Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2022


Jorieke123

Aanbevolen berichten

'S avonds laat is het hier wel lekker, wat dat betreft pakt Meisje dubbel M het beter aan, met pizza en vast een koud wijntje erbij.

 

Hier heb ik geoogst en gesnoept van de vruchten, de eerste appel, Kaapse bes en tomaatjes en komkommer tegen de dorst.

Ongeveer een derde van de compost overgekruid naar de tijdelijke hoop voor het donker werd.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteravond teruggekomen van vakantie en meteen een grote reddingsactie voor de tuin, water geven, water geven en water geven. Alles hangt of is dor. Toch valt de schade nog mee na de droogte en de hitte zonder tuinoppas.

En nog behoorlijk wat aardbeien en tomaten (aan verder verdroogde planten) kunnen oogsten.

 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Perkjes uitgegraven, gezeefd; houtsnippers op de paden, grond rondom de kas ophogen, geen begroeiing.

Compost uit het vat in de perkjes gestort na losmaken ondergrond,

Perkje voor saffraankrokus uitgebreid, er komt 1 m² bij voor de nieuwe bollen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen de diehards laten zich deze middag op de tuin zien.

Ik kwam om 14:20 en er was een tuinbuur bezig, die is er vrijwel elke dag. Toen ik om 17:05 weg ging was hij er nog.

 

Water gegeven, zaden en fruit (framboos, blauwe bes en tomaat) geoogst, en zaden geoogst (bonen 3x, Thaise basilicum, goudsbloem en kruisdistel).

 

De halsbandparkiet is gesignaleerd, in de vorm van een verloren veer. Dus die hebben de zaden van de zonnebloem opgegeten.

IMG_20220814_151532.jpg

 

 

Oh ja, nog wat druiven van een bepaald ras geoogst die op de grond groeiden en geen zon hadden, gezien terwijl ik wat planten weghaalde. Waren nog niet helemaal rijp, maar anders is het vogelvoer.

En wat gezaaid: sla 2x en koriander, met het oog op de komende regen.

aangepast door acpronk
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind jullie diehards. 🥵

 

Hier met de auto spul opgehaald en weggebracht, bijv. een flinke krat aardappels.

Geoogst en vanavond weer een derde composthoop verplaatst en alles vastgelegd voor eventueel zomeronweer.

Wat gegoten en de waterbak van de egel bijgevuld.

aangepast door Patrijs
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren het gras gemaaid. Eigenlijk de taak van de man, maar hij heeft al 6 weken zijn taak verzuimd. Dus nu moest ik aan de bak. Het stond belachelijk hoog. Maaier kwam er amper doorheen, dus 2 accu’s leeg en gras voor d helft genaaid. Straks verder als er geen regen ter. Met het gras gemulcht. Veel graszaad dus zal wel een feestje worden qua onkruid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jonge ijzerhard zaailingen die ik uit de border in een emmer gedaan had eergisteren, weer terug gezet in het nieuwe grond/compostmengsel dat ik gisteren aangebracht heb. De verbena laat zich makkelijk verplanten heb ik gemerkt, zelfs nu, midden in de zomer.

 

Verder met toppen van de tomaten en diens bloemen plus jonge vruchten verwijderen.

 

Dan iets dat ik momenteel niet doe in de tuin: de waterslang oprollen en opbergen in de schuur na gebruik. Ligt al dagen paraat op mijn straatje voor het gemak (behalve wanneer ik er over struikel, meer dan eens).

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag 24 graden en wind, en ik had drie dagen bijna niets gedaan dus flink aan de slag.

De slootjes gemaaid.

Het laatste beetje compost er uit geschept en een leeg vak gevuld met mest/ afval/ deels verteerde compost en karton.

Geoogst en bezoek met volle zakken weggestuurd.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lia56, de verbena had ik in de moestuin en heb ik 'geïmporteerd' naar de tuin bij huis. Nu heeft die zich flink uitgezaaid en laat ik die staan / verplaats ik naar waar het me uitkomt. Mooie plant voor een kleine tuin: bescheiden en toch een schoonheid.

