Kevins Moestuin Geplaatst: 3 augustus 2023 Geplaatst: 3 augustus 2023 Wellicht hebben sommige deze video al gezien maar een leuk filmpje waarin ed currie hete pepers proeft van verschillende landen en de smaak omschrijft 2 Quote
mus Geplaatst: 3 augustus 2023 Geplaatst: 3 augustus 2023 Dat filmpje hebben ik en mijn partner toevallig deze week gekeken. Wat een gekkie die Ed, hij kan echt super goed tegen spice! 1 Quote
rorror Geplaatst: 3 augustus 2023 Auteur Geplaatst: 3 augustus 2023 @Ruderalis Je hebt gelijk, ik had er overheen gelezen dat je dat al benoemd had. Alles bloeit en groeit nog heel rustig door. Nog +/- 4a 6weken voordat ik de boel ga opruimen, beetje afhankelijk vam hoe de planten er uit zien en hoe het weer is. Eind foto's gaan nog komen. Een aantal uitgelicht: Suger rush peach: Zitten een aantal mooie vruchten in, helaas niet zo veel als dat ik gehoopt had. Starburst begint te kleuren, van de week al één rijpe peper ervan geplukt. Gebruikt in nasi recept, was een goed heet klein pepertje. Twee overwinteraars van vorig jaar samen in 1 pot. Jalapeno oranje en een geel. Aangezien dit jaar wat slechter was dan andere jaren, ga ik wat meer planten overwinteren dit jaar, welke geen tot slecht aan vruchten gaven. Gaan met ze alle bij elkaar in een 25cm bonsai schaal. Denk een stuk of 10 bijelkaar. Rocoto peper, heel benieuwd hoe die gaat smaken en hoe heet deze is. 3 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
acpronk Geplaatst: 3 augustus 2023 Geplaatst: 3 augustus 2023 @Mellie heb zojuist een klein stukje van de onderkant van de Buena mulata gegeten, en is inderdaad niet erg pittig. Klein beetje, paar mm maar.Daarna nog de big bomb gesneden, beide om te drogen. Handen afgespoeld, maar neus vindt het niet zo leuk... 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Mellie Geplaatst: 4 augustus 2023 Geplaatst: 4 augustus 2023 Hmmm… Ik moet toch de zaden uit de bio doos pakken dan. De gekochte zaden zijn gekruist met iets anders lijkt me, want ik heb nog nooit een milde buena mulatta gegeten. Zo stom dit. Niet dat ze niet lekker zijn, maar ik wil pepers gewoon proeven zoals ze zijn. Niet zoals ze zijn geworden uiteindelijk. Als ik naar de mtfd kan komen, dan zal ik wat pepers mee nemen om te proeven voor jullie. Ze zijn echt niet mild! Mijn peper tolerantie is best hoog overigens. Dus daar ligt het echt niet aan. Quote
HerbalX Geplaatst: 4 augustus 2023 Geplaatst: 4 augustus 2023 Malawi Peppadew heeft hier inmiddels de 180cm doorbroken en dreigt tegen het dak van de kas te groeien. Dit is de eerste keer dat een peperplant het plafond bereikt, ik overweeg daarom de plant te toppen maar heb dat nooit eerder in dit stadium gedaan. Hebben jullie daar wel ervaring mee en zo ja helpt om plant onder het plafond te houden? Onderstaand een foto ter illustratie; Quote
rorror Geplaatst: 7 augustus 2023 Auteur Geplaatst: 7 augustus 2023 Fotos van een aantal vruchten. Helaas is alles wat achter gebleven dan vorige jaren. 7 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
MSDG Geplaatst: 7 augustus 2023 Geplaatst: 7 augustus 2023 Inmiddels 3 jalapeño’s geoogst. 1 rode en 2 groene met een mooi kurkstreepje. De twee Aji Lemon drops komen nu flink los! Helaas blijven de Ethiopian brown en Arbol nog flink achter. 🤔 Misschien dan toch vaker water geven? Buiten komen de eerste pepers in de turuncu spiral, ik heb het idee dat alle pepers gewoon geen topjaar hebben, Joost mag weten waarom. Normaal gesproken zijn de planten twee keer zo groot. Of m’n geheugen laat me enorm in de steek en het komt altijd pas los in september. 🙃 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
mus Geplaatst: 8 augustus 2023 Geplaatst: 8 augustus 2023 Wij hebben ook een hoop jalapenos. Ik had er eenje van geoogst maar die smaakte totaal nog niet pittig. Misschien moet ik ze nog wat langer laten hangen? Wat bedoel je met kurkstreepje @MSDG geeft dat een indicatie van hoe ver ze zijn? Verder hangen er een hoop pepertjes aan de Biquino en de habanero. Bij de planten die met hun bladeren tegen het raam van de kas staan komt er een wittig korreltje op het blad, misschien schimmel? Ik zal binnenkort eens proberen een foto te maken. Quote
