Ga naar inhoud

Appelwortel - Yakon Yacon (Smallanthus sonchifolius)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Tja... van mogen of niet mogen heb ik mij niets aangetrokken. Het grondwaterpeil was na al die weken regen dusdanig gestegen dat de knollen deels in het water stonden. Dus moesten ze geoogst wordenom niet alles te verliezen.

De knolvorming was echt al een tijd op gang gezien de grootte van die dingen. Dus dat dat pas in het najaar begint klopt dan niet.

En ik hoorde van een tuinbuurvrouw dat je de broedbolletjes het best aan de steel (met blad) laat zitten. Dat gaat niet als je er een vorst overheen laat gaan want daar kan het bovengrondse spul niet tegen.

En zeker heb ik foto's van mn oogst maar helaas nog niet in staat om deze op het forum te plaatsen.

Anders zouden jullie echt wel meer foto's zien want dat is toch een goede gewoonte van mij.

Geplaatst:

Ik vermoed dat de knollen gewoon zoeter worden als ze langer kunnen blijven staan. Bij aardpeer is dat ook zo. Ik wacht normaal tot het blad vergeeld is voor ik begin te oogsten, maar daarvoor zijn ze ook al eetbaar.

Geplaatst:

Ik laat ze staan tot de eerste vorst. Plant ziet er nog helemaal gaaf uit. Enkel zijn bloemetjes zijn verdord.

De zonnewortel daarentegen ziet er gehavend uit.

Geplaatst:

Hier zaten er ook bloemknoppen in, maar ik heb de boel opgegraven omdat ik van alles in ga kuilen morgen. En dan maak ik gemixte lagen in die bak, anders moet ik steeds zo zoeken onder andere lagen.

Ik had 7,9 kilo van 1 plant. En een boel knolletjes voor de vermeerdering. Ook die gaan in licht vochtig zand in een ingegraven grote koelbox (of wat het dan ook was toen ie nog bovengronds stond )

IMG243018691509642249.JPGIMG243230561509642277.JPG

• 2 weeks later...
  • 4 maanden later ...
Geplaatst:

Geen recept gezocht, maar wel tips hoe ik mijn yacon moet redden. Help!

Heb hem in een pot gezet en hij doet helemaal niks... (net zoals de oca en de mashua overigens)

Wat doe ik verkeerd? Hij lijkt zelfs wat te schimmelen. Moet ik hoop houden of is het einde oefening? 3/3 gepoot.

Op de foto staan ze gebroederlijk naast elkaar. De pot ernaast met een voorgepootte yacon is al verviervoudigd in grootte. Daar zou die best van wat kunnen leren. Mopper mopper...

39cdfa0b6570fc90624661837b7ef44d.jpg

Geplaatst:

Ik heb hier yakon die al 10cm hoog staat, in een andere pot zie is het nog minder dan 0,5cm dus zou nog niet panikeren. Ik zet ze op kamertemperatuur aan een venster en geef eens water, maar rotten wil wss zeggen dat ze te veel water hebben gekregen.

Die andere plant maakt precies meerdere stammen, misschien kun je die splitsen (nog niet geprobeerd) zoals met aardappelen.

Geplaatst:

Ja dat had ik ook bedacht als de ander niks gaat doen. Ik ga nog even geduld uitoefenen en wat minder scheutig water geven. Tis alleen zo vol in de zon dat alles elke x kurkdroog is als ik een dag oversla met water geven... ik ga me toch inhouden

Geplaatst:

Vorig jaar duurde het bij mij echt wel even voor hij boven stond, ik denk 3+ weken? Niet gewanhoopt, er is nog een goede kans dat hij boven komt.

Bij mij staat hij dit jaar weer in een vensterbank op het zuiden en ik geef (net als vorig jaar) zo'n een a twee keer per week wat water.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:

Wegens omstandigheden, geen donkere, koele, vorstvrije opbergplek, begonnen mij Yakons al een paar week gelee uit te lopen. Ojee... wat nu...

Heb ze mee laten genieten van het licht voor de pepers.

Een paar daagjes buiten om wat echt licht te ontvangen teneinde de groei hopelijk wat te remmen.

Daarna weer binnen want vorst.

Nu staan ze in de vensterbank, krijgen water en zijn zo'n 10 tot 30 cm hoog, halve dag zon en verder koel.

