Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2023

Featured Replies

Geplaatst:

Ik vind het eigenlijk op dit moment wel mooi weer. Alles wat je nu rechtstreeks zaait kan je met rust laten omdat het 's nachts mooi regent en overdag de zon zo nu en dan de grond lekker opwarmt. In de kas is het na een half uurtje zon alweer tropisch, dus de automatische raamopeners krijgen een drupje WD40 en worden ergens de komende twee weken weer geïnstalleerd.

Voor eind volgende week geeft m'n telefoon inmiddels temperaturen van 20+ aan terwijl het KNMI voorspelt dat de temperaturen juist onder normaal gaan zijn. Nou ben ik de 20e jarig en weet ik uit 31 jaar ervaring dat temperaturen van 20+ graden nauwelijks gehaald worden, meestal zitten we tussen de 10-15 graden, maar is het op een zonnige dag altijd aangenaam.

Geplaatst:

Sinds gisterochtend weer t nodige gevallen 

20230413_150146.jpg

Geplaatst:

Volgende week eindelijk fatsoenlijk lente weer met temperaturen tussen de 15 en 20 graden. Na volgende week wordt de temperatuursverwachting onzeker maar de computermodellen gaan meer en meer richting 'te koud voor de tijd van het jaar'.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Dat was een flinke plens, afgelopen nacht en ochtend. De pluviometer geeft 23,5 mm aan!

PXL_20230424_101821089.thumb.jpg.9ed994feb3d736b7b3bd11977da7dec8.jpg

aangepast door Arja

Geplaatst:

Hier ook 24,8... wat een natte boel

Geplaatst:

Dat is goed voor de grondwaterstand! 😀

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Deze week is het even opletten, kans op nachtvorst hier in Limburg.  

"In de nacht naar woensdag valt de wind weg en gaat het vriezen. Met minima rond gemiddeld -2°C en lokaal nog wat lager wordt het een zware nacht voor de peren- en kersenbloesems. Ook de wijnboeren zullen druk in de weer moeten met vuurpotten."

Geplaatst:

😪 Hoop dat allemaal meevalt..

Geplaatst:

Nog drie nachtjes slapen:

20230425_14daagse.png

Dan kan er veel naar buiten, waarschijnlijk voor minimaal een dag of tien. Zonder dagelijks gesleep (dat ikzelf nooit doe).

Einde varenrouwmugprobleem -> Begin slakkenprobleem.

Afharden, tip: laken ophangen aan waslijn. Dat beviel mij vorig jaar uitstekend.

Geplaatst:

Ik zie er naar uit! Tot die tijd is het idd tweemaal dagelijks slepen. Na het uitje van vandaag heb ik nu in huis minder mugjes dan vanochtend \o/

Wat is dat met dat laken? Tegen wind of felle zon ofzo?

aangepast door Arja

Geplaatst:

Op en neer en heen en weer....

Geplaatst:

Ik had niet meer aan de aardappelen gedacht, dus daar zit wat vorstschade in 😕

Geplaatst:

Ik heb ook vorstschade aan de aardappelen in pot. Wist dat het een serieus risico zou zijn, maar ga er een beetje van uit dat ze er nog wel overheen groeien. 

IMG_8683.thumb.jpeg.85ac9755f048abf707271f0b44bd9ac1.jpeg

De tomaten en paprika’s hebben wel binnen geslapen de laatste twee nachten. 

Geplaatst:

Lijkt wel goed mee te vallen, de groeipunten zien er nog fris uit. En anders is het ook nog niet einde teelt, dan duurt het gewoon wat langer om nieuwe scheuten aan te maken..

Geplaatst:
Op 25-4-2023 om 19:14, henkg zei:

Nog drie nachtjes slapen:

20230425_14daagse.png

Dan kan er veel naar buiten, waarschijnlijk voor minimaal een dag of tien. Zonder dagelijks gesleep (dat ikzelf nooit doe).

Einde varenrouwmugprobleem -> Begin slakkenprobleem.

Afharden, tip: laken ophangen aan waslijn. Dat beviel mij vorig jaar uitstekend.

