Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Krulziekte Platte Perzik: wat kan ik ondernemen?


MartinP

Aanbevolen berichten

Ik heb vorig jaar een best grote platte perzik zelf ergens uitgegraven en bij ons in de tuin geplant.

Hij sloeg goed aan, had veel en prachtige bloesem, dus we waren er erg blij dat het verplaatsen was gelukt.

 

Nu kom ik er dus nu, op 7 mei, achter dat de boom krulziekte heeft.

Veel te laat waarschijnlijk, ik ben geen kenner, dom!

 

Ik zou het doodzonde vinden als hij het niet overleefd, ik heb me inmiddels wat ingelezen over de krulziekte maar wat me niet duidelijk is;

wat kan ik nu nog doen om de boom te sparen?

 

Ik lees namelijk vooral veel over voorkomen, maar dat is dus al mislukt..

 

De temperaturen lopen gelukkig al wat op, het was hier vandaag zeker boven de 20 graden (daar houdt de schimmel niet zo van las ik), dus ik hoop dat het snel afgelopen is. Maar aan de andere kant komen er nog erg natte dagen aan :(..

 

Ik hoop op goede tips, alvast hartelijk bedankt!

IMG_8986.JPG

IMG_8987.JPG

IMG_8988.JPG

IMG_8989.JPG

IMG_8990.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, MartinP zei:

wat kan ik nu nog doen om de boom te sparen?

 

Je kunt er nu niets meer aan doen maar het is ook niet zo dat je boompje er zomaar onderdoor gaat. De schimmel heeft weliswaar de bladeren die uit de vorig jaar gevormde knoppen voortkomen aangetast maar de nieuwe bladeren die straks gaan groeien zullen de aantasting niet hebben.

 

Een ieder jaar terugkomende aantasting kan je boompje echter wel ten gronde richten.  Om dit te voorkomen zou je ieder najaar na het vallen van de bladeren en daarna nog een paar keer kunnen spuiten met bordeauxse pap, een middel op koperbasis, dat echter niet meer in Nederland toegestaan  is. Wel nog toegestaan en verkrijgbaar in Belgie dacht ik. 

 

Over krulziekte bij perzik is op dit forum al vaak geschreven. Maak eens gebruik van de zoekfunctie.

 

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 hours ago, Frans said:

Over krulziekte bij perzik is op dit forum al vaak geschreven. Maak eens gebruik van de zoekfunctie.

 

 

Had ik gedaan, maar heel veel wordt er geschreven over het voorkomen, aangezien mijn boom al helemaal is aangetast vroeg ik me dus juist af; wat kan ik nu nog doen. 

 

Bedankt voor de reacties!

 

Zal aangetast blad verwijderen de boom echt helpen? Dan ga ik dat nog doen.

En is dat dan echt alles waar al een klein beetje te zien is? Of alleen de zwaar aangetaste bladeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Ik heb al mijn perzik bomen omgehakt. Verloren zaak tenzij je elk jaar frequent bespuit tussen december en februari. En bij mijn weten is er nog weinig toegelaten voor particulieren, dus het zal eerst jaren testen worden of er nog iets hoe dan ook helpt.

 

Beschutten voor regen tussen december en februari/maart is ook een optie. Zoals in een serre zetten.

aangepast door haplo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Krulziekte wordt veroorzaakt door een schimmel. Deze is alleen onder controle te krijgen met chemische middelen. De meeste van deze middelen zijn in NL niet beschikbaar voor mensen zonder een spuitlicentie.

 

Water geven gaat niet helpen bij krulziekte. Voeding geven gaat niet helpen bij krulziekte.

 

Perzik is naar mijn mening niet geschikt voor teelt in een maritiem klimaat. Afgelopen jaren niet zoveel gezien dankzij de tamelijk droge lentes. Dit jaar is het een ander verhaal en dan zie je de krulziekte massaal toeslaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons is het nog erger gesteld, zowel bij mij als bij mijn zus, neef en buren en dit op verschillende rassen.

Wanneer de bomen in bloei stonden zijn ze bijna volledig vervroren. Ik heb geen enkele vrucht meer, mijn buur nog een paar.

En dan krijgt de top, welke niet vervroren was, krulziekte omdat die te hoog staat om te spuiten.

Gewoonlijk had ik manden vol perziken. Nu niets.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Hi Martin, wij hebben ook een Perzik met krulziekte helaas in de tuin staan gedurende 5 jaar. Je zult zien dat elk jaar als de plant tot leven begint te komen alle bladeren gekruld zijn. Daarna zal de vruchtontwikkeling slecht zijn en na een maand of 2 zie je de tweede lichting gezonde bladeren tevoorschijn komen waar de plant de rest van het seizoen mee door blijft groeien/bloeien. 
 

Helaas hebben wij de vruchtontwikkeling gedurende 5 jaar achteruit zien gaan en dit jaar zit er geen perzik meer aan de boom. Wij gaan onze boom nu vervangen door een perenboom.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ga mijn perzik(en) er ook uit gooien, eerste jaren deed ik spuitzwavel, maar mee gestopt, en goed vrucht hebben ze nooit gegeven. 1x een halve benedicte op, de andere helft was al monilla, maar was heerlijk.  Ondanks dat 1 van de soorten heel aardig resistent is, weinig vruchtzetten en dan splijten ze vaak nog open ook als het al wat wordt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Perziken buiten is een drama. Ben daar helemaal mee gestopt. In een kas daarintegen gaat het heel erg goed. Gewoon tegen de achterwand aan de noordzijde. Lekker plat houden de plant. Totaal geen krulziekte en zoveel vruchten dat er flink gedunt moet worden en takken opbinden om afbreken te voorkomen.

aangepast door AshaiRey
  • Like 1

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MH95een moestuinbuurman doet dat met succes met een dwergvarieteit. Gaat heel goed en inderdaad vanaf mei lekker naar buiten. Geen spoortje krulziekte te bekennen en dragen prima vrucht. 👍 Wel altijd veel zorgen voor zo’n boompje in pot, je moet er goed op letten qua vocht en voeding, maar als je dat kan leveren dan beveel ik het van harte aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kweek een platte perzik (Saturn) in de kas, juist om krulziekte te voorkomen. Eerste jaar is zeer succesvol verlopen. Zie mijn recente instagram post.

Ik heb ook een gewone perzik ((Avalon Pride) buiten staan in een fruithal overdekt met gaas. Deze is krulziekte tolerant, maar heeft veel andere nadelen. Ik denk er serieus over deze te vervangen door een abrikoos.

Ook heb ik een plan om de fruithal te vervangen door een kas met alleen een glazen dek. Dan komen perziken weer in beeld en het is ook goed voor de kersen.

aangepast door Mai Pensato
  • Like 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik heb al 3 jaar een red heaven en een benedicte buiten. Ik heb er weinig vertrouwen meer in.

 

Nu wil ik de benedicte in mijn kas zetten waar al met succes en madame blanchette groeit.

 

is er kans dat de krukziekte dit voorjaar dan binnen verschijnt op mijn benedicte en kan deze dan ook over gaan op mijn madame Blanchette ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...