Wil ze hier thuis niet verpotten, heb meerdere knollen per pot, want dat wordt teveel gesjouw , en hoop ze binnen kort naar de kas te kunnen verhuizen.

Geplaatst:

Het is nu inderdaad een beetje lastig jaargetijde voor de yakon, ik zou zo laat mogelijk beginnen met planten of met de potten waar de knollen inzitten te bewateren. Zelf heb ik ze in de aarde in potten in de kas achter een stapeltje karton staan, zal morgen een checken.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Nu al Yacon van een dikke halve meter tot een meter. Veel mensen lijken het te vergeten en zijn gefocust op de broedknollen, maar ik houd ze toch echt over als kamerplant. Beetje een noodgedwongen oplossing; omdat de broedknollen op de een of andere manier bij mij altijd indrogen. Ik kan ze in ieder geval nooit terugvinden tussen het turf. ;-(

Maar hoeft dus ook niet, als kamerplant doen ze het best ;-

Geplaatst:

Pfff. Ik las het verkeerd en dacht dat je al knollen had van een halve meter

Maar fijn dat het overhouden je goed gelukt is! Ben benieuwd als je plant al zo’n voorsprong heeft, of je aan het einde van het seizoen ook meer opbrengst hebt?

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Mijn ene yacon (van reclaim the seeds) gaat als een tierelier.

43A56737-AFE0-4480-8317-D49AA40CCEB411961522671888.jpeg

De yacon uit de broedknol van de oogst van vorig jaar daarentegen, geeft nu net pas een teken van leven. (Net als de Peruaanse postelein trouwens. En de mashua. Ze nemen uitgebreid hun tijd, maar lijken er wel te komen.)

38571D18-6716-4B7D-B280-6CFFE14F725768191522671887.jpeg

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

• 3 maanden later ...
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Hier staat de Yacon voor het eerste jaar,

Er zat erg weinig groei in en ik dacht dat er niets van terechte zou komen, nu een 150cm hoog en ze gaan nog door2018090719342267651536342305.jpg2018090719363777881536342307.jpg2018090719335265121536342302.jpg

Niets is minder waar, de planten beginnen als een malle te groeien! De grond er onder komt ook omhoog en ik hoop dat dat een teken van dikke wortelvorming is!

We hadden de plantjes ook van reclaim the seeds en daar hadden we er 3 van mee genomen die nu een lengte van bijna 10 m bestrijken. in juli had ik er nog winterwortels naast gezaaid omdat ze zo klein bleven, en nu gaan zelfs de rode bieten die meer als een meter er vanaf staan het onderspit delven.

Ik vind het wel super mooi gewas! beter als aardperen

Nu hopen dat ze makkelijk over gehouden kunnen worden en te oogsten zijn.. gelukkig wel zandgrond...

ps. de wortels zijn zomerwortels. De winterwortels zijn weg...

Create your own edible landscape http://www.eetbaargoed.nl (Bijzondere eetbare fruitstruiken e.d.)

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb mijn eerste 3 yacons geoogst. Was bijna 1 kilo en smaakte net zo lekker als ik me herinner van vorig jaar. Toen kreeg ik er een paar van Spitskool die ze had meegenomen. Iedereen was spontaan verliefd op dit smakelijk krakende knolletje!

Het is de eerste x yacon. Ik heb 4 planten. 1 van reclaim the seeds die ik als plant heb gekocht in maart en 3 als knol bij... volgens mij de ecohoeve in België.

De Belgische struikjes heb ik voorzichtig gevoeld en kon niks vinden voor zover voorzichtig voelen toestaat... geen idee hoe ze het doen. 1 uitloper was helemaal leeg, alleen maar wortel. Geen knolvorming. Dat vond ik beet zuur... hopelijk valt de oogst niet tegen. Ik kijk hier de hele zomer al naar uit.

Er is gisteren al eerste nachtvorst geweest (niet hier), dus denk er wel over ze komende week te gaan oogsten.

Geplaatst:

Volgens mij begint de knolvorming pas vanaf ergens in september, ze reageren op de vroegere donkerte. Ik zou wachten met oogsten tot de plant bovengronds zwart (afgestorven) is door de vorst. De knollen kunnen de lichte vorst wel verdragen en groeien nu pas deftig.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...