Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben vrijdagavond weer thuis, zal dan een foto van het label plaatsen. Ik vond het echt opvallend, een stuk of tien potjes en in elk potje een paar prachtige zaailingen, maar dat van de GD bleef leeg. Gelukkig heb ik eerder te veel planten dan te weinig en kan ik nog steeds uitdelen. 

Geplaatst:
Niet slecht bedoeld @Mellie maar je laat ze toch vrij lang samen in de zaaibakjes zitten, best extra voorzichter zijn bij het uitplanten voor de wortels en de eerste dagen wat beschermen, ze lijken vrij fragiel.

Dat zie je helemaal goed. Normaal vertroetel ik ze ook beduidend beter. Ziekenhuis gedoe, toen Corona, toen weer ziek… Gewoon geen tijd voor gehad en keuzes moeten maken wat wel en niet te doen. Ik heb andere dingen gedaan../
  • Like 2
Geplaatst:

Vandaag weer bij de tomaten gekeken. Dat wat er nog staat, trekt bij. Fijn. Maar…
Er zijn ook 5 tomaten weg. Rotslakken.
Dat zal wel meer gaan worden als ik zie wat ze allemaal al hebben opgevreten.

Veel last van slakken dit jaar. Ik kan er niet tegenop korrelen…

Geplaatst:
On 5/11/2022 at 6:53 PM, mdubbelm said:

@Arja misschien waren die van mij? Niet eerder problemen mee gehad eigenlijk, is een betrouwbare soort. Heb je een foto van het label? 

Ik heb even gecheckt, de zaden zaten in een zakje met label in mijn eigen handschrift. Waarschijnlijk heb ik dan zaden uit de ruildoos in een eigen zipzakje gedaan met eigen etiket. 

Geplaatst:

Net na een plensbui even de schade op gaan nemen in de tuin, zag ik in een ooghoek een glimp van een tomaatje.

20220519_150231.thumb.jpg.ec1bd861ea614b37072c8d86f33f8547.jpg

Dit is de Moneymaker, ook de Liguria begint te vormen.

• Like 4
Geplaatst:

Wat doen jullie met de rondobella en resibella? Dieven of meerstammig?

(Ik hoef geen uitleg of goed(bedoeld)e raad; ik vraag alleen wat JIJ doet)

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

De tomaten groeien hier als een speer. Volgens mij ben ik nog niet eerder zo vroeg geweest. Bij een aantal planten begint de 5e tros te bloeien. Over 3 weken verwacht ik de eerste rijpe.

22 verschillende soorten betekent verschillen in groei. Maar ik heb er nu een paar bij die echt veel langer zijn dan de rest.

Wat foto's:

Overzicht (foto van vanavond, was al bijna donker toen ik klaar was met dieven en laten zakken):

1160169888_2022-05-23overzicht.thumb.JPG.54cfeedc599b10d428cc0308800294f1.JPG

Tomberry Yellow bestomaat met echt enorm veel bloemen per tros (dit worden niet allemaal tomaatjes..)

1270532018_2022-05-23TomberryYellow.thumb.JPG.018b4bf9dada462ee8413c2ef5f3e1b6.JPG

Sunchocola F1  bruine cocktailtomaat

169798616_2022-05-23Sunchocola.thumb.JPG.65ff37e053f3d92488bd395d02e01e98.JPG

Phantasia F1  rode trostomaat, vrij grof. Deze groeit echt enorm hard (een van de 2 die boven de anderen uitsteekt) niet alleen lang maar ook een dike stengel (dus erg groeikrachtig) maar ook de tomaten zijn perfect gezet en groeien ook flink. Toevallig las ik gisteren op de site van Fruitlent dat dit ras ook erg geschikt is voor de buitenteelt (minder gevoelig voor Phytophthora)

1927299193_2022-05-23Phantasia.thumb.JPG.03a1ed85de4c3a01fd0ce90716e6ed80.JPG

Costoluta Fiorentino: zeer geribde rode vleestomaat. Viel vorig jaar tegen qua groei daarom dit jaar ge-ent.. Groeit nu ook erg fors en al veel tomaten eraan.

1584957126_2022-05-23CostolutoFiorentino.thumb.JPG.6bb62bc859478643afd86d94783e0716.JPG

• Like 7

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:
5 uren geleden, Lia56 zei:

Costoluta Fiorentino zeer mooi. Hoe is die smaak?

Ik vond ze erg lekker vorig jaar, zeker voor een vleestomaat type (veel snacktomaatjes zijn echt nog wel lekkerder, zeker de honingtomaatjes en ook de bestomaatjes Tomberry zijn om te smullen) Ook Fruitlent is volgens mij positief over de Costoluta F.

• Like 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:
23 uren geleden, Roland zei:

buiten meerstammig

Dank, maar waarom heb jij ze dan gediefd?

