geert h Geplaatst: 11 maart 2023 Geplaatst: 11 maart 2023 (aangepast) Mijn Tania F1 zit al onder de luis, dus nu bedenken hoe ik dat aan ga pakken. Ze hebben nu 4 blaadjes, 2 echte en 2 kiemblaadjes. Het lijkt vooral op de kiemblaadjes te zitten. Β Toevoeging: ik heb een lieveheersbeestje gevonden in huis, die heeft nu een feestmaal.Β 11 maart 2023 aangepast door geert h 3 Quote
Erny Geplaatst: 11 maart 2023 Geplaatst: 11 maart 2023 (aangepast) Dit jaar ga ik ook weer wat aubergines zetten. Hopen dat de zomer meewerkt en de Coloradokevers wegblijven (die bleken namelijk heel erg van de aubergineplant te houden). Β Gezaaid op 6-3: - Gretel (van Fruitlent) - Aubergine Mix (Lidl) - Snowy (vd Wal, ouder zaad) - Striped Toga (eigen zaad) - Pumpkin On a Stick (voor de leuk, kijken of het zaad kiemt) Β 11 maart 2023 aangepast door Erny 3 Quote
Lia56 Geplaatst: 11 maart 2023 Geplaatst: 11 maart 2023 @geert hΒ Dat is balen, hoop dat t lieveheersbeestje haar best doet Quote
fre3ke Geplaatst: 13 maart 2023 Geplaatst: 13 maart 2023 Ik heb ook aubergines dit jaar, twee soorten. Black beauty, vijf zaadjes gezaaid en ze kiemen allemaal. En Thaise mini-aubergine, daarvan zijn er twee opgekomen maar ik denk dat eentje het niet overleeft. Β Ze komen straks buiten bij de muur te staan en misschien een paar in potten. Vorig jaar had ik een gekochte plant en dat ging redelijk. De oogst was klein dus ik probeer het nog een jaar en als dan de oogst ook klein is, zet ik geen aubergine meer.Β Quote
acpronk Geplaatst: 16 maart 2023 Geplaatst: 16 maart 2023 Ik teel zelf geen aubergine's, maar wellicht is dit artikel interessant: https://www.ccbt.be/nl/nieuws/enten-van-aubergines-tunnel-een-meerwaarde (alleen deze pagina gelezen, niet de achterliggende artikelen). 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Jack T Geplaatst: 18 maart 2023 Geplaatst: 18 maart 2023 Ik heb dit jaar de violetta lunga 3 en little fingers gezaaid. Quote
woldistel Geplaatst: 18 maart 2023 Geplaatst: 18 maart 2023 Violetta Lunga 3 deed het bij mij vorig jaar best goed. Dit jaar ook weer gezaaid. Alsmede Black beauty, HalflongWhite en Tsakoniki. We gaan het zien! 2 Quote
Mellie Geplaatst: 19 maart 2023 Geplaatst: 19 maart 2023 Ik blijf ze lastige kiemers vinden die Paarl van de groenten. Had 3 soorten gezaaid en van alledrie is er 1 opgekomen. Meer heb ik er op zich ook niet nodig. Maar toch. Quote
Jeannette Geplaatst: 12 april 2023 Geplaatst: 12 april 2023 Vandaag de aubergineplantjes (F1 Bonica) verpot want nog langer in de p9 potjesging echt niet meer. Lekkere verse moestuin aarde, wat extra compost, handje calciumkorreltjes, handje mest korrels en hopelijk kunnen ze er dan nog even tegenaan aangezien ze voorlopig nog niet naar buiten gaan.Β 4 Quote
fre3ke Geplaatst: 16 juni 2023 Geplaatst: 16 juni 2023 (aangepast) Hoe is het met de aubergines? Hier blijven de planten rond 20 cm hoogte steken. Al weken. 16 juni 2023 aangepast door fre3ke 1 Quote
Vastone Geplaatst: 20 juni 2023 Geplaatst: 20 juni 2023 Hier groeien ze wel aardig, ook al bloemen. Vruchtzetting alleen nog niet top, ik denk dat het misschien te heet geweest is in de kas.Β Β Β 1 Quote
