Flup Geplaatst: 15 juli 2023 Geplaatst: 15 juli 2023 Hier oogst ik al dagelijks flink wat tomaten. Black Cherry (blijft een favoriet), Black Krim, Sacher, Frühe Liebe en nu langzaam ook Rheinlands Ruhm. De echt bijzondere soorten beginnen nu pas te rijpen. Hopelijk bevallen die ook zo goed. Quote
redzebra Geplaatst: 15 juli 2023 Geplaatst: 15 juli 2023 De eerste tomaten beginnen hier ook te rijpen, op het overgrote deel is het echter nog een paar weekjes wachten. Van linksboven naar rechtsonder. Pendolino F1, Bolzano F1, Karma Purple (multiflora), rode CDB, Candy sweet icicle, Haley's purple Comet, Lufichoise (multiflora), Barry's crazy Cherry (multiflora), Zluta Kytice (multiflora) 7 Quote
Ruderalis Geplaatst: 15 juli 2023 Geplaatst: 15 juli 2023 Na meerdere snoei rondes om de extreme groei in de planten te beteugelen beginnen de planten nu eindelijk vruchten te geven! 🍅 Ze hangen allemaal stevig en de vruchten zien er fris en gezond uit, vanaf nu komt de bloei booster bij de bloei voeding en zullen we gaan proberen de tomaten zo groot mogelijk te krijgen. Het is de enige tomaten soort die we hebben staan dus als alles goed blijft gaan zullen we afgeschermde Giant Martini tomaten zaden beschikbaar stellen voor de bio doos 📦 zodat meerdere tomaten liefhebbers kunnen proberen een reus te kweken! Giant Tomato Martini, 😎🍅 9 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 15 juli 2023 Geplaatst: 15 juli 2023 Benieuwd hoe groot ze gaan worden, ik heb ook al enkele joekels aan mijn planten zitten zou mij niks verbazen als die al tussen 500g en 1 kilo zitten. 3 Quote
Ruderalis Geplaatst: 15 juli 2023 Geplaatst: 15 juli 2023 Ik ben ook heel benieuwd hoe groot ik ze kan maken, ik ga in ieder geval mn uiterste best doen!😉 Dat zijn al mooie gewichten @Kevins Moestuin.🤙 1 Quote
redzebra Geplaatst: 15 juli 2023 Geplaatst: 15 juli 2023 (aangepast) Ik zou wel blijven opletten en regelmatig controleren ivm vochtigheid tussen de bladeren (blad met plekjes onmiddellijk verwijderen) als het weer zou omslaan, naar mijn gevoel zit alles nog heel dicht opeen. Als je echt voor het maximum gewicht per tomaat wil gaan (dit is niet maximale opbrengst per plant), is het zo een beetje hetzelfde als bij een pompoen, less is more, of anders gezegd kies de mooiste uit een tros en hou die als enige aan per tros. 15 juli 2023 aangepast door redzebra 1 1 Quote
fre3ke Geplaatst: 15 juli 2023 Geplaatst: 15 juli 2023 (aangepast) Mijn tweede buitentomaat vandaag gegeten, Ola Polka, klein struiktomaatje. De smaak is prima, niet bijzonder maar gelukkig ook niet melig. Alle andere soorten zijn een stuk trager. 15 juli 2023 aangepast door fre3ke 3 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 16 juli 2023 Geplaatst: 16 juli 2023 (aangepast) Hier een update van mijn tomaten. Dit jaar 22 verschillende soorten, gezaaid op 9 maart. Dit is een dag of 10 later, maar door het zeer warme weer in juni liggen ze volgens mij bijna niets meer achter op vorig jaar. Bij de dikke vleestomaat Gigantomo bloeit nu de 9e tros, bij de meeste snack- en cherry tomaatjes al de 13e tros. De Solena choco (bruine cherrytomaat, enorm lekker!) bloeit al de 16e tros, niet normaal zo snel als die gaat! Vorig jaar was dat ook al zo. Zes van de 22 soorten kweek ik dit jaar voor het eerst: Bolzano F1 (tros oranje), Lorenzo F1 (tros geel) Datterino (mini pruim rood), Limoncito F1 lichtgele mini pruim) en Umanini F1 (rose cherry). De enige echte tegenvaller is de Umamini: deze kreeg al vroeg een aantasting van stambotrytis en dat had ik niet snel genoeg in de gaten. Opeens hing de plant slap en toen was het helaas te laat. Dit heb ik nog nooit zo vroeg gehad. Ik heb wel nog 2 trossen kunnen oogsten en deze waren erg lekker. Umami is de vijfde smaakbelevenis (naast zout, zoet, zuur, bitter. Het is een Japans woord en betekent zoiets als "hartig". Bij de Datterino groeide een aantal keren de kop eruit (het eindigt dan met een trosje), gelukkig dat ik het op tijd zag dus heb ik dieven laten staan. De pruimtomaten zien er