Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste medemoestuiniers,

Nou is het leuk om vooral te kweken wat je lekker vindt, wat makkelijk (of juist uitdagend) is, wat goed past bij je grondtype of kweekstijl of moestuinplan.

Een andere invalshoek is die van de kosteneffectiviteit. 

Zo loopt er een geweldig draadje in het forum over een Salicornia-experiment, waarin trouwens ook werd genoemd dat Zeekraal heel duur is, daarom wellicht efficient om zelf te kweken.

Dat doet me meteen denken aan mijn vader. Die ouwe baas had duidelijk andere moestuin-interesses dan ik, toen ik thuiswoonde. Wortels leken mij bijvoorbeeld heel leuk om in de tuin te hebben, een verrassingsgroente, maar zijn reactie "wortels kosten geen kluit".

Nu deel ik dat idee niet met mn pa (en heb regelmatig wortels in de tuin), maar vroeg ik me toevallig af wat zijn dan dure groenten?

En dat is ook iets wat denk ik elke paar jaar kan veranderen. Misschien leuk om daar ook over te sparren? 

Welke groenten lonen financieel om zelf te kweken?

Ik zal een aftrap doen.

Dure groenten:

- asperges

- tomaten

- peultjes

- aubergines

- bloemkool

Goedkope groenten:

- prei

- sla

- wortels

(Klopt mijn idee wel?)

Geplaatst:

Ik moet zeggen dat ik de overtuiging van je vader deels deel. Als sla op een gegeven moment 30 ct per krop kost in de winkel, dan ga ik niet het gevecht aan met de slakken om het zelf te kweken. Ik probeer bij de keuze van wat ik ga telen dan ook wel een beetje rekening te houden met of het de moeite waard is. (Niet altijd hoor, sommige dingen zijn vooral gewoon leuk om te telen)

Ter aanvulling, duur:
pompoen

mais

snijbonen

Geplaatst:

Wat is duur en wat is goedkoop ? En hoe komt dat?  

asperges dure groenten en wat kost het om het zelf te kweken als je alles samen rekent .

Je plant asperge planten en eerste jaar geen oogst . 2de jaar een korte periode dat er mag geoogst worden .Vanaf het derde jaar een maand of 4 oogst per jaar om een redelijke oogst te hebben per periode toch wat planten (plaats nodig )

Sla een goedkope groenten maar na een zeer beperkte tijd al oogst . Op zich kunt je dubbele aantal maanden oogsten. Een die 30 ct is ook enkel in het hoogseizoen . Eet je weinig sla krijg je een ganse krop goed opgegeten ? Eet je veel sla loop het op jaarbasis ook op volgens mij ? En op 1/2 m² kunt een massa sla kweken op jaarbasis . Dus opbrengst op jaar basis als je eerst 5 jaar na aanplant rekent wat het meest opbrengt asperge/sla?

Ik plant vooral de minder alledaagse zaken van het winkel assortiment. 

Wortels zijn misschien wel goedkoop maar hier kunt je ook onderscheid in maken .   Wil je gestoofde wortels kan je gemakkelijk een bakje bussel van winkel meebrengen . Maar enkele voor raspen bij koude schotel is wel gemakkelijk uit de tuin en porties uit winkel meestal voor dit doel te groot .

Prei goedkoop maar voor iemand die aardappelen zet een gemakkelijke 2de oogst op een jaar ? wat zet je in augustus vb nog op plaats waar de aardappelen hebben gestaan?

Geplaatst:

@Waaslander ha leuk je reactie. Je hebt helemaal gelijk hoor. Moet dus inderdaad ook in je moestuinplan passen. En bloemkool is bijvoorbeeld een dure groente (€2,50 hier!) maar duurt erg lang om te kweken en neemt veel plek in. In de tussentijd kun je kilo's radijsjes telen.

@Liesje ja, haha mee eens, heel herkenbaar de strijd met slakken (en frustrerend).

