Mellie Geplaatst: 5 juli 2022 Geplaatst: 5 juli 2022 Ik had eigenlijk andere dingen te doen en ineens ben je bezig in de tuin. De per ongeluk opgekomen bonen geplant. Ineens zag ik dat er wat bonen waren opgekomen, geinig. Normaal gooi ik dan het bakje saaiheid in de tuin uit, maar nu heb ik allemaal halve bakjes met onopgekomen zaaigoed overal. Moest ik maar eens opruimen. Toen zag ik het dus. Waren er toch nog een stuk of 12. De blauhilde herken ik wel. Dat waren er 3 die nog hadden gewaagd op te komen. Die andere weet ik niet zo uit mijn hoofd. Wel een groen ras.Ik heb 1 bloemkool verplaatst. Hopelijk voor het laatst. Heb er nog maar 3. De andere drie zijn opgegeten, maar niet door ons. RaRa, wat was dat. Plukje prei losgetrokken uit de schaduw waar ze het perfect doen (niet groeien, maar wel doorleven) en verdeeld. Ow en heel veel lindebloesem geplukt! In het kader van je geld bespaard: lindebloesemthee is best prijzig. €4 ofzo voor een pakje. Dat koop ik dus niet. Ligt nu te drogen. Ik had wel concurrentie tijdens het plukken Het zoemde allemaal zo heerlijk, dat is toch een heel ander gevoel dan met wespen. 3 Quote
HuubvG Geplaatst: 5 juli 2022 Geplaatst: 5 juli 2022 Mooi Mellie! Bij mijn vorige bericht over de bamboestokken: zowel de nieuwe geschroefde verbindingen als de oude- varen er wel bij als ik er alsnog een stuk van dat elastische rubberdraad omheen knoop. Dat ben ik vandaag aan het doen. Met lange pauzes ertussen, dat geklooi tussen kas en schutting en stokken, op en af een krukje, wat een gedoe. Gisteren en vandaag in de pauzes: na een blik in het tomatentopic geworpen te hebben, de tomaten drastisch gesnoeid, langere stokken bijgezet en ze opgebonden. Een afrikaantje uit het hofje achter het huis geplant in de antieke bierpul in de zithoek op de glazen tafel (hihi, onder de nieuwe overkapping etc.), nadat ik de minianjers daar uitgehaald heb en in de tuin heb uitgeplant. Peperplanten die tussen de tomatenplanten stonden, uitgeplant naar de andere kant van de kas, waar ze meer ruimte hebben. Ijsbloemen uit de kas (die heel laat opgekomen zijn na zaaien in het voorjaar) uitgeplant in potten en in de tuin zelf, op de plek waar de saffraanbollen in de grond zitten. Aardbei uitlopers in een potje met grond laten lopen. Buitenste bladeren van de enige spitskool in de achtertuin afgehaald. Ik wil hem oogsten voordat die gaat barsten. Vanavond niet vergeten slakkenkorrels te strooien. Mierenpoeder gestrooid tussen de tegels, dat doe ik als het er teveel worden. Een kleine en twee grote gieters uitgegoten over de verplaatste planten en in de kas. Quote
Lia56 Geplaatst: 5 juli 2022 Geplaatst: 5 juli 2022 Onkruid verwijderd, aardappelen gerooid ( stonden in een pot maar toch bijna 2kg Bezig met de tuin aan t leeghalen ivm renovatie in spet. Alles moet eruit dus best nog wat werk. Ik wil de groente en fruitplanten zolang mogelijk laten staan. Is wel erg druk in t kasje maar die moeten een beetje opschieten 😁 2 Quote
Patrijs Geplaatst: 5 juli 2022 Geplaatst: 5 juli 2022 Lekker koel weer en zelfs een spatje. Dus hard gewerkt. De verwaarloosde bloemenrand verder aangepakt. Omgespit en zo veel mogelijk vuil uitgevorkt. Het greppeltje ook gelijk maar aangepakt en de bodem en zijkant strak gemaakt. Het afval verwerkt en daarna een mestontvangstplek gebouwd van drie pallets wat palen en twee grote grastegels als brug over het greppeltje. En nu maar hopen dat er ergens een paard is die het wil vullen met mooie mest. 3 Quote De moestuin van Patrijs
