Ga naar inhoud

Wat heb je net gegeten, of ga je nog eten (uit eigen tuin) 2022

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wraps met eigen chilisaussssss, daar krijg je wel een kick van en gisteren bulgur met eigenlijk alleen maar daarvoor ingemaakte pepers. Die combi van die tarwekorrels met ingemaakte peper vind ik verrukkelijk.
Had er ook boontjes op zijn Turks met veel eigen tomaten bij.

449a20636af2c80f1304a3810a862791.jpg

Die pepers waren goed pittig. De gele die je in het hoekje ziet uitpiepen, is een turkse pepersoort. Cin biber heet die. Die vond ik eigenlijk het minst lekker van de pepersoorten erin. Had Chinese5colour de mega hete paprika kil biber en Ethiopian brown met veel geraspte tomaat en knof. Zo aromatisch vind ik dat, dat het vast de doden weer tot leven kan opwekken.

• Like 2
Geplaatst:

Stamppot andijvie en Veldprocureurlapjes. 
Pasta met ratatouille uit de vriezer

Tomatensoep uit de vriezer

enkele groentes uit de vriezer 

Hehè, de deksel van de vriezer kan weer gewoon dicht!😵💫🥶

• Like 3

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst: (aangepast)

Soepje van knolselderij, peterselie en pastinaak, knoflook en  peterselie uet, aangevuld met ui, parmezaansekaaskorst en zelfgemaakte bouillonpasta, op smaak gebracht met zout en uet ethiopianbrown chilipoeder. Erbij roggebrood met kaas.

aangepast door mdubbelm
Geplaatst:

Wij aten gisteren oca's. Manlief had ze in dunne plakjes gesneden en gebakken met een ui en wat specerijen en gember en honing en limoen erdoor. Was erg lekker, al proefde ik de oca zelf niet zo. De volgende keer wil ik er wel wat rozijnen en stukjes appel door, als tegenhanger voor het zuurtje. Dat wordt dan volgend jaar om deze tijd, want we hebben de hele oogst in 1x opgegeten.

Vanavond bak ik pannenkoeken, het was gisteren Sint Pannenkoek, maar iemand moest dringend met zijn oca's aan de slag, dus hebben we die pannenkoeken nog te goed.

• Like 1
Geplaatst:

Boerenkool uet. We hebben er een stamppot van gemaakt met aardappelen, gebakken uitje en paprika (die moest op en rood is leuk voor de kleur), voor manlief gebakken en gekruide stukjes tempeh en voor mij gebakken spekjes. 

Geplaatst:

Gisteren een winterse coucous met wortel, pastinaak, sjalot en pompoen en specerijen die niet in de tuin groeien, maar wel lekker zijn. 

Vandaag pompoensoep en de allerlekkerste krokante friet van eigen Agria aardappels (bereid met de triple cookmethode van Heston Blumenthal, zie filmpje van meneer wateetons).

@appelvrouw, die pompoenplant die ik van je kreeg was een Jumbo Pink Banana. Erg lekkere pompoen! Er zijn wat pompoenen aangetast dus we moeten flink dooreten ;) 

• Like 2
Geplaatst:

Gisteren een grote salade met o.a. veel radicchio, ovengedroogde tomaatjes (en dan weer in water gehad om te wellen), eigen gemaakte Parmezaanse kaas en wat Goudse kaas omdat er niet genoeg Parmezaanse was.  EN lekkere dikke croutons. 

De rest van de week bietjes :D In allerlei vormen: gekookt met een lapje vlees er bij, gestampt tot stamppot met reepjes ham er door, koud als salade met stukjes appel en feta en geroosterde walnootjes. Nu zijn ze toch echt op (nou ja, ik heb er nog wat ingekuild en ingevroren ook. Maar de verse bietjes zijn op. )

Geplaatst:

Gisteren de allerlekkerste pompoentaart, recept zie hier, van Ottolenghi. Kost even tijd, maar dan heb je ook wat. Die wortelrelish is echt zo lekker, heb er gewoon de dubbele hieveelheid van gemaakt :-) Wortel, pompoen en prei (want bevroren bieslook) uit eigen tuin. 20221213_184936.thumb.jpg.b51c82290db5579a380a460ace2edde5.jpg

Vandaag, ja je raadt het niet, weer pompoen, met pasta, blauwe kaas en pecannoten.

• Like 3
Geplaatst:

Klinkt heerlijk @anna3

Ik heb omdat we de laatste tijd vanwege mijn rug zulke makkelijke maaltijden eten, flink uitgepakt. Gevoelsmatig dan, want ik stond er te lang voor in de keuken. Uit de vriezer aubergines van 1 jaar geleden… Ze smaakten nog prima.
Het enige wat ik heb gekocht is bij de Turkse slager gehakt en een Turks brood.
Uet:
Uitje, knofje, bevroren peterselie, flinke lepel paprikapoeder en de tomatenpuree van mijn moeder uit de Turkse tuin en voila.

Karnı yarık it is.

70de290c766d397bb626481c2eff39ef.jpg

Oftewel gescheurd buikje. Gevulde aubergines. Voor een lieve vega vriendin maakte ik dit wel eens met feta en veel tomaat en ui. Totaal anders en mag dan ook echt geen Karnı yarık heten, maar ook genieten. Serveren met wat Turkse rijst en je brood dippen in de saus. Lekker hoor.

Gisteren aten we als tegenhanger van het vele koken weer simpel. Stamppot. Preitje uet en handje kruiden. Ook goed binnen te houden

• Like 5
Geplaatst:

Omdat de vriezer t begeven heeft.... hamburgers, hamburgers en stamppot tuinbonen

Morgen ws ook een stamppotje met van alles en nog wat...

Buren blij gemaakt met tomatenpuree, pepers, stamppot etc... alles moest weg 😪

Geplaatst:
Aubergine invriezen? wist niet dat het kon. Doe je ze eerst bereiden of gaan ze zo in plakken/stukken in de vriezer?

Om en om schil van aubergine eraf. Je krijgt dus een zwart wit patroon. Dan een snee in de lengte maken en de aubergines frituren. Goed laten uitlekken. Evt beetje uitknijpen. Nu kun je het invriezen. Bij gebruik even afspoelen. Je moet ervoor zorgen dat er zo min mogelijk frituurvet aan zit, want anders krijg je een snackbarsmaak en dat wil je niet.

@lia56… buiten vriest het toch ook? Beetje noodoplossing voor nu. En tomatenpuree kun je wel een jaar buiten de vriezer bewaren (mits gezouten). Balen zeg al je kostbaar spul. Die buren van je hebben maar wat mazzel met je.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...