Patrijs Geplaatst: 21 mei 2023 Geplaatst: 21 mei 2023 Al jaren gebruik ik o.a. een aantal geslagen plastic touwen van de HEMA . Destijds per 20M gekocht op een haspeltje en veel plezier van gehad. Foto van soortgelijk touw van Toolstation: Ik gebruik ook natuurlijk touw voor o.a. de tomaten en om planten op te binden echter is dat na een seizoen wel klaar. Het plastic touw gebruik ik om rijen uit te zetten, vakken te maken en aan paaltjes om de netten hoog te houden. Het nadeel is dat het na verloop van tijd door het zonlicht afbreekt en er kleine stukjes af gaan vallen. Tijd voor nieuw touw dus maar wat is voor jullie ideaal op de tuin qua prijs/duurzaamheid/belasting voor de omgeving? Ik had ook parakoord van de Action, maar dat was niks. Quote De moestuin van Patrijs
redzebra Geplaatst: 21 mei 2023 Geplaatst: 21 mei 2023 touw van mezelf 😁, voor de tomaten 1500m/kg pp Quote
Amrutten Geplaatst: 21 mei 2023 Geplaatst: 21 mei 2023 Ik gebruik diverse diktes hennep touw. Kan t.z.t. op de composthoop. Quote
redzebra Geplaatst: 21 mei 2023 Geplaatst: 21 mei 2023 of cocos of sisal heb ze allemaal hier, alles heeft zijn voor en nadeel , het is niet omdat het natuurlijk is, zekere import dat er geen bepaalde olien worden gebruikt. Quote
Goudsbloempje2 Geplaatst: 21 mei 2023 Geplaatst: 21 mei 2023 Ik gebruik ook zoveel mogelijk jute touw. Relatief goedkoop en laat geen schadelijke delen achter. Alleen het vergaat wel na een seizoen. Is voor mijn gebruik geen probleem. Quote
marcelru Geplaatst: 21 mei 2023 Geplaatst: 21 mei 2023 Ik gebruik alleen touw voor mijn augurken. Altijd sisal, gaat tegelijk met het augurkenloof aan het einde van het plukseizoen op een grote hoop en vergaat volledig. Ik vind er zelden iets van terug als ik in de vroege lente de tuin omspit. Quote
redzebra Geplaatst: 21 mei 2023 Geplaatst: 21 mei 2023 (aangepast) @Goudsbloempje2 jute 2% spinolie, alle natuurlijke vezels hebben olie nodig om te kunnen spinnen , ook sisal dit is een sisal bobijntje van 2kg 21 mei 2023 aangepast door redzebra Quote
woldistel Geplaatst: 22 mei 2023 Geplaatst: 22 mei 2023 Katoenen macrame koord van de Wibra van een paar jaar geleden. Die was heel stevig gedraaid. Die ze nu hebben is helaas veel slapper. Quote
hoekman Geplaatst: 22 mei 2023 Geplaatst: 22 mei 2023 (aangepast) Ik heb veel soft pp touw gebruikt. Een afgekeurde rol uit een slachterij. Was na een seizoen niet veel van over. Heb ik altijd netjes als het op was verwijderd van de tuin. Ideaal touw voor de bonenstokken etc. De rol van 2 kg is nu bijna op. Sisal en jute en ander kunststof touw zijn de vervangers. Ik vraag mij af of sisal en jute wel een heel seizoen mee gaat. Dat weet ik dus aan het eind van dit seizoen. Misschien is er zoveel ervaring hier aanwezig om mij daarin van advies te voorzien. 22 mei 2023 aangepast door hoekman Quote
marcelru Geplaatst: 22 mei 2023 Geplaatst: 22 mei 2023 23 hours ago, redzebra said: jute 2% spinolie, alle natuurlijke vezels hebben olie nodig om te kunnen spinnen , ook sisal Nooit geweten, ik snap nu waarom dat touw altijd een beetje vettig aanvoelt 👍 Quote