Mellie Geplaatst: 20 juni 2023 Geplaatst: 20 juni 2023 Ik heb een paar bloemen en 1 vrucht. Als het droog is, zal ik weer eens fotoβs maken. De kleinste van het stel is ronde witte. Die bleef binnen al achter terwijl de andere 2 planten dubbel zo groot waren. Quote
Vastone Geplaatst: 3 juli 2023 Geplaatst: 3 juli 2023 Inmiddels hangen er zeven vruchten aan de planten en nog heel veel bloemen!Β Β Mogen nog wel even doorgroeien, al worden deze (Vera) niet zo heel groot. Ik vind het bij Aubergine trouwens als een van de weinige groentes wel altijd heel lastig om te bepalen wanneer ze geoogst kunnen worden. Nog tips?Β Β 1 Quote
Mellie Geplaatst: 3 juli 2023 Geplaatst: 3 juli 2023 Ja, een tip! Aubergines moeten glanzend zwart en stevig aanvoelen. Niet dat hele zachte, of in te knijpen wat sommige mensen beweren. Het moet geen baksteen zijn, maar dus niet pas plukken als ze zacht worden. Aubergines horen gewoon stevig aan te voelen en mooi glanzen. Ow en nog een tip. Geen idee of jullie het weten, maar als je aubergines bitter zijn, dan krijgen ze gewoon te weinig water. Ze willen elke 7/8 dagen een flinke slok. Dan behouden ze hun groei. Als je te weinig water geeft, krijgen ze een groeistop en de aubergines die je hebt, worden heel bitter. 1 1 Quote
MSDG Geplaatst: 3 juli 2023 Auteur Geplaatst: 3 juli 2023 Nou, het begon veelbelovend, maar ik heb nog slechts twee ielige plantjes over. Wat ik ook probeer, ze willen gewoon niet groeien bij mij. Misschien volgend jaar maar een F1 proberen en veel vroeger zaaien zodat er al flinke planten de kas in gaan. Op deze manier oogst ik helemaal niets. π«£ Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Mellie Geplaatst: 20 augustus 2023 Geplaatst: 20 augustus 2023 @Mellievolgens mij ben jij van Turkse afkomst? Ik ben nog op zoek naar de lekkerste recepten voor de aubergine, haar smaak valt zo vaak weg als je haar in een gerecht mee kookt/bakt/stooft. Jij nog tips die je hier in dit topic wilt delen? Zo simpel, maar zo lekker. Aubergines op de bbq roosteren tot ze zwart geblakerd zijn. Dan leeglepelen. De dressing is chilivlokken (pul biber uit de Turkse winkel of liever neig zelf gemaakte, veel meer smaak!) met een scheut goede olijfolie. Niet te bangig zijn met je chilivlokken. Beetje zout erbij. Dit is zΓ³ lekker. Echt proberen. 2 Quote
MSDG Geplaatst: 21 augustus 2023 Auteur Geplaatst: 21 augustus 2023 @Melliega ik zeker proberen, maar dan wel met gekochte aubergines. Wordt echt he-le-maal niets met die aubergines. Volgend jaar maar geΓ«nte plantjes kopen. π₯² Weet ook niet zo goed of ze nou veel of weinig water en voeding nodig hebben. Nagenoeg alles doet βt prima in de kas behalve de verdraaide auberginesβ¦π€·ββοΈ 2 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Erny Geplaatst: 21 augustus 2023 Geplaatst: 21 augustus 2023 Zowaar waren er wat aubergientjes te oogsten van mijn planten die het helaas niet tot in de volle grond hebben gered maar in potten staan. Alleen de witte varianten leverden een vrucht op tot nog toe. Een aantal kleine langwerpige en 1 dik rond exemplaartje. Β De lange heb ik in de lengte doorgesneden, die andere in dikke plakken en deze gebakken in niet te weinig olijfolie. En vervolgens alleen met zeezout opgepeuzeld. Vanwege de heerlijke smaak door het zelf kweken was er verder niets nodig. Β 4 Quote
