Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Luizen luizen luizen, arme peperplantjes. Na afspoelpogingen, spuiten met spiritus en zeep nog steeds investatie. Vannacht nachtje buiten laten staan, vinden ze eigenlijk te koud dus ook geen oplossing. Dus net Spruzit besteld.

(Bij de mini stads Praxis hadden ze namelijk alleen vieze HG giftroep en de grote bouwmarkten/tuincentra waren me ietwat te ver fietsen voor alleen een pakje spruzit. Toch gek dat ik er in Groningen binnenstad het nergens kon kopen... zo wordt ik toch naar het internet gejaagd. :roll:

Geplaatst:
59 minuten geleden, mdubbelm zei:

@Erny ook niet bij de Stadsakker?

Daar dacht ik onderweg ook nog aan maar vreesde eigenlijk dat deze zaak het niet overleefd had en ben er niet heengereden. Was ook niet zeker of zij wel bestrijdingsmiddelen zouden verkopen.

Geplaatst:

Hoi, 

ik lees al een paar maanden met veel interesse mee in dit forum. Ik ben halverwege februari begonnen met zaaien en heb nu ongeveer 45 stekjes staan. 1 wat groter als de ander maar de opkomst valt me niet tegen. Ik heb de planten 14 uur onder kunstlicht staan. Ongeveer de helft is gepoot met zaai en stek grond en de helft met moestuin potgrond. Ik geef 1x per week flink water en heb dit de laatste 3 weken met een scheutje (20ml op 2 liter) tomaten voeding van action gedaan . 

De laatste weken zie ik toch veel mankementen aan het blad verschijnen. Zijn dit signalen van te weinig voeding of juist teveel voeding ? Laatste kan ik mij nauwelijks voorstellen maar nu ijsheiligen steeds dichterbij komt wil ik geen dure foutjes maken :) wie o wie kan hier wat over zeggen ? 

67360E08-2EF2-4FF1-BCCA-63CA1B1B76E5.jpeg

5B50635A-32B5-4367-8300-BFA710EC5307.jpeg

E4BBC8E9-C256-431C-850B-B7482F8B42E2.jpeg

41C28379-333A-40A9-BAEE-A1978A7BABEB.jpeg

20CC14B2-337F-4803-B091-A5A187E4D791.jpeg

D7930FFC-603E-4BFD-A78E-2BD3A4CB503C.jpeg

Geplaatst:
1 minuut geleden, Arebij zei:

Ongeveer de helft is gepoot met zaai en stek grond en de helft met moestuin potgrond. I

Zie je ook verschil tussen de plantjes (geen stekjes...:wink:) die in de arme zaai en stekgrond gezet zijn en de potgrondplantjes?

In dit topic ook voedings tekort/teveel vraag.

https://www.moestuinforum.nl/topic/18706-wat-heeft-mijn-aubergine-striped-toga/

En in mijn bericht wat pics van wat overzichtjes daarvan, dan kun je zelf kijken wat er aan de hand is.

https://www.moestuinforum.nl/topic/18706-wat-heeft-mijn-aubergine-striped-toga/?do=findComment&comment=290922

• Thanks 1
Geplaatst:

Gelijkaardig krullen (1ste foto)heb ik bij een aantal plantjes die te dicht onder een 80 watt led lamp stonden, blijkbaar is dit een reactie van de plant bij teveel licht.

Oedeem kan ook laten krullen (kristalvorming) zoals @rorror, hierboven aangeeft. Als vergelijk misschien, tomaten die bij mij te lang in zaai/stekgrond blijven staan vertonen ondanks een beetje bijvoeding ook gebreken (kleur:vorm blad) in tegenstelling tot die in normale grond.

In onderstaand filmpje zie je verschillende mogelijkheden tot krullen, waarbij de planten op verschillende manieren vrijwillig gestresseerd zijn.

• Like 1
Geplaatst:

@Arebij Ik gok meerdere issues.

De gene die in 'moestuin potgrond' gezet zijn, zijn dat de planten die het meest glimmen op de foto?

Moestuin potgrond heeft volgens mij al voedingsstoffen voldoende voor eerste 6weken, dus 3x extra handmatig voeden nu al wellicht dus al teveel.

Als planten te nat staan, kan door zuurstof tekort gebreken optreden omdat ze geen voeding kunnen opnemen. (b.v. de kleinste pepper die gelig is in het nieuwe blad).

Kan je een foto toevoegen, van opzij kunnen we ook de onderste bladeren en potgrond beter zien.
Misschien ook even links de planten zetten welke nog in zaai/stekgrond staan, en rechts de gene in moestuinpotgrond. Of erbij melden op de foto.

Geplaatst:

Hier mijn 6 peperplanten. De Habanero Orange (helemaal rechts) gezaaid op 17 januari, de anderen op 30 januari. Ze staan cicht op elkaar (ik wil teveel kweken in mijn kas...) maar dat gaat wel goed komen (vorig jaar ook al). Ik teel ze op 2 stengels alleen de linkse (Cayenne rood) op 3 stengels.

IMG_0251.thumb.JPG.2031b57bfb086217d44c7ec7e174cc6f.JPG

Aan de Cayenne hangen al een paar pepers.

