Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb zojuist twee zakjes gehaald in Amsterdam dank voor de tip! Was 10 liter per zak. Eigenlijk mocht je er één, maar ik had geluk dat ik er twee mocht. 10 liter is ook wel erg weinig, vind ik. 

• Like 1
Geplaatst:
Op 24-3-2023 om 14:57, rorror zei:

Bij ons in de buurt kon je al vanaf afgelopen maandag compost ophalen. Heb ik direct ook die maandag gedaan, want op is op.

Dat was op hoofdvestiging, andere plekken enkel op zaterdag las ik.

Hier moest je voor diezelfde zakken betalen, los is nog wel gratis, maar op=op, dus daar moet je vrijdag bij zijn. Maar zoals elk jaar heb ik geen vervoer, dus kan niks halen.

Oh zijn kleine zakjes, die zijn geen euro plus al het gedoe waard. Met aanhangertje paar kuub halen, dat loont nog.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Het hoeft niet te lonen toch? Ik heb een paar emmertjes laten halen, meer is niet nodig en geen gedoe met aanhanger.

Hier ook mooi fijne compost zonder rommel. Of het echt voedzaam is weet ik niet maar ik gebruik het als toplaag voor de moestuin. Een soort mulchlaag om te onkruidgroei te drukken en te voorkomt dat de onderliggende kleigrond uitdroogt.

Geplaatst:

In Purmerend mocht je een aanhanger volladen. Ik wilde wel, maar ben helaas geen inwoner. Dat kocht dan weer niet, ook al was het 10 minuutjes rijden. Durfde niet een willekeurig adres in Purmerend op te geven. Iets met karma enzo

Geplaatst:

Hier deed de afvaldienst blijkbaar niet mee... Één van de weinige plekken waar de afvaldienst regionaal geregeld is en dat zorgt er vooralsnog voor dat ze nogal 'ver' van de klant vandaan staan. Je wordt als inwoner met vragen of suggesties/ideeën totaal niet serieus genomen. Af en toe als ik op de gemeentelijke stort kom dan wordt je nog niet weggekeken. 🙃 Naja, jammer, maar het is niet anders. Ik rijd wel een keer naar de manege voor mooie paardenmest als het echt nodig is. Voorlopig kan ik vooruit met de champost die de vereniging aankoopt.

• 11 maanden later ...
Geplaatst:

Op dit vlak lopen we in de Alblasserwaard voor op de rest van Nederland. :classic_biggrin:

Vanmiddag zag ik dat er net buiten het dorp enorme bergen compost gestort werden.

Morgen een paar emmertjes halen voor de dingen die voorgezaaid worden. Mijn eigen compost is allemaal op de tuin uitgestrooid bij het spitten.

Geplaatst:

Is het een beetje fatsoenlijk omgezette compost wat je doorgaans bij de gemeente af kan halen op deze jaarlijkse dag? Zie er namelijk best wat residu aan bestrijdingsmiddelen in zitten bijvoorbeeld. Of plastic en ander afval wat mensen regelmatig in de groenkliko mikken.

Geplaatst:

De afgelopen twee jaar meegedaan en kwaliteit lijkt prima te zijn. In ieder geval geen plastic resten. Maar goed ik heb er natuurlijk geen metingen mee gedaan. Het groenafval van de groenvoorziening wordt neem ik aan ook gebruikt voor de compost.

Geplaatst:

Compost ziet er goed uit, in de 4 zakken van vorig jaar 3of 4stukjes plastic gevonden. 

Compost van onze gemeente wordt verwerkt door: indaver

Heb even op google gezocht naar "Indaver compost onderzoeksrapportage"  in de hoop iets te vinden met % van afvalstoffen en wat er verder in zit, maar kan helaas geen raporten vinden.  Misschien iemand die dat wel kan vinden?

Ook even gekeken waar Rotterdam zijn Compost verwerkt, en dat wordt ook gedaan door indaver. Maar gelukkig op een locatie Europoort. Wil vandaar zo ie zo geen compost vanwege de te hoge pfas/genx in de omgeving daar..

