Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dankje @Mai Pensato voor de toelichting. Gelukkig dat ik geen blad bovenin heb weggehaald. Ik weet niet of het nu nog veel effect zal hebben, maar ik ga kijken wat ik nog kan doen aan blad en topjes verwijderen. Volgend jaar zal ik daar eerder mee beginnen.

Geplaatst:

Mijn pdp’s waren dit jaar zó verschrikkelijk pittig dat ik er naar van werd. Heel vervelende pittige smaak. Deze planten hebben nu alleen maar niet pittige pepers. Die pluk ik dan ook beduidend eerder. Die andere pepers hebben veel langer gehangen. Mijn theorie is dat als je een pdp langer laat hangen en rijpen, hij pittig wordt.

Kan iemand deze theorie staven met eigen ervaringen of juist weerleggen? Kan ook toeval zijn natuurlijk bij me.

Geplaatst:

Staan die pepers er niet ook bekend om dat de meeste mild zijn en dan sommige absoluut niet? Spaanse roulette?

Ik heb zaden van Habanada aangeschaft. Wel Habanero, niks heet 😁

• Like 2
Geplaatst:

Habanada very funny!

Conquistador schijnt zo mild te zijn dat je het eigenlijk een paprika zou moeten noemen. De eerste 4 waren naar het einde toe heel pittig. We hebben er nu 3 op die zijn zoals ze horen. Of bedoelde je de pimentos? Daar zit af en toe zon hete tussen, maar had in het begin alleen maar mega hete. Gewoon ook pepers weggegooid, omdat het voor maagpijn zorgde. 1 oogst erna ging ik ze allemaal voorproeven. Was maar een handjevol die mild waren. Rest ook weer loeiheet. Wel meer van gegeten, maar kreeg ze gewoon niet op. De laatste 3 maar weggegooid. De huidige oogst was weer zonder pit. Kinderen ook weer blij.

Mijn shishito peper wil dit jaar niet zo. Zo jammer. Zit net boven een muizengang zag ik bij inspectie. Heb nog wel 1 plant, maar die voldoet helaas niet aan mijn eigen knaagzucht. Vind die zó lekker! Die rotmuizen ook… heb muizengif gekocht. Ben klaar met die beesten. Ook met katten trouwens. Mijn zwarte tuinstoel is wit dankzij de witte buurtkat. Zo smerig vind ik dat.

Ik ben me alvast aan het oriënteren voor volgend jaar wat ik aan pepers wil.
In elk geval
shishito
Adjuma
Ethiopian brown
Numex conquistador
Lemon drop
Aji pineapple
Die peper van woldistel weet even niet meer hoe die heet
Árbol
Twijfel nog over deze
(Pdp)
(Chinese 5 colour)

Rest weet ik nog niet. Ik wil in elk geval altijd 1 nieuwe peper. Brazilian starfishdit jaar. Rijpt mega langzaam af… weet ik ook weer.

Ik sta open voor suggesties, dus kom maar door! Ik wil alleen geen andere hete pepers erbij. Daar heb ik al genoeg van. Pepers met een stugge harde schil vind ik niet zo lekker, want eet ze graag uit het vuistje. Dus geen pepers zoals elefanten of een Spaanse peper bijvoorbeeld. Brrr, krijg daar spontaan weer kippenvel van. Ik vind bolpepers ook niet lekker. Zo veel pitten, zo weinig peper.
Sappig en pittig zoals een jalapeño vind ik heerlijk. Maar ook dus shishito of adjuma. Ik vind het ook heel leuk als een peper een kleurtje heeft ipv gewoon groen. Zoals bv Buena mulatta, sarit gat of turuncu spiral. Dat soort grapjes.

Geplaatst:

Zeker mooi, @Erny! Heb je ze al geproefd? 

Bij mij begint het een beetje uit de hand te lopen voor volgend jaar 🤭 Dus 2023 heeft bij mij het thema pepers en paprikas. Ik denk dat ik wel aan de 20 verschillende kom, hihi. Eigenlijk heeft elk tuinjaar bij mij een thema. Andesknollen, Italiaanse groenten, rare bonen enz. 

Ik heb er nu ook een paar pepers voor de mooi bijzitten. Fish, Vampire en Numex april fool's day. De eerste twee zijn ook gewoon voor de pepers zelf, maar de Nafd schijnt qua smaak niet bijzonder te zijn, gewoon heet. Maar onrijp wel knalpaars! Paarse hete saus?!

