donaldk Geplaatst: 23 oktober 2023 Geplaatst: 23 oktober 2023 Tot en met 56 graden voor optimaal behoud smaak en kleur. Ik weet niet meer welke bron Sol dat op baseerde. maar mijn oven thermometer zit al jaren op 50 graden of iets meer. Echt heel kritische instelling tussen aan en uit, in de zomer denk ik dat het niet lukt in winter wel goed aan en laag. 1 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
donaldk Geplaatst: 23 oktober 2023 Geplaatst: 23 oktober 2023 @redzebra Gebruik je je warmtemat thermostaat om de droger aan en uit te schakelen, om hem mooi tussen de 50 en 60 te houden? Of zet je hem op 60? Bij leeg heb je geen rekening te houden met latente warmte, te verdampen vocht kost extra energie. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
rorror Geplaatst: 24 oktober 2023 Auteur Geplaatst: 24 oktober 2023 Bij mij: 35=39 (4graden verschil) 40=45 (5graden verschil) 45=51 (vanaf hier elke stap 6 graden verschil) ... 80=86 Op 45graden ingesteld om 51graden te kijgen. Op deze temp zeker een 14 tot 16uur drogen. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
redzebra Geplaatst: 24 oktober 2023 Geplaatst: 24 oktober 2023 @donaldk warmtemat thermostaat ? De droogoven regelt zelf heel goed met maar een afwijking van een graad, als ik hem op 50 zet, heb ik exact 51, en dit blijft 51ongeacht wat erin zit, hij regelt immers naar deze temperatuur, het is de temperatuur van de lucht, verticale blazer, Bij het voorbeeldje van 37 graden zie je schakeltijden < 1min om luchttemperatuur op 35 te houden, een offset van 2, de hittebron zal waarschijnlijk te zwaar zijn om echt op 1 graad te regelen bij deze laagste instelling. Ik moet dus onder 56 graden blijven, ik ga me houden aan jouw en @rorror's advies, instellen op 50 dan heb ik 51 en dit +/- 16uur Quote
donaldk Geplaatst: 24 oktober 2023 Geplaatst: 24 oktober 2023 @redzebra, okay, ik begreep uit je betoog dat er drie standen op zaten 35C, 60C, 70C. Vandaar de vraag naar externe controle, ding op 60C en dan stroom aan en uit op thermostaat. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
rorror Geplaatst: 26 oktober 2023 Auteur Geplaatst: 26 oktober 2023 Suger rush Peach hangt goed vol. Net geoogst: Nog 15 planten buiten op te ruimen. 6 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
woldistel Geplaatst: 26 oktober 2023 Geplaatst: 26 oktober 2023 @rorror gaan lekker lang door 😍. Hier groeien ook nog wel wat nieuwe, ook aan de Stripey, maar die eet ik onrijp wel op. En ik heb ook al al pepers gezaaid (wót 🫣!?) Ik had o.a. van Habanada zaden geoogdt en wilde kijken of ze rijp genoeg waren, dus een tiental deno gezaaid. Zijn allemaal ontkiemd. Dus die zijn nu toch maar geplant in een Action bak met deksel op het warmteplankje. We zien wel wat het word. Misschien blijft er genoeg over om in het vroege voorjaar te stekken ofzo. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 26 oktober 2023 Geplaatst: 26 oktober 2023 Zo. Eindelijk weer eens in de kas geweest. Er staat nog zo veel. Sommige pepers heb ik vandaag voor je teerst geproefd. Zo leuk! Er staan een paar overwinteraars binnen. Moet ze nog even afspoelen want kennelijk was op sommige planten de luis al aanwezig…Ontzettend veel slakken in de kas. Alle bladeren worden opgeknaagd en merkwaardig genoeg, alleen de jalapeño werd ook daadwerkelijk opgegeten. Heel veel opgeknaagde pepers en een paar pepers waar het goed toeven was voor pissebedden. De slakkenpoepjes als bewijsmateriaal achtergelaten op de pepers… Caught in the act… Deze was geweldig! Cabaca Peach! Heel schattig aandoenlijk pepertje. Ik had hem nog niet geproefd