Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vraagje. Ik heb mijn planten na de oogst afgeknipt en de wortels laten zitten. Er komt nu echter nieuw blad uit de stompjes groeien. Kunnen dit nieuwe planten worden? Ik heb broccoli ertussen gezet dus ik moet besluiten of ik de peulen dan houd, of nog een kopje kleiner maak.

IMG_20220612_150907.thumb.jpg.e0ff834b18e70c6003ea74745828d089.jpg

IMG_20220612_150913.thumb.jpg.11cdc0610dc6da1ad11ded1a7e78af81.jpg

Geplaatst:

Ja, de plant groeit gewoon weer uit.

Mooie peulen zullen er niet meer aankomen.

Wel veel kans op misvormde kleine peulen en meeldauw op de planten.

Mijn advies: "Peulen er uit, kerstboom er in."

O, nee dat was later in het seizoen. 🥴

Ga voor de broccoli !

• Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst: (aangepast)

Hmm, ik hoop dat mijn mussen dat nooit leren. Tot nu toe blijven ze goed van mijn moestuin af. Daarentegen blijven er niet veel kersen over. 

Gister de eerste Lading erwten gegeten. We moeten aan de bak, want er hangt nog veeeel meer... 

aangepast door RedTomato
  • Like 2
Geplaatst: (aangepast)

En ook niet naar Frankrijk aub de mussen @Frans Hier vreten de kippen aan t blad. 🥲Maar de peulen zelf groeien netjes binnen het gaas waar ze niet bijkunnen. De eerste flinke portie peulen is een feit..heerlijk!

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Op de verpakking van mijn blauwschokkers stond dat je tot augustus kan oogsten. De mijne ben ik steeds aan het plukken in de hoop dat er nog nieuwe bloemen blijven komen. Nu zijn de planten 250 cm hoog geworden en groeien nog door*, maar veel bloei zit er niet meer in. Ik ben benieuwd hoe lang anderen deze kunnen blijven plukken.

bs.jpg

*Het leek me wel een aardig onderwerp voor een teeltwedstrijd, en dan doen wie de langste plant weet te telen. Dan kun je met de vruchten doen wat je wilt; laten uitgroeien en drogen, jong plukken en direct eten, hoef je ze niet te tellen of wegen, etc. Maar het grootste bezwaar is de vroege teelt, de wedstrijd zou dan te vroeg ten einde zijn, dus zoeken geblazen naar een ander onderwerp (waar we niet in dit topic verder op in zullen gaan :angel:).

• Like 2
Geplaatst:

Blauwschokkers hebben eenzelfde groeiseizoen als peulen, dus die kun je wel weghalen nu. In Duitsland worden ze ook als peulen gezien door veel mensen. Oogstbaar tot en met augustus vind ik wel heel optimistisch. Het zal best kunnen dat je dan nog een een enkele kapucijner kunt oogsten, maar meer ook niet.

Bij mij gaan ze eruit zodra de planten minder worden. Al redelijk snel, tenzij je natuurlijk zaadgoed wilt winnen.

• Like 1
Geplaatst:

@HuubvG Ik denk dat tot en met augustus gewoon de uiterste marge is. Als je ze op goed geluk in februari al in de grond gedrukt hebt, zijn de planten vast al eerder op.

Mijn langste planten zijn dan weer geen blauwschokkers, helaas, maar Irish preans. Ze zijn op ongeveer 170 cm voorover gevallen, want mijn constructie gaat niet hoger en groeien nu weer omhoog en ik denk dat ze straks de drie meter wel gaan aantikken als ik ze zou kunnen strekken (gelukkig hoeft dat niet want anders moet het trapje er weer naast om te plukken 😅).

• Like 1
Geplaatst:

@woldistel, ik heb ook even gezocht en het zouden de dikste doperwten zijn. Lange planten tot > 2,5 m en vooral ... late oogst. Wil je eens bijhouden tot wanneer het doorgaat? Wanneer zijn ze afgestorven? Mocht het wel lang doorgaan, dan is dit misschien wel een kanshebber voor een teeltwedstrijd.

• Like 2
Geplaatst:

@fre3ke Ik gebruik de toppen en scheuten, de kleine platte peulen en de erwten ook vers, maar niet als ze heel groot zijn, want dan zijn ze wat melig, hoewel dat in een roerbak met gemengde groenten nauwelijks opvalt.

@HuubvGIk denk dat de grootste hindernis als wedstrijdgroente is, dat zaadgoed erg slecht verkrijgbaar is. Ik heb de mijne in 2019 bij De Nieuwe Tuin gekocht, maar die bestaat niet meer en dochter Nanotuin heeft ze ook niet.  Ik denk dat mijn eigen zaden inmiddels wat besmet zijn met zweedse rode soeperwten, want ik ontdekte een klein roze blosje bij de nog jonge erwtjes en die was me eerder nog niet opgevallen. Misschien moet ik een aantal planten hier achter huis opkweken voor zaad alleen. Hoewel erwten grotendeels zelfbestuivend zijn heb ik op de volkstuin soms verschillende soorten vlakbij elkaar of door elkaar staan.

