Waaslander Geplaatst: 2 december 2023 Geplaatst: 2 december 2023 Hij zij inderdaad dat worteling bijna 100% was . Maar is niks dat ik uit mijn eigen zou stekken , daarom dat ik het hier vermelden en of het de moeite is om het nu te doen en bij hogere temperatuur door de winter doorbrengen . Maar lijkt me anderzijds wel interessant als er vroeg in het jaar tak afbreekt om deze te stekken als je wel nog enkele planten extra wilt . Quote
fre3ke Geplaatst: 2 december 2023 Geplaatst: 2 december 2023 (aangepast) Ik heb mijn laatste yacons gesorteerd en heb 2x20 liter aan wortels. Sommige zijn mooi rond, net een appel. Eén soort had heel grote knollen, de zwaarste was 910 gram. Ik heb alleen geen droog zand, zou ik ze ook tussen houtsnippers kunnen bewaren? Of nat zand? Ben bang dat ze dan gaan rotten. 2 december 2023 aangepast door fre3ke 2 Quote
Erny Geplaatst: 2 december 2023 Geplaatst: 2 december 2023 (aangepast) Een zak turfmolm kopen en ze daarin op koele, droge, donkere plaats daarin bewaren. 2 december 2023 aangepast door Erny 1 Quote
fre3ke Geplaatst: 3 december 2023 Geplaatst: 3 december 2023 (aangepast) Dank Erny. Ze moeten alleen niet op een koele plaats bewaard worden, maar eerst twee weken in de warmte om zoet te worden. 5 december 2023 aangepast door fre3ke Quote
Erny Geplaatst: 3 december 2023 Geplaatst: 3 december 2023 Ja, dat eerst, drie weken eigenlijk toch? Maar het gaat toch om daarná? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 3 december 2023 Geplaatst: 3 december 2023 Ik bewaar ze nooit eerst warm, en toch worden ze lekker zoet. Ik bewaar ze in licht vochtig zand, in een ingegraven bak waar ook wortels en bieten enz. in gaan. 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Goldfish Geplaatst: 23 december 2023 Geplaatst: 23 december 2023 Vorige week leverde "yacons" mij 52 broodnodige punten op voor mijn op een-na-laatste beurt in een reuzespannend potje Wurdian. De tegenstander bleef verbijsterd achter en zal zich afvragen of ik niet valsspeelde. 5 Quote
acpronk Geplaatst: 17 januari 2024 Geplaatst: 17 januari 2024 https://allesoverbio.be/artikels/yacon-een-groente-uit-de-andes-die-het-hier-goed-doet Uit de nieuwsbrief van CCBT Biopraktijk. Binnenkort eens kijken naar mijn yakon broedknollen, deze liggen nog in de schuur maar het heeft wel gevroren... Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Jorieke123 Geplaatst: 31 oktober 2024 Geplaatst: 31 oktober 2024 Ze staan er hier nog vrolijk bij: En bloeien 4 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
woldistel Geplaatst: 31 oktober 2024 Geplaatst: 31 oktober 2024 Mooie bloemen en dan kun je ook goed zien dat ze weer familie zijn van de zonnebloem, net als aardperen. Quote
appelvrouw Geplaatst: 1 november 2024 Geplaatst: 1 november 2024 (aangepast) Ja een vraag hier, heeft iemand ze wel eens in de grond gelaten? Ik heb ze in de voortuin geplant en daar staat het leuk als plant..en eerlijk gezegd zijn wij geen grote Yakon eters. Zou ik ze daar gewoon kunnen laten? 1 november 2024 aangepast door appelvrouw Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Goldfish Geplaatst: 1 november 2024 Geplaatst: 1 november 2024 Ik heb weleens knollen tot in februari in de grond gelaten, die waren nog prima eetbaar. Ik had er wel doek overheen gedaan. Die winter ook weinig vorst dus kan er weinig van zeggen. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 1 november 2024 Geplaatst: 1 november 2024 Dank. Ja die vorst wel/niet daar kunnen we niet op anticiperen. Het gaat mij natuurlijk vooral om de groeiknollen, maar misschien als het eetbare deel verrot in de grond heeft dat ook invloed op de staat van de groeipunten. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 2 november 2024 Geplaatst: 2 november 2024 Ja een vraag hier, heeft iemand ze wel eens in de grond gelaten? Ik heb ze in de voortuin geplant en daar staat het leuk als plant..en eerlijk gezegd zijn wij geen grote Yakon eters. Zou ik ze daar gewoon kunnen laten? Ik. En dat is elk jaar goed gegaan, tot afgelopen jaar. Niet een knol over… ik had al jaren dimi en white Russian. ik denk dat ze beter tegen vorst kunnen dan tegen verzuipen. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 2 november 2024 Geplaatst: 2 november 2024 Ok dank jullie! Dus eigenlijk net zoals de dahlia.. beetje vorst geen probleem maar vocht is funest. Ik denk dat ik na het afsterven van het blad een poging doe tot het oogsten van een klein groeipuntje. Als backup zeg maar. 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