Fish heeft bont blad en gestreepte pepers en Vampire heeft ook donker blad en onrijp zwarte pepers. Dus ook mooi genoeg om gewoon in de tuin te zetten. Van @jootje hoop ik nog een klein druppelvormig pepertje te krijgen (ik denk Biquinho). Ik heb er nu al zin in🤗

• Like 3
Geplaatst: (aangepast)
1 uur terug, woldistel zei:

Paarse hete saus?!

Helaas is het paarse pigment niet warmte bestendig, bij verhitting veranderd de kleur. 

Heb even een paarse pepper geplukt en in een glas heet water gelegd als voorbeeld. 

DSC_1007.JPG

Na 1 minuut:

DSC_1009.JPG

Die kleur wordt steeds minder naarmate deze langer verhit wordt. 

aangepast door rorror
  • Like 3
Geplaatst:

Dat wordt dan rauw in de blender gooien, denk ik 😄

Ik heb redelijk wat ervaring met het verven met plantaardige kleurstoffen en een van de dingen die ik mensen absoluut afraad is het verven met groenten en fruit. Paarse, rode en blauwe kleurstoffen uit groenten en fruit zijn meestal op basis van anthocyaninen en dat is een kleurstof die heel gevoelig is voor Ph en verhitting en bovendien totaal onstabiel als het gaat over UV licht. Dus beter om op te eten, heel gezond.

Wel leuk dat je een peper voor mij in het hete water gooit om mij te behoeden, dankjewel 😘

• Like 3
  • Thanks 1
Geplaatst:

Over de Buena Mulata, paars is de onrijpe kleur, hij smaakt dan meer aards met een beetje grond smaak ook is ie niet echt scherp!

Als je ‘m dan ook nog verhit raakt ie dat beetje scherp ook nog kwijt.

Als je ‘m in eten wil verwerken wanneer die paars is, is rauw de beste optie, je moet wel van de smaak houden en in mijn ogen is rood dus de juiste rijpheid en tussen paars en goed rijp rood zitten weken verschil.

• Like 1
Geplaatst:
Oooh die buena mulata is een mooie… heb je daar zaden van voor mij, @Mellie? Eventueel in de biozadendoos?

Heb ik volgens mij nog wel. Ga kijken en bericht je daar nog over. Ik vind de paarse smaak er trouwens heel goed. En mijne waren zoals alle pepers uiteraard flink pittig… echt wel meer dan Ruderalis zegt.
  • Like 2
Geplaatst:

@Ruderalis Ik vind zelf bijna elke peper op zijn rijpst het lekkerst.

Vanavond ga ik de chocalade reaper proberen. Zal een stuk gaan kouwen, maar ik gok dat ik hem niet ga doorslikken. Eerst even het effect afwachten hoe die in de mond aanvoelt en hoe lang dat duurt. Voordat ik de hele nacht buikrampen heb en de ochtend erna weer een zwaar moment heb 🤣

Als jullie na vanavond niks meer van me horen, dan ben ik waarschijnlijk opgehaald door de grim reaper.

paulo-lopes-2.jpg?1585919256

• Like 10
Geplaatst:

IMG_20220920_120116.jpg.a3fe80f8ee139e5c537c9d6e226dbe76.jpg
De lemon drop die een kil biber bleek te zijn.

IMG_20220920_120134.jpg.42ee7679bc66a0a657dcf7316380771f.jpg
Ziet er toch uit als een echte lemon drop. Rijpt echter wel langzaam, evenals de Brazilian starfish en de "Chinese gedroogde peper".

IMG_20220920_124031.thumb.jpg.f89558a3417b2353ceee2aaa3369f930.jpg
Eerst waren alle schwarze pepperoni klein, maar plotseling kreeg 1 plant grote vruchten (eerdere vruchten waren wel dat kleine formaat).

Edit: bedoelde niet sarit gat maar kil Biber (die rode).

• Like 3
Geplaatst:

@acpronk dat is wel een heel rare sarit gat! Die is toch een stuk gladder. Net wat je zegt; ziet er exact uit als een lemon drop

Mijn pepers doen het super ware het niet dat de muis zijn gezin achterin de kas een gang heeft laten graven. Naast de kas heb ik een betonnen biels op zijn kant zodat daar geen onkruid groeit en daaronder komen er allemaal hoopjes aarde omhoog en die biels zit zo los als het maar zijn kan. Zo irritant… die beesten komen echt overal. Gelukkig eten ze geen pepers. Daar hebben we slakken en rupsen voor.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...