Oudholland Geplaatst: 22 mei 2023 Geplaatst: 22 mei 2023 (aangepast) Om rijtjes/vakken uitbreiding zetten gebruiken wij dik metselkoord van de Hornbach (dit, in meerdere kleuren). Dit ligt er nu al jaren en gaat niet kapot (behalve als je er met een scherpe schop doorheen steekt, er zitten inmiddels dus een aantal knopen in omdat de schoppen hier dus altijd goed scherp zijn…). Het klosje waar het op zit gaat niet zo lang mee, we hebben er wat bollen van gedraaid. Om planten in de kas op te binden inderdaad ook dun een natuurlijk touw, voor het aanknopen. Om de tomatenspiralen omhoog te houden ook het eerder genoemde metselkoord wat ook in de kas al jaren hangt zonder te breken. En voor allerhande zaken hebben we een bol sisaltouw liggen zoals Marcel gisteren de foto van liet zien. Ik denk alweer 20 jaar geleden gekocht inmiddels en nog steeds niet op. Voor dingen die stevig vastgeknoopt moeten worden maar waarvoor afbreekbaarheid (dus moeten bestaan uit natuurlijk materiaal) en tig jaren meegaan niet nodig zijn, is strotouw (touw dat om hooi- en strobalen zit) ideaal, dat kunnen we volop meenemen bij de boer waar ons paard staat. En als het los moet dus ff een zakmes erdoor en het touw bij het plastic afval. En voor stevig samenbinden soms ook tyraps als het zo uitkomt. 22 mei 2023 aangepast door Oudholland Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?
donaldk Geplaatst: 30 mei 2023 Geplaatst: 30 mei 2023 Op 21-5-2023 om 19:53, Patrijs zei: Ik had ook parakoord van de Action, maar dat was niks. Paracord action gaat nu derde seizpen in, hangen wat extreem lange frambozentakken overheen, verder niets. Het lekker zachte Jute touw 50 M in prijs varierend van 1-1,5 euro, nu 1 euro) van Action gebruik ik om planten samen te binden eerste touwtjes gaan nu seizoen 2, deels zelfs 3, in. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Jorieke123 Geplaatst: 30 mei 2023 Geplaatst: 30 mei 2023 Ik heb je quote even ingekort Donaldk. Je reageert op maar een klein deel (dat over het parakoord van Action) van het bericht van Patrijs, dan is het niet nodig om zijn hele bericht plus de foto in de quote te laten staan. Je kunt het de volgende keer ook heel makkelijk zelf doen. Wat ook goed werkt: een stuk van zijn tekst selecteren en dan komt er vanzelf al een optie tevoorschijn waarmee je alleen die zin kunt quoten Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
tuinLB Geplaatst: 30 mei 2023 Geplaatst: 30 mei 2023 Jute of Sisaltouw voor de bonen aan te laten groeien, zodat het geheel daarna zo op de composthoop kan. Eerder wel "plastic" touw gebruikt hiervoor maar dat is veel werk om weer vrij te maken van bonenplanten, knopen uit te halen en dan het jaar erna erachter komen dat de bonenstelling toch iets hoger is en de touwen net niet goed meer uitkomen. Voor het vastzetten van frambozen etc. Gebruik ik meestal wel iets soortgelijks als in de openinfspost van patrijs. Dit gaat toch langer mee dan het jute of Sisal touw Quote
donaldk Geplaatst: 31 mei 2023 Geplaatst: 31 mei 2023 Voor frambozen gebruik ik klassiek groen geplastificeerd bind draad. Draadjes worden aan eind van seizoen weer manueel glad gemaakt en gaan in een zip voor de volgende seizoenen, todat ze te kort zijn om her te gebruiken. Plastic deels los, pech, gewoon doorgebruiken. Zoiets Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
MSDG Geplaatst: 2 juni 2023 Geplaatst: 2 juni 2023 Jute, maar helaas bezwijkt dat toch echt onder het gewicht van meloenen. Voordeel is dus wel dat het altijd op de composthoop verdwijnt en ook goedkoop is. Ik gebruik 't nooit langer als een jaar, geen zin om meerdere keren te gebruiken voor die prijs. Wat wel zou helpen is als er dikker jute touw gangbaar te verkrijgen zou zijn voor de wat zwaardere planten. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.