wel erg goed uit en smaken ook goed, ik vind het alleen niet echt een mini-pruimtomaat. Ik weet dat sommigen hier ook Datterino kweken: hebben jullie ook deze ervaring? Verder door het extreem hete juni weer wel wat last van neusrot gekregen (met name bij de San Marzano die erg gevoelig zijn) en ook izijn niet alle bloemen goed gezet, maar dat is bijna onvermijdelijk bij temperaturen boven de 30 graden. Maar ik klaag zeker niet, al veel geoogst (bij veel planten zijn nu 2 trossen leeg) en er hangt nog heel veel aan. Ondanks dat ik de draad dit jaar 10 cm verhoogd heb en de goten in de grond heb ingegraven, waardoor ik ruim 20 cm meer hoogte heb gewonnen, liggen de rijpe trossen nog op de grond, terwijl de koppen van een aantal planten tegen de draad zitten. Foto's: 1. Overzicht van alle 22 planten (dit jaar gebruik ik voor het eerst tomatenhaken om ze te laten zakken, bevalt erg goed) 2. en 3. Volop rijpe tomaten 4. Oogst van 8 juli: 5. Gigantomo F1 vleestomaat, kan boven de 1 kg worden 6. Phantasia F1 erg sterke gezonde rode trostomaat 7. Costoluto Fiorention zeer geribde vleestomaat 8. Sacher F1 bruine trostomaat 9. Bolzano F1 (NIEUW) oranje trostomaat, bevalt zeer goed hele mooie trossen en lekker 10. Lorenzo F1 (NIEUW) gele trostomaat, bevalt ook goed tot nu toe. Barst niet wat veel andere gele tomaten wel doen, smaak is wel vrij melig (waar de gele tomaten om bekend staan). Is trager dan Bolzano en de vruchten blijven wat kleiner. 11. Solena Rose (ofwel Rhianna F1) roze cherry tomaat (met Umami smaak) 12. Nugget F1 oranje mini-pruim 13. Datterino rode mini-pruim 14. Axiany F1 rode cherrytomaat, sterk en gezond en geeft echt veel lekkere tomaatjes 15. Solena Choco F1 bruine cherry tomaat, hele mooie trosjes, groeit enorm snel en de lekkerste bruine tomaat die ik ooit gekweekt heb 16. Tomberry Yellow gele bestomaat. honderden tomaatjes per tros van ongeveer 2 gram. Ik heb ook de rode. wel veel werk want geeft heel veel dieven op de trossen. 17. Rode cocktailtomaat (naam weet ik niet) 18. Pozzano F1 (san marzano) 16 juli 2023 aangepast door Mai Pensato 20 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Lia56 Geplaatst: 16 juli 2023 Geplaatst: 16 juli 2023 Jeetje wat zijn deze mooi en vol met vruchten 👍 Quote
Frans Geplaatst: 16 juli 2023 Geplaatst: 16 juli 2023 1 uur geleden, Mai Pensato zei: Lorenzo F1 (NIEUW) gele trostomaat, bevalt ook goed tot nu toe Ik ben er niet zo tevreden over. Vind ze nogal smakeloos en ze hebben een vrij grote harde kern. Niet alleen bij mij maar ook bij de planten die ik heb weggegeven. Kan zijn dat Lorenzo's uit andere zaden dit misschien minder of niet hebben maar ik kan dat niet vergelijken omdat alle Lorenzo's uiteindelijk voort kwamen uit één en hetzelfde zaadje en daarom genetisch identiek zijn. Bolzano daarentegen bevalt uitstekend. Wordt een blijver zolang de 4 resterende zaden dat nog toelaten. In principe kan ik in ieder geval nog 4 jaar vooruit. . 3 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
acpronk Geplaatst: 16 juli 2023 Geplaatst: 16 juli 2023 Ook in Boskoop beginnen de eerste buitentomaten te kleuren, de primeur is voor chocolate cherry, beviel vorig jaar uitstekend. Helaas wel scheurgevoelig, al een barst gezien in een bijna rijpe tomaat.Ook een ander ras begint te kleuren, ook een cherry of mini pruim en wordt geel. Rasnaam weet ik niet, dan zou ik eerst het labeltje moeten bekijken. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Roland Geplaatst: 16 juli 2023 Geplaatst: 16 juli 2023 Op 16-7-2023 om 14:20, Frans zei: Bolzano daarentegen bevalt uitstekend. Wordt een blijver zolang de 4 resterende zaden dat nog toelaten. In principe kan ik in ieder geval nog 4 jaar vooruit. Stekken en het stekje binnen in pot verwinteren. In het voorjaar opnieuw stekken. Quote
Frans Geplaatst: 16 juli 2023 Geplaatst: 16 juli 2023 54 minuten geleden, Roland zei: Stekken en het stekje binnen in pot verwinteren. In het voorjaar opnieuw stekken. Dat wordt ook het alternatief als de Bolzano zaden op zijn @Roland . Had ik al onthouden uit een vorige post van jou . 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