Geplaatst:
4 uren geleden, Stan W zei:

Is het een beetje fatsoenlijk omgezette compost wat je doorgaans bij de gemeente af kan halen op deze jaarlijkse dag? Zie er namelijk best wat residu aan bestrijdingsmiddelen in zitten bijvoorbeeld. Of plastic en ander afval wat mensen regelmatig in de groenkliko mikken.

Verschilt per gemeente/afvalverwerker.

Geplaatst:

Volgens mij zijn er ook wel wettelijke regels voor wat er aan percentages van het een en ander in compost mag zitten. 

Maar de stukjes plastic van worteldoek e.d. zijn echt klein, dus dat zie je zelf niet zo snel terug. En dan heb je inderdaad nog restanten van bestrijdingsmiddelen op groente en fruit. 

Ik maak eigenlijk liever mijn eigen compost, tegenwoordig. Met konijnenpoep en stro. Daar gooi ik dan wel weer wat koeienpoep korrel ofzo bij en daarvan weet ik ook niet precies wat er in zit.

Misschien moet ik mijn eigen poep maar gaan composteren. Daarvan weet ik precies wat er in zit 😀

• Like 1
Geplaatst:

Gemeente Midden-Groningen heeft een paar jaar geleden de compostering aan hun buren, een particulier bedrijf Nieboer, overgedragen. Het zou een proefperiode t/m 2024 zijn, maar ik vind nergens dat het daar bij blijft. Dus, geen compostdag meer alhier, en ik haal sindsdien geen compost meer op. Het idee dat ze geld willen voor een fietskarretje vol compost, ik wil niet eens gaan vragen hoeveel dat kost. Dan maar een beetje minder compost over mijn tuin, maar wel uit eigen vat.

Geplaatst:

Wij kopen met de vereniging trouwens de compost in. Ik sla nu voor het tweede jaar jaar over, omdat ik zelf nog erg veel heb. En ik vond de kwaliteit ook niet altijd geweldig. Soms leek het heel hard, droog en rook het ook niet prettig. 

We hebben nu een andere leverancier, maar al met al betaal je al gauw €30,- per kuub. Komt ook door de vervoerskosten, natuurlijk. Zo'n kiepwagen is ook niet gratis. 

Geplaatst:
20 uren geleden, loes zei:

Verschilt per gemeente/afvalverwerker.

Gemeente doet dat hier zelf op het Duurzaamheidsplein volgens mij. Trouwens de groenbakken worden geleegd bij de stort van Renewi. Dus misschien zetten ze alleen tuinafval wat per aanhanger wordt gebracht zelf om. Ook kun je de gemeente mailen als je grof groenafval hebt wat niet in de kliko past. Dan halen ze het op met een vrachtwagen, waarop zo'n kraan met grijparm zit. 

Geplaatst:
2 uren geleden, Stan W zei:

Ook kun je de gemeente mailen als je grof groenafval hebt wat niet in de kliko past.

Is als je te veel groenafval hebt, het ophalen gratis of tegen vergoeding? Van sommige mensen wel gehoord dat toen hun groenafval bakken elke keer overvol zaten, dat er plots een tweede groene bak geleverd was zonder dat ze er om gevraagd hadden.

Geplaatst:

Bij Renewi in Stadskanaal betaal je naar ik meen €9.- per duizend kilo. En de kwaliteit is prima, heel weinig plastic of andere ongerechtigheden.

Groenafval weg brengen valt ook reuze mee bij de buren van Renewi, de gemeentelijke inbreng. Aanhanger vol €5.- Dat zal je de kop niet kosten.

Geplaatst:
Op 19-3-2024 om 21:11, rorror zei:

Is als je te veel groenafval hebt, het ophalen gratis of tegen vergoeding? Van sommige mensen wel gehoord dat toen hun groenafval bakken elke keer overvol zaten, dat er plots een tweede groene bak geleverd was zonder dat ze er om gevraagd hadden.

Gratis, geldt wel enkel voor (grof) organisch tuinafval. Je kan dus geen groente en fruitresten aan de straat leggen en de gemeente bellen. Is echt alleen voor gerooide bomen en struiken of groot snoeisel wat niet in de kliko past of kan.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...