Jump to content

Mieren eten mijn moestuin op

Recommended Posts

Ik had het vorigjaar ook al geplaatst. Mieren die mijn aardappelplanten opeten. Rond het stammetje waar ze net uit de grond komen.

Nu hetzelfde met al mijn koolgewassen. 

Als ik er op google kan ik amper iets vinden in de zin. An dat mieren een plaag zijn voor de moestuin of hoe je dat kunt bestrijden.

Ik vind niets anders dan de potjes gif die je kunt strooien. Dat doe ik dan ook bij nestje of gangetjes die ik vind. Maar een verschil maakt het niet.

Ik kan toch niet de enige zijn, hebben jullie nog tips?

IMG_20230513_124906.jpg

Geen tips maar weet je zeker dat het de mieren zijn? We hebben hier ontzettend veel mieren maar buiten dat ze bladluizen verspreiden, nog geen verdere schade gemerkt. Gif strooien lijkt me inderdaad geen beginnen aan. 

Hoop dat we hier geen last van gaan krijgen en dat je een oplossing vindt...

Mijn ervaring met mieren:

Mieren heb je altijd op de moestuin, die horen nu eenmaal in het ecosysteem.

Ik heb ze ook, maar strooi nooit gif.

Wel zorg ik er voor dat ze zich minder snel thuis voelen en nesten maken.

Ik haal in het voorjaar dan ook zo snel mogelijk alle spullen weg waar ze graag onder zitten zoals stenen, planken en potten.

Ook schoffel ik regelmatig de bedden en rond de planten. Ik teel veel vroeg om de luizen/mieren voor te zijn.

Ze houden van droge grond, en daar gaat het soms mis.

Potten en grond rond planten voldoende vochtig houden, eventueel met volle lekbak en rond de planten en gieten als het te droog wordt.

Toch verlies ik soms planten aan mieren die er nesten maken, bijv. bij grote planten als artisjok. Ze houden soms luizen op de wortels, ook dat helpt niet mee.

Maar door actief te blijven in de tuin kan ik het onderdrukken en kan ik er mee leven.

De mieren zijn nu het actiefst in de volle grond, over een tijdje wordt het weer minder.

• Like 2

Ik heb ook veel last van mieren. Ik schep ze tegenwoordig weg en gooi ze bij de kippen. Die vreten ze zo op. Eerst gooide ik ze in de sloot, maar die beesten zijn slimmen zwemmen. Ze halen dan toch de kant, al hoopte ik dan dat het de andere kant was. Nu dus de dood tegemoet door ze als voer uit te strooien aan de kippen. Die zijn er dol op. Ik heb ook daadwerkelijk minder mieren dit jaar omdat de duizenden poppen van vorig jaar zijn opgegeten. Maar nog steeds veel. En ze schrijven er misschien niet over, maar ze vreten ook wel degelijk aan je planten. Of leveren in elk geval dermate schade aan ze, dat ze het loodje leggen. Ga je met je moestuin.

Niet dat ik pleit voor een insectenvrije tuin. Maar te veel van alles is gewoon ongewenst. Paar slakken, prima. Paar mierennesten, prima. Paar wespen, niks aan de hand. Pas als het te wordt, wordt het een probleem. En hoe je er van afkomt zonder gif… Sja. Kippen? Vele, vele liters kokend water?

Een aantal jaren geleden ook veel last van mieren gehad die de stammetjes afkloven van jonge bloemkool en paksoi plantjes. Ik heb toen pvc ringetjes gezaagd van pvc regenpijp en dat hielp een beetje. Als ik nu veel mieren bij elkaar zie wil ik nog weleens de onkruidbrander inzetten. Als ik het nest kan vinden strooi ik ECOstyle Mierenpoeder bij de ingang van het nest en dat werkt echt goed hier. Dit middel is uit planten gemaakt en lijkt mij geen probleem om in de moestuin te gebruiken. Zo hou ik de mieren onder controle waardoor ik geen schade ondervind. Ik heb het dan wel over in de kas.