acpronk Geplaatst: 5 juli 2022 Geplaatst: 5 juli 2022 Water gegeven en een emmer smeerwortelgier gemaakt. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
fre3ke Geplaatst: 6 juli 2022 Geplaatst: 6 juli 2022 (aangepast) Klusjes Dit opgehangen, moest al heel lang gebeuren En alle palen van de schutting afgedekt met teerplakband, voor langere levensduur. 6 juli 2022 aangepast door fre3ke 5 Quote
MSDG Geplaatst: 6 juli 2022 Geplaatst: 6 juli 2022 Klimrekje voor de mashua gemaakt, boompaaltje bij de Wellant-appel gezet, bietjes, courgettes, palmkooltje en de kas water gegeven. Alvast wat stokken rondom de blauwe bessen gezet zodat ik er vrijdag een netje overheen kan hangen. En dan eindelijk de dahlia's in de volle grond planten, hopelijk gaat dat nog wat worden... Daarna kan ik eindelijk beginnen aan 'deurtjes' voor m'n composthopen zodat de boel er niet telkens uitrolt. 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Patrijs Geplaatst: 6 juli 2022 Geplaatst: 6 juli 2022 Flink geoogst, een rij knoflook er uit en een rij tuinbonen Er kwam een mooie rit in Le Tour dus gelijk maar doperwten mee naar huis om te doppen. Ook nog een brood gebakken en ik wilde nog even naar de tuin maar het motregende hier. Morgen zou er ook een motregentje komen dus wel mooi weer om te zaaien en te planten. 3 Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 7 juli 2022 Geplaatst: 7 juli 2022 Twee kratjes Anais geoogst en daar weer twee pompoenplanten gezet op een emmer compost/mest. Er lag een kruiwagen verse paardenmest (!) en dus weer een laagje gemaakt op de nieuwe composthoop. Tijdens het rusten wat knoflook zitten schoonmaken en de eerste bosjes opgebonden. Geoogst en met een fietstas vol aardappels terug. 1 Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 8 juli 2022 Geplaatst: 8 juli 2022 Weer een verdieping op de composthoop gemaakt met verse mest. afval en karton, dat ruimt lekker op. Van de (bijna) rijpe compost twee kruiwagens op mijn knoflookveldje gestort en dat ingespit. Alle knoflook opgeschoond en in bossen van tien opgehangen. Water gegeven, het is wel weer nodig. De geoogste aardappels uitgezocht en schoongemaakt en opgeslagen/ in de pan gehakt. Genoten van het oplopen van de barometer met een paar handjes klapbessen en kijkend naar alle vogels die hier achter de vliegende mieren aangingen. Quote De moestuin van Patrijs
fre3ke Geplaatst: 8 juli 2022 Geplaatst: 8 juli 2022 Jostabes verwijderd, het is echt geen lekkere bes. Paardenmest gehaald. Een beetje water gegeven. Ik ga het niet redden met het water uit de tonnen maar ik probeer het zo lang mogelijk te rekken. 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 9 juli 2022 Geplaatst: 9 juli 2022 Water gegeven. Twee lagen op de composthoop gemaakt Een emmer tuinbonen geoogst en gedopt. geplant en geoogst. Quote De moestuin van Patrijs
Lia56 Geplaatst: 9 juli 2022 Geplaatst: 9 juli 2022 Tomaten gediefd, bonen vast gezet, gesnoeid, gemaaid en lekker van de zon genoten Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 9 juli 2022 Geplaatst: 9 juli 2022 Ook veel water gegeven,tis hier al weken zo droog. Quote