Vastone Geplaatst: 22 augustus 2023 Geplaatst: 22 augustus 2023 @MSDGΒ bij mij gaan de aubergineplanten in de kas gewoon mee met het water- en voedingregime van de tomaten. Dat gaat eigenlijk altijd heel goed. Heel soms geef ik ze nog iets meer water maar dat is vooral in het begin. Β Ook dit jaar weer een prima oogst daarmee.Β 2 Quote
annaelizabeth Geplaatst: 22 augustus 2023 Geplaatst: 22 augustus 2023 Ik heb de aubergine ook in pot op een zeer beschutte plaats. Ik geef daarbij dagelijks water en wekelijks mest vanaf 2 maanden in de grote pot. Zaaien doe ik al eind januari... Uitplanten eind mei. De eerste aubergines rijpen dan begin juli. Waatschijnlijk hebben we er al 12 op, er hang er nog zes, en er zijn nog 3 bloemen in de maak. Mijn favoriete recept is uiterst simpel: snijd de aubergine in plakjes vanΒ ongeveer 1/2 centimeter dik. wegzetten met zout . Knoflook naar smaak in hele kleine stukjes hakken. In de koekepan de plakjes in hete olie aan weerszijden mooi bruin bakken (beetje donker is niet erg). Daarna knoflook in de hete olie van de aubergines bruin bakken (te donker is wel vervelend). Plakjes op een schaal met keukenpapier uitlekken, daarna op een groot boord oid verdelen. Knoflook over de aubergines verdelen, crema di balsamico erover sprenkelen. Mengen mag maar meteen over de eigen borden verdelen kan ook. Lauw het lekkerst. 3 Quote
Mellie Geplaatst: 22 augustus 2023 Geplaatst: 22 augustus 2023 Aubergines willen -zo zeggen ze in Turkije- niet vaak water. Zo rond dag 8/9 water geven en dan een flinke plens. Daarna dik een week niet en zo verder. Indien te weinig water, dan ontwikkelen ze te veel pitten en de daarmee gepaarde bitterheid. Te veel water heb je dat niet, maar dan is het wel weer meer spons. Dus overdekt zodat je je watergift kunt controleren is wel zo handig. Verder ook geen tips vrees ik. 2 Quote
Mellie Geplaatst: 4 september 2023 Geplaatst: 4 september 2023 Ik ben niet ontevreden met mijn aubergine oogst. Nog steeds schril contrast met eerste jaar wat ik oogstte⦠toen kregen we het niet op zo veel. Nu een prima hoeveelheid. Edit: te snel verzonden. Ik heb voor het eerst white egg. Hoe smaken witte aubergines? Iemand ervaring mee? Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet. Had ze vooral voor de een keer wat anders ervaring. 1 Quote
acpronk Geplaatst: 4 september 2023 Geplaatst: 4 september 2023 Foto? Zijn het helemaal witte of harde (onrijpe) wit/groene gespikkelde? Vroeger aten wij die onrijpe wit/groene gewoon rauw. Smaak weet ik niet mee zo goed, licht bittertje dacht ik. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Vastone Geplaatst: 4 september 2023 Geplaatst: 4 september 2023 @MellieΒ ik heb alleen ervaring met "white fingers" vorig jaar en het jaar ervoor. Opbrengst was prima, maar qua smaak ben ik niet heel enthousiast. Ik had het idee dat er minder smaak aan zat en sowieso bijvoorbeeld olie minder goed opgenomen werd (wat ik juist zo heerlijk vind in aubergine gerechten). Β 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.