@henkg Wat bedoel je precies hiermee?

aangepast door Jeannette

Geplaatst:

@Jeannette Ik gok dat het laken ophangen voor schaduw zorgt waardoor ze tijdens he afhardingsproces niet in de volle zon staan de gehele dag. 
Afharden is vanwege planten die binnen opgekweekt zijn nog niet tegen de velle zon kunnen. Staan ze er te lang in verbranden de bladeren.

Geplaatst:

Mag ik mee gokken?

Ik vermoed dat  het gaat over de stijging van de minimum temperatuur waardoor er planten naar tuin of kas kunnen.

Hier was er nog vorst afgelopen nacht.

Geplaatst:

@Jeannette, @rorror, @Patrijs:

Laken(s) over de waslijn: dat doe ik i.h.k.v. afharden, tegen verbranding door de zon.

De waslijnen waren er toch al, toevallig op precies de juiste plek. Voor mij is dit het makkelijkst.

Zo dus (foto mei 2022):

20220513_Afharden_lakens.jpg

Niet doen bij veel wind, dan kan het wapperende laken schade geven. Maar meestal is het dan ook bewolkt. Dan hoeft een laken er niet voor.

Geplaatst:

Het is wel heel verleidelijk om wat plantjes vast uit te planten. Het lijkt niet meer te gaan vriezen. Gesleep. Vliegjes in huis. Twijfel. 

Geplaatst:

Ja, denk het ook. Tomaatjes gaan weer braaf naar binnen. Ik zet wel wat paprika's in de plastic tunnel. 

Geplaatst:

Weerpluim 29-4-2023 Temperatuurpluim de Bilt.jpg

Voor de Bilt geeft het KNMI gunstige (minimum) temperaturen.

Mijn vensterbank is vol dus moet  er binnenkort het eerste naar de tuin.

Vandaag een courgetteplantje in de open lage kas gezet, komende week ook de eerste tomaten maar verhuizen en dan kunnen 's avonds de ramen weer op de kas tegen  de kou (6-8 graden).

Geplaatst:

Hier staan de meeste tomaten, paprika en pepers gewoon in de koude kas... heb anders geen plaats meer binnen dus ze moeten gewoon braaf zijn.. 😄

Geplaatst:

In grote delen van het land komende nacht vorst aan de grond

Artikel van ANP Producties  3 uur geleden

Aan de grond kan de temperatuur in grote delen van het land komende nacht tot onder het vriespunt dalen. In het weekend vroor het regionaal ook nog licht, meldt Weeronline.

Overdag is het dinsdag met 10 tot 15 graden fris voor de tijd van het jaar. In de nacht naar woensdag wordt het nog kouder en zakt de temperatuur naar 1 tot 3 graden. Aan de grond gaat het dan waarschijnlijk op grote schaal vriezen, verwacht het weerbureau. De kou blijft echter beperkt tot één nachtje, want de komende nachten verlopen zachter. In de nacht van donderdag op vrijdag wordt het zelfs niet kouder dan 9 tot 12 graden.

Zondag vroor het op de vroege ochtend in het midden, oosten en noordoosten van het land een beetje aan de grond. Komende nacht kan het in het noordoosten, oosten en op de Veluwe ook op anderhalve meter hoogte nipt vriezen, voorspelt Weeronline. De laatste keer dat het op deze gewone meethoogte vroor, was op Koningsdag. Toen werd er bijvoorbeeld in De Bilt -1,2 graden gemeten.

Door de verwachte vorst aan de grond kunnen vorstgevoelige planten last krijgen. "Door de planten af te dekken of deze een nachtje binnen te zetten wordt vorstschade voorkomen", tipt Weeronline. Fruittelers in de Betuwe hoeven hun fruitbomen niet te beschermen tegen de vorst. De bloesem van de bomen hangt namelijk wat hoger boven de grond.

Geplaatst:

Hier lijkt het gelukkig te zijn mee te vallen. - 0,5/-1 aan de grond. Alles staat er nog goed bij en met de voorspellingen van de komende twee weken ga ik eind van de week de tomaten, paprika en aubergine in de kas uitplanten. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.