Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De warmte die vrijkomt bij TL verlichting komt niet zo zeer van de buizen maar van de voorschakelapparaten die in de balk zijn ingebouwd.

zeker bij een niet geïsoleerde kast geplaatst in een niet verwarmde garage zal de temperatuur nauwelijks omhoog gaan.

Dus als je naar de 25 graden wilt zal je moeten bijverwarmen

100-150 watt verwarming

over een thermostaatregelaar

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Ik heb mijn broedkast voor de paddenstoelenkweek verwarmt met een weerstandsdraad uit een elektrische deken.

het snelle en makkelijke alternatief : https://www.olba.com/nl/broedmachines/verwarmingssystemen?limit=all

verw-element81901453450761.jpg

ik zou gaan voor de 150 watt uitvoering

plaatsen op de onderkant van de kast

de temp meten net boven de zaaigrond

Informeer eerst even naar de maat om te controleren of je wel ruimte genoeg hebt.

Olba is een groothandel maar ze informeren je graag over de verkooppunten.

gevonden: http://www.kippenhuis.nl/verwarmings-element-150-w

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

De lampen hangen

A15A58A2-5ECF-474F-A64C-80273F7BCDF8.jpg

Heb een tijdklok schakelaar aangesloten (lampen zijn aan van 7:00-22:00)

Temp meter zal nu uitwijzen wat min en max temp is.

Geplaatst:

3 graden boven de omgevingstemperatuur schat ik in

Geplaatst:

Vanavond gekeken:

Licht staat aan van 7:00-22:00

Temp meter heeft 2 metingen:

- min: 4,6 C

- max 16,6 C (dit ka nog iets aan de hoge kant zijn doordat kas gisteren nog binnen stond.

Maar conclusie nu is .. Temp is veel te laag.

Dat wordt dus bij verwarmen.

Moet thermostaat hebben die koeling en verwarmen kan aansturen. En misschien iets met wanneer temp 22 C moet zijn dat verwarming pas aanspringt op moment dat het 19C is.

Geplaatst:

Je hebt een mooi kastje gemaakt Rik . Mooi genoeg om gewoon ergens in huis te plaatsen op een plek waar je toch al verwarmt . Dat scheelt je een hoop regelgedoe met thermostaten en het bespaart je de kosten van extra verwarming voor je kastje. Mijn kastje staat gewoon in de keuken waar gedurende het etmaal geen al te grote temperatuurschommelingen zijn. Dat ding voldoet prima zonder temperatuurregeling al wil de temperatuur 's nachts wel eens onder de theoretische grens komen die men nodig acht voor warmteminnende plantjes als tomaat en paprika. Zo kritisch blijkt die grens ook weer niet te zijn. In de 4 jaar dat ik dat ding nu in gebruik heb heb ik er nog geen plantje door verloren.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Thnx voor het compliment alleen ga ik het niet voor elkaar krijgen dit binnen te zetten ..

Dus opzoek naar thermostaatje .. Ik heb al een klein elektrisch kacheltje van 500 watt.

Geplaatst:

Hoi Rik,

het koelen wordt een heel duur grapje en totaal overbodig.... deurtjes open zetten

500 watt als verwarming is aan de veels te hoge kant. Vergelijk het als met een hitte kanon een slaapkamer verwarmen.

kijk eens bij mijn vorige antwoorden op je vragen voor de oplossing

gr Adriaan

Geplaatst:

Koeling, kan sowieso wel handig zijn. En dan denk ik eerder aan ventilatie, bijvoorbeeld een paar pc-ventilatoren. Vooral qua vocht. Ik vind je TL's een beetje eng, zonder vochtbescherming in zo'n afgesloten kas(t)je.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:
Hoi Rik,

het koelen wordt een heel duur grapje en totaal overbodig.... deurtjes open zetten

500 watt als verwarming is aan de veels te hoge kant. Vergelijk het als met een hitte kanon een slaapkamer verwarmen.

kijk eens bij mijn vorige antwoorden op je vragen voor de oplossing

gr Adriaan

Het is een heel klein kacheltje .. En als er een thermostaat schakeling aanwezig is .. Is de kas zo op de juiste temp.