en nam er een flinke hap van. Awoeoeoeoeeeeee. Daar ging ik wel een beetje van stuiteren! Net een adjuma, maar wat intenser. Een heel lekkere peper zeg. Aanrader. De vorm is ook zo veel leuker dan een standaard peper. Deze had een onleesbare kaart en maar 5 pepers in totaal. Deze had een onleesbare kaart helaas. Of een snackpaprika of een jalapeno? Ik ga het merken straks. Ook maar 1 peper, nul bloemen verder. Ik heb deze bewaard om binnen verder te proberen. Voer gekweekt voor pissebedden. Altijd een hekel aan. De plant in het midden is de mango stumpy. Pittig, aromatisch, fruitig. En wat een gulle plant. Ik ben nog lang niet uitgeplukt. Vorig jaar had ik zo veel Ethiopian brown pepers dat ik er dit jaar maar 1 had gezet. Er zaten telbare pepers op. Niet daadwerkelijk geteld, maar een stuk of 15. Terwijl ik er vorig jaar in omkwam, zo veel. Dus zo kan het ook. Heb vandaag een paar planten gezien met heel weinig pepers, bv ook de turkish flower of die snackpaprika/jalanpeno mysterie. Dat heb ik niet eerder gehad. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik voor mijn doen weinig in de kas heb gedaan. Maar toch een opmerkelijk verschil met de rest die dezelfde behandeling hebben gehad. Ik ben echt heel tevreden met mijn peperkeuze dit jaar. Zo veel leuke pepers ontdekt. Ik heb de blended lemon ook om te overwinteren. Ik heb er nu 6 ofzo staan… waar ga ik dat laten allemaal…? 5 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 29 oktober 2023 Geplaatst: 29 oktober 2023 Aan iedereen even een waarschuwing: mocht je zakjes pepers van zelf geoogsten zaden in je handen krijgen, was daarna eerst je handen. Ik was zojuist zaden aan het uitzoeken en noteren wat ik allemaal heb, en had onder andere een zakje van carolina reaper, pink tiger en nog wat andere variteiten in mijn hand gehad en heb daarna perongeluk aan mijn lippen gezeten, zakjes waren niet open maar mijn lippen staan nu al 15 minuten volop in brand 🙈🙈 3 Quote
HerbalX Geplaatst: 29 oktober 2023 Geplaatst: 29 oktober 2023 (aangepast) @Kevins Moestuin wassen heeft niet zoveel zin, als het olie al in de huid is getrokken. je kunt beter gewoon preventief te werk gaan en handschoenen aantrekken of je handsmeren met plantaardige olie. Wat betreft de handschoenen gaat mijn voorkeur inmiddels uit naar nitrilhandschoenen i.p.v. latex. 30 oktober 2023 aangepast door HerbalX 1 Quote
HerbalX Geplaatst: 29 oktober 2023 Geplaatst: 29 oktober 2023 Ik vroeg me af wat jullie doen tegen de vraatzucht van slakken en pissebedden? Ik merk dat elk jaar rond deze tijd van jaar zij noemenswaardige schade toebrengen aan de oogst. Quote
MSDG Geplaatst: 29 oktober 2023 Geplaatst: 29 oktober 2023 Ik doe er niets tegen, er staat weinig fris bij deze tijd van ‘t jaar en ik heb m’n oogst al gehad. Ik oogst wat er nog te oogsten valt en als het echt te erg is dan rooi ik de planten gewoon. Circle of life. 😊👍 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
appelvrouw Geplaatst: 29 oktober 2023 Geplaatst: 29 oktober 2023 Ik ben heel benieuwd hoe een slak eruit ziet met peper lippen? 5 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
rorror Geplaatst: 29 oktober 2023 Auteur Geplaatst: 29 oktober 2023 @HerbalX Zelf doe ik wat slakkenkorrels. Voor grote vruchten zoals paprika's kan je fruitbeschermzakjes gebruiken. @Kevins Moestuin Jep met zaden uitzoeken, moet je ook goed oppassen. Ben zelf rechts, ik doe 1 handschoen aan de linkerhand waarmee ik de zaden losmaak van placenta die lagen te drogen op schoteltjes. Met rechts hou ik zakje open. En met rechts schrijf ik met de pen direct op de zakjes wat er in zit. Hoewel met rechts zaden erin doen makkelijker is, is het onhandig als je nog een pen tussendoor moet vast houden om te schrijven. 4 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
