Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het is inderdaad heel afhankelijk van het ras. Sommige rassen vormen zelfs nieuwe scheuten op de bladeren. 

Daarnaast komen trossen met scheuten erop ook vaker voor als de plant teveel groeikracht heeft tijdens de aanleg van de tros. Dat is zo'n 2-3 weken voordat de tros eruit komt. Professionele tomatenkwekers noemen dat "wilde trossen"

• Like 1
  • Thanks 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Mijn moeder zei steeds dat een dief in het Turkse weer helemaal niet aanslaat. Ik dacht, vast. Dat heb ik in de hitte van afgelopen weken dan toch eindelijk zelf ondervonden. Daar waar het normaal binnen 2 dagen aanslaat, dacht ik op dag 5, nou is het wel genoeg. Wat een marteling voor die arme dieven.

Vandaag in de regen dieven geplant. Ik verwacht van deze heel veel. Heb nog niet veel trossen. Wel heel veel bloemen op de grond. Toch wel erg balen.

• Like 1
Geplaatst:

Er kwamen steeds meer zwarte tomaatjes aan mijn Nightshade F1 maar de rood/oranje sterretjes,  het teken dat een nightshade rijp is,  bleven uit. Uiteindelijk maar eens voorzichtig in een paar tomaatjes geknepen om te voelen of ze al zacht werden. En inderdaad.

Wat blijkt nu: dat gekleurde sterretje zit onder het kroontje verborgen dus je moet eerst oogsten om te kunnen zien of je al kunt oogsten  :smile:.

Nightshade2.thumb.JPG.c324763a2eea9a973f36069d5cf42450.JPG

De omschrijving zegt: "Nightshade is een zwarte, langwerpige cherry snacktomaat met een heerlijk zoete en crunchy smaak" en "het is het eerste ras dat een zeer donkere kleur combineert met een heerlijke zoete smaak."

Dat crunchy klopt inderdaad vrij aardig maar dat heerlijk zoete is overdreven. Ze hebben een goede smaak waar inderdaad iets zoet in zit maar misschien waren mijn 2 tomaatjes, ondanks hun gekleurde sterretjes, toch nog niet helemaal rijp. Ik wacht daarom nog een week voor ik er weer een paar beoordeel maar zelfs als het resultaat hetzelfde zou zijn als vandaag dan zijn ze toch de moeite waard. Ik zet ze volgend jaar zeker weer in de kas.

Nightshade3.thumb.JPG.05bba7ff81bff72a1e48c6378c31d4c8.JPG

Over de plant zelf ben ik in het geheel niet tevreden want alle bladeren zijn zwaar gekruld.  De andere tomaten in de kas kregen een zelfde behandeling maar kennen dat verschijnsel niet.

Nightshade1.thumb.JPG.b245bad8691c14afb21cdb29cdc03756.JPG

Ik kan het dus niet verklaren maar met het ras heeft het denk ik niks te maken. Er staat namelijk nog een Nightshade F1 in de vollegrond en die zit wél netjes in zijn bladeren.

• Like 6

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Zeker een mooie tomaat! 

Zo'n geheel opgekrulde plant heb ik met de shadow boxing, de rest in de kas met ook eenzelfde behandeling hebben dat ook niet.

Geplaatst:

Hier beginnen de eerste tomaatjes te kleuren! Goldita is de eerste dit jaar. 

Hopelijk kan ik er komende week voor mijn vakantie al een eten, anders gaat de eer naar de tuin oppas en moet ik nog 3 weken wachten.. 

20230714_084214.thumb.jpg.55268d820c216b70e01b0ad6b1887751.jpg

20230714_084211.jpg

• Like 3
Geplaatst:
Op 10-7-2023 om 09:42, Lia56 zei:

nu de tomatenmineer...

Wat bedoel je hiermee de normale mineervliegen of de tomatenmineermot. Die laatste heb ik vorig jaar in mijn tomaten gehad en daar wordt je echt niet vrolijk van...

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:
2 hours ago, Arja said:

En dan ineens komt ee kleur in de eerste tomaat! 

Welke soort is dat @Arja? En zie ik goed dat ze buiten staan?

Hier voornamelijk buiten tomaten en ik probeer daarom vooral geïnteresseerd in  soorten die vroeg afrijpen. 

Geplaatst:
1 hour ago, Goudsbloempje2 said:

Welke soort is dat @Arja? En zie ik goed dat ze buiten staan?

Klopt, ik heb geen kas, dus alles staat buiten. Met dwergjes hoop ik dat de vruchten vroeg genoeg afrijpen om de Phytophthora voor te zijn. 

Ik heb verschillende soorten staan, en de labels zijn een beetje aan de wandel gegaan. Het is hoogstwaarschijnlijk een Tiny Tim, de zaden daarvan kreeg ik van @Lia56

• Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst: (aangepast)

Hier zijn de eerste tomaatjes uet ook gegeten. Ida Gold is eigenlijk elk jaar de eerste. Staat dit jaar in een halfopen tunnel van golfplaat. Wil best goed, behalve met wieden, dan moet ik er op de knieën in 😄 

Oh ja, de Ananas noir in de tunnelkas heeft ook een paar geweldige exemplaren hangen, alleen nog hartstikke groen! Ben zo benieuwd wat dat gaat worden.

aangepast door woldistel
Geplaatst:

In de kas kleuren de Supersweet 100 F1 en de Black cherry/opal, weet even niet meer welke v/d twee ik nou ook alweer gezaaid had. 🤔 Verder is de keuze dit jaar qua rassen tot zover een goede. Allemaal rijk dragende planten die kerngezond zijn. De bolzano/lorenzo van @Mai Pensatoblinken uit in uniformiteit van de trossen, maar maken ook het meeste bladdieven. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...