Goldfish Geplaatst: 9 juli 2022 Geplaatst: 9 juli 2022 Enorm veel overheerlijke Pakistaanse moerbeien geoogst (als bedankje voor buurvrouw die op ons huis gaat passen) en wat Siberische kiwibes, blauwe bes, aardbei en zomerframboos als extraatje. Vervolgens tot mijn grote verbazing een kitten en even later een moederpoes aangetroffen in mijn kas..... Heb er een dekentje neergelegd en een bak water neergezet. Had ff niks anders voor handen op de volkstuin. Vervolgens een bericht gestuurd naar een lokale actiegroep die zich ontfermt over zwerfkatten. 4 Quote
mdubbelm Geplaatst: 10 juli 2022 Geplaatst: 10 juli 2022 Veel! Gras gemaaid dat meer dan 2 kontjes hoog was, div dingen geoogst waaronder kruisbessen en de laatste aardappels uit de volle grond. Op wat vrijgekomen plekken nieuwe dingen uitgeplant, zoals sla en kool. Quote
mdubbelm Geplaatst: 10 juli 2022 Geplaatst: 10 juli 2022 9 hours ago, Goldfish said: Vervolgens tot mijn grote verbazing een kitten en even later een moederpoes aangetroffen in mijn kas 😻 - toen ik ooit in Friesland woonde had een kat van de buren een van de broedpannen van ons kippenhok als werpplek uitgezocht… Quote
Arja Geplaatst: 10 juli 2022 Geplaatst: 10 juli 2022 (aangepast) Alle kroten geoogst, staan nu te koken, straks in de diepvries. De lege stukken geschoffeld, het is er prima weer voor. De groentea flink water gegeven, want wat is de grond droog en er is geen regen in zicht, integendeel. Ik probeer nu veel bladafval etc te gebruiken als mulch, maar ook dat verdwijnt als sneeuw voor de zon. Maar misschien scheelt het een beetje in het uitdrogen, en het is meteen wat bodemverbetering. Een paar dingen gezaaid: sla, pak/amsoi, herfstraapjes en bosui. 10 juli 2022 aangepast door Arja Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 10 juli 2022 Geplaatst: 10 juli 2022 Slaplantjes verspeend,en op het nippertje nog sperziebonen gelegd.en water gegeven weer. Quote
Mellie Geplaatst: 10 juli 2022 Geplaatst: 10 juli 2022 Veel water gegeven gisterenavond en vandaag. Quote
Patrijs Geplaatst: 10 juli 2022 Geplaatst: 10 juli 2022 19 minuten geleden, Jeanne heijmans zei: op het nippertje nog sperziebonen gelegd Op het nippertje waarvan? Hier met de handschoffel door de asperges geweest. Een emmer tuinbonen geoogst en een laag op de composthoop gemaakt. De bescherming bij de buitentomaten weggehaald en een aantal planten aangebonden. Tuinbonen ingevroren. Quote De moestuin van Patrijs
Caatje Geplaatst: 11 juli 2022 Geplaatst: 11 juli 2022 Ruim 2 kilo stokslabonen en stokspekbonen geoogst. Ik weet niet wat me bezielde toen ik begin april 8 potten voorzaaide. Heb tevergeefs naar geruststellende woorden gezocht op dit forum. Maar wonder boven wonder eten we er al zeker 3 weken heel goed van. En het totaal overwoekerde nieuwe paadje langs de sloot teruggevonden. Want niet alleen de boontjes groeien goed🙄 3 Quote
Mellie Geplaatst: 11 juli 2022 Geplaatst: 11 juli 2022 Vandaag veel water gegeven. Tuinslang vergeten… dus wel echt veel. Wat tomaten gedieft. Morgen verder. Ook de eerste tomaat geplukt. Eindelijk. Gargamel. Quote
Patrijs Geplaatst: 11 juli 2022 Geplaatst: 11 juli 2022 Geoogst. Het restant Anais aardappels gerooid en onkruid weggehaald. Met het onkruid en paardenmest weer een laag op de composthoop gemaakt. En ook water gegeven. Quote De moestuin van Patrijs
Marinke Geplaatst: 11 juli 2022 Geplaatst: 11 juli 2022 Tomaten gediefd, pompoenen opgebonden om ze over het hekwerk te laten kruipen, snijbiet en aardbeien geoogst, gesnoept van de Japanse wijnbes, onkruid getrokken en water gegeven Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.