Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dat staat er fraai bij, en toch ook een stuk sneller als hier aan de kust in de koude wind.

Maar misschien lastig plukken straks of je bent vast hel slank met die rijen zo dicht op elkaar.😉

Hier komen nu de eerste bloemen ondanks het vroege leggen met bescherming van glasplaten.

Geplaatst:

Lange armen hebben @Patrijs. :-)

Erwten en tuinbonen kunnen dan toch vroeger gelegd worden dan kapucijners zeker?

Die laatste doen hier al een eeuwigheid over om tot zover te komen:

k1.jpg

en vanuit een ander standpunt

k2.jpg

Het lijkt erop dat mijn achtertuingrondje nog niet zo voedzaam is ook. Ze zien een beetje pips. Het is nog vroeg, ik hoop dat ze net zo mooi en lekker worden als vorige keren dat ik ze teelde.

Geplaatst:
8 minutes ago, Patrijs said:

bent vast heel slank met die rijen zo dicht op elkaar.😉

Het is een bak van een meter breed, dus ik hoef niet slank te zijn. Ik heb wel lange armen, zoals Huub zegt 😄.

Het was ook niet de bedoeling dat ze zich aan het rekje van de buren gingen vasthouden, maar ik ga daar niet meer op ingrijpen.

De temperatuur hier zal een rol spelen, maar wat ook helpt is dat ze hoog boven de grond staan. En in de beginfase uit de wind stonden, achter de bovenrand van de bak. Maar ben toch wel een beetje trots 🥰

• Like 3
Geplaatst:

Zat ik van de week onkruid te wieden. Komt er een, mij onbekende man, langs. Stopt naast mijn tuin en zegt: Je MOET de peulen aanaarden!!! ....

Eh... en ik denk:

Ten eerste: MOET ik niets op mijn eigen tuin

Ten tweede: Wie ben jij? Ik ken u niet?

Ten derde: Ik heb nog nooit mijn peulen aangeaard en altijd goede oogst gehad.

Waar heeft deze man het over???:problem:

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Vermoeiend, dat soort mensen. Zou voor mij een reden zijn niet op een volkstuin te tuinieren. 

aangepast door Arja
  • Like 1

Het staat toch heel duidelijk in de gebruiksaanwijzing:

peulvruchten_peultjes.pdf (123zaden.nl)

Uitplanten: zorg ervoor dat er de afgelopen 2 jaar geen peulen hebben gestaan daar waar de peulen worden uitgeplant. Als de plantjes 10 - 15 cm hoog zijn aanaarden en indien nodig (hoge soorten) beginnen met ondersteunen

muis64.gif.a91413f8a2b7a1292e33fce0e05943fa.gif

aangepast door Patrijs
  • Like 1
Geplaatst:

Nog nooit gedaan maar ik plant ze pas uit bij +10cm en dan beetje dieper zetten zodat ze direct stevig staan en de slakken er niet mee aan de haal gaan. 

• Like 2
Geplaatst:

Ik moet zoveel waar ik niet aan toekom. Maar peulen aanaarden heb ik dit jaar wel gedaan. Ik weet niet precies waarvoor het is, maar ik heb het ooit gelezen bij de zaaiinstructie en heb het idee dat ze dan wat steviger staan. Ik plant ze nu in een geul die ik dichtgooi als ze wat hoger zijn. En dan nog een bergje erbij.

• Like 1
Geplaatst:

Ik las het vroeger ook wel in de boekjes en deed het weleens. Ditmaal bij de kapucijners wel gedaan, die had ik nogal ondiep gezaaid.

Ze schreven ook allemaal hetzelfde verhaal over de vruchtwisseling. na 11 jaar pas weer op dezelfde plek, i.v.m. een virus of schimmel of zo.

Citaat van Patrijs geeft 2 jaar aan.

• Like 1
Geplaatst:

Misschien toch eens proberen, het is in het begin altijd zo'n wankel gedoe, die peulvruchten. 

Ik ga vandaag mijn linzen zaaien, leggen, whatever. Zijn er meer mensen hier die ze nog kweken? Ik las elders op het forum dat er wel experimenten geweest zijn.

• Like 2
Geplaatst:

Ahaa... dat geldt dus blijkbaar als je de peulen direct in de grond legt. Zelf kweek ik ze ook voor (ivm met ongediertevraat) en plant ze dan ook dieper uit.

• Like 2
Geplaatst:

@Arja Ik heb er wel eens over gedacht, maar de opbrengst lijkt me zo weinig, qua linsjes per peul. Maar als je dan 100 peulen per plant hebt komt het wel weer goed, natuurlijk 😄 Ik ben benieuwd hoe het bij jou gaat.

Geplaatst:

De opbrengst is vast heel karig, het zijn idd kleine linsjes en ik begreep dat het ook nog wat arbeidsintensief kan zijn om ze uit hun peulen te halen. We gaan het zien, leuk experiment. 

