Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dat geldt natuurlijk voor heel veel groenten. De tijd en aandacht die wij er aan besteden is mede waar je voor betaalt als je het spul in de winkel koopt. 

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

@henkg Dat was dus de reden dat ik begon jalapeno's te groeien. En heb ze nu al 4jaar niet meer gekocht.

Grapping om te zien dat Jalapeno's tegenwoordig ook een energie label hebben. Maar die van ons moestuinders zijn zeker A++ 😂 een stuk beter!

image.png 

Edit: Oogst van vandaag. 

DSC_1055.JPG

aangepast door rorror
  • Like 5
Geplaatst:

Je ziet veel meer groene Jalapeño in de handel aangezien het daar om snelheid gaat, dat is niet te vergelijken met een goed verzorgde zelf biologisch zonder bestrijdingsmiddel geteelde rode rijpe Jalapeño vind ik, de smaak is zoveel beter.😉

Aankomend seizoen gaan we hier de Jalapeño Family Market kweken voor de afwisseling, het is de meest gekurkte Jalapeño die er is, de zaden liggen al klaar!

voorbeeld foto’s van het internet,

4D5688CD-C7A7-41DA-945B-9BAE93E648F0.jpeg.02103ff9b0ce952aef17ab236151af8f.jpeg

BF3AD406-CDB5-4FDC-8D13-F540F4DC77B9.jpeg.3debf4b2f0eb0c470fe3ecb064ff5e53.jpeg

• Like 3
Geplaatst:

En zero foodmiles!

Leuk dat je die gekurkte laat zien op de foto's. Nu heb ik een naam bij het verschijnsel. Sommige van mijn pepers doen het ook, maar wat is dit precies? 

• Like 1

De strepen vormen zich doordat de vrucht een snelle groei doormaakt. (Soort afhankelijk) De buitenste laag het daardoor niet bij houden met striae als gevolg. Dit littekenweefsel bestaat uit kurk. In het engels nomen we dit 'corcking'.

@Mellie Jij had volgens mij een olifanten peper die ook zoveel kurkvorming had? Merk je die structuur/kurken met het eten ervan? Voelt dat ruwer?

aangepast door rorror
  • Like 1
  • Thanks 1
Op 10-10-2022 om 22:38, Arja zei:

Ik heb Chinese five colour en Lemon drop. 18 januari gezaaid. 11 april in grotere pot. 7 mei buiten in de volle grond. Winderige plek en veel koude noordenwind gehad. Windschermpje gefabriceerd, hielp enigszins. Eerste oogst weet niet, Chinezen eerder dan Lemon drop. Die laatste pas in september volgens mij, niet precies bijgehouden. Er hangt vooral bij de Lemon drop nog veel aan.

Ik ben denk ik tekort geschoten in het voeden. En ze stonden wel zonnig (hele dag zon), maar niet in de luwte. Vroeger zaaien zal bij mij denk ik geen verschil maken. 

Klaar zijn ze denk ik sowieso niet, want ze blijven bij mij gewoon nieuwe bloemen en vruchten produceren.

Bij mijn Lemon Drops (en Oro de Equador) was er duidelijk verschil.

De pepers die beschutter en warmer hebben gestaan (in kas met deels missende glazen, van buurvrouw L.) dan de buitenpepers (op veranda van buurvrouw C, beschut tegen regen, wel zon) en ik eerder naar de geheel af te sluiten kas (ook van buurvrouw C) heb verhuisd, gingen ook duidelijk eerder verkleuren. Het verschil is nu nog steeds merkbaar.

20220820_191323.thumb.jpg.4dee13be4d60db018a66a47a744b686a.jpg

Heb ze de laastste maanden ook wat voeding gegeven, gewoon action/aldi spul. In het kader van: "Iets is beter dan niets". De A+B voeding is bijna op en wat omslachtiger qua afmeten hoeveelheden.

De rest van de pepers zijn de wat vroegere soorten dus daar was al weken van te oogsten.

Afgelopen week van het gele goud een knalgele hotsauce  gemaakt. Joepie, doel bereikt. :mrgreen:

aangepast door Erny
  • Like 3
Geplaatst:

@ruderalis @rorror

aaah, ik zag die gekurkte jalapeño en dacht direct NEEEEEEEEE!!!!
Dat mondgevoel vond ik verschrikkelijk. Net kurk. Ik krijg oprecht weer rillingen over mijn rug. Die pepers kreeg ik gewoon niet weg. Het voelt heel houtig. Of schurfterig bij gebrek aan een beter woord. Ik vond dat absoluut geen aanrader dus ben heel nieuwsgierig hoe jij dat gaat ervaren!

