Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2022

Featured Replies

Geplaatst:

Pffff

Wat een naar verhaal rorror. Ik heb ook de bibbers goed in het lijf. Dak van de carport is eraf gewaaid en weer terug op dezelfde plek gekomen. Wel 3 x…. Met de man alles met balken en lange schroeven en grote klemmen vastgezet. Terwijl we daarmee bezig waren, herrie achter en toen… nog meer kabaal en vloog er een stuk dak tegen het huis van de buren aan en zo floeps, de sloot in. Tomatenkas is niet meer heel.

De bomen gaan als een idioot heen en weer. En dit is waarom ik een pesthekel heb aan bomen rondom je huis. Als het stormt, ben je het haasje.

Ik heb weer heel nare flashbacks naar de tijd dat in Amsterdam Noord op een rijtje bij wel 10 mensen er bomen door het dak heen waren gegaan. Ik houd echt mijn hart vast voor wat er nog meer komen gaat…. Die tomatenkas is niks vrees ik.

Geplaatst:

Bij de zus van mijn vriendin is een boom op de schuur en aangrenzende garage gevallen, kreeg net foto's doorgestuurd :(

Hier tegen over het huis liggen een aantal dakpannen van het dak, straat afgesloten.

Uit een ander raam kijkend, zie ik dikke boom waarvan de gehele top op 4meter hoogte is afgebroken, straat afgesloten.

Geplaatst:

Klein leed, kan dit weekend niet naar de tuin want de schutting thuis is omgewaaid. 🙃 Paar mooie plantjes die gesneuveld zijn maar het zij zo. Hopelijk is iedereen oké en valt de schade mee, hier in ‘t dorp is het echt een zooitje!

Geplaatst:

Bij ons huis zijn enkele palen van de schutting afgebroken en wappert de schutting heen en weer. Hierdoor zijn de buitenstekkers uit het stopcontact geduwd, en is de kap ter afdichting tegen regen eraf gebroken.

De moestuin is deze en volgende week afgesloten, maar iemand was zo vrij om het te vergeten en heeft om 14:30 wat foto's gestuurd van kapotte kassen (meerdere). Er staat dus geen hek omheen.
Nu mogen we morgen om 10:00 even op het complex rondkijken.

Geplaatst:
  • Auteur

Mijn weerstation, rapportje 18-02-2022:

20220218_Eunice2.png

(Luchtdruk moet nog gecalibreerd worden. Voor inzicht in daling en stijging maakt dat echter niet uit)

Het viel dus enigszins mee. Hier althans, op een kleine 30 km van de kustlijn.

Straks -als het licht is- toch even kijken of alle dakpannen nog op hun plaats liggen (zal wel, die hebben sinds 1954 al het een en ander meegemaakt). Dan ook even naar mijn zonnepanelen kijken. Hopelijk alle 13 goed (die liggen er nu ook al weer vier jaar).

Op naar Franklin en Gladys ...

[Edit za 19-02: Dakpannen OK, zonnepanelen OK, rest OK. Op een bierkrat met lege flesjes na: 10 flesjes in scherven. Moet ik nog opruimen.

O ja, over lokale omstandigheden: De ramen aan de voorkant van mijn huis (de windkant). Die zijn enorm smerig geworden. Vlekkerig wit, beetje vettig. Even geproefd via een natte vinger (jawel: meten is weten). Bremzout! Tja, dat kan gebeuren, op 600 meter van een zijarm van de Oosterschelde.

Maar ach, vanavond en morgen regen, veel regen, bij ZW 6. Dat zout regent er wel weer vanaf.

Geplaatst:

wij geen schade in de moestuin, maar wel op ons dak door bekleding van de buren... (los  door de EPDM folie... :( ) & ons terras.. ook door de buren, hun muur ging als een kaartenhuisje in elkaar... 😢 

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

Geplaatst:

Wat een angstaanjagend weer was het die 2 dagen en nachten, gelukkig waren we alle veilig thuis. afspraken verzet en de storm uitgezeten. Kips binnen gehouden en alles wat vliegende objecten konden worden naar binnen geruimd of gefixeerd.

Op wat schade aan de kas, zolderraam en kippenhok zijn we de storm goed doorgekomen. Op de weg lag een boom, maar die kon de buurman zo aan de kant werken met zijn zware machine. De weg zelf geveegd, dat was een zeer aangename verrassing, gezien we glibberend de bocht door gingen of soms zelf een glijpartijtje. 

Gelukkig is ieder van het forum ok op wat schade na, maar geen gewonden of erger.

aangepast door Jane Doe

Geplaatst:

Hier bij ons in het zuidoosten weinig schade gelukkig. 1 lichtplaat uit de schuur los gewaaid, maar dat was te verwachten, die had ik al provisorisch hersteld.verder wat kleinigheidjes. 

Geplaatst:

Kweet niet of er hier nog forumleden naar noodweerbenelux kijken, maar die geven ondertussen alweer zware wind voor nademiddag/nacht... de ene schade nog niet hersteld of het volgende komt er al aan... ik hou mijn hart vast.

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

Geplaatst:

De voorspellingen zijn dat het hier in Huizen nog tot windvlagen van 75-90 km per uur komt. Dat zat vrijdagavond op 130/140+, dus eerlijk gezegd maak ik me niet zoveel zorgen meer. Alles wat kapot zou gaan bij 75-90 km per uur is vrijdagavond wel gesneuveld. Gisteren is de hele dag de brandweer in ‘t dorp nog druk aan de slag geweest met opruimen en omzagen van risicogevallen qua bomen. Daarna volgens het KNMI rustig en zacht weer, zou de lente er dan aankomen? 🤔

Geplaatst:

Franklin is nu ook officieel de vijfde storm van 2022. Op weerstation IJmuiden werd tussen 19.00 en 20.00 uur namelijk windkracht 9 gemeten. De zwaarste windstoot werd in IJmuiden en Voorschoten gemeten en bedroeg 101 kilometer per uur. De komende uren houden de zware windstoten aan.