Geplaatst:
20 minuten geleden, Waaslander zei:

Prei goedkoop maar voor iemand die aardappelen zet een gemakkelijke 2de oogst op een jaar ?

Ik heb eigenlijk nooit aardappelen. Loont dat een beetje qua kg per oppervlak? (Tov supermarktprijs)

Als aardappelen ook 'goedkoop' blijken, dan is de combinatie aardappel+prei uit financieel oogpunt niet aantrekkelijk (wel natuurlijk allerlei andere afwegingen).

Geplaatst:
1 hour ago, EdelSpint said:

Welke groenten lonen financieel om zelf te kweken?

Als je alles meerekent waarschijnlijk geen een.

Want behalve je zaden heb je ook:

Grond

Gereedschap

Bemesting

Ontieglijk veel uren

Onkruid/ongediertebestrijding

...

Zit ook in de groenteprijs, moet je dus allemaal meewegen. Waarschijnlijk produceert de commerciele landbouw een stuk goedkoper.

Geplaatst:

Belasting en anderen kosten?

Door alle omstandigheden van alle narigheid die nu gaande is en de jaren corona en co, is er veel duur geworden en wordt nog duurder.

Graagproducten (pasta, couscous rijst en co)

Peulvruchten (bonen, linzen en co)

Maar ook olieproducten (en dan bedoel ik geen brandstof)) zoals margarine en olie van met name zonnenbloemen maar ook rasp

Melkproducten, eieren en vleesproducten zulen ook "onbetaalbaar" worden, zo ook gereedschap en ga zo maar door.

Hier staan in de planning, piepers, peulvruchten, graan, zonnenbloemen, vaste gewassen, pompoen, komkommer, paprika en pepers, wortels, sla, kool, prei en ga zo maar door. En dan zoveel mogelijk lang houdbare vorm zoals gedroogd en inmaken. Het meeste gaat vers naar de keukens van de de Kindegarten en scholen. En zal ook vers verdeeld worden als snack, later de mogelijkheid af te halen.

Geplaatst:

Precies dat, om dit reden heb ik hoofdzakelijk een fruittuin en daarin alleen dingen die of duur zijn of simpelweg niet te koop hier.

Verschillende soorten nashi peren en vijgen, kiwibessen, aparte tomaten en meloenen, passievruchten, kousenband, bessen, aparte pruimen die wel echt lekker zijn.

Oh, en ik heb altijd een stukje ergens tussen de bomen waar ik boterboontjes zet.

En nog veel meer maar je krijgt het idee wel zo dacht ik

• Like 1

Groetjes,

Bram

Geplaatst:

Als je de speciale rassen kiest met optimale smaak dan krijg je sowieso al meer waar voor je geld. In de schappen van de super en vaak ook bij de groenteboer liggen de soorten die vooral goedkoop geproduceerd kunnen worden. Daarbij gaat het in eerste instantie om de kostprijs zo laag mogelijk te houden en de producten lekker lang houdbaar te hebben. Voor topspul betaal je altijd veel meer, zeker biologisch. 

Ik heb me vooral toegelegd op de speciale soorten die niet te koop zijn of doordat de teelt arbeidsintensief is niet verkrijgbaar. Groene asperges, veel bessen en speciale appel- en perenrassen die niet te koop zijn in de winkel. Maar sowieso geldt voor de moestuin dat je het niet financieel moet benaderen. Aardappels zijn met onze veenmollenuitdaging overigens geen interessante teelt. 

Geplaatst: (aangepast)
2 uren geleden, EdelSpint zei:

Goedkope groenten:

- sla

Ligt eraan welke sla. pluksla of gemengde slamix vind ik in de winkel best duur terwijl dat super makkelijk is om te oogsten. 
Verse kruiden is ook zoiets, paar takjes in een plastic bakje of lekker makkelijk de tuin in lopen voor wat superverse kruiden. 

