weer een paar knollen kunnen krijgen van een aardappel die we lang gehad hebben (maar die nergens meer te krijgen was): Tiamo. Die is ongeloofelijk lekker om te bakken vonden wij. En ik wilde een paar nieuwe rassen proberen; de afgelopen jaren wat pech gehad met enkele rassen die ik had, of weinig opbrengst, of toch phytoftora in de knol gehad waardoor de aardappels enkele weken na de oogst al gingen rotten. Al zoek ik eigenlijk nog een coloradokever-resistente aardappel... Die beesten hebben het plezier om aardappels te telen vorig jaar ook aardig verziekt. Als iemand tips heeft om van die beesten af te blijven, graag! 20 december 2021 aangepast door Oudholland Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?
hoekman Geplaatst: 20 december 2021 Geplaatst: 20 december 2021 Dit jaar wordt het Vitabella, Michelle en Cammeo. Vitabella is in de plaats van vaste waarde Anais. Die ging vorig jaar ten onder aan Phytophtora in de knol. Zelfs in de opslag. Moest kilo's weggooien. Michelle heb ik al jaren. Cammeo vorig jaar als eerste. Is goed bevallen. De besmettingsdruk is nogal hoog op een volkstuincomplex. Quote
lucyvers Geplaatst: 21 december 2021 Geplaatst: 21 december 2021 Vorig jaar zat ik op een klein volkstuincomplex en had ik Lady Christl (vroeg) en Cammeo (laat). Beide goed bevallen, flinke oogst. Inmiddels verhuisd en net een tuin toegewezen gekregen op een veel groter (10 x groter) complex. Ik heb voor komend jaar Vitabella (vroeg) en Stemster (laat) besteld. Quote
MSDG Geplaatst: 21 december 2021 Geplaatst: 21 december 2021 Phytophtera resistentie, leuke discussie, maar de eerste resistente aardappel moet nog uitgevonden worden geloof ik. Phyto past zich net zo aan als vriendje Corona dus om de zoveel tijd vervalt de resistentie of zoiets. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Patrijs Geplaatst: 22 december 2021 Geplaatst: 22 december 2021 (aangepast) Dat klopt, maar er zijn soorten die er beter tegen kunnen dan andere. O.a. Bionext (is de ketenorganisatie voor biologische landbouw en voeding: wij verbinden de keten van boer tot consument. Bionext denkt dat biologisch een oplossing is voor veel van de maatschappelijke uitdagingen die wij op het moment tegenkomen zoals biodiversiteit, gezondheid en klimaatverandering. Daarom werken wij samen met de biologische ondernemers (boeren, telers, handel en speciaalzaken) aan een steeds duurzamere landbouw. Bionext wordt hierin gedragen door drie verenigingen: Biohuis voor de boeren & telers, BioNederland voor de handel & verwerking en de Biowinkelvereniging voor de biologische speciaalzaken.) Geeft een lijst van "robuuste soorten" die geschikter zijn voor de biologische teelt. Er zijn meer soorten naast deze lijst en er komen regelmatig nieuwe soorten bij, en als je daar rekening mee houd en/of vroeg plant begin je alvast met een voorsprong. 22 december 2021 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
Veldjesgraaf Geplaatst: 22 december 2021 Geplaatst: 22 december 2021 Zaadhandel Van der Wal heeft een heel aantal van deze "Robuuste soorten" opgenomen in zijn assortiment. Quote
MSDG Geplaatst: 23 december 2021 Geplaatst: 23 december 2021 Dat sommige soorten er beter tegen kunnen is zeker waar, maar in deze tijden van 'fake news' denk ik goed om te vermelden dat er GEEN volledig resistente rassen bestaan! Inderdaad is het slim, zeker gezien een jaar als het afgelopen jaar, om voor biologische teelt een ras te kiezen wat en vroeg is en robuuster is dan andere rassen. En dat is inderdaad constant in ontwikkeling dus ieder jaar even kijken of de lijst geüpdatet is want rassen die ooit robuust waren kunnen ook relatief gezien minder robuust worden omdat die nare phytophtera zich continue aanpast. Overigens is phytopthera echt een wondertje der natuur, vorig jaar heeft de WUR weer veel informatie er over opnieuw onder de aandacht gebracht toen de biologische boeren op grote schaal hun oogst door hun handen zagen glippen. Toen ben ik me er meer in gaan verdiepen en vanaf dat moment me er ook bij neergelegd dat een 100% oplossing voorlopig nog wel even op zich laat wachten dus tot die tijd hopen op goed weer en de kansen vergroten met vroege en robuuste rassen. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Nielsmeboer Geplaatst: 23 december 2021 Geplaatst: 23 december 2021 Hier gaan dit jaar markies en alouette weer de grond in. Misschien nog de vroege sonora maar dat ligt eraan of ik nog ruimte over hou Quote
mdubbelm Geplaatst: 28 december 2021 Geplaatst: 28 december 2021 Ik heb al een aantal jaren geen aardappelen meer omdat de ruimte op mijn huidige tuin beperkt is. Maar nu besteld bij de Tuinen van Weldadigheid, daar kan het per 5 stuks. En ga -mede door het enthousiasme hier- een deel in zakken telen. Mijn soorten: Rode Star Roseval Rosara Rote Emma (syn. Rote Emmalie) Charlotte Blaue St. Galler Annabelle Quote
