Jump to content

Wat heb je net gegeten, of ga je nog eten (uit eigen tuin) 2022

Jorieke123
 Share

Recommended Posts

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Yoghurtsoep! Ik had daar zoooooon zin in. Maak je eigenlijk met zure yoghurt en mijn yoghurt was nog hartstikke vers. Heel zacht en romig van smaak dat ik eventjes spijt had. Maar de soep was heerlijk. Gesmolten boter met eigen paprika en munt en toen djizzzzz bovenop de warme soep. Goddelijk gaat me te ver, maar wel heel lekker

bcde41973aebcb9c43218727f6754644.jpg

Gado gado als hoofdmaaltijd met eigen sambal, pindasaus en de rijst met veel sereh uet.

• Like 2

O brrr dat trekt me geheel niet aan Mellie, warme yoghurt. De rillingen gaan me over de rug. Ik moet het vast eens proeven maar zal het zeker niet zelf gaan maken. 

Wij zijn in de appels! We drinken ( verdunde) appelsap en waren vandaag in de keuken ook bezig met appels. Appeltaart jam met in cointreau geweekte rozijnen, speltyoghurtchocoladewalnotenhoning- en appelcake en appeltjes aan de droog in de droogmachine. 

5E59B5F6-7A1E-4367-8F21-0F4A9CD8C077.jpeg

• Like 4

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Op 1-10-2022 om 18:56, Mellie zei:

Maak je eigenlijk met zure yoghurt

Jahaa.... daar wil ik nog steeds een recept van. 🤩 Graag iets uitgebreider als wat je nu hebt geschreven. Gezien de yoghurtemmertjes niet altijd even snel leeg gaan bij mij denk ik dat dit een handig soepje voor mij gaat worden. :mrgreen:

Ik had ingemaakte komkommerslierten bij de lunch en het was heerlijk. Niet de wedstrijdkomkommer Sonja, maar Fatum die speciaal voor inmaak is en veel oogst gaf dit jaar. Het was mijn eerste ingemaakte komkommer en het is gewoon hartstikke leuk om zoiets zelfgemaakt te eten in plaats van uit de supermarkt. Gemaakt met hele peperkorrels, rode ui, azijn en suiker, heel simpel.

Edited by fre3ke
  • Like 2

Jahaa.... daar wil ik nog steeds een recept van. Graag iets uitgebreider als wat je nu hebt geschreven. Gezien de yoghurtemmertjes niet altijd even snel leeg gaan bij mij denk ik dat dit een handig soepje voor mij gaat worden. :mrgreen:

1 glas water
1/2 glas (steeds zelfde formaat glas voor de duidelijkheid) rondkorrelrijst
3 a 4 glazen yoghurt
1 ei
1 eetlepel bloem
Klontje boter
Gedroogde pepermunt
Paprikapoeder van Me Moeder

In een glas water half glas afgespoelde rijst koken.
Ondertussen in de yoghurt het ei en bloem doen. Blijven kloppen. Flinke snuf zout, want met deze soep duurt even voor het zoutig gaat smaken door de yoghurt.

Yoghurtmengsel bij de rijst doen. Je kunt variëren door ook wat kikkererwten en/of bulgur erbij te doen. Rijst blijft de basis.

Blijven kloppen tot het tegen de kook aan is, anders gaat het schiften. Is dus wel een krachtoefening.

Apart pannetje flinke klont boter smelten, nadat het is gesmolten, flinke snuf pepermunt en paprikapoeder doorheen roeren. Als je klaar voor serveren bent, gaat er per bordje wat van je boter paprika mengsel over de soep.
Afiyet olsun!
  • Like 3

O brrr dat trekt me geheel niet aan Mellie, warme yoghurt. De rillingen gaan me over de rug. Ik moet het vast eens proeven maar zal het zeker niet zelf gaan maken[/url]

Getsie, warme yoghurt lijkt mij ook erg vies… zie het als wanneer je slagroom of roomkaas door een gerecht doet. Dat warm je ook op. Het is daardoor niet ineens warme slagroom wat je eet. Klinkt ook heel smerig. Je hebt het verwerkt in een gerecht. Laat los dat het warme yoghurt is. Het is een ingrediënt. Daarvan maak je een hartige soep. Géén yogurt.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image
2 uren geleden, Mellie zei:

verwerkt in een gerecht. Laat los dat het warme yoghurt is. Het is een ingrediënt. Daarvan maak je een hartige soep. Géén yogurt. emoji6.png

Ok k zal t proberen. Je voorbeeld was ietwat onhandig want ik ben ook al niet dol op room in gerechten🤗 ik ben soms heel moeilijk met eten geloof ik. 