En met koelen bedoelde ik meer pc fan 12v

Geplaatst:
Koeling, kan sowieso wel handig zijn. En dan denk ik eerder aan ventilatie, bijvoorbeeld een paar pc-ventilatoren. Vooral qua vocht. Ik vind je TL's een beetje eng, zonder vochtbescherming in zo'n afgesloten kas(t)je.

Ik denk dat het kwa vocht nog wel mee gaat vallen .. (Genoeg kieren en gaten voor ventilatie)

De lampen hebben allemaal aarding.

Hoe zou ik anders vochtbescherming op tls kunnen doen?

Geplaatst:

Uit ervaring weet ik dat vochtbescherming overbodig is in het geval van een kastje

gr Adriaan

Geplaatst:

Ik heb hier TL's in de schuur, afgesloten van de buitenwereld met piepschuim in een stellingkast. Merk inderdaad wel dat vooral het koude ijzer van de stellingkast nog wel eens condenseert. De oplossing is echter simpel: als je water gegeven hebt (en het dus het vochtigst is), gewoon even het deurtje op een kiertje zetten. TL's doen het na ruim 2 jaar nog steeds goed.

Geplaatst:
Het is een heel klein kacheltje .. En als er een thermostaat schakeling aanwezig is .. Is de kas zo op de juiste temp.

Zelfs het kleinste kacheltje levert te snel warmte voor zo'n kastje , neemt extra ruimte in en is daarom nog eens onhandig ook. Waarom zou je niet als extra verwarming een of meer ouderwetse gloeilampen gaan gebruiken ? Een gloeilamp heeft maar een nuttig rendement van tussen de 5% en 10% en de rest gaat verloren aan warmteontwikkeling. In jouw geval is dat geen verlies maar juist iets waar je naar op zoek bent ! In hoeverre het licht van de gloeilamp(en) ook nog eens nuttig voor je plantjes kan zijn weet ik niet want dat is afhankelijk van de kleurtemperatuur (° Kelvin) van de gloeilamp.

Als je voor deze oplossing zou kiezen dan zul je één of meer lampfittingen moeten monteren in je kastje. Verder heb je natuurlijk nog een thermostaat nodig. De Renkforce UT-300 universele thermostaat met tussenstekker (klik de link even aan) is zeer geschikt voor deze toepassing. Ik heb ervaring met de voorloper van de UT-300 , de UT-200 (niet voor mijn kastje overigens) en ik kan je verzekeren dat zoiets zeer nauwkeurig werkt. Zo'n UT-300 plaats je buiten je kastje in een stopcontact en de stekker voor de voeding van de gloeilampen druk je er in. De kabel vanaf de stekker naar de lampfittingen en ook de voeler van de thermostaat kun je via dezelfde doorgang die je nu voor je voedingskabel gebruikt naar binnen voeren.

https://www.conrad.nl/nl/renkforce-ut300-universele-thermostaat-tussenstekker-40-tot-99-c-1373757.html

Dan nog dit. Deze thermostaat is niet alleen te programmeren om te schakelen bij het bereiken van een ingestelde minimum temperatuur, laten schakelen bij een bepaalde maximum temperatuur is ook mogelijk. Dat laatste kan makkelijk zijn als je juist wil kunnen koelen.

Edit:

En toen las ik alles nog eens door en besefte dat mijn oplossing niet zo goed is . Je wordt oud Frans of je moet eens een keer eerder naar bed gaan . Een temperatuurdaling zodat er bijverwarmd moet worden treedt immers normaal gesproken vooral 's nachts op en dan wil je juist geen licht schakelen . Maar misschien is een infrarood verwarmingslamp wel bruikbaar ? Ik heb geen zin meer om dat nu nog uit te zoeken en ik laat mijn verhaal maar staan . Het deel over het gebruik van de UT-300 blijft in ieder geval bruikbaar. Ik ga naar bed.