mdubbelm Geplaatst: 14 januari 2022 Geplaatst: 14 januari 2022 Bovenstaande ierpels zijn vandaag geleverd 🎉 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 14 januari 2022 Geplaatst: 14 januari 2022 Ik heb besteld: Annabelle, Desiree, en Alouette. Van die Annabelle ga ik al heel snel een stel poten in de kas, we hadden afgelopen jaar echt amper oogst dus ik moet aardappels kopen als we die willen eten Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nielsmeboer Geplaatst: 14 januari 2022 Geplaatst: 14 januari 2022 Allouette zijn hier goed bevallen afgelopen jaar 2 Quote
knetterbekie Geplaatst: 17 januari 2022 Geplaatst: 17 januari 2022 Hier is het ras Gloria besteld. Ik heb nog geen ervaring met aardappels dus heb ik gezocht naar een vroeg ras. Quote
marjoleinvdh Geplaatst: 17 januari 2022 Geplaatst: 17 januari 2022 Hier ook nog geen ervaring. Vorig jaar kozen we voor tomaten, maar dat wilde niet zo best, dus nu gaan we voor aardappels. Ik heb vitabella en sarpira besteld Quote
Judi_BW Geplaatst: 24 januari 2022 Geplaatst: 24 januari 2022 Wij zaaien mix van hollandse en duitse aardappels. Afgelopen jaar Celebration, met mooie vlekken en deed het erg goed. Ook Bamberger Hornchen een mooi oud duits ras. We bestelden ook bij Vreeken maar waren de 9+ weken zat. We bestellen nu bij mooi bedrijf in duitsland en met paar dagen in huis. Daar zitten ook wat mooie soorten tussen https://www.kartoffel-mueller.de/Exotische-Sorten/ Quote We houden onze tuin bij op instagram, volg ons daar voor meer foto's en tuinplezier 🌿 https://www.instagram.com/pomona_asperen/
Mellie Geplaatst: 5 februari 2022 Geplaatst: 5 februari 2022 Vaste prik teufelshorn! Heb nog 3 soorten waar ik van vorig jaar nog wat heb overgehouden. Even zoeken in mijn mail hoe ze ook al weer heten. Een paarse, een meer naar zwart neigende en een normale. Namen zoals je merkt zijn goed blijven hangen. Quote
tuinLB Geplaatst: 5 februari 2022 Geplaatst: 5 februari 2022 Frieslanders, melody en rode Emma. Vorig jaar voor het eerst geen frieslanders gepoot , maar ze zijn toch weer terug. Melody en rode Emma voor het eerst. Kijken wat dat wordt. 1 Quote
Arja Geplaatst: 5 februari 2022 Geplaatst: 5 februari 2022 Dit jaar geen aardappelen. Ik heb niet zo gek veel ruimte met alles wat ik wil, en vorig jaar liepen hier flink wat coloradokevers rond, dus ff niet vind ik ook wel prima. Quote
Vinky Geplaatst: 5 februari 2022 Geplaatst: 5 februari 2022 Ik ga liever voor safe dan voor exclusief. In het verleden heb ik wel eens rasjes gepoot met Franse namen die extreem vatbaar bleken voor phytophtora. Die hebben toen ook de andere planten aangestoken en de oogst verminderd. Daarom blijf ik bij de vertrouwde vroege Frieslanders voor een vroege oogst en voor gebruik tot de jaarwisseling, en bij de late Texla’s voor een late oogst en voor gebruik tot in het voorjaar. Beide rassen zijn hier op de zandgrond redelijk tot goed bestand tegen phyto, al was het afgelopen jaar net als elders desastreus. De Frieslanders heb ik in 2021 vroeg kunnen oogsten zonder schade door phyto. De Texla’s werden in rap tempo aangetast in het blad – je zag het van de ene dag op de andere verergeren. Die heb ik daarom veel te vroeg geoogst. De aardappels vielen nog niet makkelijk van de stam en ze waren ook nog niet huidvast. Toch is het resultaat boven verwachting goed. Alle Texla’s die in de schuur waren opgeslagen zijn uiteindelijk wel huidvast geworden, en zitten vandaag nog steeds strak en gezond in hun vel. De oogst is zo groot dat ik er van kan eten tot september. Ondertussen heb ik op 15 januari weer twee Frieslandertjes in een grote pot gestoken en ze komen al boven. Vorig jaar heb ik dat ook gedaan. Toen kon ik al op 6 mei oogsten. Het zier er naar uit dat ik geen aardappels hoef bij te kopen, en dat is waar ik naar streef: geen commercieel geteelde aardappels kopen, hoe biologisch ze ook zijn bedoeld. Iedereen die hier gaat pieperen dit jaar: heel veel succes, en voor de experimentele tuinders onder ons: kies geen rassen die vatbaar voor phytophtora. 👍 Quote
René Geplaatst: 6 februari 2022 Geplaatst: 6 februari 2022 Ik heb 2 soorten met een hoge resistentie besteld (via de volkstuinvereniging) maar ik weet helaas niet meer welke ☹️ 12 maart kan ik de poters ophalen. Weet iemand hoe ik ze het beste kan bewaren tot ze de grond in gaan? Donker of licht? Warm of koud? Droog of vochtig? …..? Quote Wie zaait zal oogsten
Amrutten Geplaatst: 6 februari 2022 Geplaatst: 6 februari 2022 Als je de aardappels 12 maart krijgt, zou je ze al kunnen voorkiemen. Mijn methode: in eierdozen, onder het bed. Daar staan ze koel en niet al te licht. Zo krijg ik mooie stevige kiemen. Mijn potertjes bewaar ik normaliter in de groentela in de ijskast, in papier of plastic zak. Worden regelmatig gecontroleerd. Daar liggen ze al sinds augustus/september. Ze beginnen daar ook al langzaam te kiemen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.