• Like 1

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Grappig dat jij manti kent @arja! Dat eten wij ook heel graag hier! Is net wat je gewend bent. In de Turkse keuken is yoghurt bij vlees of groente heel gewoon. Ik kan zo 123 alleen Indiaas eten bedenken. Tikka masala bv, kip gemarineerd in de yogurt of pompoensoep met yoghurt we zijn niet de enige raren

Wij aten stamppot linzen zonder linzen en de bijna laatste 3 appels. Heb er nog 2 over. Onbegrijpelijk waar dat allemaal is gebleven stelletje vreetzakken.

@appelvrouw tis geen verplichting hè?! Alleen als het je wat lijkt. Maar om nou bij elk gerecht wat jij niet lekker vindt te gruwelen is ook zo wat.

• Like 2

1 uur terug, Mellie zei:

Maar om nou bij elk gerecht wat jij niet lekker vindt te gruwelen is ook zo wat.

Haha nee hoor Mellie dat doe ik niet. Ik lust trouwens heel veel. Maar ik heb zo mijn eigen aardigheden. Zo gruw ik ook van verse mandarijntjes of aalbessen in de yoghurt( dood als jam kan wel).  Het is niet dat ik het vies vind, het is het mondgevoel/ iets dat uit elkaar spat terwijl ik ook yoghurt in mijn mond heb, brr. En vellen van melk of van de pap, de koude rillingen lopen me over de rug.

• Like 2

Gisteren een snel soepje van tomaat en paprika (had die dag daarvoor een boel passata gemaakt en een portie in de koelkast gezet) met broodjes er bij en een meloen uit de kas als toetje. 

De dag daarvoor gebakken spekjes + maïs + capucijners + paprika + Chinese-yam-luchtaardappeltjes (iets voorgekookt) met wat kruiderij er over en een lik aioli er bij. 

Vanavond bladerdeegpizza met tomaat en paprika en ui en kruiderij (basilicum, tijm, enz.)

Morgen kweepannenkoeken, met plakken kweeappel en kweestroop er overheen.  

• Like 2

Kweepeerstroop lijkt me heerlijk. Sjonge zeg, daar ben je vast erg blij mee.

Wij aten okra soep. Zoooo lekker! Helaas heb ik daar geen foto van gemaakt zie ik.
Wel een foto van de eerste turşu. De c5c waren al goed. Die langere peper was net iets te knapperig nog naar mijn zin.

0d59ee8bd53be07b1fa581c7782b12a4.jpg

Als hoofdmaaltijd bloemkool op zijn Turks met eigen eitjes paprika ui knof en jawel @appelvrouw: Yoghurt!

5cfef04b1fec8f7ee1897dfcd73bc300.jpg

Het was smullen geblazen en leuk ook weer bloemkool anders te eten dan in een curry.

• Like 2

Het ziet er heerlijk uit hoor🙀🤗

wij hadden een workawayers die ook lang in China heeft gewwt. Hij maakte voor ons van een dikke Veldrib een heerlijk Chinees stoofpotjé aangevuld met bijgerecht ei met tomaat en snijbiet op z’ n chinees( kleine hele bladeren stengels in 2, even blancheren, en dan kort in de wok met pepertje en de specerijen vergeten helaas, jammer want de ww is net weg) alles geserveerd met een berg plak rijst in een kom. Ook gebruikt: Chinese bieslook, jonge oerprei, peterselie, eigen aalbessenlikeur( de laatste in het vlees stoofpotje) waar ook steranijs kruidnagel en beetje kaneel in zat. Gesmuld hebben we.

3B43F45C-53FE-46AD-8B90-3BD071B66612.thumb.jpeg.7933b72c70186fd08738a4f57c2f17fe.jpeg

CEFB8550-C304-4022-8E96-BAE919F58EBC.thumb.jpeg.3e83b006f307502d8bcab7085445cd69.jpeg

648EE121-0784-46F3-BB21-6844304622EE.thumb.jpeg.32ac057ce4ebc55189997a2d93a2df89.jpeg

• Like 2