Hier ook veel mieren. Ik kom ook verschillende soorten tegen, en overal in de moestuin, bloementuin en terras. Partner heeft deze week alle tuinlampjes uit de grond gehaald en leeggehaald, vonden ze blijkbaar ook een fijne plek. 

Goeie tip van die kippen, de volgende keer loop ik even naar de buurkippen als ik weer een nest ergens in aantref. 

Ja het zijn zeker wel mieren. Ik heb koffieprut bij de kolen gelegd en ik heb afrikaantjes geplant. Dat zou moeten helpen, zegt internet. Dat doet het niet. 

Ik heb extra water gegeven omdat de mieren daar niet van zouden houden. Dat lijkt ietsjes te helpen. Maar het zou ook kunnen dat de planten daardoor gewoon beter kunnen drinken.

Ik kwam uiteindelijk aaltjes tegen. bij Biobestrijding. Dat overweeg ik nu. 

Edited by hebeentuin

Peuken erbij leggen. Ik ben er zojuist achter gekomen dat het fanatieke antirokers zijn! Het tegelpaadje in de kas is mooi droog dus daar kruipen ze steeds onder. Vanochtend heb ik kokend water in de gaten/kieren gegoten, daarna met wit zand en veel water de openingen dicht gespoeld. Vervolgens kwamen na een tijdje de eerste weer tevoorschijn. Met de wetenschap dat ze niet van bepaalde, sterke luchtjes houden (kruiden), viel mijn oog op de asbak. Die stinkt! Dus alle peuken eruit gehaald en bij iedere kier een peukje neergelegd. Niet alleen in de kas maar in de hele tuin, in iedere kier/gat een peuk. Ik zie ze nu tussen twee peuken heen en weer lopen, maar dichterbij komen ze niet. Even later zie ik helemaal geen mieren meer.  ☠️

Edited by HuubvG
Leesbaarheid

Dan is roken dus nog ergens nuttig voor…. 🫣
Moet ik dus binnenkort naar de buren met de vraag of ik daar hun asbak mag komen leegmaken als de mieren hier weer in de kas zitten.

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Niet dat ik roken goed wil praten. Tabak is familie van de nachtschade met giftige nicotine. Een gevolg van de peuken in de kas zou kunnen zijn dat de tomaten aangetast gaan worden met het mozaïekvirus. Dit bedenk ik me eigenlijk nu pas, dus of het zo'n goed idee is weet ik niet.

Op 13-5-2023 om 13:03, Patrijs zei:

Ze houden van droge grond, en daar gaat het soms mis.

In plaats van peuken leggen, kan ik ook het tegelpaadje in de kas goed nat houden. Dat lijkt me ook nog goed voor de waterhuishouding in de kas zelf.

• 4 weeks later...

Het peukenverhaal had ik liever niet geschreven hierboven, sorry, maar het werkt niet. Maar ik ruim ook liever de peuken zo snel mogelijk op, bij het restafval.

Nu las ik na wat zoeken dat bakpoeder en nog beter baking soda zouden kunnen helpen. Even scrollen op deze site. Ik ben direct begonnen met een proef, want ik ben ze spuugzat. Een groot gedeelte van mijn eetbare planten in kas en tuin gaat bij de wortels dood. Alle andere middelen helpen niet. Als dit niet lukt ga ik lokdoosjes plaatsen.

Mieren schijnen niet over krijtstrepen te lopen. Misschien een pak stoepkrijt en wat gezelligs gaan krijten? Ik heb gisteren de buitenkeuken ‘omkrijt’. Wat alleen binnen de strepen zit, kan nu natuurlijk ook niet terug. Mits het werkt uiteraard. Las het op nu.nl

Het probleem met mijn tuin is dat de mieren overal opduiken. Op alle planten, tussen de tegels en vooral eronder. Ze hebben niet 1 nest maar vele nestjes. Strooien met wat voor poeder dan ook? Aan elke kant van het strooisel zitten ze. Fokken aan beide kanten van de hinderlaag vrolijk door. :-) Vandaar het probeersel met rigoureuzere middelen.

• 1 year later...

