Ga naar inhoud

Wat heb je net gegeten, of ga je nog eten (uit eigen tuin) 2023

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Restje pasta met eigen Parmezaan als lunch voor de kinders en voor diner de laatste pompoen waarvan een stuk weg moest wegens jakkes.
Paar pitten in de voortuin rondgestrooid.
Rest van de pompoen gemaakt tot soep met iets te veel suppengewürz maar dan was het potje leeg en kan ik weer aan een nieuwe beginnen. Een stuk prei en knoflookpasta. We aten er gekocht en geroosterd Turks brood bij met een zelfgemaakte eiersalade en gekochte kaasjes. De salade ben ik wonderwel vergeten.

• Like 2
Geplaatst:

Gekochte patatjes met eigen sambal en het aller-, allerlaatste restje zelfgemaakte ketchup. Toen de Heinz erbij gepakt wat ik normaal ook prima vind. Kreeg het gewoon niet weg nu. Dit jaar dus meer ketchup maken

Geplaatst:

Nog maar weer eens een roerbakje van de diverse brassica bloeiknoppen (kalettes, rucola, landkers, purple sprouting brocolli) met konings-oesterzwam en gewone oesterzwam van eigen kweek. Beetje opleuken met gesnipperde bieslook uet, wat soyasaus en peper uet. Bio eitje van de winkel en wat couscous. Nom, nom, nom!

• Like 3
Geplaatst:

Oeh koningsoesterzwam is toch wel mijn nieuwe favoriet. Wat is dat heerlijk vlezig zeg en een bite. Nomnomnommm!

Ik ben bezig mijn vriezer iets leger te krijgen. Vandaag courgette van afgelopen zomer en heel veel daslook uit de tuin met suppengewürz uit een potje. Net aangebroken en kreeg het potje gewoon niet open gedraaid dat ik even twijfelde of het vacuüm was was niet zo. Gewoon kippenkracht blijkt.

Geplaatst:

Oeh ik heb als basis (voor de kruimels) het recept van Rutger bakt gebruikt voor een appeltoetje: https://rutgerbakt.nl/dessert-recepten/appelkruimel-toetje-recept/

Die kruimels vind ik erg lekker omdat er havermout en amandelschaafsel doorheen gaat (voor mij wet wat zoet dus wat minder suiker). 

En daaronder in dit geval rabarber die al klaargemaakt was (beetje suiker, beetje water) en verse frambozen uit de supermarkt erdoorheen die we nog hadden. Maar je kan natuurlijk ook prima de rabarber in stukjes met wat suiker in de oven onder de kruimels garen. Met aardbeien er doorheen is ook lekker, maar die heb ik helaas nog niet. 

• Thanks 1
Geplaatst:

Wij hadden gisteren Suikerfeest en aten heerlijk. Zo van genoten van de familie en het eten. Druivenbladeren (dolma) en gevulde gedroogde groenten uit eigen tuin. Ow en natuurlijk de okra soep en baklava met eigen walnoten en de salade. Genoeg uit eigen tuin dus.

Ik wil een lans breken voor gedroogde groenten. Het is zo’n heerlijk en hartig gerecht. In Turkije drogen ze groenten als preservatiemethode. Dit kan met aubergine, courgette, komkommer, peper en paprika. We hadden ze allevijf en ik geloof dat ik de pittigste peper of all times op mijn bord had. Een heerlijke pijniging

ca74abb456e573e9db37b21c09810be6.jpg

Het is nog 3 dagen Suikerfeest. De komende dagen doen we rustig aan met eten

• Like 6
Geplaatst:

Fijn suikerfeest ook nog de komende dagen @Mellie!

Volgens mij heb ik nog nooit gedroogde groenten op. Hoe doe je dat juist met die natte vruchten zoals komkommer en courgette? 

• Like 1
Geplaatst:
Fijn suikerfeest ook nog de komende dagen @Mellie!

Volgens mij heb ik nog nooit gedroogde groenten op. Hoe doe je dat juist met die natte vruchten zoals komkommer en courgette? 

In stukken snijden en uithollen zodat je later vulruimte hebt en dan aan een draadje rijgen. Gewoon ophangen en de zon doet de rest.

Edit: droogmachine kan vast ook, maar dat heb ik zelf niet. En genoeg ruimte overlaten bij komkommer en courgette aan de dichte kant en de open kant. Het zijn geen mini stukken.

In de zomer hangen alle balkons vol met groenten Heel leuk. En dat kan vervolgens jaren hangen als je wilt. Want droog is droog. Voor gebruik koken zodat het weer zacht wordt en dan kun je het vullen.
  • Like 3
Geplaatst:

Rabarbeeeeeeer!!!

De eerste van dit jaar 😀

Mijn recept is met een beetje suiker, een handje rozijnen, wat zoete specerijen (kaneel, galangal, gemberpoeder, dergelijk).

Ongeveer 6 minuutjes in de magnetron op 900. Nom, nom, nom met yoghurt.

• Like 2
Geplaatst:

@Vastone Ik heb wel een voedseldroger en wat mij betreft is dat echt de beste aanschaf die je kunt doen. Echt alles kun je drogen. Ook courgette en komkommer. Maar ook tomaten en bieten en (heus) sla.

Nederland is niet echt betrouwbaar wat betreft zon enzo.

Ik heb een Stockli. Die was toen al duur en is dat nog steeds, maar er zijn tegenwoordig best goedkopere  verkrijgbaar die ook goed zijn. Dus even goed oriënteren.

• Thanks 1
Geplaatst:

Wederom heel veel verschillende sla, uitjes, bieslook en peterselie. Uit de vriezer de aardappelpartjes.  Samen met de walnoten van de MTFD en eitjes van de boerderij

• Like 3

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...