IMG_0252.thumb.JPG.7b118e50b842cd915077d34f003fce18.JPG

• Like 5

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Dank je voor de tips alle!! 

! @rorrorIk weet helaas niet meer welke stek in welke grond heeft gestaan. Dat is wel jammer… ik heb inderdaad 1 plantje die klein blijft en geel blad vertoont. Deze heeft dezelfde “slok water” gehad als zijn broertjes dus het zou kunnen dat deze teveel water heeft gehad. Het meerendeel van de plantjes vertonen echter mankementen qua opgekrulde zij kantjes, nieuwe blaadjes die opgerold blijven en de bobbels in oudere bladeren… 

@redzebra, ik vermoed niet dat de planten te dicht tegen de lamp staan maar je weet maar nooit. Heb ze nu van de lampen afgehaald en bij de schuif pui gezet om ze komende weken af te harden. Wel komen er veel blaadjes overeen met de misvormingen die het filmpje beschrijft van te veel licht (nieuwe blaadjes die zich oprollen) 

Ik ga ze komende weken voorzien van nieuwe aarde (humusrijke grond, klopt dat ) en ga ze elke dag een paar uur buiten zetten zodat ik ze zondag helemaal buiten zet. Hopelijk komt het goed met het gros, zodat ik er ook nog wat kan weggeven zonder beschamend gevoel 😂

hierbij nog een paar foto’s van de zijkanten 

7B1C2D21-33F6-4FAA-AC8A-22CDEDBCC677.jpeg

50F9C962-B54D-48C8-9DAA-B310D36C49F9.jpeg

B89F63CD-3C6F-4245-A6B9-A6D02981F30B.jpeg

Geplaatst: (aangepast)

Als ik het zo lees zou ik ze zo snel mogelijk overpotten in een grote potje en met potgrond aanvullen. Dan hebben ze allemaal voedzame grond (want zoals al gezegd is zaai en stekgrond niet voedzaam) en heb je direct de waterbalans hersteld mocht de grond te vochtig zijn. 

aangepast door loes
  • Like 3
Geplaatst:

Vraagje, wat hanteren jullie als minimale plantafstand in de volle grond? Ik heb dit jaar buiten potten ook een bed gereserveerd  voor de pepers en die wil ik zo goed mogelijk benutten 😁

• Like 1
Geplaatst:
17 hours ago, Erny said:

Daar dacht ik onderweg ook nog aan maar vreesde eigenlijk dat deze zaak het niet overleefd had en ben er niet heengereden. Was ook niet zeker of zij wel bestrijdingsmiddelen zouden verkopen.

Dat laatste weet ik ook niet. Ik ben er zelf al 10 jaar ofzo niet meer geweest omdat ik niet meer in het Noorden woon. Maar hun site bestaat nog wel en de winkel zo te zien ook. Of ze Ecostyle of andere bestrijdingsmiddelen verkopen, weet ik ook niet.

• Like 1
Geplaatst:

Hier gaat alles ook nog steeds goed dus was er niet veel te melden de afgelopen periode, verder hebben we het ook gewoon druk gehad!😊

We hebben besloten dat het gesleep met de potten ons teveel gedoe is maar we willen de Pepers wel beschermen tegen weer en wind en zodoende hebben we een tunnel tent gekocht die nog wel opgezet moet worden, de pepers zullen dan in de volle grond gezet worden in de tunnel tent waarna ze tot mooie struiken kunnen uitgroeien.

Nu eerst het werk nog, de spullen zijn binnen; tunnel tent, halve pallet tuin aarde, bamboe stokken en 4 palen om de tent aan vast te zetten, dus wanneer het werk gedaan is meld ik me weer met foto’s en al!!😆

Grt en groei ze!😎

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)
Op 4-5-2022 om 12:56, Lsjr33 zei:

Vraagje, wat hanteren jullie als minimale plantafstand in de volle grond? Ik heb dit jaar buiten potten ook een bed gereserveerd  voor de pepers en die wil ik zo goed mogelijk benutten 😁

Ik geef ze 75cm bij 75cm per plant in de volle grond dit jaar, ik doe het wel voor het eerst dus op mij moet je niet perse afgaan!😉😆

aangepast door Ruderalis
Verbetering!
  • Like 1
Geplaatst:
Op 4-5-2022 om 12:56, Lsjr33 zei:

minimale plantafstand in de volle grond

Ik zet de cayennes op ongeveer 50 cm van elkaar.

Maar andere rassen hebben misschien meer nodig, of kunnen minder hebben.

1 uur terug, Ruderalis zei:

75 vierkante cm per plant

Lijkt me krap @Ruderalis. De wortel (nee geen peen, maar wiskundig) uit 75 is ongeveer 8,66. Of andersom: 8,66 x 8,66 cm is ongeveer 75 vierkante centimeter.

1 uur terug, Ruderalis zei:

dus op mij moet je niet perse afgaan

😍

• Like 2
Geplaatst:

@Vinky dan heb ik het waarschijnlijk onhandig opgeschreven want ik bedoel natuurlijk 75cm bij 75cm en dat is voor de grootste soorten andere kleine soorten gaan op 50cm bij 50cm!

Hoop dat dit duidelijker is!😆

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...