Een heel beproefde methode tegen mieren is poedersuiker met baking soda mengen. Alleen baking soda laten ze links liggen. Maar met poedersuiker eten ze het op, omdat ze de suiker proeven en niet het verschil met de baking soda kennen (met kristalsuiker werkt de truc niet). Het is wel een heel dieronvriendelijke manier, omdat de baking soda in hun maag reageert en mieren niet kunnen boeren, ploffen ze uiteindelijk uit elkaar. Maar het werkt wel. Ik begiet in de achtertuin zoveel mogelijk de nestennmet heet water, dat werkt een stuk sneller en vind ik diervriendelijker (hoewel nog steeds een nare dood, maar wel snel). Maar als ik zo een paar nesten heb gedaan, wijken de rotzakjes uit naar mijn moestuinbakken. Dan leg ik dus alsnog bij mooi weer toch schoteltjes met poedersuiker en baking soda neer. Met een lokspoor zodat ze het vinden. Je moet wat. Mierenlokdoosjes vind ik geen goed idee met huisdieren in de tuin. Baking soda is onschuldig voor ze. 

• Like 2

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Ik had vorig jaar ook 2 mieren nesten in de kas.

Ik was onkruid aan het plukken, en dat doe ik meestal zittend op de grond, omdat ik slechte knieën en rug heb.

Maar dan zou ik dus recht in die mieren moeten gaan zitten, nee dank je.

Ik heb er kokend heet water op gegooid, en zo goed mogelijk in de holen gaatjes gegoten.

Weg mieren.

Daarna Achillea geplant in de kas, en de mieren zijn niet meer terug gekomen.

Volgens bronnen op het internet houden mieren niet van Achillea.

• Like 1

Ik heb ook wel eens van borax gehoord, maar dat kan ik nergens vinden.

Maar baking soda werkt ook goed?

Dan ga ik dat dit jaar proberen, ik heb enorm veel mieren in de tuin.

Naast slakken heb ik miljoenen mieren. De kas is dankzij mierenhuizen aan het verzakken. Het zijn etages op etages em honderden poppen… ik graag ze tegenwoordig uit en geef het aan de kippen. Ik ga de baking soda truc doen.

• Like 1

Auw! Ontploffende mieren! Dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen. 

Maar ik moet wel toegeven dat ik daarom al jaren last van mieren heb. Onder het terras, in mijn bakken.

En dus heb ik ook hun vee, de luizen. Een paar mieren zijn geen probleem, het zijn goede helpers, maar soms wordt het te gek.

Ik ga dit jaar proberen meer de oorzaak aan te pakken. Mieren komen op plekken waar de grondstructuur niet in orde is, las ik.

Dus hoop ik met de No Dig (niet spitten) methode de grond in orde te krijgen.

Achillea (duizendblad) is een goeie tip en  ik ga Calendula (goudsbloem) zaaien.

En het terras vaak schoonmaken en daarmee loopsporen verwijderen.

• Like 2

1 uur terug, sluipwesp zei:

de verhouding van de poedersuiker en baking soda

Dat luistert niet zo nauw. Er moet voldoende suiker in zitten om het op te gaan eten (mieren eten géén baking soda zonder poedersuiker). En er moet voldoende baking soda in zitten om de mieren te doden. Ik doe meestal half-half. 

Edited by Tanja65
  • Like 1
  • Thanks 2

9 uren geleden, CJodokus zei:

Auw! Ontploffende mieren! Dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen. 

ik ga Calendula (goudsbloem) zaaien.

Ja, ik vind het ook dieronvriendelijk. Ik geef de voorkeur aan kokend water, ook ellendig maar een snelle dood. Maar dat roeit het nest niet uit. En verder in het seizoen worden het er echt te veel en eten ze alles op, met een bijzondere voorkeur voor mijn radijsjes. En dan dan komt er een punt dat de weegschaal toch weer omslaat. 

Ik heb hetzelfde met naaktslakken. Ik vang ze het liefst en spoel ze dan door de wc, met het idee dat ze dan misschien nog in het riool wat door kunnen leven , en anders snel verdrinken. Maar als het te erg wordt, strooi ik toch korrels. 

enne… helpt Calendula tegen mieren? Dan zaai ik nog wat bij. 

Edited by Tanja65
  • Like 1