Geplaatst:
  • Auteur

Franklin stelde hier niet zoveel voor, in vergelijking met Eunice:

20220220_Eunice_Franklin.png

De luchtdrukverschillen zijn wel aardig om te zien: de grafieklijn daarvan lijkt op de koninginne-rit in de Tour de France.

Geplaatst:

Mijn hoofd is een wandelende barometer, en jouw grafieken bevestigen dit. Lekker dat luchtdrukgedoe. 

Geplaatst:

Storm Eunice.

In Limland, zo ver van de kust vandaan, denk je al snel daar niet veel last van te krijgen. Toch zag Eunice kans een kunststof dakpaneel van mijn serre ( niet het ding waar belgen serre tegen zeggen want dat heet hier weer een kas ) los te rukken en over het dak van de buren weg te blazen. Het probleem heb ik  tijdelijk verholpen door een noodreparatie.

Franklin gaf een dag later weer een nieuwe verrassing. Vanmorgen bleek mijn met netten bespannen koepelframe ineens op een heel andere plaats te staan. Weliswaar was hij alleen maar verzwaard met het gewicht van wat planken maar dan verwacht je toch niet dat zo'n luchtig ding gaat vliegen. Gelukkig hield een heg hem tegen voor hij echt schade kon aanrichten.

storm3.thumb.JPG.941c1c377b384b6043935d55d9775452.JPG

Zijn oude plekje ...

storm1.thumb.JPG.125c331fc692e94d6ffad9e27fe3bce1.JPG

en dat zag er vanmorgen  zo uit

storm2.thumb.JPG.f9a10f2c2e312e9de418008ef0028478.JPG

De nieuwe parkeerplaats

Een positief punt is dat mijn kas geen krasje schade heeft opgelopen en nu wel degelijk bewezen heeft stormvast te zijn. En dat terwijl  stormwind vanuit het westen, via een soort trechter tussen een paar gebouwen door, vol tegen mijn kas kan knallen. Alle lof voor de firma ACD die deze kas  8 jaar geleden plaatste. De kassen van ACD mogen dan relatief duur zijn, kwaliteit betaalt zich uiteindelijk dubbel en dwars terug.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

• 2 weken later...
Geplaatst:

Vandaag heerlijk voorjaars weer gehad. Gezaaide (febr2019)  appelboom loopt al vroeg uit.

DSC_0775.JPG

Geplaatst:

De pruimenbloesem is al vol in bloei sinds 1 week…. Echt bizar. Is dit altijd zo vroeg? Nooit eerder opgevallen. En vandaag zag ik de pruimenboom bij naailes hetzelfde doen. Hier alleen de perziken die uitlopen. Maar die zijn altijd vroeg. Vergeleken met vorige jaren laat. Heb wel eens met mijn mams verjaardag begin feb al bloesem. Nu net.

Verder niets te zien aan bloesem.

Geplaatst:

Ook hier de bloesem al en de peer loopt ook uit... 
We krijgen nachtvorst... moet ik de bloesem afdekken?

bloesem.jpg

Peer.jpg

Geplaatst:

Dat kan, je kan ze ook een jas van ijs geven zoals de professionele telers doen.

Ijsbloemen..thumb.png.c3f0ae5763e87199a4a9b6d1a8efc0d7.png

Ik zie dat ze in potten staan, even vorstvrij zetten.

aangepast door Patrijs

Geplaatst:

Ik merk dat het bij @Mellie in het hoge noorden toch warmer is dan in Zuid-Holland. Vertrok 12:15 uit Boskoop, auto zei dat het 6 graden was, kwam 3 kwartier later in Amsterdam aan, daar was het 10 graden.
Rond 21:00 vertrokken we weer, in Amsterdam 8 graden, 3 kwartier later in Boskoop 3 graden.

De krokussen bij Mellie bloeien al meer dan een week, terwijl ze hier net enkele dagen open zijn. Zo ook haar pruimenboom die al bloeit, en van de mijne beginnen de knoppen net pas te zwellen..

Geplaatst:

(Psssst, ook al meerdere hyacinten en narcissen in bloei… en krabt zich achter haar hoofd)

Geplaatst:

Ik merk hier vooral een verschil tussen stad en platteland. Wonen nu op het platteland en als ik naar de stad ga, merk je dat alles al wat verder staat.

Geplaatst:

Wat denken jullie, tikken we einde v/d week de 15 graden aan? De eerste, grotere soorten zweefvliegen waren zaterdag ook buiten. De kleinere soorten hebben nog echt wat hogere temperaturen nodig denk ik.

Geplaatst:

Jawel, 15 graden gaan we halen!

Ik heb al meerdere muggenbultjes en mijn zoon ook. De eerste dikke bromvlieg heb ik een maand geleden al achterna gejaagd. Vanochtend een bij gered die vast zat in de bakfiets (onder het afdakje ervan). En vanmiddag een lieveheersbeestje gezien. Het zoemt en vliegt al heel behoorlijk hier.

Geplaatst:

Donderdag hoop ik hier de 15graden te halen. Moet wel zeggen dat het weer de afgelopen dagen al erg lekker was. Heb al meerdere keren in de middag buiten gelunched. Vandaag ook het eerste lieveheersbeestje gezien, ook de eerste zweef vliegen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.