speets Geplaatst: 5 november 2017 Geplaatst: 5 november 2017 Jam? Of is dat ook saai Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Mellie Geplaatst: 7 november 2017 Geplaatst: 7 november 2017 Hoe weet je of ze goed genoeg zijn om uit het vuistje te eten?Ze waren heel hard en ik dacht dat ze moesten narijpen, maar ze waren hartstikke sappig en zoet. Dus misschien oogsten als ze groot genoeg zijn ipv af te gaan ipv op zachtheid? Maar iemand met daadwerkelijk kweekervaring heeft daar meer verstand van denk ik. Ik heb alleen ervaring in het opeten ervan Quote
Spitskool Geplaatst: 7 november 2017 Geplaatst: 7 november 2017 Ik heb af en toe de diep paarse knoeperds geplukt en die waren lekker. En later nog maar een, nog een en ... Nu de nachtvorst weer opkomt, heb ik wat er nog hing maar geplukt. Het leek erop dat ze, als ze zo groot zijn als een appel en wat streepjes vertonen (niet meer egaal geel) - in ieder geval voor mij - erg lekker zijn. Ik heb me wel afgevraagd of ze in meer zuidelijke landen waar meer zon is, misschien nog zoeter smaken. Maar dat weet ik dus niet. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Bit Geplaatst: 8 november 2017 Geplaatst: 8 november 2017 ( zie ook het grotere meloenpeer topic meloenpeer-pepino-t543.html ) Wat je ook zou moeten uitproberen, zéker als je er toch al genoeg mooie hebt, is dat je er eens een aantal behoorlijk lang moet proberen te bewaren. Narijpen dus. Het andere topic vertelt daarover. Zelf heb ik de ervaring dat een 'bijna' rijpe meloenpeer nog maanden kan narijpen: eten met de kerst of januari/februari. Ze rijpen diepgeel/ oranja na. Worden zachter, maar vooral veel zoeter. Bijna mango sappig en zo'n textuur. Heerlijk; echt tropisch. los van elkaar leggen en gewoon in het licht. Ik had ze op een tafel / schaal, wel uit de zon. gelijkmatige temperatuur. Quote
Goldfish Geplaatst: 8 november 2017 Geplaatst: 8 november 2017 Had dit jaar de Meloenpeer (altijd Lidl planten die je koopt in Mei voor een habbekrats) dit jaar overgeslagen (daarvoor 2x gehad) maar wanneer ik de laatste bijdrages zo lees word ik toch weer enthousiast! Gaan op het lijstje voor 2018. Quote
Spitskool Geplaatst: 31 januari 2018 Geplaatst: 31 januari 2018 Voor dit seizoen heb ik de Tzimbalo (de mini-pepino) in mijn plan opgenomen. Ben heel erg benieuwd of de kleine druif pepino’s net als de ‘gewone’ pepino smaakt. Online lees ik wat verschillende meningen als het op de smaak van de kleine meloenpeer aankomt. Van heel smerig, tot ronduit smerig, tot nooit meer tot giftig en oneetbaar... Gelukkig zijn er ook wel wat positieve ervaringen te vinden. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Cees Tabak Geplaatst: 31 januari 2018 Geplaatst: 31 januari 2018 Waar haal je die mini? Ben wel nieuwsgierig... Quote
Wortel Geplaatst: 31 januari 2018 Geplaatst: 31 januari 2018 Ik heb ze nu nog liggen. Zijn perfect bewaarbaar. Quote
Spitskool Geplaatst: 31 januari 2018 Geplaatst: 31 januari 2018 @Cees Tabak De Tzimbalo Pepino (de mini-variant dus) kan je op meerder plekken krijgen zie ik na een snelle zoekopdracht. Ik heb ze zelf uit het buitenland meegenomen, maar kan ze onder meer hier vinden als je ze online zou willen bestellen: https://www.123zaden.nl/mini-pepino-tzimbalo. @Wortel Hoe smaakte de kleine Pepino jou? Ik heb de normale wel geproefd vorig seizoen, maar de kleine (formaat van een flinke druif zeg maar) ken ik nog niet. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Spitskool Geplaatst: 24 maart 2018 Geplaatst: 24 maart 2018 Van mijn Tzimbalo-zaadjes is (nog?) niks opgekomen en ik heb helaas ook niks meer over. Hoogstwaarschijnlijk een nazomer zonder pepino's voor mij. Of heeft iemand heel toevallig nog wat zaadjes over die ik over kan nemen? (Ik wil eigenlijk niet een heel pakje inclusief verzendkosten bestellen online.) Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Wortel Geplaatst: 24 maart 2018 Geplaatst: 24 maart 2018 De vraag over smaak ff gemist. Smaak is oke, als ze te lang liggen wordt het wat weeig. Moet er nog een paar eten denk ik dit jaar om echt goed te proeven. 1e waren wat te vroeg, laatste wat te laat... Quote
Spitskool Geplaatst: 26 maart 2018 Geplaatst: 26 maart 2018 (aangepast) Een nachtje en een dag in een verwarmde propagator op 29 graden en ineens zijn er elf zaailingen. Ze hadden het duidelijk gewoon te koud in de vensterbank. 29 maart 2018 aangepast door Gast Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Spitskool Geplaatst: 3 april 2018 Geplaatst: 3 april 2018 Enkele zaailingen zijn nu (nog niet heel goed zichtbaar) nieuwe blaadjes aan het vormen. Dus het gaat echt ergens op lijken. Heerlijk om die voortgang te zien en volgen. Ik heb volgende week met Goldfish achter een station afgesproken om een chayote te ruilen voor een paar minimeloenpeerzaailingen (dat klinkt onheilspellender dan het is), dus ik moet ze deze week nog maar even verspenen, in de hoop dat de kleine zaailingen daarna een reisje naar Goldfish overleven. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Cees Tabak Geplaatst: 26 mei 2018 Geplaatst: 26 mei 2018 Hoi, vroeg me af of die mini nu wel of niet winterhard is. Lees verschillende verhalen.... Quote
Bit Geplaatst: 27 mei 2018 Geplaatst: 27 mei 2018 Weet ik niet waar je dat dan leest, maar meloenpeer, mini of geen mini is niet winterhard nee, helemaal niets winterhards aan. Kan helemaal geen vorst hebben. Quote
Spitskool Geplaatst: 27 mei 2018 Geplaatst: 27 mei 2018 De plant (zowel de mini als de gewone) is wel meerjarig. Je zou hem dus in de winter naar binnen kunnen halen en het jaar erop in de lente weer buiten kunnen plaatsen. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
permanatuurtuin Geplaatst: 29 mei 2018 Geplaatst: 29 mei 2018 Ik heb één witvruchtige plant van ecohoeve en 3 gele meloenperen staan. Het zijn wel kleine planten, dus ik ben benieuwd of er dit jaar iets aan wilt komen. Verder moet ik nog zien of de slakken er goed vanaf blijven. Tot nu wel. Ik ga denk ik stekken maken in het najaar en vooral deze overhouden. Ik moet kijken of het haalbaar is om grote planten over te houden. Volgens ecohoeve zijn zaailingen bitter. Quote
Goldfish Geplaatst: 29 mei 2018 Geplaatst: 29 mei 2018 Wil komende winter ook een poging houden om een plant over te houden. Ik heb ergens gelezen dat overwinteren van Pepino's (net zoals met veel andere Solanums) wel veel gedoe geeft met spinten en ander ongedierte. Quote
Roland Geplaatst: 4 april 2019 Geplaatst: 4 april 2019 Mijn oudste 2 meloenpeer kiemplantjes sterven.De plantjes staan boven de radiator voor het taam. Wat zou er mis zijn? Quote
Saalk86 Geplaatst: 5 april 2019 Geplaatst: 5 april 2019 Lol, ik had deze net gezien hier bij een zaak in de buurt, € 4,95. Zie dat ie idd bij ecohoeve voor 2 euri word aangeboden (zelfde maat). Had niet meteen door dat het eenjarige plant was. Denk dat ik dit jaar 1tje in de kas zet zonder te veel verwachtingen. Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.