acpronk Geplaatst: 2 november 2024 Geplaatst: 2 november 2024 12 uren geleden, appelvrouw zei: oogsten van een klein groeipuntje Wat je ook kunt doen, nu alvast stekken nemen. Dan hoef je niks uit te graven, en kan er ook niks beschadigen. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
acpronk Geplaatst: 15 november 2024 Geplaatst: 15 november 2024 Even in chronologische volgorde. Afgelopen winter waren bijna alle yakon broedknollen in de schuur in de winteropslag beschimmeld. Ik had er in het voorjaar nog 9 kunnen redden, 8 maal een klein stukje in P11 gezet, en eentje was te groot en moest in een 5L pot. In de moestuin werden deze constant door slakken aangevallen. Later, ik denk rond mei, 3 stuks in 30L kuipen uitgeplant (1 per kuip). De rest weggegeven of slakkenvoer. 2 daarvan werden uiteindelijk ook slakkenvoer en gingen dus dood. De derde (de grootste uit de 5L pot) stond een paar meter verderop, half begroeid onder de overhangende takken van de aardperen en de zoete aardappel ernaast. Die heeft gelukkig geen ernstige schade opgelopen. Bleef wel erg klein, grootste takken max 50cm schat ik zo. Enkele dagen geleden heb ik stekken genomen als reserve. Deze staan nog buiten om de groei nog wat te remmen. Gisteren heb ik de kuip omgegooid (ik had wat grond nodig om het knoflook veldje wat op te hogen). Het rizoom (of hoe dat mag heten, de knol) van vorig jaar was verteerd, en alle uitlopers / takken zaten niet meer aan elkaar vast. Dus feitelijk heb ik allemaal losse planten gekregen. 14 plantjes met mooie jonge uitlopers heb ik nu opgepot, die mogen in de kas overwinteren. Kijken of ze wat vorst aankunnen. En wellicht wil @Mellieer te zijner tijd wel 1 of enkele? Zal er wel wat naar de MTFD meenemen. Komend voorjaar moet vast wel lukken. Oogst was trouwens niet zo veel, wegens bovengenoemde redenen waarschijnlijk. 3 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Mellie Geplaatst: 15 november 2024 Geplaatst: 15 november 2024 Jaaaa zeker @acpronk! Zou ik heel leuk en lekker vinden. Dól op yacon! Quote
hebeentuin Geplaatst: 23 november 2024 Geplaatst: 23 november 2024 Hoi allemaal, Ik heb onze eerste yacon geoogst. Ik last iets over de kern behouden en in een zak met compost bewaren. Betekent dit dat ik alle grote knollen van de plant verwijder? Of moet ik een paar knollen laten zitten? Zoals op de foto. Ik heb al een emmer vol met knollen eraf gehaald en een aantal laten zitten Quote
acpronk Geplaatst: 23 november 2024 Geplaatst: 23 november 2024 Die grote kun je er allemaal af halen, bewaren en dan opeten. Na bewaring schijnen ze wat zoeter te worden, mits onder de juiste omstandigheden. Aan de stengels zitten wat paarse broedbollen met ogen, die moet je voor volgend jaar bewaren. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Jorieke123 Geplaatst: 23 november 2024 Geplaatst: 23 november 2024 @hebeentuin ik heb je vraag even verplaatst naar het algemene yakon/yacon-topic. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Erny Geplaatst: 18 december 2024 Geplaatst: 18 december 2024 (aangepast) Gister de Yakon geoogst.... eindelijk. Aan twee plantjes zat nix, die stonden in de "kado"aarde die we van de voorzitter hebben gekregen (in plaats van de zorgvuldig uitgezochte biologisch verantwoorde aarde die ik in opdracht had geselecteerd) en die aarde bleek nogal onduidelijk van samenstelling en herkomst te zijn, veel plastic kassenteeltafval o.a. Onze zng "tuinman" kon weer ergens een voordelig dealtje sluiten blijkbaar ipv gewoon zijn opdracht uitvoeren. Maar dat terzijde. De yakon die ik in die aarde had gezet is gewoon amper gegroeid. En onder de grond was er ook totaal geen ontwikkeling. Hetgeen mijn mening en vermoedens over die aarde bevestigd. De ene plant die niet in die aarde stond was wél gegroeid... en er zaten zelfs knollen aan! Maar nog beter, want dat was het doel, er zaten ook broedbolletjes aan. Hoera, kan ik in ieder geval volgend jaar weer planten. Mits ik de broedbolletjes goed kan houden. @hebeentuin Ik zie dat jij rode knollen hebt? Mocht je daar wat broedbolletjes van over hebben dan hou ik mij aanbevolen. 18 december 2024 aangepast door Erny Quote
acpronk Geplaatst: 19 maart Geplaatst: 19 maart Heb de overwinterende yakon stekken vanmiddag buiten laten spelen, en aangezien het voorlopig niet meer gaat vriezen, mogen ze daar voorlopig nog wel blijven. De opgepotte broedknollen in de kas laten zich nog niet zien, had er eentje een beetje omhoog getrokken, en die leeft nog. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.