 

Vandaag tuinslang oprollen en opruimen en verder met bamboestokken een stellage maken langs de schutting voor druiven.

 

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren een heleboel komkommerkruid uit de tuin gehaald. De planten zijn al flink over hun hoogtepunt heen en voor de insecten staan er nu voldoende andere bloemen. Het fijne is dat de tuin met relatief weinig inspanning ineens weer een stuk netter lijkt en er een hoop ruimte vrijkomt voor de late zaai.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat zijn eigenlijk meer klussen voor de winter.

En sla zaaien moet ik ook nog, het vorige zaaisel lag veel te wam.

Aardappels gerooid, het had afgelopen dagen al gebeurd moeten zijn maar te warm.

Een paar kisten gerooid en nog nooit zo'n mooie oogst gehad.

Het loof op gaas gelegd om te drogen en het onkruid gelijk op de compost met verse paardenmest.

 

Nu maar wachten op een buitje, want gieten schiet er zo bij in.

 

 

 

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag best wel veel gedaan!. Ik wilde maar een paar uurtjes naar de tuin, want het zou gaan regenen. Niks regen. Dus nog wat oud komkommerkruid weggewerkt, de Wieringer boontjes gerooid en her en der een vierkante meter van een laagje nieuwe compost voorzien en nieuwe groenten gezaaid. Al met al 6 uur verder toen ik weer naar huis ging met sla, edamame, bramen en tomaten. En nu regent het eindelijk, heel bescheiden.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker, Wieringer boontjes.

 

Eerst tijdens een droog uurtje even gekeken of er schade was.

Gelukkig niet, alleen had ik mijn gereedschapskist open laten staan.....

De slootjes uitgeharkt en een kruiwagen west gereden.

Later nog in de drup onkruid weggetrokken en wat opgeruimd.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Patrijs zei:

De slootjes uitgeharkt en een kruiwagen west gereden.

Mm, ten westen van de duinen ... water dragen naar de zee?

(kon het niet laten) :lol:

 

Hier is de bamboestellage aan een schutting klaar, doorgewerkt tot ik zeiknat was.

Jonge zaailingen van de druiven bij de bamboestokken gezet, gewoon om te proberen. Anders in na- of voorjaar nieuwe zetten.

Emmers regenwater in het pad van de kas tussen de bedden uitgegoten, de bedden zelf had ik net daarvoor nog leidingwater gegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn nieuwe heggenschaar binnen en moest die natuurlijk even testen. Heb gelijk een paal van de overkapping leeggezaagd… dus. De witte klimroos en de kaperfoelie die alles overneemt en boven de overkapping uit torende. Nog een beetje de druiven ingetoomd, want het zwiepte alle kanten op. Er kwamen een paar dozijn wespen uit, dus iekssss… dat was snel wegwezen en de boel daar wegharken.

745b16ce4471182fc5034483824bd81c.jpg


11abc96f0362d7524c9aecefbd772eaa.jpg

Het werden 4 ritjes met d e kruiwagen en de kippen hebben ook feest gehad. Daar ging natuurlijk ook wat bij. Druiven en de bladeren zijn ze dol op. Die amrocks zijn vreetzakken jonge, dat wil je niet weten. ik verbaas me elke x weer hoe veel die vreten.

En as we speak zet ook mijn armen op van alle brandnetels die langs mijn armen zijn gescheerd. Rechts erger dan links. Heel prikkelend en onaangenaam. Ik negeer het compleet in de hoop dat het weggaat. Maar wil nog niet zo. Aaaahhh, nee. Niet grappig meer.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begonnen met ‘zomerklaar’ maken want as vrijdag met vakantie. Dus oude planten eruit, zaailingen erin van oa rucola, komatsuna en andere aziatische blaadjes. De groeneaspergeplanten die ik een paar maanden geleden voor 1 euro kocht op een droge plek geplant en de pioenen die daar al jaren verpieterden naar een wat nattere plaats verhuisd. 
 

Vandaag gras maaien en nog wat dingen in de volle grond zaaien (als ik een leeg plekje vind) voor als ik terugkom. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...