Ik heb gisteren in de kas 4 planten weggehaald. Die zagen er ineens heel sneu uit. Wat gaat dat ineens snel dan. Ook nog een emmer vol met pepers geplukt. Er hangt nog belachelijk veel… na de sambal en nog chilivlokken houd ik ermee op. Dan mag alles wat over is naar anderen. Ik heb nu al zo veel kilo’s peper verwerkt. Het is wel mooi zo.

e98d1876d6653480a7068a62ff4e71f7.jpg

• Like 4
Geplaatst:

Mijn jalapeno’s waren ook al iets in de kurk geschoten, maar dat is geen vergelijking met die soort die jij gaat kweken ruderalis. Leuk voor de sier zou ik bijna zeggen 😅

• Like 1
Geplaatst:

@Mellie,

lol 😂, ik vroeg me dat ook al af, hoe al dat gekurkte de smaak of het mond gevoel zou beïnvloeden, het leek me al niet fijn.

Gelukkig kweek ik maar gewoon 1 plant voor de interesse want interessant vind ik de plant/vrucht wel, ik zal in iedergeval zaden oogsten.😉

Als aanvulling de Jalapeño Family Market is wat heter dan de gewone Jalapeño soorten met zo’n 15.000 Scoville.

Misschien kan ik er crunchy flakes van maken.😆

• Like 2
Geplaatst:

@Jorieke123 Dat is bij mij ook bij alles wat ik binnen (in de veranda) heb gezet. Gelukkig zijn het wel sterke planten dus ik haal ze 1 a 2 keer per week naar buiten en dan zet ik even flink de tuinslang er op. Dan spuit je die beestjes er wel uit. Je moet dat inderdaad doen voor je hele plant onder zit anders worden je pepers ook helemaal plakkerig (al kun je dat er denk ik ook wel afspuiten). Ook knip ik de uiteinde van de bladeren of takken weg (daar beginnen de luizen in de verse bladeren en nog wat extra (als er geen pepers meer in hangen kan het weg ;) )

Op zich heb ik nu eigenlijk wel genoeg pepers (er hangt nog genoeg aan) maar ik wil kijken of de planten de winter kunnen overleven (vorig jaar niet gelukt), 

Het makkelijkste om te overwinteren is een rocoto, denk ik. Ze hebben namelijk geen warmte nodig. Zolang ze niet bevriezen en licht hebben, blijven ze leven. 

Deze gaat nu de tweede winter in. Dit is drie weken geleden na het uitgraven, oppotten en snoeien. Hij maakt alweer bloemen aan. Volgend jaar moet hij buiten overwinteren, want hij wordt te groot. 

IMG_20220923_162023.thumb.jpg.f63797f6c7d0bbf87601edbc3931b944.jpg

Als vervanging heb ik vier stekken genomen en die doen het ook goed. 

IMG_20221014_100455.jpg

Edit: het is ook een mooie plant met paarse bloemen. Een vriendin die niets van tuinieren weet, vroeg wat dat voor mooie plant was vanwege de bloemen en het volle blad. Mooi en eetbaar is win-win, vind ik. 

aangepast door fre3ke
  • Like 7
Geplaatst:
Op 2-10-2022 om 00:02, rorror zei:

@fre3ke  Ik denk dat ik eerst even een lijst ga maken met wat ik heb. Dat we dan naast de biozadendoos ook een peperzaden ruil op het forum kunnen opzetten. Het idee "geleend" van: https://gratisforums.com/chillipepers/viewtopic.php?p=1074#1074  (site van @donaldk).

Kunnen het denk ik op bijde site wel naast elkaar doen. Ik doe in iedegeval op beide sites gewoon mee.