En hoezo buiten meerstammig? In de kas niet?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

@speets Als je een ras voor de eerste keer kweekt weet je nog niet hoe de groeikracht is. En omdat stamtomaten normaal gediefd worden heb ik dat ook gedaan. Echter aan het einde van 2021 ( ja dat natte jaar met phytophthora) waren ze buiten zonder afdak 2,5 meter lang.

Met deze ervaring zou ik nu dus nog steeds dieven maar dan 2 a 3 stammen per plant van Resibella en Rondobella laten staan. Hetzelfde voor Sunviva.

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

In kas kan je gemakkelijker laten zakken om meer trossen te krijgen bij een enkele stam (seizoen is daar ook wat langer, niets weerhoud je echter om daar ook meerstammig te gaan) , buiten is meerstammig  handiger als je weet dat zo'n plant heel groeikrachtig blijft (meer trossen op een kortere periode en blijft dan lager, maar de plant moet het aankunnen), wel blijkbaar een heel sterke plant voor buiten @Roland.

Maar jij zet al lang tomaten @speets dus niks nieuws onder de zon voor jou.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:

@Roland @redzebra Dank allebei, duidelijk!

Ik heb ze deels buiten, deels in de kas. Dus dat wordt een fantástische tomatenoogst dit jaar 😋

Geplaatst:

Dit jaar ontzettend veel pech gehad met mn tomaten. Begon al met amper ontkiemen, ook als waren de zaden grotendeels van dit jaar of vorig jaar, daarna blijkbaar overgepot met moestuingrond wat ze niet fijn vonden waardoor ze 3 weken stilstonden in de groei.

Vorige week op advies van medeforumers een paar verpot en een deel bijvoeding gegeven om te kijken of dat hielp en ja dat heeft wel wat gedaan.

In de pot waar ik 3 plantjes in heb gezet met een compleet nieuwe zak potgrond vd supermarkt groeien de 3 plantjes prima en zijn 3 zaadjes die zich al die tijd niet hebben laten zien ook in ene bovengekomen. Ik snap er niets meer van!

IMG_20220526_104622_1.jpg

Geplaatst:

Is dit wat jullie meerstammig noemen?

Had afgelopen jaren gewoon plantjes bij een tuincentrum gekocht en dit jaar voor het eerst uit zaad gekweekt... zie toch aparte dingen hoor..

tomaat2 zit gekruld en tomaat 3 is meerstammig??

tomaat2.jpg

tomaat3.jpg

Geplaatst:

Meerstammig  is zoals bij je 2de foto als je meer als 1 stam laat doorgroeien, dit kan door een splitsing van stam zoals hier of gewild door bv een aantal dieven te laten staan. Wil je een enkele stam houden dan moet je bij zo'n splitsing de overtollige verwijderen. Verschillende heirlooms hebben wel vaker de neiging om zo'n splitsing te maken, de een al wat meer als de andere (ik heb er hier zo ook een aantal). Vervorming van eerste bloem (een grote samengesteld uit meerdere) of bloemtros (bv je ziet niet goed onderscheid tussen tros, doorgroei nieuwe stengel) komt hier ook vaker voor, niet alleen de gevoeligheid van een ras hiervoor maar ook koude nachten spelen een rol hierin.

Ik ga hier nogmaals verwijzen naar https://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/vruchtgewassen/tomaat/tomaten-teeltzorgen/  daar staan de verschillende mogelijkheden met foto en wat te doen als je een enkele stam wil houden. En er komt denk ik nog eens extra blog over dit onderwerp dit jaar.

Ze doet ook een aantal testjes om tomaten meerstammig te laten opgroeien.

• Like 1
Geplaatst:

Helaas twee struiktomaten in de kas gesneuveld door, jawel, mijn vriend de veenmol. Dwars door het stammetje heen geknaagd! Één plantje was al begonnen om nieuwe worteltjes aan te maken op de stam, dus die heb ik eigenwijs terug geduwd en ik zie wel of ze nog gaan groeien. Voel er weinig voor om ze nog bij te zaaien, al geloof ik dat dat nog best wel kan in de kas. De rest van de plantjes zijn blij dat ze in de volle grond zijn uitgeplant, het nieuwe loof is mooi donkergroen en de snelheid waarmee ze groeien begint toe te nemen. Tijd om groeidraad te gaan aanbrengen in de kas. 

Is jute touw een goede keuze en stevig genoeg? Die touwtjes gooi ik op de composthoop na één jaar, maar lijkt me beter dan plastic. 

Geplaatst:

Bij mij is de Dwarf Sweet Sue gisteren ontkiemd, had de zaden niet eerder.

En ik heb deze week nog BrandyBoy F9 en F11 gezaaid. Zaden had ik dinsdag ontvangen en direct gezaaid. Hoop dat er iets van ontkiemd want de zaden zijn van 2014.

Als ze ontkiemen hou ik ze denk ik in een grote pot zodat wanneer de vruchten niet tijdig rijp zijn voor zaadwinning dat ik ze dan binnen in de woonkamer kan zetten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...