Hou anders eens een jaartje bij hoeveel groente je oogst en wat de prijs op dat moment is en dat afzetten tegen de kosten die je maakt. Tijd heb ik nooit meegerekend, dat is hobbytijd. 

aangepast door loes
Geplaatst:

Ik zit hier op de klei,

zaken zoals uien en aardappelen en bloemkool betaal ik de helft van wat ik er in de supermarkt voor moet geven. Ik ga dus geen uien zetten. aardappelen zet ik om mooie grond te verkrijgen bij start van moestuin.

Geplaatst:

Aparte aardappels zoals paarse aardappels kweek ik vaak in grote bloempotten.

Wat de financiële kant betreft. Ik houd ieder jaar bij wat ik dat jaar kweek en wat de opbrengst is. En als ik dit dan afzet tegen de marktprijzen dan levert mijn bescheiden tuintje 1100,- tot1300,- per jaar op wat ik niet hoeft te kopen (afhankelijk van wat ik dat jaar heb.)

Ik zeg altijd maar "Als je een gazon heb dan kan je de belasting voor dat stukje grond schijnbaar makkelijk betalen. Ik heb er liever wat voor terug."

• Like 1

Groetjes,

Bram

Sugarsnaps en peultjes: erg duur in de winkel en groeit als een gek op de moestuin.

Bieslook: betaal je blauw voor een paar sprietjes en groeit als onkruid op de tuin.

Rucola: snelle groeier die na oogsten weer bijgroeit. Geweldige smaak, totaal ander product als het smaakloze supermarkt sla-achtige goedje dat ze daar verkopen.

Broccolini/ Kailan/ Bimi etc: gemakkelijk te kweken, worden dure topjes van verkocht in de super.

Snijbiet: niet in de supermarkt te koop en zo gemakkelijk te verbouwen.

Bindsla: ook behoorlijk duur in den winkel.

Knoflook: per bol ook best aan de prijs, houdbaarheid, kwaliteit en smaak niet al te best.

En dan probeer ik het maar niet te hebben over al die groentes die vooral als zelfverbouwd wél smaak hebben en waarvan de supermarktversie geen smaak heeft. Pepers die niet scherp zijn etc i.t.t. eigen kweek die smaak en scherpte hebben. Etc. Etc.

Dat over die smaak geldt namelijk ook voor je aardappelen. Zelfgeteeld smaakt gewoon echt bijzonder. En dan nog al die speciale soorten waaruit je kunt kiezen die in de winkel erg aan de prijs zijn, als ze al verkrijgbaar zijn.

Zo vind ik zelf de uien ook een stuk lekkerder. Daar gaan je ogen nog wel van tranen bij het snijden. Dus die teel ik ook gewoon.

Is bij mij meer kwestie van smaak en niet van kosten.

Edit: Oja... vergeten: ik vind de prei helemaal niet goedkoop in de super. Je betaald ook nog eens niet per gewicht maar per stuk, echt van de zotte. En je kunt in de super maar halve preien kopen, ze verkopen alleen nog maar het wit van de prei zonder het groen... :roll: (Groentemedewerker appie wist helemaal niet eens hoe een prei er wél uit hoorde te zien... moest ie opzoeken... :problem: )

aangepast door Erny
  • Like 3
Geplaatst:

Je stelt met nadruk welke GROENTEN lonen financieel. smaak is ook een belangrijke factor.

Met stip bovenaan staat voor mij; 

Fruit (aardbei, kersen, bessen, appel en peer)

Kasvruchten (tomaat, aubergine, courgette, augurk) gek genoeg is augurk de meest gesnackte vrucht zelfs de hond rooft ze voor mij weg.

Bladgroente ( gaat makkelijk en productief)

Kruiden divers

knolgewassen 

Dit staat er altijd en wordt veel gebruikt, kost weinig tijd in onderhoud dus lonend.