Mai Pensato Geplaatst: 8 augustus 2023 Geplaatst: 8 augustus 2023 12 uren geleden, MSDG zei: ik heb het idee dat alle pepers gewoon geen topjaar hebben, Joost mag weten waarom. Hier gaat het erg goed, zelfs beter dan vorig jaar, maar het is wel in een kas. Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
donaldk Geplaatst: 8 augustus 2023 Geplaatst: 8 augustus 2023 (aangepast) Op 3-8-2023 om 13:32, mus zei: Dat filmpje hebben ik en mijn partner toevallig deze week gekeken. Wat een gekkie die Ed, hij kan echt super goed tegen spice! Die Fire Breathing Idiot moest het toch bekopen. Daarna was er die lange blonde man die gerust vier Reapers of die volgens sommigen nog hetere ... chocolates at Heb ze al jaren niet meer gezien op Youtube. Niet superheet, maar De Etna is niet alleen mooi, maar doet het in mijn ervaring gewoon goed in mindere seizoenen, kan ik dus alleen maar aanbevelen. Ik heb een annuum staan die blijft maar lichtgroen, met eens kijken of het een Grandpa's Home pepper, Siberian Hous Paprika of ander plantje is. De rest van de tray is wel gewoon groen, ook topwateren met brandnetel water, of andere stikstof bron helpt niet, plantje doet het verder redelijk. 8 augustus 2023 aangepast door donaldk Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Groentje_ Geplaatst: 8 augustus 2023 Geplaatst: 8 augustus 2023 Als een soort uit de hand gelopen hoby kan ik heel nauwkeurig de SHU meten (of eigenlijk capsaicin met HPLC-FLD). In mijn zoektoch naar mensen die SHU gebruiken kwam in op deze post uit. Ik wilde voor mijn Pa een setje sambals maken met gemeten SHU (bijv. 5.000SHU, 50.000SHU en 250.000SHU). Zodat hij kan proeven hoe pittig een bepaalde SHU is. Soms kookt hij veeeeelste pittig, ik denk dat het komt dat hij dan zelf al gesnoept heeft van een pepertje en zijn tong niet zo gek veel meer voelt. Zelf ben ik ook voor de gein eens gaan kijken wat nou het pittigste deel was van een peper: 'k ga binnenkort zelf nacho chips maken met pepertjes er in, daarvan ga ik de SHU ook even meten. Als iemand eens voor de gein nauwkeurig SHU zou willen meten, laat het maar weten. 3 Quote
donaldk Geplaatst: 8 augustus 2023 Geplaatst: 8 augustus 2023 (aangepast) @Groentje_ Wow, ik hoor prijzen rond de anderhalf miljoen voor een echte high-performance liquid chromatography (HPLC) spectograaf. Is Fluorescense variant echt zoveel goedkoper, of werk je op een lab? Je weet dat nu iedereen met zijn Reapers of andere super hots aan komt zetten, lol. Tja, wat is veeelste pittig, Ik kan nergens tegen en krijg al gevloek en getier en doodsverwensingen wanneer ik maar naar de (zwarte) peper pot wijs, voor anderen is de Reaper een snackpeper. Gevoeligheid is variabelm verschilt van persoon tot persoon. bij Superhots zit er ook capsaicine in het vruchtvlees, vandaar dat ze zoveel heter kunnen zijn. Waarom reken je eigenlijk om, 'Big Numbers marketing', of...? Hanteer je 15 miljoen of 16 miljoen voor puur, 1m/1m? 8 augustus 2023 aangepast door donaldk 1 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
donaldk Geplaatst: 8 augustus 2023 Geplaatst: 8 augustus 2023 Huh waarom is de rest van de tekst nu opeens voorzien van witte achtergrond balken? Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
donaldk Geplaatst: 8 augustus 2023 Geplaatst: 8 augustus 2023 Op 7-8-2023 om 16:54, rorror zei: Fotos van een aantal vruchten. Helaas is alles wat achter gebleven dan vorige jaren. Ik vind het er prachtig bij staan. Eind augustus/ begin september opruimen, bedoel je toch blad strippen en uitgroei afknippen mag ik hopen. Daarna kan het vaak nog wel een maandje mee. Zekr de Lemon Drop, of kleinpeperige soorten als de Grandpa's Home Pepper, of de Thai Sun. Echt Lemon Drop doet het juist goed in het najaar. En daarna takken op vaas binnen laten rijpen, haal je nog weer 100 extra pepertjes op. 1 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Groentje_ Geplaatst: 8 augustus 2023 