Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2022


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Regenwater opgevangen en in de kas uitgegoten.

 

Gisteren een fietskarretje vol met potgrond bij de vuilcontainers in de wijk opgehaald. De grond was dit jaar alleen gebruikt voor bloemen, er zaten nog wat restjes daarvan in. Het kwam van een bewoner die de voortuin aan het veranderen is, die heeft nu nieuwe bakken gemaakt met nieuwe grond erin. Van die bewoner heb ik laatst ook wat trottoirtegels en -banden gekregen. Ik gebruik te tegels voor het uitbreiden van het zitje achter het huis (klaar) en de trottoirbanden voor scheiding tussen teeltbedden en houtsnipperpad (moet nog).

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze jan splinter is wel blij met zijn talenten, zoals de rijke met zijn centen...

 

Helaas had ik per ongeluk een hoofdader van de passiebloem doorgeknipt, bij het verwijderen van een té wilde wingerd. Alle afstervende takken aan het verwijderen, waardoor de schutting een troosteloze aanblik krijgt. Maar dat herstelt zichzelf wel weer.

 

Met de nieuwe gratis potgrond heb ik potten gevuld waar de kruidenplanten tijm, oregano, salie, citroenmelisse, rozemarijn, en meer in overgezet heb. Uitlopers van de aardbeien ook zo. De potgrond was bijna ongebruikt, alleen in het bovenste gedeelte zaten wat wortels van de bloempjes. Zonde om af te laten voeren met het grofvuil.

 

Compostvaten gehusseld met de husselstok.

 

Moed aan het verzamelen om vandaag de dikke betonnen trottoirbanden te plaatsen tussen border en houtsnipperpad ... eerst koffie met peuk.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was hier vandaag net te drukkend om met trottoirbanden aan de gang te gaan.

Dus maar geoogst en gelijk de pepers water gegeven.

Ze groeien flink en er prikkers naast gezet tegen het omvallen.

Ook de ramen wat verhoogd met de betonnen leggers voor op de eenruiters. 

Die zijn ook zwaar maar lichter als trottoirbanden.

 

In de namiddag onkruid verwijderd en een dikke laag op de composthoop gemaakt met een kruiwagen verse mest.

Flink geoogst, een emmer boontjes etc.

De rode uien schoongemaakt. Tomaten, frambozen, aalbessen en de eerste Kaapse bessen gesnoept.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tunnelkas ontdaan van een olijfkomkommer. Die ging zo tekeer dat ik er bijna niet meer in kwam. Bovendien nam hij een heleboel licht van de kousenband die het dit jaar gewoon heel goed doet. 

En bonen, courgettes, komkommers en bramen geplukt en de eerste tomaat van dit jaar. 🍅

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer begonnen met watergeven.

De ramen van het peperkasje verhoogd want de pepers groeien tegen de ramen aan.

Met de hand onkruid weggehaald bij de laatste zaaisels zoals de jonge boontjes en kool.

De laatste droge tuinbonen gedopt voor het zaad.

N-Z spinazie geoogst net als boontjes, komkommers, courgettes en tomaten.

Begonnen met de eerste oogst van de late aardappels en met het vuil dat daar uitkwam en mest weer een laag op de ingezakte compost gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Water gegeven want maandag wortel en rammenas gezaaid. Kolen nog een plensje gegeven, gelukkig zorgt het insectennet ook al voor wat verkoeling. N-Z landse spinazie, palmkool, tomaten, pepers, goudbes, basilicum geoogst. Nog wat blad van de kaardebol en zonnebloem weggeknipt zodat de dahlia’s lekker in de zon staan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pffff... natuurlijk zijn nu net de pruimen (eh, pruim-achtige... hoe heten ze ook alweer, afkomstig van Thea) rijp. En heb ik die boom te ver laten doorschieten dus te hoog om zo te plukken. Besloten om gelijk maar flink te snoeien en tegelijk te oogsten.

Was behoorlijk warm, maar bovenop de ladder toch wat wind. Met behulp van anderhalve liter cola heb ik het gered. Emmer vol pruimen en de boom gekortwiekt. :mrgreen:

 

Pruim-achtigen zijn wat droog en melig maar hebben wel smaak. Niet om zo te eten.

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oja, natuurlijk ook water gegeven, maar alleen aan de pepers in de potten en die ene Tomatito in pot. Verder moet het zichzelf maar redden en aan de, weer veel te grote, augurken en komkommers te zien is er genoeg water onder de oppervlakte.

Kailan, peterselie, tomaten, snijbiet, bramen, wijnbessen, frambozen.

Zwembadje gevuld.

 

Mij verbaasd over de opgekomen zaaisels... waarom eten de slakken wel direct mijn courgettegroen op en snacken ze niet op het jonge zaaisel zoals andere jaren? :problem: Echt alle bonen staan er ook nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slakken, met dit weer? 

Hier in het tweeduister een tijdelijke opslag gemaakt voor de rijpe compost.

Wat palen, een pallet een oud tuitafelblad en een reststukje damwandplaat gebruikt.

En komkommers en courgettes geoogst, want die gaan maar door.

Net klaar voor het donker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi woord, tweeduister 😀

 

Ik heb wat water gegeven, verder is het me overdag te heet in de tuin. Alleen even snel een paar pepertjes geplukt voor de tomatensaus.

 

Vanavond nog een poosje in de hangmat gelegen, van de koelte genoten en naar de sterren gekeken. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...