Geplaatst:

Mijn plan voor dit jaar is eigenlijk wat meer aan combinatie teelten te doen .

Om maar iets te zeggen zoete aardappelen hebben nogal grotere plantafstand en al een gans stuk in het jaar eer ze toegegroeide zijn . Eetbare lupine kiemen hier nu al, van deze zou ik er de zuidelijke kant van het ZA bed zetten met de hoop peulen rijp eer dat ZA volledig zijn dicht gegroeid . De noordelijke kant in het midden  tussen de planten zonnebloemen ,schaduw geven deze dan toch aan de grenshaag .

Geplaatst:

@Waaslander, dubbel plannen is sowieso aan te raden als je het maximale uit je tuintje wilt persen. Zo heb ik gisteren op het bed waar de vruchtgewassen komen nog spinazie, pluksla, zuring en radijzen gezaaid. Als de pompoenen en courgettes er over 8 weken in gaan dan kan ik al wat oogsten en zodra die planten flink aan de groei komen oogst ik alles definitief. Tussen de asperges als experiment dit jaar rucola. Ik houd me niet aan plantafstanden bij bijvoorbeeld bladgewassen, die zaai ik heel dik en oogst continue, de plantjes blijven doorgroeien en geven zo langer over het jaar wat te eten af. En zo wordt zelfs een simpel kropje sla ineens een winstgevende aanwinst in de tuin. :)

Oja, zet eens voor de grap een jaartje snijbloemen en dahlia's neer en reken dan uit wat je bespaart op al die boeketjes voor je man/vrouw/liefde. ;)

• Like 1
Geplaatst:

Wat is iedereen toch goed bezig, met al die mooie plannen. Breed gericht telen, niet alllen kostbaar maar ook aparte en speciale soorten, kleuren en smaken. Dat is goed, zo blijven de soorten ook mede behouden, als er vraag naar is worden ze ook gevraagd te vermeerderen.

Ja heel leuk om dit te lezen allemaal. Natuurlijk is financieel niet het enige, maar leuk om ook eens die kant te belichten. En uiteraard kost hobby ook veel tijd en geld.

2 uren geleden, MSDG zei:

Oja, zet eens voor de grap een jaartje snijbloemen en dahlia's neer en reken dan uit wat je bespaart op al die boeketjes voor je man/vrouw/liefde.

Haha, heel leuk. Toch heb ik het idee dat vrouwlief liever een 'echt' boeketje ontvang (één waar helemaal geen tijd, liefde, aandacht, inzet voor is geweest behalve wat geld). Best raar eigenlijk als zelf geteeld niet méér waarde zou hebben.. ik zal het haar eens vragen tussen neus en lippen ;)

4 uren geleden, eduro zei:

GROENTEN

Je hebt helemaal gelijk. "Gewassen" zoals in de titel was inderdaad beter gezegd. 

5 uren geleden, Erny zei:

En je kunt in de super maar halve preien kopen, ze verkopen alleen nog maar het wit van de prei zonder het groen... :roll: (Groentemedewerker appie wist helemaal niet eens hoe een prei er wél uit hoorde te zien... moest ie opzoeken... :problem: )

:classic_laugh: 

aangepast door EdelSpint
Geplaatst:

Uiteraard moet je dit niet voor het geld doen.

Afgezien van een rijtje oude Nederlandse kersenrassen heb ik vrij standaard spul op m'n tuin staan.  Kun je bijna allemaal in de winkel krijgen.

Maar:

Asperges steken die een uur later op je bord liggen: Zo vers krijg je ze nergens.

Nieuwe aardappeltjes, net uit de grond, schil eraf borstelen, koken, beetje roomboter erop: Eet je je vingers bij op.

Knetterverse boontjes, zelfde verhaal.

Wat eerder ook al genoemd is: Van je eigen uien ga je echt janken, zit nogal wat meer pit in.