Foto: die dikkerds zijn de Irish Prean Peas, de donkere zijn de Swedish Soup Peas en de groene komen uit een zakje van de biowinkel die ik in de winter gebruikt heb om scheuten te kweken.

IMG_20220627_162246_186~3.jpg

• Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:

Mijn doperwten zijn op... nu vroeg ik me af. Heeft het zin ze nog een keer te planten of levert dat niks op? Dezelfde vraag geldt eigenlijk voor mijn sugar snaps. 

Heeft iemand het wel eens geprobeerd?

Heb overigens nog een paar Buschbonen en pronkbonen in de maak... 

Geplaatst:
1 uur terug, RedTomato zei:

Heeft het zin ze nog een keer te planten? Dezelfde vraag geldt eigenlijk voor mijn sugar snaps. Heeft iemand het wel eens geprobeerd?

Ja dat heb ik geprobeerd, maar ik zou je zeker aanraden het zelf ook te proberen.

Bij mij droogt de grond snel uit en ook is er over een week of vier/ vijf al weer kans op meeldauw waar ze erg gevoelig voor zijn.

Maar er zijn succesverhalen en mijn tuinburen hebben een week terug ook nog peultjes gelegd.

Je bent niet de eerste met deze vragen, misschien kan je aansluiten bij een bestaand topic?

Zoals deze:

Geplaatst:

Had ik ook. En een 'bonte' erbij, deels groen, deels blauw. :shifty:

Inmiddels zijn hier de kapucijners geplukt en liggen te drogen en ligt het stro al bij de compost.

Geplaatst:

Ik doe het nog wat erger 😮 Ik verwissel gewoon een heel bed.

@HuubvG Ik heb tegen jou gelogen! 😳 Mijn Irish Preans zijn niet op 170 cm omgevallen en weer omhoog gegroeid. Dat zijn de Swedish Soup Peas. De IP's zijn gewoon 2 meter en een beetje. Ze bloeien met ongeveer dezelfde rood met roze bloemen en pas nu ik regelmatig erwten snoep valt het me op dat de dikste (en groene, niks blosje) erwten aan de andere kant staan dan ik dacht dat ze stonden. Die met het blosje zijn gewoon hele jonge zweedse erwtjes.

• Like 2
Geplaatst:

@appelvrouw Ik was zelf heel erg benieuwd hoe het proefpakket er nu voor staat, ik vermoed dat U al enkele soorten al heeft kunnen proeven. Dit omdat mijn erwten super groeide maar de smaak tegenviel ben opzoek naar een soort die dikke erwten geeft en wat zoet van smaak is na het koken, mijn kinderen en vrouw zijn hier gek op. 

Geplaatst:

Foto van verse erwten. De voorste zijn de Irish prean peas en de achterste de Swedish red soup peas. Het verschil in grootte is wel duidelijk, de Zweden hebben het formaat een gewone verse volwassen erwt, de Ieren zijn beduidend groter.

Wat ik zo gelezen heb in mijn nieuwe boekje over zelf zaden winnen, zijn erwten en bonen redelijk geschikt om zelf zaad van te winnen omdat ze veelal zelfbestuivend zijn en de afstand tot andere varieteiten maar een paar meter hoeft te zijn. Ik ga nog even kijken wat er aan het eind van het seizoen overblijft als zaadgoed en misschien heb ik dan wel genoeg om wat uit te delen. Niet voor een wedstrijd misschien, maar om gewoon te verspreiden 🙂

IMG_20220709_122335277.jpg

• Like 3
Geplaatst:
7 uren geleden, Kevins Moestuin zei:

hoe het proefpakket

De meeste gegeten en de Alderman is de winnaar. Heerlijke smaak en mooie dikke erwten. De gele peulen zijn van de peultjes ook erg lekker bevonden!

• Like 3

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Op 26-6-2022 om 13:46, Flup zei:

Blauwschokkers hebben eenzelfde groeiseizoen als peulen, dus die kun je wel weghalen nu. In Duitsland worden ze ook als peulen gezien door veel mensen. Oogstbaar tot en met augustus vind ik wel heel optimistisch. Het zal best kunnen dat je dan nog een een enkele kapucijner kunt oogsten, maar meer ook niet.

Bij mij gaan ze eruit zodra de planten minder worden. Al redelijk snel, tenzij je natuurlijk zaadgoed wilt winnen.

Zijn het nu erwten of kapucijner bonen, min of meer bruine bonen? 

Hier Kleine Rheinländerin struik erwtenplantjes, maar ze vallen om bij 15, 20?cm, dus op halve hoogte. Eerste peultje komen er in,maar zijn maar twee erwtjes groot, dat valt dus tegen.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Lijstje met suggesties:

Alderman

Irish prean peas @woldistel, hoe smaken deze en de Zweedse? Oh het zijn gelei/soep erwten? Jammer. Even kijken welek @Kevins Moestuin nog meer aangeraden krijgt. mag van mij ook wel wat poit inzitten,maar niet van die scherpe lege vliesjes.

• Like 1

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...