Wat anders;

Zat nog even te kijken op peperzaden.nl

Deze prijs voor sommige zaden is niet normaal meer, 10zaadjes inc. verzenden is €10,49...  Daarom maar de peperruil in deze dure tijd.

image.png

Dank je voor de heads-up Rorror, ik heb mijn planten nog buiten en in het kasje staan. Ben al weer tijdje thuis, maar moet rust houden van chirurg, dus niks meer aan gedaan. Ik heb net een mailtje gestuurd aan alle forumleden. Sol organiseert de snelle zadenruil als sinds 2013? Is hier zeer ervaren in. Kost deelnemers twee enveloppen en twee (kerst)zegels en natuurlijk gripzakjes, dat is alles. Snel Goedkoop en in tegenstelling tot een grote rondgaande doos geen grote tegenslag bij verlies. Niet dat we ooit zadenenveloppen zijn kwijtgeraakt. Niet aan de post, niet aan kwaadwillende deelnemers, in tegenstelling tot de Pass The Turbo waar het ooit mee begon. Want niemand hoeft iets door te sturen, wat regelmatig niet of met veel vertraging gebeurd. Ook nieuwe leden zijn welkom.

Mijn Tomatenplantjes voor het F1 hybride project groeien wild boven de schutting uit.

• Like 2

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Op 10-10-2022 om 15:06, rorror zei:

Ken je de rassen opnoemen die met 16 graden langzaam het loodje leggen. Ik ben ze namelijk nog niet tegen gekomen.

Schimmel, echt wel Roland.

@marjoleinvdh bloemetjes verwijderen, dat gaat niks meer worden, kost enkel energie.

aangepast door donaldk
  • Like 2

Home of the Turbo.

Geplaatst:
34 minuten geleden, donaldk zei:

Schimmel, echt wel Roland.

Als er schimmel inkomt dan zal het snel gaan. Maar zelf nog geen schimmel in de planten gehad.

Ik meld me trouwens hier ook aan:

Meer informatie: https://www.reddit.com/r/HotPeppers/comments/xtzsfn/2022_hotpeppers_seed_exchange/

Aanmelden: https://pepperdatabase.org/xchange

• Like 1
Geplaatst:

Ik heb mij voor de discord aangemeld. Nog even verder kijken hoe het werkt met de swap. De persoon die het afhandelt voor EU lijkt Nederlandstalig. Zou porto schelen, lol. Speelt er op de achtergrond nog Intercontinentale uitwisseling? Mensen als Meatfreak en die oude rocker met rollerderby/disco avatar alsook Stan brachten zo nieuw materiaal binnen. Maar oude US fora kan ik niet vinden. Jan Cactus had ook veel contacten en zelf ook duizenden planten en vele soorten en varieteiten.

Home of the Turbo.

@donaldk Ik zit zelf daar ook in sindscord in discord. Jij bent "...."? (edit: naam weggehaald)
Misschien dat ze wel 1 pakket uitwisseling tussen eu en usa doen, en dan weer verdelen met de groep. Kan je even vragen. Maar volgens mij is er keus genoeg, porto kosten zijn nog niet bekend in iedergeval.

aangepast door rorror
Geplaatst:

Gisteren heb ik flink wat pepers geoogst, in totaal  ruim 4 kg van 5 planten: Habanero Orange 1 kg, Thunder Cacho Brown 1,1 kg, rode Cayenne 600 g, Anaheim ruim 700 g en Midas bijna 600 g.  Aan de Jalapeno El Jefe hingen nu geen rijpe vruchten meer, maar daar had ik al veel van geoogst.

Er hangen nog heel veel vruchten aan, enorm veel nog bij de Thunder Cacho Brown (deze wilde in het begin niet goed zetten maar dat heeft hij meer dan goed gemaakt). Maar er hangen ook nog veel Habanero's en Cayenne pepers aan.

Ik heb het meeste blad en alle nieuw uitgelopen topjes er uit gehaald. En ze krijgen nu in principe geen water meer (ik houd wel het vochtgehalte in de matten in de gaten). Dit alles om de rijping te versnellen. Komende week wordt het overdag nog 18-20 graden dus ik heb er alle vertrouwen in dat de meeste vruchten nog gewoon rijp gaan worden.

We gebruiken de pepers in pittige warme gerechten. Onlangs heeft mijn vrouw Sriracha-saus gemaakt (pittig maar heel lekker). En we drogen een deel van de Thunder Cacho Brown en Cayenne om er peperpoeder van te maken.