En m'n augurken voor in 't zuur elk jaar: Ik moet de eerste groeteboer in Eindhoven die ze heeft nog vinden (niet dat ik nog heel hard op zoek ben).

Niet te vergeten: De gezelligheid van een hele groep mensen, die allemaal op hun eigen manier een beetje in de tuin aanrommelen.

• Like 4
Geplaatst:

Dat is het, de kost uit mijn tuin kost meer dan de kost uit de winkel. En dat kan me eigenlijk maar weinig schelen want mijn groenten zijn zoveel meer lekker. Je weet ook welke troep er (niet) inzit. Verser kan het niet. Hier en daar plant ik toch eens wat dat niet zomaar in de winkel te vinden is, al is het maar een witte, gele of zwarte tomaat.

• Like 1
Geplaatst:

De meer bijzondere groenten- en fruitsoorten. Courgettes, pompoenen, aardperen bijvoorbeeld. 

Zelf teel ik vooral wat ik lekker vind. Aardbeien (daar kan geen supermarkt of groenteboeraardbei tegenop qua smaak!), aalbes, vijg (gekochte vijgen smaken nergens naar) en appel. Daarnaast heb ik kiwibes (moet nog flink groeien voor oogst), haskap en komt er nog pawpaw bij.

Pompoen en courgette zijn makkelijk, maar verbruiken veel grondstoffen (mest!), dus dat zal misschien minder mogelijk worden in de toekomst, als de oorlog voort blijft duren. Verder natuurlijk tomaat, peulen, bonen en kruiden.

Ik teel overigens omdat ik het ontzettend leuk vind en de smaak van de groente zoveel beter is. Daarnaast, ook niet onbelangrijk, weet ik dat ik onbespoten groente oogst. Kun je van gekochte groente en fruit niet zeggen. Qua prijs loont het overigens niet, daarvoor koop ik teveel (potgrond, mest, zaadgoed en tuinhulpmiddelen) en kost het mij veel te veel tijd.

• 2 weeks later...
Geplaatst:
Op 14-3-2022 om 19:15, marcelru zei:
En m'n augurken voor in 't zuur elk jaar: Ik moet de eerste groeteboer in Eindhoven die ze heeft nog vinden (niet dat ik nog heel hard op zoek ben)

Ik weet niet waar je zit in Eindhoven, maar elke Turkse winkel verkoopt ze. Wij staan er bekend om om elk jaar kilo’s augurken in te maken.

En nog eentje dan in het rijtje dure groenten: artisjokken. Die heb ik nog niet gezien geloof ik. En zo smakelijk uit eigen tuin! Ik at ze zelf niet zo vaak, omdat ik het bloeiend zo mooi vind. Ik laat er nu minder bloeien en eet er meer van. Heel zacht van smaak! Absoluut een aanrader.

Het is al eerder gezegd, maar sommige dingen zijn gewoon veel lekkerder van eigen kweek. Wortel is zo veel smakelijker uit eigen tuin dan uit eigen super. Geldt ook voor sla. Sla mag dan wel goedkoop zijn, wij eten het praktisch elke dag. Dat tikt wel aan dan. Ik zag gisteren trouwens dat een krop ijsbergsla €1,50 was. €1,50! Poeh zeg, dat vond ik ook wel duur. Die gemixte bakjes sla is binnen 2 dagen bedorven. Ook in restaurants zie ik dan snotterige hoopjes sla. Brrrrr. Naast heel vies dus ook niet de moeite waard te kopen.

Geplaatst:
On 3/16/2022 at 11:04 AM, Flup said:

Pompoen en courgette zijn makkelijk, maar verbruiken veel grondstoffen (mest!), dus dat zal misschien minder mogelijk worden in de toekomst, als de oorlog voort blijft duren.

Denk je dat mest duurder wordt? We hebben een enorm overschot. Dacht ik. Of denk ik nu te simpel? 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...