Geplaatst:

Ik heb dit besteld: mLUa8LrPUtyQ3vldOK7qqgA.jpg

Als het goed is kan ik hier koeling en verwarming aansturen.

Het kacheltje die ik heb is echt heel klein en door het hoge vermogen is de kas binnen notime op temp en kan deze ook makkelijk op temp blijven.

We gaan er gewoon mee testen we kunnen altijd nog van alles aanpassen.

Ik wil eerst met deze setting gaan testen..

Evt. Uitbreidingen zijn:

- radiator folie

- led verlichting (groei en bloei)

Geplaatst: (aangepast)
Het kacheltje die ik heb is echt heel klein en door het hoge vermogen is de kas binnen notime op temp en kan deze ook makkelijk op temp blijven. We gaan er gewoon mee testen we kunnen altijd nog van alles aanpassen.

Ik ben benieuw naar de testresultaten Rik. Ik verwacht dat de thermostaat in hoog tempo zal blijven schakelen wat een goede regeling niet ten goede komt. Het kacheltje mag dan wel klein zijn , het vermogen van 500 watt is voor jouw kastje hoog en het keramisch deel van de kachel wordt erg heet ! Niet zo veilig dus. En of kleine plantjes die ventilator wel zo lekker zullen vinden ? Ik denk dat je de oplossing moet zoeken in iets wat geen plaatselijke hitte produceert en geleidelijk zijn warmte afgeeft . Het is zo maar een ideetje maar als je kans ziet een electrische vloermat tegen de wand(en) te bevestigen is dat misschien een oplossing. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende maten en wattages.

aangepast door Gast

Geplaatst:

Ik voorzie problemen met het kacheltje:

dit kacheltje heeft een ventilator die nogal een behoorlijke luchtstroom geeft. Dit wordt een behoorlijk warme en droge luchtstroom waarbij het uitdrogen van de tere 1e paar blaadjes bij de zaailingen het zwaar te verduren zullen krijgen.

Het vermogen van 500 watt zal er voor zorgen dat er zeer vaak geschakeld gaat worden van aan naar uit (zeker in het begin) omdat de luchtstroom nogal heet zal zijn en de thermostaat snel het kacheltje zal uitschakelen, ruim voordat de aarde en alles is opgewarmt.

De thermostaat is een goede en betaalbare waar je veel plezier van gaat beleven

gr Adriaan

Geplaatst:

Hoi Frans,

zijn we tegelijkertijd aan het reageren!! en het helemaal met elkaar eens.

een gewaarschuwd mens telt voor 2 zullen we maar zeggen

gr Adriaan

Geplaatst:

Nog een beetje brainstormen met mezelf . Ik kom nog even terug op een mogelijke alternatieve verwarming die me mooier lijkt en ook makkelijker te monteren dan die electrische vloermat waar ik aan dacht. Electrische verwarmingskabel gebruiken en dan iets van de wanden af gemonteerd d.m.v. draadoogjes bijvoorbeeld, zou ook een geleidelijke en veilige verwarming kunnen zijn. Bij o.a. Conrad verkrijgbaar in talloze lengtes en wattage.

Geplaatst:

Geplaatst:

Heb nu tijdelijk verwarmingsdraad liggen (15meter, veelte lang) en thermostaat op 20 c staan. Ik ben benieuwd of de verf dat leuk vindt.

Ik wil toch wat testen met het kacheltje .. Maar niet voordat thermostaat binnen is .. Kan eff duren --> China

Wil het kacheltje icm fAnn niet recht op planten zetten ..

Geplaatst:

China

soms verbazend snel de levering (5 dagen)

soms traaaaag (30+ dagen)

gr Adriaan

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...