Foto's:

Habanero Orange, Midas, Anaheim voor het oogsten en snoeien:

1247667668_2022-10-14Pepersvooroogst.thumb.JPG.f124b91dffc5e0ff074861761e90fb10.JPG

Thunder Cacho Brown voor het oogsten en snoeien:

249546034_2022-10-14PepersThunderCachoBrown.thumb.JPG.d8f9fe9fc9357c2a4a72b402cf867c32.JPG

Cayenne rood voor het oogsten:

682176468_2022-10-14PepersCayenne.thumb.JPG.f7532fca20f76de5fb39928fcba04e01.JPG

De oogst totaal 4 kg:

1516319822_2022-10-14Pepersoogst4kg.thumb.JPG.0290c4f0a63960248cf302d5da87a5c7.JPG

Habanero, Midas, Anaheim, Jalapeno na het oogsten en snoeien:

732537280_2022-10-14Naoogsten.thumb.JPG.8b5d343f36de038ba44108c1e5caf408.JPG

Thunder Cacho Brown en Cayenne rood na het oogsten en snoeien:

1059014049_2022-10-14Pepersnaoogstthundercachobrown.thumb.JPG.c92104ad4991a32414f1753c4e134ed6.JPG

• Like 7

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:
Op 4-10-2022 om 17:27, Ruderalis zei:

Nu gaat het hier om 2 afgeleide Carolina Reaper soorten (waar ik nog geen ervaring mee heb), ze zijn vooral gericht op een hoge opbrengst lees ik, in mijn ogen is dat een onbelangrijke parameter aangezien de Carolina Reaper goed geteeld al een goed opbrenger is en je nou niet veel reaper nodig hebt om er wat mee te kunnen.

Wat ik belangrijker vind is dat je een mooie plant kweekt van het juiste phenotype met ook 80% aan vruchten van het juiste phenotype (is mij dit jaar niet gelukt) en met de extreem hoge scoville (hitte) in de vrucht aanwezig (wel gelukt), in principe doe je dat met een gewone rode Carolina Reaper, dus niet met een kruising of hybride of super vorm.

Als ik tussen de 2 bovenstaande soorten moet kiezen zou ik wel voor de super gaan aangezien F1 het minst stabiel zal zijn, F1 is meer geschikt om mee door te selecteren naar iets goeds, ik ga er vanuit dat met de super door geselecteerd is om tot de super vorm te komen.

Ik vind t wel interessant om te volgen, ben benieuwd wat je gaat doen, hoe meer Reaper zielen hoe beter.🤙

Carolina Reaper wordt ook (op heel bescheiden schaal) commercieel gekweekt. Westland Peppers kweekt ze in ieder geval. En dan is een hogere opbrengst wel belangrijk. En als de Scoville waarde ietsje lager is tja wie gaat dit merken bij zo'n loei-hete peper?? Er kunnen zo wie zo al verschillen ontstaan door de manier van telen.

F1 hybridezaad is juist zeer uniform en stabiel, waarschijnlijk bedoel je dat als je hier zelf zaad van wint dat het dan niet stabiel is (hetgeen meestal wel klopt)

Ik vind het wel een uitdaging om komend jaar ook Carolina Reaper te gaan telen. Dit op mijn manier gebaseerd op de kennis/theorie die ik heb.

@Ruderalis het lijkt me wel interessant om dit komend jaar met jouw teeltwijze te vergelijken hier op MTF. Helemaal niet als wedstrijd bedoeld maar gewoon als vergelijk en om van te leren. Ik heb nog geen ervaring met deze dus misschien ga ik wel helemaal op mijn bek 😂

Dan zou het wel goed zijn als we van hetzelfde zaad uitgaan, dan sluiten we die factor uit als mogelijk verschil. Ik heb gelezen dat jij al zaad gekocht hebt vanuit Italie ?  Heb je eventueel 3-4 zaden over die neem ik dan graag van je over uiteraard tegen betaling !

Lijkt je dit wat ?

• Like 3

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

@Mai Pensato,

uiteraard ga ik de uitdaging aan, ik vind het zelfs een heel leuk idee!

Ik stel de helft van mn zaden van de rode Carolina Reaper uit Italië hiervoor beschikbaar aan jou, we hebben dan ieder 5 zaden waaruit we 1 goede rode Reaper plant gaan volgen, ik kweek op mijn manier in aarde in de tunnelkas en jij bent vrij in jouw manier van kweken.

Als je mij jouw adres gegevens via pm stuurt, stuur ik de zaden kosteloos naar je toe, ik kijk uit naar ons leerzame project!👌🤞

• Like 5

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...