• Like 1
Geplaatst:

De erwten staan hier al een tijd in bloei, maar de peulen nu ook. 

Ik heb ze wel een beetje onhandig onder gaas gepland. Dat is op de plek echt nodig vanwege de duiven (die er niks van over laten). Ging ervan uit dat ze door het net heen zouden groeien, maar blijkt nu dat verschillende er vast in komen te zitten. Volgend jaar anders. 

DDEF80DA-2E55-46E7-9168-3055437B5514.thumb.jpeg.aadaa31dd20b3f0f63254c80de07dc21.jpeg

Geplaatst:

Ik ben heel dom geweest en heb al mijn erwten en peulen door elkaar gezet😳 besef me nu pas, wanneer de tijd is gekomen dat ik kan gaan oogsten, dat dat geen slim idee was haha. Is er nog een manier om te zien wat erwt is en wat peul is? Gaat vooral om het oogsten, welke ik nu beter als peul kan plukken en welke ik tot doperwt moet laten doorgroeien

Hoe ze er uitzien ligt erg aan de soort erwt/ peul.

Ik heb dat ook wel eens.🤫 😳

Wat ik doe is in het peul stadium even proeven.

Peulen eet je zo weg, erwten hebben meestal een harder vlies, zeker als ze ietsje ouder zijn, een paar dagen maar.

Je ziet dan vanzelf het verschil en kan de erwten laten hangen.

Maar niet te lang, want je weet het met doperwten is het net als met romeinen volgens Obelix:"Hoe kleiner, hoe beter".

dn9ymdlw0psu.jpg.883dbc8c3f7d9e3799e3c7c1bb2407ae.jpg

Je hebt ook peulerwten die kan je als peul en als erwt oogsten. 😋

aangepast door Patrijs
  • Like 2
  • 4 weeks later...
Geplaatst:

En ook de eerste gele peultjes zijn geoogst. Helaas heb ik maar drie planten, de rest blijft zitten voor t zaad. Of zouden peulen kruis bestuif- gevoelig zijn🧐?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Mogen sugar snaps ook in dit topic? :) 

Ik had vorig jaar hele lekkere sugar snaps, dus voor dit jaar kocht ik weer een zakje. Een ander ras, want de betreffende webshop verkocht maar 1 soort: Nairobi. Helaas vallen ze wat tegen, en ik denk dat dat komt omdat de zaden gekruist zijn ofzo? Er komen 2 verschillende vormen peulen aan. En ook de bloemetjes zijn niet uniform. De ene keer wat meer naar het roze, anderen zijn wit. Ze zijn zo uit het vuistje ook niet zo lekker als die van vorig jaar. De groei is ook niet mooi, de capucijners en doperwten daarnaast doen het wel goed. 

Je ziet het hier niet goed maar de 2 grotere peulen zijn (en blijven) een stuk platter, groter, en je ziet echt de erwtjes zitten. Op zich smaken ze niet verkeerd hoor, de draden zijn wel stug. 

IMG_5934.JPG 

Nou ja. Geen heel groot probleem ofzo, maar toch jammer ;) Volgend jaar dat ras van vorig jaar maar weer eens kopen. Ik weet alleen niet meer precies welke dat waren :roll: ik gok Delikett? Ik had ze vast gewoon bij de Welkoop ofzo vandaan en als ik wat rondklik dan is dat wel de meest gangbare soort? 

IMG_5938.JPG

IMG_5939.JPG

De doperwten doen het wel erg goed, ik heb binnenkort heel wat te doppen! (niet echt te zien op deze foto haha, maar goed)

IMG_5936.JPG

• Like 4
Geplaatst:

Ziet er prima uit Jorieke maar wist je dat je om een maximale oogst te verkrijgen je de erwten ook al in dit stadium (eigenlijk al veel eerder) moet beschermen tegen mussen ? Die beestjes vinden blijkbaar ook de na de bestuiving ontstane vruchtbeginsels van nauwelijks enkele millimeters groot al een lekkernij. Ik heb het ooit door schade en schande ontdekt nadat ik me afvroeg waarom er maar relatief weinig peulen aan de planten kwamen terwijl ze toch uitbundig en gunstig gebloeid hadden. 

erwt6.thumb.JPG.94a8f53c2d0791c64230eda3998b98dc.JPG

erwt7.thumb.JPG.41c201f7c4acee6f2bf0435effbc9ab6.JPG

erwt8.thumb.JPG.25045829ce795addf75f96155cd6ad0c.JPG

Nu dus al jaren voor de bloei begint een net over de erwten.

• Like 2

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Jouw mussen zijn echte Bourgondische fijnproevers.

Hier komt er ook altijd aan het eind van de dag een troepje mussen van de peulen snoepen.

Maar ze eten alleen wat het jonge blad, en die salade gun ik ze wel. 

• Like 1
Geplaatst:

Dan hoop ik voor je dat de mussen uit mijn tuin nooit naar Zelhem zullen emigreren Jorieke. :-)

• Like 2

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...