redzebra Geplaatst: 16 juli 2023 Geplaatst: 16 juli 2023 Bolzano bevalt hier ook uitstekend (is ook 1 van de vroegste die hier rijp is) op Lorenzo is het nog even wachten om die te kunnen proeven. Mooie foto's @Mai Pensato, dat wordt weer een overvloedige oogst. 1 Quote
Ruderalis Geplaatst: 16 juli 2023 Geplaatst: 16 juli 2023 Op 15-7-2023 om 16:16, redzebra zei: Ik zou wel blijven opletten en regelmatig controleren ivm vochtigheid tussen de bladeren (blad met plekjes onmiddellijk verwijderen) als het weer zou omslaan, naar mijn gevoel zit alles nog heel dicht opeen. Zo ver als onderstaande foto zijn we gekomen, ik hou het verder in de gaten en dan moet het wel goed gaan komen lijkt mij!☺️ Verder wil ik voorlopig niet gaan, Quote
Istria Geplaatst: 18 juli 2023 Geplaatst: 18 juli 2023 Iemand een idee wat er gaande is met mijn tomaten? =( Ze zijn bijna allemaal zo. Sommigen erger dan anderen. Maar ze hebben het allemaal. Ik dacht eerst aan "blossom end rot", maar het lijkt niet echt op de foto's daarvan die ik online vind. Misschien tomatenwormen? Ik heb volgens mij een keer de volwassen versie (nachtvlinderachtig beest) zien vliegen overdag. Quote
fre3ke Geplaatst: 18 juli 2023 Geplaatst: 18 juli 2023 @Istria, dit is vrij normaal bij vleestomaten. Ze sluiten niet altijd goed aan de onderkant. Is verder geen probleem, het gaat niet rotten of zo. 2 1 Quote
redzebra Geplaatst: 18 juli 2023 Geplaatst: 18 juli 2023 De onderste foto's zijn normaal, bij die vleestomaten zijn de stampers ook veel breder en het bruine is gewoon dat uitgegroeide einde van die stamper. Soms heb je een samengestelde/misvormde bloem en dit wordt een samengestelde/misvormde tomaat met soms wat openingen of vervormingen. Sommige heirlooms geven gewoon vaak van die openingen, niks erg daar,is eigen aan de soort. Omgevingsfactoren, koude tijdens bloei enz kan dit evenwel ook meer in de hand werken. Het noemt "catfacing" 1 Quote
Lia56 Geplaatst: 19 juli 2023 Geplaatst: 19 juli 2023 Ik had bij deze Jerusalem staan maar lijkt er niet op..wat is t wel? 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 19 juli 2023 Geplaatst: 19 juli 2023 Alice dream is nog lang niet rijp maar wel een prachtige tomaat split helaas nu wel, de andere foto is van cherokee purple, dat is mij toch wel een hele lekkere tomaat zeg. 4 Quote
Istria Geplaatst: 19 juli 2023 Geplaatst: 19 juli 2023 Thanks. Dat stelt al wat gerust. Ik begon al bang te worden dat ik alles weg kon gaan gooien. Is dat op foto's 3, 4 en 5 ook normaal en straks eetbaar? Met die grote gaten aan de zijkant waarbij het aan de binnenkant ook bruin is? Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 19 juli 2023 Geplaatst: 19 juli 2023 Vandaag vele tomaten kunnen proeven, merk al wel dat ik de tomaten die veel gel bevatten voor directe consumptie niet echt lekker vindt, die structuur bevalt mij niet. Dus vooral nu opzoek gaan naar degene die weinig gel bevatten. Vondt de ivory egg, garden peach en zenas gift wel lekkere tomaatjes vandaag. 1 Quote
fre3ke Geplaatst: 19 juli 2023 Geplaatst: 19 juli 2023 @Istria, sommige delen zijn niet zo lekker. Alles wat bruin is, of zwart, of uitgedroogd, snijd je later weg. Er zullen misschien mensen zijn die ook die zwarte delen in de saus gooien. Ik niet. Als je veel tomaten hebt hangen, kun je de echt mismaakte exemplaren verwijderen, zodat er meer energie gaat naar het afrijpen van de exemplaren waar meer eetbare delen aan zitten. Quote
woldistel Geplaatst: 19 juli 2023 Geplaatst: 19 juli 2023 Laat ik ook nog maar even een horrorfoto van vorig jaar toevoegen. Spontane zaailingen uit de tomatentunnel buiten uitgeplant. Geen idee wat het moest worden, het jaar ervoor stonden zowel marmande als black krim in die kas. Hebben hele lelijke kinderen gekregen, maar de smaak was prima. De meeste zijn met behulp van de passe-vite tot soep en saus geworden. 5 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.