Geplaatst: 8 augustus 2023 1 hour ago, donaldk said: @Groentje_ Wow, ik hoor prijzen rond de anderhalf miljoen voor een echte high-performance liquid chromatography (HPLC) spectograaf. Is Fluorescense variant echt zoveel goedkoper, of werk je op een lab? Je weet dat nu iedereen met zijn Reapers of andere super hots aan komt zetten, lol. Tja, wat is veeelste pittig, Ik kan nergens tegen en krijg al gevloek en getier en doodsverwensingen wanneer ik maar naar de (zwarte) peper pot wijs, voor anderen is de Reaper een snackpeper. Gevoeligheid is variabelm verschilt van persoon tot persoon. bij Superhots zit er ook capsaicine in het vruchtvlees, vandaar dat ze zoveel heter kunnen zijn. Waarom reken je eigenlijk om, 'Big Numbers marketing', of...? Hanteer je 15 miljoen of 16 miljoen voor puur, 1m/1m? Er zijn hele dure HPLC's maar deze HPLC is een oudere 2de hands voor ~15.000, ja, ik werk op een lab. Misschien kunnen we er een wedstrijdje van maken ? (dan kan iedereen maar met 1 ding komen zetten ) jup 16.000.000HSU / 100% capsaicine (1000mg/g) het plaatje is op basis van gedroogde waardes, daarom is het hoog. Quote
donaldk Geplaatst: 9 augustus 2023 Geplaatst: 9 augustus 2023 Wat kost calibratie/ijking wel niet? Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Groentje_ Geplaatst: 9 augustus 2023 Geplaatst: 9 augustus 2023 Kalibratie doe ik zelf. 'k meet een standaard voor elke serie (capcesine is best goedkoop ) . Zolang ik toch voor de gein toch al een serie inzet kost het niet gek veel extra om een extra monster in te zetten. want dan voer ik toch al een Kalibratie uit. Quote
Mellie Geplaatst: 9 augustus 2023 Geplaatst: 9 augustus 2023 Wat leuk om dat zo exact te meten @groentje. Ben ook benieuwd wat je vader van de verschillende sambals gaat vinden. Ik ben dol op zelfgemaakte sambal én op pittige pepers! Maar ik moet er geen maagpijn van krijgen. Die ‘groene’ scherpe smaak vind ik heel naar. Maar een pittige peper kan ik echt van genieten. Heerlijk met Turks brood, feta en tomaten. Deze renpaard dagen terug geplukt en echt genieten geblazen. 3 Quote
acpronk Geplaatst: 9 augustus 2023 Geplaatst: 9 augustus 2023 Deze renpaard dagen terug geplukt en echt genieten geblazen. RenpaardBen even op vakantie (4 dagen weg), kom morgen weer terug en ben benieuwd wat ik allemaal kan oogsten. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
loes Geplaatst: 10 augustus 2023 Geplaatst: 10 augustus 2023 (aangepast) Op 8-8-2023 om 21:02, donaldk zei: Huh waarom is de rest van de tekst nu opeens voorzien van witte achtergrond balken? Je hebt een stuk tekst gekopieerd en geplakt. Na het plakken komt er een extra balkje: Geplakt als verrijkte tekst. Plak in plaats daarvan als platte tekst 10 augustus 2023 aangepast door loes Quote
Groentje_ Geplaatst: 13 augustus 2023 Geplaatst: 13 augustus 2023 On 8/9/2023 at 6:22 PM, Mellie said: Wat leuk om dat zo exact te meten @groentje. Ben ook benieuwd wat je vader van de verschillende sambals gaat vinden. Ik ben dol op zelfgemaakte sambal én op pittige pepers! Voor een zelf gemaakte pot sambal wil ik met alle liefde pepers voor je meten 😁 Ik vroeg me af of die paarse kleur van de peper snel vervaagt. Mijn zusje had paarse, 5 kleuren chinese pepers, maar die kleur was toch al snel weg, dus geen blauwe sambal voor mijn pa. De kleuren waren allemaal even pittig (zowel op de HPLC als geproeft). Maar de foto was wel leuk: 1 Quote
rorror Geplaatst: 13 augustus 2023 Auteur Geplaatst: 13 augustus 2023 @Groentje_ Zie mijn antwoord, en het antwoord van @woldistel eronder in het topic van vorig jaar. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
mus Geplaatst: 14 augustus 2023 Geplaatst: 14 augustus 2023 De pepertjes doen het hier goed. De jalapeno's zijn alleen zo mild dat ze naar paprka's smaken. Zullen die nog pitter worden als ik ze nog even laat hangen? 1 Quote
HerbalX Geplaatst: 14 augustus 2023 Geplaatst: 14 augustus 2023 Gister een enorm grote habanero geoogst, de grootste die ik ooit in mijn handen heb gehad; 6 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.