woldistel Geplaatst: 30 oktober 2023 Geplaatst: 30 oktober 2023 De allerlaatste En de allernieuwste 😀 Dit is maar een proefje, hoor. Habanada zaden die in het denozakje allemaal zijn ontkiemd. Dus ook opgepot met wat bodemwarmte. Eens kijken hoe dat gaat. 5 Quote
Lia56 Geplaatst: 30 oktober 2023 Geplaatst: 30 oktober 2023 @woldistel Top... denk je dat ze t blijven doen? Laat je t weten... Zou voor hier ook lekker zijn, we gebruiken veel pepers dus handig ook vers in de winter.. Quote
woldistel Geplaatst: 30 oktober 2023 Geplaatst: 30 oktober 2023 Absoluut geen idee. Ik ben al blij als ze gewoon overleven, ook als slungelig spul. Ik heb geen lampen, dus het donkere stuk van het jaar moeten ze zelf overleven. Ik kan ze nog wat helpen met een spiegel maar meer ook niet. Dus bloeien en vrucht zetten daar denk ik niet eens aan 🙂 1 Quote
henkg Geplaatst: 1 november 2023 Geplaatst: 1 november 2023 2023, een prachtig peperjaar. Hier alles rijp geoogst, voor het laatst ruim een maand geleden. En dat bij buitenteelt (wel zeer beschut). Gisteren zag ik nog een Cayenne staan. Een minkukel die ik al drie maanden geleden afgeschreven had, en tijdelijk ergens in een zon-arm hoekje neergezet. Maar ja, ruimte genoeg, van weggooien kwam het niet. Ik heb ze toch maar even geoogst (hoewel er al een kleine kilo in de vriezer ligt): 8 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Dahli Geplaatst: 1 november 2023 Geplaatst: 1 november 2023 18 uren geleden, Ruderalis zei: Peper 🌶️/ Paprika 🫑 chutney, Wat ziet dit er heerlijk uit!! Heb je misschien het recept? Zou ik ook wel willen maken 😊 1 Quote
rorror Geplaatst: 1 november 2023 Auteur Geplaatst: 1 november 2023 Op 15-10-2023 om 16:33, Ruderalis zei: de gele vond ik super van smaak, een beetje een Marconi Golden met bite, zeer fruitig en zoet, geweldig in welk eten dan ook, zeer milde Jalapeño, deze gaat hier aankomend seizoen op zeker gekweekt worden, de oranje viel ons erg tegen na de gele, die slaan we over, ben ‘m zelfs vergeten te fotograferen, Late reactie, maar helemaal mee eens. De oranje komt hier volgend jaar niet meer terug. Volgend jaar productie komen alleen de gele en black magic, azerbache terug. De laatste jalapenos vandaag geplukt. 2 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Mellie Geplaatst: 2 november 2023 Geplaatst: 2 november 2023 Ik heb nog een kas vol staan… gewoon geen tijd… echt erg. 1 Quote
Ruderalis Geplaatst: 2 november 2023 Geplaatst: 2 november 2023 Op 1-11-2023 om 10:26, Dahli zei: Wat ziet dit er heerlijk uit!! Heb je misschien het recept? Zou ik ook wel willen maken 😊 het is 1ltr, - 8 gele punt paprika’s ( elke paprika voldoet ) - 2 uien - 5 tenen knoflook - 8 pepers 🌶️, kiezen naar eigen hitte smaak! - half bosje lente ui - 50ml appel azijn - 50 gram zuiker - 1 eetlepel sambal oelek groente fijn hakken, dan alles in een pan op klein vuur een kwartier laten pruttelen, dan proeven naar gelang eigen smaak nog iets aanvullen van de gebruikte ingrediënten. Daarna af laten koelen en in een fles of pot 🫙 gieten. 3 Quote
Dahli Geplaatst: 2 november 2023 Geplaatst: 2 november 2023 Dank je wel Ruderalis! Dit ga ik komend weekend zeker maken 😃. Heb op dit moment geen eigen oogst meer, dus lekker naar de Toko en markt! Ook geen straf 😊. 1 Quote
rubo83 Geplaatst: 3 november 2023 Geplaatst: 3 november 2023 Hier rijpen de Habaneros ook mooi af binnen: 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.